Onko se oikeasti totta että Suomessa ei saa TÖITÄ??
Niin siis sitä mietin että onko se pelkkää liiottelua kun kuulee toisinaan että:
"ei sua oteta töihin kun ei ole aikaisempaa työhistoriaa"
"30vuotias on liian vanha hakemaan duunia, kyllä ne nuoremmat hakijat vie ne työpaikat"
Kuinka yleensä suhtaudutaan ihmiseen joka yrittää tosissaan saada töitä, vaikkakin vasta kolmekymppisenä, jos ei ole aikaisemmin ollut vakituisessa työpaikassa missään. niin ja kannattaako CV:ssä mainita kesätyöt joissa on ollut useampana vuonna kesätöissä kun oli vielä alaikäinen (koska nuo kesätyöt olivat ainoat työt jotka kuuluvat työhistoriaani)
Tällä hetkellä käyn koulua ja kovasti unelmoin pääseväni töihin, koska olen elämäni parhaassa kunnossa niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Mutta silti tuntuu että joka paikassa kuulee tuota että miksi käyt edes koulua kun ei sua kummiskaan oteta töihin kun oot pitkäaikastyötön jne...onko heillä vain tarkoitus masentaa minua sanomalla noin, vai onko asia oikeasti niin että suomessa on jokin tietty suhtautuminen ihmisiin jotka eivät ole vielä ehtineet aloittaa työuraa heti 18vuotiaana?
Kommentit (403)
Työkkäri on tarkistanut CV: n.
Kaikki työttömät joutuvat käymään työnhaku kurssin.
Vierailija kirjoitti:
Kun lähtee hakemaan töitä, pitää olla selkäranka vahva ja psyykkisesti valita se asenne, että ei välitä vastoinkäymisistä. Vaan puskee vaan eteenpäin, optimismilla, omaksuu nöyryyttä ja jatkaa hakemusten lähettämistä . Soittaa paikkoihin ennen hakemusta kysyäkseen lisätietoja mutta ei niin että kuulostaa epätoivoiselta tai needyltä.
cv pitää olla kunnossa, hyvä kuva jossa kirkkaus ja kontrasti kohdallaan . Lähetä rekryvideoita pyytämättä, esimerkiksi hakemuksen liitteeksi motivaatiokirjeen sijaan video. Tai sen lisäksi video. Vaikka sitä ei pyydetä. Vaikka kyseessä olisi postinjakaja tai kaupan kassa. Kerro videolla kuka olet ja mistä, ja mitkä ovat vahvuutesi, esim. Olen Maija meikäläinen Porvoosta. Olen opiskellut datanomiksi Satakunnassa. Vapaa-ajallani rakastan liikkua luonnossa, retkeillä ja pitää huolta kunnostani ja täällä sitä ollaan tälläkin hetkellä (taustalla puita ja metsää ). Hyvä palvelu/

videossa saa olla myös pilkettä silmäkulmassa, tee se jostain alaan liittyvästä - mutta tärkein on se että LUOTA ITSEESI. Ei ylimielisesti vaan nöyrästi ja lempeästi, olet iloinen että olet sinä. Olet iloinen että saat tehdä tämän videon ja lähettää sen. Olet rento ja hyvä ihminen. älä opettele videota sanasta sanaan ulkoa , ja video ei ole sitä varten että referoit cv:n , kaikki osaa lukea kyllä. Video on sitä varten että sinä ja persoonasi näkyy ja jotta erotut joukosta. Moni hyvä hakija, joka loistaa haastattelussa ja cv:ssä epäonnistuu videossa koska yrittää ja jännittää liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ne sai moitteita, joilla oli 30 vuoden työhistoria, mutta ei tutkintoa.
Tutkinto pitää olla kaikilla nykypäivänä. Ja mikään sihteeri kurssi ei kelpaa.
Olin töissä ulkoasiainiministeriössä hetken aikaa. Meillä ongelmana oli se, että ulkomaille puolisonsa työn perässä lähteneet kumppanit - yleensä vaimot - eivät perheen palattua Suomeen työllistyneet täällä tai työllistyminen oli todella hankalaa. Syy? Työkokemus oli ulkomailta. Ei kelvannut suomalaisille työnantajille. Olisi pitänyt olla työkokemus (tai koulutus) Suomesta. Tämä oli ihan oikea ongelma, jonka kanssa pähkäiltiin paljon.
Minäkin sain ensimmäisen oikean työpaikkani vasta yli 30v! Olet vastavalmistunut . Äläkä kuuntele lannistajia. Älä jää heidän tai oman itsesi vangiksi ja kutista itseäsi. Saat töitä varmasti. Ole rohkeasti oma itsesi ja pidä positiivinen asenne elämään! Se vie pitkälle . Varo uhriutumisen kuoppaa. Vastoinkäymisistä voi tulla ihmiselle uhriutumisreaktio mikä jää päälle. Tunnista ajatukset jotka vihjaa että olet olosuhteiden uhri ja sano niille että höpsis vaan. Etiäpäin sanoi mummo lumessa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on juuri noin tuomitsevaa ja vaikeaa. Minulla on useampi tutkinto, eikä kukaan halua ottaa minua töihin. Eivät edes haastattele. Olen lähettänyt kolmessa vuodessa noin 800 hakemusta ympäri Suomea ja kaikkiin mahdollisiin ja mahdottomiin tehtäviin.
Eli onko minun tyydyttävä tähän asemaani, jossa olen työtön loppuelämäni, vaikka motivaatio kova saada töitä.
kuulostaa tosi kummalliselta. sittenhän ihmisten on turha valittaa siitä, että kun on työttömiä, jos ei kerran ketään kiinnosta palkata ihmistä jolla on halua tehdä duunia. tiedän monia ihmisiä jotka eivät haluasi edes tehdä töitä ja silti heillä on työpaikka.
Kyllä! Jos et ole valmis tekemään niitä p...ka töitä joita muut ei suostu tekemään niin et pääse minnekään. Itse olen n. 40 vuoden aikana onnistunut saamaan vain muutaman kokoaikatyön paikan. Nekin palkkatuella. Ne kaikki siis yli 30v täytettyäni. Alle 30v oli töitä vaikka kuinka ja palkkatyesta ja osa-aikatöitä oltu kuultukaan. Omillaan palkkasivat ja töihin pääsin lähes joka paikkaan minne vain keksin käydä kysymässä. Sit tuli 92 vuoden lama ja siitä asti ei sitten työnsaanti ole ollut kummosta. Nyt ei kiinnostakaan. Kuhan vuoden tässä kiikutan vielä jotenkin niin alan eläkkeelle. Yhteiskunta saa maksaa eli työkkärituilla mennään! Tällaista vanhaa piirua ei kukaan palkkaa enää yhtikäs mihinkään. Työhaluja kyllä olisi. Onhan se nyt mukavampi ottaa 2500 euron kk palkka handuun kun n. 600e nälkäraha jota työmarkkinatueksi kutsutaan. Sillä ihminen mitenkään elä. Pelkkää psk..aa kaikki päivät. Jo 4 vuotta työnhakua takana. Useita työkokeiluja ja harjoitteluja. Kun aika päättyy päättyy myös työnteko. Käyttävät vain hyväkseen. Palkkaa ei kukaan. Mutta onhan sitä yritettävä.
Vierailija kirjoitti:
Osalle on valtiolla ja kaupungilla kertynyt 15 vuoden lomat ja lisät. Kohta noi saa irtisanoa.
Valtio on leikkaamassa palkkarahoja.
Jos valtio tärvää maineensa luotettavana työnantajana, sen pitää nostaa palkat yksityisen sektorin tasolle. Tulee kalliiksi.
Nyt alkavans vuonna valitettavasti potkujen saaminen on entistä mahdollisempaa, uusia työpaikkoja on entistä vähemmän ja työttömyysturva vastaavasti heikkenee. On syytä sopeuttaa kulutusta siihen suuntaan.
Ja kun kaikki tehdään niin niin ollaan lamassa ja pysytään.
Tämä näkyy tietenkin myös velanotossa. Lamassa on pakko ottaa sitä syömävelkaa.
Muu Eurooppa alkaa toipua taantumasta. Jos nyt on mahdollista mennä hankkimaan vähän ulkomaankokemusta niin suosittelen lämpimästi.
Suomessa pääsee töihin:
- suhteilla (joku suosittelee sinua)
- kokemuksella
- jokainen pääsee niihin joissa soppari on osa-aikainen, nollasoppari mutta viikkotunteja on liian vähän. Näistä Suomen työvoimapula johtuu.
Suomessa siis ei ole työvoimapulaa vakinaisista työntekijöistä. Voidaan sanoa että palkanmaksun pula Suomessa on.
Juu. Mua ei olla otettu töihin. Kun ei ole koulutusta alalle tai tarpeeksi oikeaa työkokemusta. N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja
Mitä opiskelit?
Toimitilahuoltajaksi
Vierailija kirjoitti:
Mitä on tapahtunut et olette olleet ilman töitä 30-40 vuotiaaksi? Pk-seudun ulkopuolella?
Ite pk-seudulta ja ollut töissä 16 v alkaen eli 30 vuotta. Sitä tässä siis mietin et kyllähän työnantaja siis helpommin ottaa töihin vaikka 45 v jolla 30 vuotta työhistoriaa, kuin 30 v jolla ei mitään kokemusta. Se on oikeastaan ihan selvä homma.
Varmasti on kaikenlaisia syitä. Yksi tuttu ei esimerkiksi saanut heti valmistuttuaan oman alansa töitä, vaikka itsepäisesti haki niitä. Sitten luovutti oman alansa suhteen, mutta eipä kelvannut enää mihinkään duunarihommiinkaan, koska kilpailijoina oli tietysti hakijoita joilla oli niistä hommista jo kokemusta.
Minun kohdallani pitkä aukko CV:ssä johtuu syystä, joka saa ihmiset usein kyynelsilmin ja ääni väristen kehumaan, miten arvokasta työtä olen tehnyt: vaikeasti vammaisen läheisen omaishoitajuus.
Pari kertaa tämä "olet tehnyt tosi arvokasta työtä" tapahtui työhaastattelussakin. En kylläkään saanut paikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään joka ei ole saanut töitä 16 vuoteen. Ikää nyt 35 V. Kumma kun veljeni pari kertaa jäätyään työttömäksi on AINA löytänyt heti uuden työpaikan eli en usko ettei suomesta muka löydy töitä.
Siinä se tulikin. Luuletko oikeasti, että joku työnantaja palkkaa mieluummin sen joka on ollut jopa vuosia työttömänä kuin sen joka on juuri jäänyt työttömäksi eikä ole aikaisemminkaan juuri ollut työttömänä? Mietipä nyt oikein tuota mitä kirjoitit. Tilastojen mukaan vain yksi neljästä avoimesta työpaikast täytetään työttömällä työnhakijalla, loput on työpaikanvaihtajia. Joten aika huonot mahikset on vähänkin pidempään työttömänä olleen töitä saada, kun aina on joku työnantajan mielestä parempikin tyrkyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 40 vuotiaaksi asti työtön, ei mitään kouluja muuta kuin peruskoulu. Lähdin opiskelemaan ja jo opiskeluaikana sain itselleni työpaikan. Kannattaa valita oikea työllistävä ala ja niitä on muitakin kuin lähihoitaja
Ala jota opiskelen on ICT-ala, eli tietokoneita ja muita laitteita, Cyberturvallisuus, Valvontakameroiden asennusta sekä Netti-kaapeleiden vetämistä paikasta toiseen. eli siis paljon on erilaisia hommia tässä alalla.
AP
Älä ala, harrasta vain. Yli 40 vuotiaat potkitaan pois. Selkeästi edellisen kommentin kirjoittaja on töissä putiikissa jossa telkkua ostaessa hönötetään että pitää ostaa myös kalibrointi sille telkulle :D
Kyllä luulen että oma ala työllistää, koska tietotekniikka on lisääntymässä jatkuvasti. kokoajan tarvii tehdä päivityksiä erilaisiin paikkoihin. esim asentaa serverit ja valvontalaitteistoa.
Koulutuksen jälkeen voit toimia tietoverkkoasentajana. Työtehtävinäsi voivat olla esimerkiksi laajakaista-asennukset, langattomien verkkojen asennukset, tietoliikenneverkkojen asennukset, taloautomaatioasennukset tai kiinteistöjen valvontajärjestelmäasennukset.
Lisäksi monet tietoverkkoasentajan työpaikat ovat kansainvälisiä. Ei sillä että olisin muuttamassa suomesta mihinkään, mutta jos joskus pitäisi muuttaa jonnekkin muualle niin, se voisi olla hyvä juttu työn kannalta.
AP
Ei saa ei, hain paikkaa joka olisi vastannut omaa ammattioppilaitoskoulutustani mutta paikkaan otettiin filosofian maisteri.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa ei, hain paikkaa joka olisi vastannut omaa ammattioppilaitoskoulutustani mutta paikkaan otettiin filosofian maisteri.
mitä työtä hait ja mikä on koulutuksesi?
Onko suomessa helppo päästä tekemään Filosofian tutkimusta josta maksetaan palkkaa.
siis niin että tutkii kaikkea vanhoja kirjoituksia ja muita filosofiaan liityviä asioita, ja sitten kirjoittaa pari kertaa vuodessa jonkun koosteen siitä mitä olet oivaltanut :)
Vierailija kirjoitti:
Opiskelitko opintotuella vai työttömyysetuudella? Myönsikö työkkäri helposti tuen jos opieklit työttömänä?
Vierailija kirjoitti:
Ainuttakaan en ole käynyt vaikka työkkäri asiakkuutta on kertynyt yli 10 vuotta yhteensä. Pari kertaa olen oma-aloitteisesti mennyt työllisyysprojekteihin asiakkaaksi vain todetakseni että mainostukset niistä ei pidä paikkaansa (mainostivat esim. korttikoulutuksia mutta ensimmäiset mahdollisuudet suorittaa niitä olisi ollut yli puolen vuoden päästä eikä sekään varmaa).
Kertaakaan ei ole edes ollut puhetta cv:n tekemisestä. Toki ovat jakaneet niitä valmiita malleja jotka on tuttuja jo vuosituhannenvaihteesta. Kerran valmentajalla loksahti suu auki kun jutustelun lopuksi kerroin että eipä ole palkallista työhistoriaa edes 3 vuoden verran ja ikää jo reilusti yli 30. Siinä ei mitkään cv viilaukset auta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelitko opintotuella vai työttömyysetuudella? Myönsikö työkkäri helposti tuen jos opieklit työttömänä?
Työvoimakoulutuksena eli työttömyysetuudella korotettuna. Sain helposti tukea koska olin ilman ammattillista tutkintoa
Kun lähtee hakemaan töitä, pitää olla selkäranka vahva ja psyykkisesti valita se asenne, että ei välitä vastoinkäymisistä. Vaan puskee vaan eteenpäin, optimismilla, omaksuu nöyryyttä ja jatkaa hakemusten lähettämistä . Soittaa paikkoihin ennen hakemusta kysyäkseen lisätietoja mutta ei niin että kuulostaa epätoivoiselta tai needyltä.
cv pitää olla kunnossa, hyvä kuva jossa kirkkaus ja kontrasti kohdallaan . Lähetä rekryvideoita pyytämättä, esimerkiksi hakemuksen liitteeksi motivaatiokirjeen sijaan video. Tai sen lisäksi video. Vaikka sitä ei pyydetä. Vaikka kyseessä olisi postinjakaja tai kaupan kassa. Kerro videolla kuka olet ja mistä, ja mitkä ovat vahvuutesi, esim. Olen Maija meikäläinen Porvoosta. Olen opiskellut datanomiksi Satakunnassa. Vapaa-ajallani rakastan liikkua luonnossa, retkeillä ja pitää huolta kunnostani ja täällä sitä ollaan tälläkin hetkellä (taustalla puita ja metsää ). Hyvä palvelu/ palveluiden kehittäminen / uusien ratkaisujen keksiminen/ ohjelmoinnin sujuvuus/ asiakastyytyväisyys on sydämeni asia, ja pidän xxx työskentelyssä juuri siitä että se haastaa mutta antaa myös paljon . Työpäivän päätteeksi tykkään lähteä lenkille/ työmatkat kuljen osittain pyörällä / luontoon, tuulettamaan ajatuksia. Sinne siis!. - ja video loppuu
ja siis häikäilemättömästi videoon tervehenkisiä, kunnioitusta herättäviä asioista. Luonto vetoaa aina. Ulkoilu on tärkeää . Ei videota mistään sohvan pohjalta vaikka miten tykkäisit vaan neuloa ja pelata korttia .
ja älä lannistu kun et saa vastausta. Älä lannistu kun saat vastauksen että ei osunut sinuun.