Tasapalkka päiväkotiin!
Kaksinaismoralismi nykyisessä varhaiskasvatuksessa on ajanut päiväkodit henkilöstövajeeseen ja pahoinvoinnin syvenevään kierteeseen ainakin Suomen suurimmissa kunnissa.
Etenkin yliopistokaupungeissa, joissa koulutetaan varhaiskasvatuksen opettajia, on vuonna 2018 uudistetun varhaiskasvatuslain jälkeen ollut nähtävissä selkeä muutos huonompaan työhyvinvointiin kunnallisissa päiväkodeissa. Oaj, heidän jäsenistöään kouluttavat yliopistot ja oikeistopoliitikot ajoivat lakitason muutosta yhden ryhmän etuja nimellisesti parantamalla (yo-kandit ja maisterit). Tämä tehtiin ensisijaisesti muiden päiväkotihenkilöstöryhmien asemaa, palkkaa ja arvostusta huonontamalla, jolloin sisältäpäin näyttäisi, että opettajien edut muka paranivat.
Ala-arvoista toimintaa. Lopputuloksena palkat, työolot, tehtäväkuvat ja asema sementöitiin jokaiselle henkilöstöryhmälle (opettajat, sosionomit, hoitajat, avustajat) surkealle tasolle, eikä vaiheessa 2, eli nyt, edes kehitysmahdollisuuksia ole, koska (jälleen hallitukseen päästyään) oikeisto lukitsi sote- ja opetusan palkankorotukset vientialojen määrittelyn alaisiksi.
Summa summarum: naisvalta-aloja kyykytetään miesten maailmassa yhä vain tuhansia vuosia hyvin toimineella strategialla: laita ne kanat tappelemaan vähistä murusista keskenään, niin saat luotua näennäisen voittajan. Pysyvät hiljaa ja huomaavat olevansa häkissä vasta kun seuraava matsi alkaa: Kuka tuottaa eniten munia saa jatkaa pelissä, muut pataan. Ja kukko huutaa tunkionsa päällä koreana.
Jos ei sorruttaisi tuon pelin nappuloiksi, vaan lähdetään ajamaan yhdessä rintamassa tasapalkkaa kaikille päiväkodin tehtäville johtajasta avustajaan, koska "kaikki tehtävät ovat tärkeitä ja jokainen toimii lasten parhaaksi juuri sen oman osaamisensa antaen", niin hyvinvointi lisääntyisi. Niin aikuisten työntekijöiden kuin kasvatettavien lasten hyvinvointi.
Tuhannet nyt irtisanoutuneet, koulutetut ja osaavat työntekijät, palaisivat päiväkoteihin töihin, kun heidän ammattitaitoaan arvostettaisiin tasa-arvoisesti suhteessa työyhteisön muihin tehtäviin. Aiemmin tämä arvostus näkyi käytöstavoissa, tehtävissä, yhteistyössä ja varsin vähäisinä palkkaeroina. Nyt toiset alennettiin ja yksi ryhmä ylennettiin tarkoitushakuisilla retorisilla keinoilla, nimeämisillä, rakennemuutoksilla ja julkisella propagandalla. Tasapalkka olisi tälle vastakkainen metodi. Erilaisuuksia aidosti arvostava tasa-arvo. Kaikilla olisi sama mahdollisuus ostaa terveellistä ruokaa, turvallinen koti, työhön lämpimät toppavaatteet ja kura-asut. (Nyt opettajilla on paremmin varaa, sosionomeilla ja hoitajilla taas on varaa vähempään ja huonompaan laatuun, tarpeethan ovat silti samat. )
Kysymys onkin: MIKSI ei? Miksi, aidosti miksi, toisesta tehtävästä maksettaisiin vähemmän kuin toisesta? Jos siis kaikkia tarvitaan.
Kommentit (157)
Vierailija kirjoitti:
Niin.
Miksi opettaja voi syödä salaattia, kurkkua ja tomaattia talvellakin, sosionomi tyytyy porkkanaan ja lanttuun ja lastenhoitaja pelkkään makaroniin, avustaja käy hakemassa ruokajonosta kassin kerran viikossa? Miksi johtajalla on kaksin- tai kolminkertainen palkka muihin verrattuna ja varaa untuvatakkiin, vaikka ei edes ulkoile lasten kanssa päivittäin pakkasessa?
Miksi hoitaja joutuu ostamaan ulkotyövaatteensa kirpputorin alennusmyynnistä ja opettaja pysyy lämpimänä uudessa lasketteluasussaan? Samaan pulkkamäkeen heistä kumpikin vie ne lapset. Toinen kylmästä kohmeessa, toinen vaatii lämpimänä parempaa tulosta.
Eivät kaikki voi olla johtajia.
Nyt töihin ei tulla, jos ei saada olla johtajia, vähintäänkin opettajia. Ei ole varaa. Ei henkistä, sosiaalista, fyysistä eikä taloudellista varaa olla hylkiö. Hierarkian huonoin, konkreettisesti ja kuvainnollisesti.
Järjestelmä opettaa lapset "valitsemaa
Mikä olisi käypä kuukausipalkka jatkossa tällaiselle "vakatyöntekijälle"?
Olisiko Suomen keskipalkka, esim. 3300 euroa kuukaudessa? Ei mitään muita henkilökohtaisia lisiä kuin tes mukaiset kokemuslisät? Siis kokemus siinä tekemässään tehtävässä.
Vakaope on varhaiskasvatuksen asiantuntija joka on vastuussa varhaiskasvatuksen toteuttamisesta ryhmässä. Vakahoitaja ja vaka-avustaja sen sijaan vastaavat tukitoiminnoista kuten lastenhoidosta.
Vierailija kirjoitti:
Vakaope on varhaiskasvatuksen asiantuntija joka on vastuussa varhaiskasvatuksen toteuttamisesta ryhmässä. Vakahoitaja ja vaka-avustaja sen sijaan vastaavat tukitoiminnoista kuten lastenhoidosta.
Pisa-tulokset sen kun huononevat mitä enemmän vaka-vaka-titteleitä on keksitty päiväkoteihin pyörimään. Palkanalennuksen ansaitsevat kaikki höpönlöpöttäjät. Laadukas varhaiskasvatus on pelkkä vitsi. Tirsk.
Sama palkka samasta työstä ja koulutuksesta. Sen sijaan ei ole reilua, että toinen käy akateemisen tutkinnon ja toinen hutaisee ammattikoulun ja tehdään ihan eri hommia ja pitäisi olla sama palkka. Ei perkele tätä ahneutta. Kas kun ei millään alalla ole samoja palkkoja eri töistä. Menepä sinne rakennustyömaalle katsomaan saako timpuri samaa palkkaa kuin rakennusinsinööri tai arkkitehti. Tai jos katsotaan lasten kanssa tehtäviä töitä, niin sopii katsella saako lähäri lastenkodissa samaa palkkaa kuin sossu.
Ap taidat olla lähihoitaja itse? Sama palkka lähihoitajalle vs akateeminen koulutus?? No ei!
Ihana idealismi, mutta TODELLA epäreilua!!
Sivarihan siellä tekee kaikki työt kun vakitädit syövät pullaa suut apposen ammollaan ja nauravat tyhjää nauruaan.
Sehän tietää vakkareille yhdeksän (9) euron päivätienestejä.
Anteeksi mitä? Että minä suunnittelen toiminnan ja juhlat, kannan vastuun pedagogisesta toiminnasta, huolehdin erityislasten asiat ja organisoin kasvatuskeskustelut... Joku toinen tulee paikalle ja tarjoilee ruuan, valvoo leikkejä ja pukee. Ja molemmille sama palkka?
Kuka enää suostuu olemaan opettaja, jos saman rahan saa laittamalla vaatteita kuivauskaappiin?
Vaka opettajalle on laitettu, sanon laitettu, koska nämä tulleet varhaiskasvatuslaista ja ns. Ylempää opettajien arkeen, valtavasti lisää työtä, paparien pyöritystä.
Tämä kaikki on pois lapsiryhmästä, missä aikuisia, läsnäolevia aikuisia tarvittaisiin eniten.
On hienot suunnitelmat, mutta kenelläkään ei ole aikaa niitä lukea kirjoittaa, jatkuvasti täydentää.
Opettajalla on todella enemmän ajatustyötä versus lastenhoitajalla. Lastenhoitajille jää sitten se tärkeä, todella tärkeä, lapsiryhmän pyöritys ja hallinta, opettajien pyörittäessä pakollisia paperihommia ja istuessa palavereissa.
Opettajalla työ tulee myös kotiin, ajatuksissa vähintään. Ja riittämättömyys aiheuttaa väsymystä. Koet kokoajan riittämättömyyttä siitä ettet ole lasten kanssa tarpeeksi tai sitten et tee konehommia tarpeeksi hyvin.
Ja lapset, lasten kanssa oleminen on tärkeintä. Lakeja, suunnitelmia tarvitaan. Mutta vasunkin pitäisi olla niin yksinkertainen, ja sen käyttö niin helppoa, että olisi oikeasti työväline. Ei stressinaihe.
Se on totta, että ihan jokainen varhaiskasvatuksentyöntekijä tarvitsee reilusti lisää palkkaa. Työ on vaativaa, lapset nykyään haastavia. Työ on myös todella tärkeää. Palkalla ei pärjää. Ruokakaupassa saa miettiä mitä ostaa. Ja todella palella pihalla kylmissään jossain vanhoissa vaatteissa kun pitää valita ostaako omille lapsille ruokaa ja vaatteita vai itselleen uudet toppahousut.
Kuka haluaa, arjen alle uupuneita ihmisiä hoitamaan omia lapsiaan? Väsyessä ensimmäisenä hankaloituu sensitiivisyys, ja se jos joku on äärimmäisen tärkeää lapsia kohdatessa.
T, sekä open että lastenhoitajan töitä tehnyt
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Että minä suunnittelen toiminnan ja juhlat, kannan vastuun pedagogisesta toiminnasta, huolehdin erityislasten asiat ja organisoin kasvatuskeskustelut... Joku toinen tulee paikalle ja tarjoilee ruuan, valvoo leikkejä ja pukee. Ja molemmille sama palkka?
Kuka enää suostuu olemaan opettaja, jos saman rahan saa laittamalla vaatteita kuivauskaappiin?
Huhhuh, minkälaista lastenhoitajan arvostamattomuutta. Onneksi mun ei tarvitse olla sun työkaveri.
Ja tämä myös kiteyttää sen ison ison ongelman varhaiskasvatuksessa mitä nykyinen opettajien nostaminen on aikaansaanut.
Lastenhoitajan työ on todella paljon enemmän kun vaatteiden kuivauskaappiin laittamista.
Lastenhoitaja on enemmän niiden lasten kanssa arjessa entä opettaja. Ja jos lastenhoitaja ei tee työtään hyvin, on sillä isompi merkitys lasten arjessa entä opettajan työpanoksella.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Että minä suunnittelen toiminnan ja juhlat, kannan vastuun pedagogisesta toiminnasta, huolehdin erityislasten asiat ja organisoin kasvatuskeskustelut... Joku toinen tulee paikalle ja tarjoilee ruuan, valvoo leikkejä ja pukee. Ja molemmille sama palkka?
Kuka enää suostuu olemaan opettaja, jos saman rahan saa laittamalla vaatteita kuivauskaappiin?
Niillä apulaisillakin on vuosien koulutus alalle, vaikka työelämässä ope kantaakin kaiken vastuun. Kyllä esim. lastenohjaajana haluan kunnon palkan työstä, kun olen koulussa 3 vuotta opiskellut pedagogista suunnittelua, vaikka töissä tyhjennänkin vaan kuivauskaappia ja kaadan lapsille maitoa laseihin.
Tämä viimeistään todistaa sen miten ahneita ja tyhmiä tätejä päiväkodissa työskentelee. Lisää palkkaa ja niin helppoa työtä kuin mahdollista! Älkää ulisko aina!
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, että ihan jokainen varhaiskasvatuksentyöntekijä tarvitsee reilusti lisää palkkaa. Työ on vaativaa, lapset nykyään haastavia. Työ on myös todella tärkeää. Palkalla ei pärjää. Ruokakaupassa saa miettiä mitä ostaa. Ja todella palella pihalla kylmissään jossain vanhoissa vaatteissa kun pitää valita ostaako omille lapsille ruokaa ja vaatteita vai itselleen uudet toppahousut.
Kuka haluaa, arjen alle uupuneita ihmisiä hoitamaan omia lapsiaan? Väsyessä ensimmäisenä hankaloituu sensitiivisyys, ja se jos joku on äärimmäisen tärkeää lapsia kohdatessa.
Ennen lapset olivat paljon vähemmän haastavia, kun diagnosoinnin sijasta ne laitettiin jäähylle. Liika sensitiivisyys on ajanut tarhat kriisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Että minä suunnittelen toiminnan ja juhlat, kannan vastuun pedagogisesta toiminnasta, huolehdin erityislasten asiat ja organisoin kasvatuskeskustelut... Joku toinen tulee paikalle ja tarjoilee ruuan, valvoo leikkejä ja pukee. Ja molemmille sama palkka?
Kuka enää suostuu olemaan opettaja, jos saman rahan saa laittamalla vaatteita kuivauskaappiin?
Huhhuh, minkälaista lastenhoitajan arvostamattomuutta. Onneksi mun ei tarvitse olla sun työkaveri.
Ja tämä myös kiteyttää sen ison ison ongelman varhaiskasvatuksessa mitä nykyinen opettajien nostaminen on aikaansaanut.
Lastenhoitajan työ on todella paljon enemmän kun vaatteiden kuivauskaappiin laittamista.
Lastenhoitaja on enemmän niiden lasten kanssa arjessa entä opettaja. Ja jos lastenhoitaja ei tee työtään hyvin, on sillä isompi merkitys lasten arjessa entä opetta
Arvostus on kaksipuolinen asia. Ette te hoitajat voi vaatia arvostusta samaan aikaan kun halveksutte opettajia ja heidän työtään päivittäin. Mitään niin törkeää en ole saanut lukea kuin tälläkin palstalla hoitajien tekstit opettajista. t: en ole päiväkodissa töissä, mutta ärsyttää hoitajien törkeä käytös
Vierailija kirjoitti:
Arvostus on kaksipuolinen asia. Ette te hoitajat voi vaatia arvostusta samaan aikaan kun halveksutte opettajia ja heidän työtään päivittäin. Mitään niin törkeää en ole saanut lukea kuin tälläkin palstalla hoitajien tekstit opettajista. t: en ole päiväkodissa töissä, mutta ärsyttää hoitajien törkeä käytös
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit hoitaja ja sinun ammattitaitoasi ei arvostettaisi vaan olisit avustajan asemassa? Tämä on arkea hoitajille varhaiskasvatusyksiköissä kautta Suomen.
Tilanne rinnastuu siihen jos varhaiskasvatukseen perustettaisiin varhaiskasvatuksen tohtorin virkoja, ja kandidaattien ja maisterien tehtäväksi jäisi sen jälkeen pelkkä kurahousujen pesu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostus on kaksipuolinen asia. Ette te hoitajat voi vaatia arvostusta samaan aikaan kun halveksutte opettajia ja heidän työtään päivittäin. Mitään niin törkeää en ole saanut lukea kuin tälläkin palstalla hoitajien tekstit opettajista. t: en ole päiväkodissa töissä, mutta ärsyttää hoitajien törkeä käytös
Miltä sinusta tuntuisi jos olisit hoitaja ja sinun ammattitaitoasi ei arvostettaisi vaan olisit avustajan asemassa? Tämä on arkea hoitajille varhaiskasvatusyksiköissä kautta Suomen.
Tilanne rinnastuu siihen jos varhaiskasvatukseen perustettaisiin varhaiskasvatuksen tohtorin virkoja, ja kandidaattien ja maisterien tehtäväksi jäisi sen jälkeen pelkkä kurahousujen pesu.
Eivät ne paperityöt niin kivoja ole. Tuotat turhaa paperia mappiin.
Vierailija kirjoitti:
Anteeksi mitä? Että minä suunnittelen toiminnan ja juhlat, kannan vastuun pedagogisesta toiminnasta, huolehdin erityislasten asiat ja organisoin kasvatuskeskustelut... Joku toinen tulee paikalle ja tarjoilee ruuan, valvoo leikkejä ja pukee. Ja molemmille sama palkka?
Kuka enää suostuu olemaan opettaja, jos saman rahan saa laittamalla vaatteita kuivauskaappiin?
Siinäpä se, jos palkka olisi sama kaikilla sitä päiväkotia pyörittävillä työläisillä tulisi heti päivänselväksi, kuka tekee sitä työtä siksi, että hänellä on oikeasti halu tuoda kaikki osaamisensa lasten käyttöön, siis tarjota hyvää kasvua tukevaa ohjausta ja mahdollisuus oppia yhteisössä elämisen arvo - ja sitten ne, jotka tekevätkin opettajan tai johtajan pestissä töitä / ovat solmineet työsopimuksen vain koska sillä saa muita korkeampaa palkkaa ja valta-aseman muihin työntekijöihin nähden.
Lapset eivät moisista hierarkioista piittaa. He kyllä huomaavat, kuka heistä siellä huolta pitää, kuka on heidän kanssaan ja auttaa kun surettaa, naurattaa, riehuttaa, on koti-ikävä, kakka housussa, nälkä, räkä vuotaa, pelottaa mennä nukkumaan, tehty palikoista torni ja senkin joku huomaa (ei vain lopputulosta valokuvassa vaan sen prosessin alusta loppuun), kenellä on aikaa pitää sylissä, vetää pulkassa, laittaa märät vaatteet kuivumaan ettei iltapäivällä tule kylmä, vaihtaa kuivan vaipan... Lapsille sillä on merkitystä, millaista siellä päiväkodissa on olla.
Oaj:lle sillä ei ole merkitystä, että hoitajat, sosionomit ja lapset pitävät arjen kasvun ja tuen käynnissä. Ilman lapsia ja noita kasvattajia opettajat voisivat yhä rustailla teoreettisia suunnitelmia, kokoustaa pedagogisista ratkaisuista, kouluttautua milloin minkäkin välineen käyttäjiksi, rakentaa oppimisympäristöjä, suunnitella retkiä, dokumentoida suunnitelmiaan, arvioida kuinka suunnitelmia voisi kehittää, tilata tavikkeita katalogeista, järjestellä paikkoja pedagogisiksi malliesimerkeiksi, rakentaa jumpparatojaan ja piirrellä niitä kaavioitaan ja piirikuvituksiaan... Opettajilla täydet työpäivät jatkuisivat, vaikkei paikalla olisi ainoatakaan lasta. Samoin johtajalla, senkun byrokratiaa, teoreettisia sijoituslukuja, budjettia ja rekryjä pyörittelisi, vetäisi etäkokouksia ja allekirjoittaisi laskuja.
Hoitajat, avustajat ja sosionomit tekevät työtä lasten keskuudessa ja lasten kanssa. Koko työpäivän, joka päivä. Vanhemmat juttelevat ja suunnittelevat opettajien kanssa, jotka (totuuden nimissä) eivät tiedä niistä ryhmän lapsista ja heidän tarpeistaan nykyään enää mitään. Sen näkevät, miten kukin suoriutuu opettajan järjestämästä tuokiosta sen 30min /pv. Ja sekin tulkitaan yleensä pieleen, kun ope ei tiedä mitään lapsen aamusta, mieltymyksistä ja ylipäätään kuulumisista koko syksyn, vuoden tai edeltäneiden vuosien mitalta.
Tasapalkka laittaisi arvot uusiksi.
Miksi lohtu, jaettu arki, syli, puhdas peppu, ruoka, silittely päiväunille, jaettu ilo, yhdessä leikkiminen, askartelu, kirjojen lukeminen, laulut ja riimittelyt, (kuiviin vaatteisiin) pukeutumisessa auttaminen ja riitojen käsittelyssä auttaminen olisivat muka vähempiarvoisia töitä kuin opettajan suunnittelu, tuokiototeutus, kirjaamis, arviointi, kehittäminen ja teoreettisen tutkimustiedon jakamisen vastuun tehtävät? Suunnittelu, toiminta ja arviointi kehittämisineen tehdään sitäpaitsi moniammatillisessa tiimissä, opettajalla vain on päävastuu siitä, että se kanssa tulee tehdyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vakaope on varhaiskasvatuksen asiantuntija joka on vastuussa varhaiskasvatuksen toteuttamisesta ryhmässä. Vakahoitaja ja vaka-avustaja sen sijaan vastaavat tukitoiminnoista kuten lastenhoidosta.
"Tukitoiminnoista"??? Siis minkä "tuki" ? Sen opettajan työnkö tuki? Kyllä omaan käsitykseen 1-5-vuotiaiden lasten tarpeista, kyvyistä ja elämäntavoista juuri se "lastenhoito", leikit kavereiden kanssa, hassuttelu, nukkuminen, ulkoilu, syöminen, pukeminen ja vessajutut pesuineen kuulostavat juuri mielekkäältä työltä aikuisen tehdä. Koulussa ja osin eskarissa opettaminen on lasten kehityksen kannalta selkeästi järkevää.
Kuulostaa jotenkin tosi teennäiseltä ja tekemällä tehdyltä tuollainen "varhaiskasvatuksen opettaja". Mitä se tehtävä konkreettisesti pitää sisällään sellaista, mitä korkeakoulutetut sosionomit ja ammatillisesti pätevöityneet lastenhoitajat eivät omissa 3-4-vuoden suomalaisissa koulutuksissaan oppisi? Moni heistä itsekin äitejä ja pitkän työuran tehneitä. Varsin moni myös tehnyt pitkän akateemisen uran muilla aloilla ja kouluttautunut myöhemmin hoitajksi tai sosionomiksi juuri siksi, että ymmärtää pienten lasten arjen kasvun ja hyvinvoinnin merkityksen. Haluaa tehdä mielekästä työtä eikä kiipiä teennäisissä virastohierarkioissa.
Vierailija kirjoitti:
Sama palkka samasta työstä ja koulutuksesta. Sen sijaan ei ole reilua, että toinen käy akateemisen tutkinnon ja toinen hutaisee ammattikoulun ja tehdään ihan eri hommia ja pitäisi olla sama palkka. Ei perkele tätä ahneutta. Kas kun ei millään alalla ole samoja palkkoja eri töistä. Menepä sinne rakennustyömaalle katsomaan saako timpuri samaa palkkaa kuin rakennusinsinööri tai arkkitehti. Tai jos katsotaan lasten kanssa tehtäviä töitä, niin sopii katsella saako lähäri lastenkodissa samaa palkkaa kuin sossu.
Miksi ei ole reilua, jos samaa lasta hoitavat saavat samaa palkkaa?
Miksi saman lapsen rakennusmaan johtaja isä (5 K/kk) ja varhaiskasvatuksen opettaja äiti (3 K/kk) saavat niin eri palkkoja?
Miksi kotiin perheen lapsia hoitamaan jäävä vanhempi ei saa kuin 300e/kk, vaikka kasvattaa tulevia veronmaksajia, joka alan osaajia? Miksi päikynhoitaja saa lapsiryhmän hoidosta 2300 euroa ja perhepäivähoitaja 1900? Miksi opettaja saa 3000 euroa? Miksi sosionomi 2600? Samat lapset. Samat tarpeet. Miksi laulutuokion ohjaaminen (hoitajien avustaessa) on kalliimpaa kuin riehuvan 21 lapsen kaitseminen yksinään, heidän syöttäminen, nukuttaminen, leikittäminen, pukeminen ja turvassa pitäminen (ilman opettajan apua)?
Ei, kyllä tässä nyt on koira haudattuna. Joku vetää omaan pussiin ilman oikeudenmukaisia perusteita. Sen ymmärtää, jos aivokirurgille maksetaan paljon, koska sitä työtä ei muut pysty tekemään. Mutta että suomenlippuaskartelun suunnittelu, lastenlaulujen tahdissa leikkiminen, käpyjen ja lumipallojen laskeminen, veden olomuotojen oivaltaminen... Eiköhän nuo luista suit sait keneltä vain suomalaisen peruskoulun läpäisseeltä aikuiselta ihmiseltä!
Niin.
Miksi opettaja voi syödä salaattia, kurkkua ja tomaattia talvellakin, sosionomi tyytyy porkkanaan ja lanttuun ja lastenhoitaja pelkkään makaroniin, avustaja käy hakemassa ruokajonosta kassin kerran viikossa? Miksi johtajalla on kaksin- tai kolminkertainen palkka muihin verrattuna ja varaa untuvatakkiin, vaikka ei edes ulkoile lasten kanssa päivittäin pakkasessa?
Miksi hoitaja joutuu ostamaan ulkotyövaatteensa kirpputorin alennusmyynnistä ja opettaja pysyy lämpimänä uudessa lasketteluasussaan? Samaan pulkkamäkeen heistä kumpikin vie ne lapset. Toinen kylmästä kohmeessa, toinen vaatii lämpimänä parempaa tulosta.
Eivät kaikki voi olla johtajia.
Nyt töihin ei tulla, jos ei saada olla johtajia, vähintäänkin opettajia. Ei ole varaa. Ei henkistä, sosiaalista, fyysistä eikä taloudellista varaa olla hylkiö. Hierarkian huonoin, konkreettisesti ja kuvainnollisesti.
Järjestelmä opettaa lapset "valitsemaan oikein", kilpailemaan jo pienestä. Kaikki keinot sallittu! Siinäpä oiva opettajuusmalli.