Lihaliemi ja pasteija jouluaterian alkuruokana
Hanna Sumari oli juuri Joulukodit-ohjelmassa tekemässä kattausta ja sanoi, että monella on joulun alkuruokana lihaliemi ja pasteija. Ihanko totta, monella? Onko tämä jokin herrasväen juttu?
Kommentit (65)
Ex-anopin luona oli aina, itsetehtyä lihalientä, ei mitään kuutiopaskaa! Eikä ollut mitään ruotsalaistaustaa, mutta töissä hienossa ravintolassa, toi alkuruoka tuli ehkä sieltä.
Enpä olisi muistanutkaan ilman tätä ketjua, on jo monen vuosikymmenen takainen ruokamuisto.
Mun puolison suvussa on tapana syödä peltilihapiirakkaa buljongin (itse tehty!) kanssa. Suvussa on niin venäläistä, saksalaista kuun ruotsalaistakin verta, en tiedä miltä suunnalta tuo perinne on.
Siis tämähän on siltä ajalta, kun itse keitettiin lihaliemi paahdetuista ruhon osista.
Ei sitä mistään kuutiosta tehty.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole monella.
Mutta ihan perus vanha juttu on, ei mitään ihmeellistä.
Missä päin Suomea?
Kyllä tämä on ihan karjalainen perinne. Ei ole mikään herrojen juttu vaan heimojuttu. Eikö täällä ole muita karjalaisperäisiä? Eikä mitään lihaliemikuutioita eikä valmistaikinoita pidä olla. Lapsuudessa meillä äiti keitti itse puljongin (buljong) eli potka vaan kiehumaan veteen tuntikausiksi. Ai sitä makua mikä lihaliemeen tuli! Ja äiti teki itse voitaikinan; pehmeän, ei liian rapean ja sinne sisään sitten riisiä ja jauhelihaa. Ai niidenkin lihapiirakoiden makua! Eikö kenelläkään muulla ole tällaisia muistoja? Karjalasta kajahtaa!
Tuohan on normaali menu kun on vetäny ryyppuputken taas läpi,ja neljäntenä darrapäivänä voi kokeilla ruokaa .
Jos mä kävisin hakemassa kaupan paistopisteelt pasteijoita ja heittäisin maggi-lihaliemeen, niin meillä kyllä joulupöydässä naurettaisiin vedet silmissä, vaikka kuinka yrittäisin selittää, mutta Sumari TV:ssä..
Vahva itsetehty lihaliemi on ihanaa. Niille kaikkein kauneimmille kultareunaisille lautasille isoäiti asetti n.4cmn pituisen puolikuunmuotoisen lihapiiraan ja päälle kaadettiin tuhti buljongi. Syötiin tietenkin hopealusikoilla.
Vierailija kirjoitti:
Ex-anopin luona oli aina, itsetehtyä lihalientä, ei mitään kuutiopaskaa! Eikä ollut mitään ruotsalaistaustaa, mutta töissä hienossa ravintolassa, toi alkuruoka tuli ehkä sieltä.
Enpä olisi muistanutkaan ilman tätä ketjua, on jo monen vuosikymmenen takainen ruokamuisto.
Jotenkin on semmoinen kutka että, et kyllä taida itse lihaliemiä keitellä, eli tyydyt siihen "kuutio paskaan". Itse olen sitä mieltä että, onneksi on kuutiot, ei tarvitse enää keitellä alusta alkaen. Olen elänyt kyllä sen ajan kun kaikki vielä tehtiin itse, rahkataikinoista lähtien kanan kynintään. Sinä tuskin olet tuollaista tehnyt.
Opiskelukaveri järjesti joskus pikkujoulut, ja siellä kuulin, että heillä on perinteenä lihapasteijat jouluna. Liemistä en muista, mutta on näemmä yleisempikin perinne siis. Itse en ole muihin törmännyt.
Täällähän oli ketju, jossa toivottiin uusia ideoita. Tässähän se tämän joulun hitti nyt tuli.
Me syötiin 70- luvulla mummolassa keski-Suomessa aina jouluisin peltilihapiirakkaa ja juotiin se lihaliemi mukeista.
Oli kyllä hyvää, nyt en ole sitä itse tehnyt pariin jouluun. me ei kyllä vedetä sitä lihaliemee, ihan pelkällä piitakalla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan sensuuria vältellen, eli en mainitse neuvostoliittolaista kulkukauppiasta sillä tutulla laukkuvenäläinen-nimellä. Ex-anopin isä oli sellainen, eli karjalaista ruokaperinnettä, kuten joku myöhäisempi kommentoija kertoikin. Ja todella HYVÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Vahva itsetehty lihaliemi on ihanaa. Niille kaikkein kauneimmille kultareunaisille lautasille isoäiti asetti n.4cmn pituisen puolikuunmuotoisen lihapiiraan ja päälle kaadettiin tuhti buljongi. Syötiin tietenkin hopealusikoilla.
Olipa pikkiriikkinen piirakka. Mahtoi olla taiteilua sen täyttäminen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin on semmoinen kutka että, et kyllä taida itse lihaliemiä keitellä, eli tyydyt siihen "kuutio paskaan". Itse olen sitä mieltä että, onneksi on kuutiot, ei tarvitse enää keitellä alusta alkaen. Olen elänyt kyllä sen ajan kun kaikki vielä tehtiin itse, rahkataikinoista lähtien kanan kynintään. Sinä tuskin olet tuollaista tehnyt.
Lukutaito! Puhuin anopin tekemästä lihaliemestä. En ole itse tehnyt, enkä niin väittänytkään. Mutta minulla on vertailukohta anopin tekemä vs kuutioliemi. Ja sitä kuutiolientä et sinäkään pelkältään syö, vaan nakkaat sen kuution johonkin soppaan "mausteeksi".
Lihaliemi ja pasteijat oli ainakin Mannerheimin suurta herkkua ja isomummon mukaa fiinin helsinkiläisväen jouluherkku jo 1800-luvulla. Hän muutti pikkulikkana Helsinkiin lääkärin perheeseen piikomaan ja oppi tuon tavan siitä perheestä, jossa se kuului edelleen jouluun.
Ylipäätään koko alkuruoka-käsite oli vieras tavallisen kansan keskuudessa.
Vanha ruokalaji. Muistan kyllä esim.ravintolakoulun ajoilta tuon. Mutta mielestäni ranskalainen?
Olen nähnyt myös Masterchef Australia-ohjelmassa tuota alkuruokana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän mummolassa oli kaneja ihan kaupungissa vielä 60-luvulla, ihanan lämpimän kaninkarvalakin sain ja kaninpaisti on hyvää! Äiti kauli voitaikinaa avoimen ikkunan ääressä talvipakkasella. Että sellaisella ajalla olen lapsuuteni viettänyt.
Sinulla on ihme vihamielinen asenne?
Ihan tuttu juttu. Ensin keitetään luullisista lihoista lihaliemi juuresten kera. Liemi siivilöidään ja lihat otetaan talteen. Tehdään voitaikinasta pieniä lihapiirakoita.
Meillä tämä on aina ollut joulupäivän alkuruoka. Pieni lihapiirakka lautasen pohjalle ja kuuma liemi päälle.