Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihaliemi ja pasteija jouluaterian alkuruokana

Vierailija
07.12.2023 |

Hanna Sumari oli juuri Joulukodit-ohjelmassa tekemässä kattausta ja sanoi, että monella on joulun alkuruokana lihaliemi ja pasteija. Ihanko totta, monella? Onko tämä jokin herrasväen juttu? 

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idästä tullut perinne. Meillä oli lihapasteijoita lihaliemessä talvella, mummoni teki. Joskus jouluaterialla, joskus lounaalla

Viimeksi syönyt Vilnan lähistöllä 6v sitten. 

Vierailija
42/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan karjalainen perinne. Ei ole mikään herrojen juttu vaan heimojuttu. Eikö täällä ole muita karjalaisperäisiä? 

On, mutta tuollaista ruokaa ei ole syöty. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös ainakin Vappu Pimiällä tämä kuulu perinteisiin? Olen nähnyt hänen tekevän instagramissa ja ei ole mikään yhden tunnin projekti. Olisi mukava joskus koittaa.

Vierailija
44/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaliemi ja kaalipiirakka on oikea versio. Ja on muuten hyvää.

Vierailija
45/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan karjalainen perinne. Ei ole mikään herrojen juttu vaan heimojuttu. Eikö täällä ole muita karjalaisperäisiä? 

On, mutta tuollaista ruokaa ei ole syöty. 

Ei meilläkään, vaikka äiti oli Karjalasta. Karjalanpiirakat ja - paisti kyllä kuuluivat joulupöytään. 

Vierailija
46/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tuttua, mutta kuulostaa aivan uskomattoman hyvältä tuollainen itse tehty lihapasteija ja kuuma lihaliemi! Saisikohan sitä aikaiseksi tänä jouluna yrittää.

Vierailija
47/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aina, kun mummo oli vielä elossa. Siis noin 40 vuotta sitten.

Vierailija
48/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tämä on ihan karjalainen perinne. Ei ole mikään herrojen juttu vaan heimojuttu. Eikö täällä ole muita karjalaisperäisiä? Eikä mitään lihaliemikuutioita eikä valmistaikinoita pidä olla. Lapsuudessa meillä äiti keitti itse puljongin (buljong) eli potka vaan kiehumaan veteen tuntikausiksi. Ai sitä makua mikä lihaliemeen tuli! Ja äiti teki itse voitaikinan; pehmeän, ei liian rapean ja sinne sisään sitten riisiä ja jauhelihaa. Ai niidenkin lihapiirakoiden makua! Eikö kenelläkään muulla ole tällaisia muistoja? Karjalasta kajahtaa!

No ei ole kaikkialla Karjalassa (tai Ruotsissa) tääkään tapa, t: evakon sotalapsiäidin tytär

Vierailija
49/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaamalla tästä löytyy paljon juttua, myös Vappu Pimiän joulusta. Heillä liemi ja pasteija ovat aaton lounaalla. Se onkin hyvä idea! 

Vierailija
50/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään tuollaisesta koskaan kuullutkaan. Kalapöytä on ollut aina meillä ja sukulaisilla alkupalana.

Vierailija
51/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-anopin luona oli aina, itsetehtyä lihalientä, ei mitään kuutiopaskaa! Eikä ollut mitään ruotsalaistaustaa, mutta töissä hienossa ravintolassa, toi alkuruoka tuli ehkä sieltä.

Enpä olisi muistanutkaan ilman tätä ketjua, on jo monen vuosikymmenen takainen ruokamuisto.

Jotenkin on semmoinen kutka että, et kyllä taida itse lihaliemiä keitellä, eli tyydyt siihen "kuutio paskaan". Itse olen sitä mieltä että, onneksi on kuutiot, ei tarvitse enää keitellä alusta alkaen. Olen elänyt kyllä sen ajan kun kaikki vielä tehtiin itse, rahkataikinoista lähtien kanan kynintään. Sinä tuskin olet tuollaista tehnyt. 

Lukutaito! Puhuin anopin tekemästä lihaliemestä. En ole itse tehnyt, enkä niin väittänytkään. Mutta minulla on vertailukohta anopin tekemä vs kuutioliemi. Ja sitä

Osaan kyllä lukea, mutta en siltikään usko että itse väännät yhtään mitään, varsinkaan lihalientä. Ja totta, en ole pelkälleen "syönyt" kuutio lihalientä, mutta kupista juonut monet kerrat kipeenä ollessani. Ihan hyvää on ja ajaa sen asian minkä pitääkin.

Vierailija
52/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tuttua, mutta kuulostaa aivan uskomattoman hyvältä tuollainen itse tehty lihapasteija ja kuuma lihaliemi! Saisikohan sitä aikaiseksi tänä jouluna yrittää.

Tuo piurakkataikina ei dius ole lwhti- tai voitaikinaa mitä kaupasta saa vasn itsetehtyä enemmän murotaikinaa. Esim rahka-voitaikina tai kuten meillä kerma-voitaikina.

Vierailija
53/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo piurakkataikina ei dius ole lwhti- tai voitaikinaa mitä kaupasta saa vasn itsetehtyä enemmän murotaikinaa. Esim rahka-voitaikina tai kuten meillä kerma-voitaikina.

Tulipas virheitä🤣 Anteeksi, auton kyydissä kirjoitan (en aja!)

Vierailija
54/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ex-anopin luona oli aina, itsetehtyä lihalientä, ei mitään kuutiopaskaa! Eikä ollut mitään ruotsalaistaustaa, mutta töissä hienossa ravintolassa, toi alkuruoka tuli ehkä sieltä.

Enpä olisi muistanutkaan ilman tätä ketjua, on jo monen vuosikymmenen takainen ruokamuisto.

Jotenkin on semmoinen kutka että, et kyllä taida itse lihaliemiä keitellä, eli tyydyt siihen "kuutio paskaan". Itse olen sitä mieltä että, onneksi on kuutiot, ei tarvitse enää keitellä alusta alkaen. Olen elänyt kyllä sen ajan kun kaikki vielä tehtiin itse, rahkataikinoista lähtien kanan kynintään. Sinä tuskin olet tuollaista tehnyt. 

Lukutaito! Puhuin anopin tekemästä lihaliemestä. En ole itse tehnyt, enkä niin väittänytkään. Mutta minulla on ve

Miksi minun pitäisi sitä lihalientä "vääntää'', mitä en ole missään viestissä väittänyt itse tekeväni? Väännän kyllä muita ruokia ihan mielelläni ja kokeilen uusia reseptejä tai muokkaan vanhoja reseptejä.

Sulla on nyt kyllä ihme asenne!

Nyt on kyse lihaliemestä, mutta siitäkin aiheesta trolli saa väännettyä paskaa.

Vierailija
55/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjanmaalla mummolassa oli joulupäivän alkuruokana. En tiedä, mistä tapa oli isäni lapsuudenkotiin tullut, pohjalaista väkeä on suku satojen vuosien taakse, joten karjalaisuus ei tätä selitä. Mieheni evakkokarjalaissuvussa ei lihapasteijoita buljongin kanssa ole kuulemma koskaan ollut, ihan vieras käsite hänelle.

Mummolassa oli myös aina lihapullia jouluna, se tapa tulee Ruotsista. Sieltä on paljon vaikutteita pohjalaisissa joulupöydissä muutenkin.

Vierailija
56/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sellaista wanhanajan lihapiirakkaa, pitkästä itsetehdystä litteästä suorakaiteen muotoisesta palasta (paistettu uunissa), leikataan pala ja sitten kannussa on pitkään hautunut lihaliemi, ei mitään knorr kuutioista tehtynä.

Kannusta kaadetaan palan kylkeen syvälle lautaselle lientä ja syödään lusikan ja haarukan avulla. 

Todella herkkua kun on vaan tehty hyvin. Siis vähän niinkuin nykyajan pelti lihapiirakkaa. 

Vierailija
57/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ei ole siis mitään tyyliin kaupan paistopisteen lihapasteija ja lihalientä kuutiosta 

Vierailija
58/65 |
07.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään joka aamu,lapset tykkää liha liemi kuutioista aamupalana ja vielä raakana on kyllä hyvää. Pasteijjioita syödään iltaruokana mummon tekemiä🤩😋😋

Vierailija
59/65 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on syöty buljonkia ja lihapiirakkaa Joulupöydässä alkupalana. Sen perään sitten oli (ja on edelleen) graavilohi, mädit ja kaviaari sekä peruna ja salaatti. Mutsi laittoi seuraavaksi lipeäkalan, joka kyllä multa jäi syömättä heti kun olin sen ikäinen että uskalsi kieltäytyä. Sitten kinkku ja lootat sekä loppuun luumukiisseli (että vatsa toimii). Ja konjakki tietty.

Tämä lihapiirakka pitää tosiaan tehdä itse, semmoinen pötkö josta leikataan sopiva pätkä. 

Ja siis kyseinen ruoka on ollut hotelli Kämpin spesiaali jota siellä nautiskelivat Axel Gallen, Sibelius, Kajanus ja muut symposiumin jäsenet siinä väkijuoman nauttimisen ohessa. Aika siis 1800- luvun loppu. 

On hyvää, tosin vielä parempaa on ranskalainen sipulikeitto.

Vierailija
60/65 |
25.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi!

Enj sjyö gun eij jole vegaanijen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan