Pisan koripallokysymys?
Paikallisessa sanomalehdessä oli seuraavat otsikot Zedlandian koripallojoukkueesta:
Koripallojoukkue voitti mestaruuden!
Voitti jokaisen ottelun tällä kaudella.
Piste-ero oli keskimäärin 19 pistettä tällä kaudella.
Kun otetaan huomioon kauden keskimääräinen piste-ero, onko mahdollista, että joukkue ei koskaan voittanut ottelua 19 pisteellä (oikeassa Pisa-testissä vastaus tulee osata perustella)?
Vastaus "kyllä" tai "ei".
Pitäiskö tässä nyt tietää edes jotain koripallosta, jotta kysymykseen voi vastata? Mä en edes tiedä mikä on piste-ero. Siis ero mihinkä?
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Oikea vastaus ei ole kyllä vaan ei. Sinä DI osaat laskea, minä osaan lukea kysymyksen.
T. Humanisti
Kehitysvammasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Voitti 19 pisteellä" on vähän monitulkintainen. Se voi tarkoittaa, että joukkue sai 19 pistettä enemmän kuin vastustajansa (todennäköisesti on tarkoitettu tätä), tai sitten sitä, että joukkue voitti 19-0.
Mutta tulkitsi tämän kummin tahansa, niin vastaus alkuperäiseen kysymykseen on kyllä. Vaikka keskimääräinen piste-ero olisi 19 pistettä, niin se voidaan saavuttaa esim. siten, että puolet otteluista on voitettu 20 pisteellä ja puolet otteluista 18 pisteellä.
DI
Oikea vastaus ei ole kyllä vaan ei. Sinä DI osaat laskea, minä osaan lukea kysymyksen.
T. Humanisti
Millä perusteella? Alkuperäinen kysymys oli: "Onko mahdollista, että joukkue ei koskaan vo
Eikö koripallosarjassa ole aina pariton määrä otteluita?
Hyvä kysymys, mutta on vastaus silloinkin kyllä. Esimerkkinä vaikka kolme ottelua voittomarginaalien ollessa 20, 21 ja 16, niin siitä tulee keskimäärin 19.
Eikö koripallosarjassa ole aina pariton määrä otteluita?
Väännetäänpäs rautalangasta.
Zedlandian koripallojoukkue voittaa ensimmäisen pelin vaikkapa kolmella pisteellä, toisen 25 pisteellä, kolmannen kahdella pisteellä, neljännen 31 pisteellä jne. Siitä sitten lasketaan tuo keskimääräinen piste-ero. Miksi vastaus alkuperäiseen kysymykseen olisi ei?
-sihteeri
Joutuuko muut miettimään tämmöisiin "onko mahdollista että näin ei olisi tapahtunut" kysymyksiin huolellisesti, jos vaihtehtoina on "kyllä" ja "ei"? Vaikka varsinainen asia olisi selkeä ja tiedät miten se menee, mutta kun kysymys asetetaan negatiivisesti, mä jään aina pyörittämään mitä oikeasti kysyttiin.
Toki voi, mutta todella harvoin päättyy. Joukkueet saavat yleensä jotain 75 - 100 pistettä / peli