Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Fact check: Mia Laihon (kok) mukaan edullisempia vuokra-asuntoja löytyy pääkaupunkiseudulta 10 000

Vierailija
05.12.2023 |

Mia Laihon (kok) mukaan Etuovi.com:ista löytyy pääkaupunkiseudulta (Helsinki, Espoo, Vantaa) 10 000 tuhatta edullisempaa vuokra-asuntoa.

https://verkkolahetys.eduskunta.fi/fi/taysistunnot/taysistunto-67-2023?…

Virhe 1: Etuovesta ei löydy vuokra-asuntoja. Sivuston nimi on Vuokraovi.com

Virhe 2: Tekemäni haun mukaa Helsinki, Espoo, Vantaa alueelta löytyy 7 481 asuntoa, joidenka vuokra on enintään 1089 €/kk.

Hallituksen esitys HE 58/2023 vp 

Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi toimeentulotuesta annetun lain 7 a :n muuttamisesta

https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/HallituksenEsitys/Sivut/HE_58+2023.as…

Liite Perustoimeentulotuessa hyväksyttävien asumismenojen kuntakohtaiset rajat 2023

Helsinki, Espoo ja Vantaa

1 hlö 694 €/kk. Vuokraovesta löytyi 905 asuntoa, jonka maksimivuokra on tämä.

2 hlö 869 €/kk. Vuokraovesta löytyi 3190  asuntoa, joidenka vuokra on 695 - 869 €/kk.

3 hlö 993 €/kk. Vuokraovesta löytyi 2253 asuntoa, joidenka vuokra on 870 - 993 €/kk.

4 hlö 1089 €/kk. Vuokraovesta löytyi 1126 asuntoa, joidenka vuokra on 994 - 1089 €/kk.

Kommentit (314)

Vierailija
261/314 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni noista asunnoista on opiskelijoille tarkoitettu soluasunto, lyhyeen vuokraamiseen tarkoitettu, tarjous muutamalta kuukaudelta tai purkukuntoinen. Suurin osa savullisia asuntoja/huoneistoja, homeisia ja osa ei ole esteettömiä. Lisäksi suurin osa noista heittomerkeissä halvemmista asunnoista silti ylittää Kelan vuokranormin joten vaikka muutat halvempaan niin sinua kehoitetaan muuttamaan silti vielä halvempaan, koska siinä halvemmassa asunnossakin ylittyy vuokranormi. 

Mutta mikä tuossa on.se ongelma? Valtio maksaa tukea tietyn summan kuukaudessa ja thats it. Itselläni on vastaava tilanne ja saan kuukausipalkkana tasan saman palkan joka kuukausi ja joudun elämään ihan tulojeni ja varojeni mukaan .

Miksi kelan asiakkaan ei tarvitsisi sovittaa tulojaan ja menojaan yhteen, vaan hänellä olisi ehtymättömät tulot joita lisätään hänen kulutuksensa mukaan? 

Vierailija
262/314 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni noista asunnoista on opiskelijoille tarkoitettu soluasunto, lyhyeen vuokraamiseen tarkoitettu, tarjous muutamalta kuukaudelta tai purkukuntoinen. Suurin osa savullisia asuntoja/huoneistoja, homeisia ja osa ei ole esteettömiä. Lisäksi suurin osa noista heittomerkeissä halvemmista asunnoista silti ylittää Kelan vuokranormin joten vaikka muutat halvempaan niin sinua kehoitetaan muuttamaan silti vielä halvempaan, koska siinä halvemmassa asunnossakin ylittyy vuokranormi. 

Mutta mikä tuossa on.se ongelma? Valtio maksaa tukea tietyn summan kuukaudessa ja thats it. Itselläni on vastaava tilanne ja saan kuukausipalkkana tasan saman palkan joka kuukausi ja joudun elämään ihan tulojeni ja varojeni mukaan .

Miksi kelan asiakkaan ei tarvitsisi sovittaa tulojaan ja menojaan yhteen, vaan hänellä olisi ehtymättömät tulot joita lisätään hänen kulutuksensa mukaan? 

Ongelma on se, että oikeasti noita vuokranormeihin mahtuvia asuntoja ei riitä kaikille, eikä se ole järkevää politiikkaa, että jotkut muuttavat edes takas maakunnasta toiseen parin vuoden välein ja aina Kela maksaa muutot - jolloin lopputulos on, että rahaa palaa melkein yhtä paljon kuin jos he voisivat asua koko ajan samassa paikassa. Eikä henkilö voi omalla kulutuksellaan vuokran määrään vaikuttaa - jos vuokranantaja päättää vuokraa korottaa, niin vuokra nousee. Ei se ole asukkaan oma kulutusvalinta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/314 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvukeskuksissa menevät kuin kuumille kiville. Ottajia on paljon enemmän kuin asuntoja. Ja joka muuta väittää ei ole yrittänyt hankkia vähään aikan asuntoa. Itse katselimme lapselle opiskelija-asuntoa kesällä ja todella ankeassa kunnossa oleviin asuntoihin olisi ollut vähintään tusinan verran tulijoita. Täysin onnenkauppaa saada halpa vuokra-asunto.

Vierailija
264/314 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdottomasti köyhille omat asuinalueet.

Busseihin heille omat istuimet.

Omat kaupat, parturit ja kaikkea mitä köyhä nyt elääkseen tarvitsee kuten kirpputoreja ja kiertolaiskeskuksia vai mitä ne oli.

Tärkeintä on saada heidät pois silmistä , pois traumatisoimasta ihmisten elämää.

Vielä ommellaan takin rintamukseen valkoinen K-kirjain (köyhä), vähän niin kuin nat.i-Saksassa juutalaisilla daavidintähti tai sodanjälkeisessä Tshekkoslovakiassa saksalaisilla N-kirjain (Niemiec). 

Vierailija
265/314 |
08.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän saisi ottaa näiden tukien varassa lapsia huostaan ,sillä he ovat juuri niitä suurimpia kärsijöitä jotka eivät kurjalle asemalleen mitään voi, vaan heidän on vain sopeuduttava ja alistuttava huonoon elämän laatuun ja kaltoinkohteluun.

Ja minne nämä lapsiraukat sijoitettaisiin? Lastenkoteihin, kasvatuskoteihin vaiko adoptioon kotimaahan tai ulkomaille?

Vierailija
266/314 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietokoneella etuovi.com etusivulla tulee valinta "Vuokrattava" ja hakumahdollisuus. Sitten tulee uudelleenohjaus vuokraovi.com palveluun. Olisiko tuo joku viime aikojen muutos. Saivartelua, kun väitetään, että asunnot eivät ole etuovi.com sivulla, kun siellä on haku -valinta.  

Vierailija
267/314 |
09.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokranantajien on laskettava vuokria niin että ihmisten tulot riittää vuokrien maksuun. Nykyinen taso on muodostunut asumistukien mukaan että kelalta saisi lypsettyä asuntosijoittajille maksimi määrän. 

Vierailija
268/314 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, jos haluaa. Kyllä lapsiperhekin voi asua ja elää yksiössäkin, jos ei isompaan ole varaa. Sisustusliikkeistä voi ostaa tilanjakajia ja sermejä, joilla voi lisätä viihtyvyyttä. Nyt mielikuvitusta ja luovuutta peliin. Ruokakuluissakin säästää, kun tekee kotona hyvää tavallista kotiruokaa ja jättää ne pikaruokalat pois.

On niitä pariskuntia, jotka asuu pienessä yksiössä ja työssäkäyviä, jotka asuvat tyyliin 10 henkeä pikkukaksiossa.

Mun perhe asui koko mun lapsuuden ja nuoruuden kaksiossa. Käytössä oli olohuone ja nukuttiin neljä henkeä makkarissa (isä, äiti, minä ja kolme vuotta nuorempi pikkusisar). Oli vaikea muodostaa kaverisuhteita, ei ollut teininä mitään omaa tilaa, unettomuusongelmani alkoi 14 v iässä ja suoraan sanottuna oli raskasta. Lapsilla pitäisi mielestäni olla vähintään yhteinen huone ja aikuisilla omansa. Voisi joku joka pitää pikku tiloissa asumista normaalina kokeilla itse ennen kuin muita neuvoo!

Vierailija
269/314 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä tulee yllättävän vähällä toimeen, jos haluaa. Kyllä lapsiperhekin voi asua ja elää yksiössäkin, jos ei isompaan ole varaa. Sisustusliikkeistä voi ostaa tilanjakajia ja sermejä, joilla voi lisätä viihtyvyyttä. Nyt mielikuvitusta ja luovuutta peliin. Ruokakuluissakin säästää, kun tekee kotona hyvää tavallista kotiruokaa ja jättää ne pikaruokalat pois.

On niitä pariskuntia, jotka asuu pienessä yksiössä ja työssäkäyviä, jotka asuvat tyyliin 10 henkeä pikkukaksiossa.

Mun perhe asui koko mun lapsuuden ja nuoruuden kaksiossa. Käytössä oli olohuone ja nukuttiin neljä henkeä makkarissa (isä, äiti, minä ja kolme vuotta nuorempi pikkusisar). Oli vaikea muodostaa kaverisuhteita, ei ollut teininä mitään omaa tilaa, unettomuusongelmani alkoi 14 v iässä ja suoraan sanottuna oli raskasta. Lapsil

Niin ja vanhempani kävivät kyllä töissä. Me ei eletty tuilla.

Vierailija
270/314 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuokranantajien on laskettava vuokria niin että ihmisten tulot riittää vuokrien maksuun. Nykyinen taso on muodostunut asumistukien mukaan että kelalta saisi lypsettyä asuntosijoittajille maksimi määrän. 

Markkina määrää hinnan. Niin kauan kuin vuokralaisia löytyy, asunnon omistajalla on oikeus pyytää juuri sitä vuokraa kuin hän haluaa. Sitten kun vuokralaista ei enää löydy, lienee syytä tarkistaa vuokraa.

Eri asia on sitten Kelan sotkeentumine tähän touhuun. Jos Kela (eli me kaikki veronmaksajat) ei rahoittaisi asuntosijoittamista, vuokrien olisi pakko tulla alas tai varattomille pitäisi rakentaa parakkeja tai muita asuntoloita.

Vierailija
271/314 |
10.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko poistanut asumisoikeusasunnot hausta? Samoin ne, joihin on just kohta tulossa isoja remontteja?

Vierailija
272/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
273/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko poistanut asumisoikeusasunnot hausta? Samoin ne, joihin on just kohta tulossa isoja remontteja?

Solukämpät täytyy myös tajuta rajata hausta pois. Pari kertaa olen innostunut kun on löytynyt "halpa" kolmio ja ilmoitusta tarkemmin tihrustaessa onkin jäynyt ilmi, että kyseessä onkin yksi huone.

Vierailija
274/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta Kirkkonummelle koska siellä on halvempaa. 😂 Matkustaminen Helsinkiin julkisilla on ilmaista?

Vierailija
275/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Solukämpät täytyy myös tajuta rajata hausta pois. Pari kertaa olen innostunut kun on löytynyt "halpa" kolmio ja ilmoitusta tarkemmin tihrustaessa onkin jäynyt ilmi, että kyseessä onkin yksi huone.

Ja myös "companies only" -asunnot sekä kalustettujen asuntojen viikkovuokrailmoitukset. Jonkun verran on myös niitä, joissa eka kuukausi on puoleen hintaan ja ilmoituksen hinta ei siis pidä paikkaansa kuin kuukauden ajan, loput ajasta vuokra on tuplat. Vähiin käy.

Vierailija
276/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tämän kaltaiset ketjut osoittavat miten todellisuudesta vieraantuneita ihmisistä on vuosikymmenien paapomisen ja kaiken yksilön vastuun alikorostamisen ja oikeuksien ylikorostamisen jälkeen tullut.

Täälläkin keskitytään valittamaan siitä miten (ilmaiseksi saatu) asunto on vääränlainen, väärässä paikassa, vaatii liikaa, on liian huonokuntoinen, sitä tätä ja tuota. Nämä kaikki on järkeviä argumentteja vain jos oletetaan että jokaisella ihmisellä on automaattinen ja peruuttamaton oikeus saada ilmaiseksi (eli yhteiskunnan rahoilla) juuri sellainen asuminen ja toimeentulo minkä hän itse katsoo itselleen sopivaksi. Argumentteina sitten käytetään kaikkea ihmisoikeuksista lähtien. Ja tämä tietysti pätee kaikille maailman ihmisille, riittää että saavut Suomen rajalla ilmoittamaan että haluat päästä järjestelmän pariin (toki tänne pääseminen on hankalaa, mutta enenevässä määrin kuitenkin mahdollista).

Eihän asia nyt näin voi mennä. Ei tuollaista subjektiivista oikeutta voi olla, eikä pidä olla. Yhteiskunta voi auttaa varojensa mukaan heikommassa asemassa olevia, mutta se on pakosta osittainen apu. Ei se ole mikään "avaimet käteen, tässä ole hyvä, elä kuten toivot, kyllä me maksamme". Jos jotain apua on antaa, hyvä. Loput ihminen joutuu itse kustantamaan. Vastakysymyksenä kuulee usein "no miten minun muka pitäisi tässä elää, eihän tämä tuki riitä siihen, tähän ja tuohon, ja minun pitää saada..." No suoraan sanottuna: mistä minä tiedän? Selvitä, hyvä ihminen! Ei se ole minun tai yhteiskunnan tehtävä. Yhteiskunta voi auttaa, mutta VASTUU on yksilöllä.

Vierailija
277/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää rajata pois? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa sinulle täysin ilmainen uusi, hieno, iso asunto hyvällä sijainnilla? Jos olet täysin varaton ja kykenemätön itse hoitamaan edes kattoa pääsi päälle, on järkevää että yhteiskunta hoitaa sinulle _jotain_. Sen sijanti ei voi olla paraatipaikalla. Sen kunto ei voi olla kuin uusi. Sen koko voi aivan hyvin olla yksi huone. Älä kuvittele olevasi oikeutettu enempään kuin olet.

Vierailija
278/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitää rajata pois? Miksi yhteiskunnan pitäisi kustantaa sinulle täysin ilmainen uusi, hieno, iso asunto hyvällä sijainnilla? Jos olet täysin varaton ja kykenemätön itse hoitamaan edes kattoa pääsi päälle, on järkevää että yhteiskunta hoitaa sinulle _jotain_. Sen sijanti ei voi olla paraatipaikalla. Sen kunto ei voi olla kuin uusi. Sen koko voi aivan hyvin olla yksi huone. Älä kuvittele olevasi oikeutettu enempään kuin olet.

Huometa, Riikka! Yleensä ihmisellä on perhe tai ainakin lapsia. 

Vierailija
279/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta Kirkkonummelle koska siellä on halvempaa. 😂 Matkustaminen Helsinkiin julkisilla on ilmaista?

Köyhät kirkkonummelaiset 🤣 ja halvat asunnot🤣. Kolmio, vähän yli 40 neliöinen koppero tiskipöytäolohuoneseinällä, 900€ /kk. Suomen rikkain mies asuu Kirkkonummella ja mm muutama ministeri vaatimattomine tuloineen ja omaisuuksineen. Rikkaita on muualla(kin) kuin Helsingin arvoalueilla.

Vierailija
280/314 |
29.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halvempia asuntoja löytyy slummialueiden vuokrakasarmeista. Haluaako kukaan järkevä ihminen oikeasti viedä lapsensa niihin?