Anoppi kiusaa lasta ruokaongelmien takia
Toinen lapsista on ongelmasyöjä, voi kai sanoa että nirso. Joka tapauksessa on tosi tarkka ruokien tekstuureista tai siitä mitä sekoitetaan keskenään. Esimerkiksi kokkare perunamuusissa aiheuttaa yökkäysreaktion ja sen jälkeen ei enää halua syödä annosta loppuun. Ruuan pitää myös olla joko kunnolla kypsää tai sitten kokonaan raakaa, al dente on ehdoton ei. Anoppi ei hyväksy lapsen nirsoilua, vaan on alkanut "kasvattaa" häntä. Toisin sanoen lapsi ei syö mummolassa juuri mitään, kun kaikki on ihan kiusallaan tehty sellaiseksi ettei hän saa sitä alas. Niinkin vähäpätöinen asia kuin salaatti tehdään lapselle syömäkelvottomaksi. Hän esim. syö kurkkua sellaisenaan, mutta ei pysty syömään jos ne noukitaan salaatin seasta. Ja kas kummaa, aina anoppi on pilkkonut kaiken kurkun salaattiin. Lihapullat menisi muuten, mutta sipulin takia ei kelpaa, taas yökkäyreaktio ja ruoka jää kesken. Ja tietysti anoppi pistää sipulia, koska hänhän ei nirsoilun takia tee erikseen pientä annosta ilman. Tai jos jälkiruokana on marjarahkaa, ei mitenkään voi jättää pientä annosta pelkkää rahkaa.
Huomenna pitäisi taas mennä syömään sinne, ja ärsyttää taas jo valmiiksi.
Kommentit (142)
Vierailija kirjoitti:
Hankala tilanne. Ei kai tuossa ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää selittää puolin ja toisin - anopin toimintaa lapselle ja lapsen toimintaa aikuiselle.
Minulla oli lapsena samanlainen vaihe. En tiedä miksi, mutta myöhemmin olen kuullut, että monella lapsella on. Perunat ja kastikkeen söin, kun sain ottaa ne itse ja laitoin lautaselle vierekkäin, en sekaisin. Sama tomaattien kanssa - opin katsomaan leikatuista tomaateista, pysyvätkö ne koossa vai erottuuko siemenet erilliseksi sammakonkuduksi ja sen mukaan otin tai en. Sipulin maku ei haitannut, mutta jostain sileästä koostumuksesta möllöttävät "silmät" oli vastenmielisiä. Kerran jäi himoitsemani jälkiruoka ottamatta, kun se olisi pitänyt laittaa pääruoasta sottaiselle lautaselle. Hyvin äkkiä opin, että lautasesta saa "puhtaan", kun sen pyyhkii ruokien välissä pehmeällä leipäpalalla.
Yksi helpotus ongelmaan voisikin olla, että lapsi annostelee ruokansa itse. Se e
Aistiyliherkällä kyseessä ei ole mikään vaihe, vaan se on systemaattinen ongelma ihan pienestä pitäen. Pahimmat tapaukset voivat näännyttää itsensä nälkään, jos mitään sopivaa ei ole tarjolla. Heitä kannattaa rohkaista aina maistamaan kaikkea ja kannattaa tarjota eri osaset erillään, eikä sekasotkuina, kuten sekoitettuna salaattina, kuten ap:n kohdalla. Aistiyliherkillä myös makuaisti on usein normaalia herkempi ja sen kurkun pinnalta maistuu muut salaatin ainesten maut, vaikkei mummo sitä itse maistaisikaan. Puhumattakaan siitä, että jos siihen on vielä joku salaatinkastike sekoitettu joukkoon. Majoneesit ja kastikkeet on monen aistiyliherkän kauhistus. Itse tarjoan vieraille usein salaatin kaikki ainekset erillään, ei tule ongelmia allergioiden kanssakaan, kun kukin voi ottaa itselleen sopivat ainesosat.
Moni aistiyliherkkä oppii kyllä syömään aika normaalisti, mutta tuollaisen mummon opit tuottavat lähinnä takapakkia. Joku juttu jää kuitenkin sellaiseksi, ettei se uppoa ikinä. Moni kuvittelee vielä, että kun ruoka ei kelpaa, niin herkut kyllä uppoavat ja niillä sitten eletään. Jotkut herkut uppoavatkin, mutta aistiyliherkkä on kyllä ihan yhtä "nirso" herkkujenkin suhteen, niissäkin on monessa jotain tökkivää.
Minun tuntemani aistiyliherkkä nuori aikuinen toteaa vain ettei hänellä ole nälkä ja kieltäytyy kiittäen tarjotusta ruoasta, jos se ei vaikuta etukäteen sopivalta. Aistiyliherkällä pelkkä ruoan hajukin voi olla se tökkivä tekijä. Tai syö sitten pöydästä jotain valikoiden, selittäen ettei hänellä ole nälkä. Jos sattuu olemaan jotain sopivaa ruokaa, voi syödä sitten paljonkin.
Vierailija kirjoitti:
Huh, taas muistaa syödä pillerit ajallaan jonkun aikaa.
Mummo on oikeassa, lapsi pyörittää vanhempiaan kuin litran mittaa. Eiköhän pieni nälkä tekisi vellihousulle ihan hyvää välillä. Maistuisi taas ruoka.
Maistuuhan sille ruoka. Lukutaidottomana et vain ymmärtänyt mistä nyt puhutaan. Koetapa ensi kerralla vähän tsempata ennen kuin provoat. Kyllä se siitä
Vierailija kirjoitti:
Mummo on oikeassa, lapsi pyörittää vanhempiaan kuin litran mittaa. Eiköhän pieni nälkä tekisi vellihousulle ihan hyvää välillä. Maistuisi taas ruoka.
Oletpa hölmö. Huomaa että sinulla ei ole lääkitys kohdillaan.
"Koska minulla ei ole mitään ongelmaa tämän asian suhteen, ei kellään muullakaan voi/saa olla!"
Tietäisittepä vaan, "oppii tavoille kun on nälässä" tyypit, miten moni ihminen on sairastunut syömishäiriöön tuollaisten idioottien takia. Toki kun ei muuta osaa katsella kuin omaa napaa, ei voi olettaa että kapasiteetti riitäisi esim. emptiaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, miten 10kk ikäinen vauva osaa tietoisesti tehdä yökkäysrefleksin yhden ruoka-aineen kohdalla ja samalla ajatella että "näinpä saan pyöriteltyä vanhempiani"
t. aiemmin kirjoittanut keiteylle kananmunalle yökkivä
Olin teiniksi asti samanlainen "nirsoilija". Siis nirsoiluahan se ei ollut lainkaan, eikä kyse ollut siitä ettenkö vain olisi tykännyt jostain ruoasta. Mulla tuli tiettyjen ruokien kanssa yökkäys- tai sylkäisyrefleksi, enkä tehnyt sitä tahallani. Onneksi ongelma hälveni suurimmaksi osaksi teini-iässä, se oli aivan kamalaa kun vanhemmat tai isovanhemmat pakottivat syömään tiettyjä ruokia, ja siinä sitten syötiin (eli nieltiin suullinen pureksimatta) oksennus kurkussa. Tätä ei voi ymmärtää, ellei ole itse kokenut. Sipulinpalat perunamuusissa, hedelmänpalat sileässä jugurtissa, rustoinen kanankoipi, salaatti lilluu ruskeassa kastikkeessa...
Samanlainen refleksi varmaan, kuin se refleksi että käsi vedetään nopeasti pois kuuman asian (kynttilän, hellan) ääreltä, eikä ihminen itse ole edes ehtinyt tajuamaan että se asia on kuuma. Niin, pureksi nyt vaan se rustoinen kananpalanen, älä ole noin nirso! Niin, pidä nyt vaan sitä kättä kynttilän liekin päällä, älä ole typerä!
Mielestäni mummeli voi syödä sörsselinsä itse, en menisi kylään tuollaiseen paikkaan jossa ei kunnioiteta lasta.
Tietäjät tietää mistä on kyse, ei lapsi tahallaan noin toimi.
Pakolla ei tehdä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä sä pysty sanomaan anopillesi vastaan ja kertomaan, että hän tekee vain hallaa lapsenlapselleen? Tai sitten viet omat eväät, koska muuten menet mukaan tuohon lapsesi kiusaamiseen, kun kerran jo tiedät ennalta että hänelle ei sopivaa ruokaa anopilta löydy.
On sanottu ja on viety. Sanomiseen tulee vastaukseksi, että ei pidä mennä mukaan lapsen oikkuihin. Ja kun vie omat eväät, joko niitä ei saa syödä tai sitten naristaa koko helvetin ruokailu kuinka hänen tekemä ei kelpaa. Myös mies on sanonut tästä, mutta anoppi kuuntelee häntä ihan yhtä vähän kuin minua.
Herrajjestas aukaise suusi ja kerro että se on ihan oikea oire, ette vaan ole päässeet tutkimuksiin!
Mitä tuollaiselle jänkälle auttaa inistä jostain "tutkimuksista"? Se jänkkä pitää "tutkimuksia" ihan yhtä huuhaana, kuin "oiretta", eli aistiherkkyyttä. Jänkälle pitää puhua sellaista kieltä jota se ymmärtää. Sen tietää ap itse paremmin, minkä ikäinen anoppi ja miten paljon ymmärtää erityislapsista. Tietääkö edes, sanaa "erityislapsi", mitä sillä nykyään tarkoitetaan.
Luulen että täällä on ihmeen paljon oikeasti seksuaalisesti kieroutuneita ihmisiä. Ja mitä tulee ruokaan, niin ei ihme jos jotain yököttää jotkut. Voi olla, että on pakotettu jopa syömään jotain. Rikollista pakkosyöttökin on mielestäni. Ainahan ei voi tietää joku mitä kaiken takana on ja luulee että se on vain henkilön omia "oikkuja". Voipi olla ihan jotain ruoka sabotaasiakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä sä pysty sanomaan anopillesi vastaan ja kertomaan, että hän tekee vain hallaa lapsenlapselleen? Tai sitten viet omat eväät, koska muuten menet mukaan tuohon lapsesi kiusaamiseen, kun kerran jo tiedät ennalta että hänelle ei sopivaa ruokaa anopilta löydy.
On sanottu ja on viety. Sanomiseen tulee vastaukseksi, että ei pidä mennä mukaan lapsen oikkuihin. Ja kun vie omat eväät, joko niitä ei saa syödä tai sitten naristaa koko helvetin ruokailu kuinka hänen tekemä ei kelpaa. Myös mies on sanonut tästä, mutta anoppi kuuntelee häntä ihan yhtä vähän kuin minua.
Mitä helvatin lässyttäjiä ootte vanhempina ellei mene sana perille anoppilassa? Itse en veisi lasta sinne enää ikinä syömään ja minä olen sen verran topakka ihminen ettei kenenkään anopit mun silmille hypi.
Olisi kamalaa, jos omalle kohdalle sattuisi tuollainen lapsi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko vielä, miten 10kk ikäinen vauva osaa tietoisesti tehdä yökkäysrefleksin yhden ruoka-aineen kohdalla ja samalla ajatella että "näinpä saan pyöriteltyä vanhempiani"
Heh, vähän eri asia inhota jotain tiettyä ruokaa tai ruoka-ainetta, kuin ruikuttaa joka ruuasta jos se tarjoillaan väärällä tavalla tai siinä on kökkäre.
Vierailija kirjoitti:
"Koska minulla ei ole mitään ongelmaa tämän asian suhteen, ei kellään muullakaan voi/saa olla!"
Mummoni ajatteli juuri noin. Olen anafylaktisesti allerginen pähkinöille ja mummo osti minulle joka vuosi joululahjaksi aladdin konvehtirasian. Suuttui kun kerran annoin rasian veljelleni jo mummon edessä (yleensä tein sen vasta kotona). Ei kuullemma ennenkään ollut varaa nirsoilla.....
Tsemppiä! Mä kannatan sitä että syötte tai ainakin lapsi/lapset syö kotona ennen vierailua. Sitten voitte te aikuiset mennä mummon luo syömään ja lapset voi syödä pöydästä mitä haluaa tai olla syömättä jos sillä kertaa ei ole sopivaa ruokaa.Outoa syyttää lasta valtapelaajaksi ruoan kanssa, mummohan tuossa valtaa käyttää ja laatii sääntöjä. Lapsi vaan haluaisi syödä hänelle sopivaa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kamalaa, jos omalle kohdalle sattuisi tuollainen lapsi!
Onneksi ei satu. Kuka nyt sinulle haluaisi lastaan tuoda?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh, vähän eri asia inhota jotain tiettyä ruokaa tai ruoka-ainetta, kuin ruikuttaa joka ruuasta jos se tarjoillaan väärällä tavalla tai siinä on kökkäre.
Heh, kun kyse ei ole inhoamisesta, vaan siitä ettei pysty syömään ko. ruokaa. Toki kirjoitustyylisi jo paljastaa että olet joko oikeasti tietämätön tai sitten vain provoat. Oli kumpi tahansa, voit lopettaa turhan meuhkaamisen, kun et ymmärrän, mistä nyt puhutaan.
Ja tsemppiä anopin kanssa, olen sitä mieltä että sinun (miehesikin) tehtävä on puolustaa lasta. Itse olen joutunut olemaan se ainoa henkilö joka tällaisissa tilanteissa puolustaa ja riita siitä on anopin kanssa tullut mutta sieluni ei anna periksi etten oman lapsen puolia pitäisi edes miehen äitiä vastaan. Ei voi mitään, minuahan se vihaa mutta ainakaan lapsilleni ei kiva huono itsetunto eikä alisteta.
Minä en tänä päivänäkään syö viiliä koska päiväkodissa pakotettiin ja oksensin sen pois, siinä sain sitten istua itkuisena koko iltapäivän kunnes äitini haki minut pois. Päikkärin tädin huudot muistan vieläkin, oli muutenkin todella ilkeä lapsille.
Anoppi syökööt yksin, en veisi lastani sellaisen ihmisen luo.
N47