Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vanhempien sosioekonominen asema vaikuttaa lasten oppimiseen? Eikö koulu opeta lapsia?

Vierailija
05.12.2023 |

Opetussuunnitelma on kuitenkin sama lasten taustoista riippumatta ja koulu hoitaa opetuksen. Kuinka ihmeessä vanhempien sosioekonominen asema siis voisi juuri vaikuttaa lapsen oppimiseen millään tavalla? Jos vanhemmat opettaisivat niin ymmärtäisin mutta en kyllä nyt ymmärrä, jos käydään normaalia peruskoulua. 

Kommentit (105)

Vierailija
101/105 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lukuisat virkamiehet, kansanedustajat, ministerit, yritysjohtajat, presidentitkin tulivat kymmeniä vuosia aika vaatimattimista oloiista maaseudulta tai kaupungista. Miten selität tämän!? "

Se johtuu siitä että heidän vanhempansa olisivat halunneet itsekin kouluttautua mutta heillä ei sen ajan maailmassa ollut mahdollisuutta. Ja siksi he halusivat ehdottomasti sen mahdollisuuden omille lapsilleen ja kannustivat heitä kaikin tavoin eteenpäin.

Nykyään ne kouluttamattomat vanhemmat eivät enää ole jääneet kouluttamattomiksi sen takia että ei olisi ollut koulutusmahdollisuuksia tai rahaa vaan siksi että koulut eivät kiinnostaneet. Ja nyt he siirtävät sen asenteen lapsilleen.

Vierailija
102/105 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhetausta vaikuttaa, mutta olen huomannut, että myös opettajalla on väliä. Opettaja, joka saa auktoriteetillaan luokan rauhoittumaan on oikeasti kultaakin kalliimpi. Vanhempana olen joutunut sivusta seuraamaan kun nuorempi opettaja ei saa luokkaan työrauhaa, aina tulee wilmaviestiä, kuinka on taas ollut rauhatonta. Olisi pitänyt vaatia oma lapsi toiselle luokalle, mutta onneksi hänen oppimiseensa ei rauhattomuus ole vaikuttanut. Ja kotona arvostamme lukutaitoa sekä koulutusta. Lapsemme ovat pärjänneet toistaiseksi hyvin koulussa ja toivottavasti näin jatkuukin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/105 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei opeta. Ei ole aikaa. 

itse olen adhd ja koulussa se kompensoitu älykkyydellä. Olin älykäs lapsi , osasin lukea ja laskea ja äärimmäisen kiinnostunut esim uskonnosta ja historiasta. Ei ongelmia ja korkeakoulutettu nykyään ja ÄO on minulla tavallista korkeampi .

oma lapsi myös adhd. Hän ei valitettavasti ole poikkeuksellisen älykäs. Fiksu ja ihana, mutta ei älykäs sen verran poikkeuksellisesti että osaisi peruskoulun asiat itse oppimatta tai lukematta tai kiinnostuisi niistä. Minä en ole mikään erityisopettaja vaikka adhd olenkin. Arvatkaa onko vaikeaa lapsella koulussa? Ja miten raskasta se on työpäivän päälle yrittää olla oman lapsensa erityisopettaja ? En ole pedagogi, ei mulla ole sellaisia taitoja . Ei ole miehelläkään.

lapsi pärjää joten kuten.

mitä olen ymmärtänyt niin vaikeaa on myös lapsilla jotka ei ole adhd, pärjätä nykyään. Mutta olisipa helppo edes itse opettaa niitä asioita jos jompi kumpi meistä olisi normaali mutta kun ei. Ja koulussa ei opeteta . Jos et kerralla itse lukemalla sisäistä tiput kyydistä .  

Vierailija
104/105 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asenne on todella ratkaiseva. Välillä myös muiden kuin niiden vanhempien. Oma poikamme sattui yläkoulussa luokalle johon sattui jostain syystä monta hyvää poikaa ja sitten heikompia tyttöjä. Näille pojille tuli sitten vielä keskinäinen kilpailu siitä kuka saa parhaita numeroita. Siihen sitten lähti oma poikammekin mukaan ja sai lopulta ysillä 9.2 keskiarvon vaikka oli ihan tavallinen oppilas.

Vierailija
105/105 |
12.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei opeta. Ei ole aikaa. 

itse olen adhd ja koulussa se kompensoitu älykkyydellä. Olin älykäs lapsi , osasin lukea ja laskea ja äärimmäisen kiinnostunut esim uskonnosta ja historiasta. Ei ongelmia ja korkeakoulutettu nykyään ja ÄO on minulla tavallista korkeampi .

oma lapsi myös adhd. Hän ei valitettavasti ole poikkeuksellisen älykäs. Fiksu ja ihana, mutta ei älykäs sen verran poikkeuksellisesti että osaisi peruskoulun asiat itse oppimatta tai lukematta tai kiinnostuisi niistä. Minä en ole mikään erityisopettaja vaikka adhd olenkin. Arvatkaa onko vaikeaa lapsella koulussa? Ja miten raskasta se on työpäivän päälle yrittää olla oman lapsensa erityisopettaja ? En ole pedagogi, ei mulla ole sellaisia taitoja . Ei ole miehelläkään.

lapsi pärjää joten kuten.

mitä olen ymmärtänyt niin vaikeaa on myös lapsilla jotka ei ole adhd, pärjätä nykyään. Mutta olisipa help

Ja siis tämän pointtihan oli tämä sosioekonominen asema, olemme korkeastikoulutettuja. Joten kai se vaikuttaa oppimiseen niin että hirveästi vanhemmat näkee vaivaa lapsen koulun eteen. Isovanhemmat myös