Yllätys! Pisa-tulokset romahtaneet!
Nyt kerrotaan tarkemmin matematiikan tuloksista, joka oli vuoden 2022 Pisa-tutkimuksen keskiössä. Heikkojen osaajien osuus matematiikassa olis lähes 25 % oppilaista. Määrä on kolminkertaistunut vuodesta 2018. Erinomaisten osaajien osuus on laskenut vajaa kolmasosaan suomalaisnuorista.
Tilastollisesti poikien osaaminen painottuu enemmän heikkoihin osaajiin 27 % , kun tytöistä vastaava osuus oli 22 %.
Pojista 9.5 % lukeutuu erinomaisiin osaajiin ja tytöistä 7,6 %
Pisa-tutkimus paljastaa, että etenkin lukutaidossa Suomen romahdus on merkittävä, kun sitä verrataan edelliseen vuoden 2018 Pisa-tutkimukseen.
Suomen keskiarvo on lukutaidossa laskenut peräti 30 pistettä, ja Suomi on pudonnut OECD-maiden vertailussa sijalle 14.
Kärkipaikkaa pitää Singapore yhdessä muiden Aasian maiden kanssa. Myös naapurimaa Viro on lukutaidossa Suomea selvästi edellä eli sijalla kuusi.
Suomalaisten lukutaidon taso (490 pistettä) on silti yhä OECD:n keskiarvoa (476) korkeampi.
Kommentit (187)
Kiitos kuuluu Anderssonnin Lisulle, oli edellisen hallituksen opetusministeri. Enemmän häntä kiinnosti ilmastointitavoitteet ja "rajat auki" politiikka.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tärkeää katsoa, mitä Virossa tehdään toisin. Malli olisi hyvin lähellä, ja yhteiskuntakin hyvin samanlainen.
Uusi opetussuunnitelma on ollut täysin älyvapaa. Asia tiedettiin jo, kun se tuli voimaan. Oppilaan vastuu omasta oppimisesta on kaunis ajatus, mutta se johtaa siihen, että oppilaat, joita ei kotona syystä tai toisesta tueta, jäävät ihan oman onnensa nojaan. Opettaja on tuutori, joka ohjaa oppilaat oppimisen äärelle. Opettajajohtoisuus on lähes kirosana. Kaikki joskus edes lapsia opettaneet tiesivät alusta lähtien, että homma on katastrofi. Mutku Kirsti Lonka, mutku Kirsti sanoo...
Tilastot kertovat karua sanaa. Kouluttamattomat vanhemmat eivät tue lapsiaan mitenkään ja lapset eivät kykene nykykoulussa suoriutumaan. Akateemisten vanhempien lapset pärjäävät. Helsingissä on paremmat tulokset kuin muualla maassa vain koska täällä on suhteessa moninkertaisesti akateemisia perheitä verrattuna muuhun maahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisää ne ekerioppilaita ja naisopettajia!
Yllätys että heti Ylen jutussakin tällainen oppilas haastattelussa.
YLEn sivuilla olevan uutisen kuvituksessa voi jotenkuten tunnistaa 16 oppilasta. Heistä yksi on poika, yksi tumma tyttö ja loput neljätöistä valkoisia tyttöjä.
Kyllä ne siellä toimituksessa tietää mistä PISAtulosten romahdus johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tärkeää katsoa, mitä Virossa tehdään toisin. Malli olisi hyvin lähellä, ja yhteiskuntakin hyvin samanlainen.
Uusi opetussuunnitelma on ollut täysin älyvapaa. Asia tiedettiin jo, kun se tuli voimaan. Oppilaan vastuu omasta oppimisesta on kaunis ajatus, mutta se johtaa siihen, että oppilaat, joita ei kotona syystä tai toisesta tueta, jäävät ihan oman onnensa nojaan. Opettaja on tuutori, joka ohjaa oppilaat oppimisen äärelle. Opettajajohtoisuus on lähes kirosana. Kaikki joskus edes lapsia opettaneet tiesivät alusta lähtien, että homma on katastrofi. Mutku Kirsti Lonka, mutku Kirsti sanoo...
Tilastot kertovat karua sanaa. Kouluttamattomat vanhemmat eivät tue lapsiaan mitenkään ja lapset eivät kykene nykykoulussa suoriutumaan. Akateemisten vanhempien lapset pärjäävät. Helsingissä on paremmat tulokset kuin muualla maassa vain koska täällä on suhteessa moninkert
Niin toki ennen maalais- ja työläisperheissä on ennen raamatunlukuhetkeä opiskeltu algebraa vielä niinkin myöhään kuin 2000-luvun taitteessa.
Miksi he jäävät oman onnensa nojaan, kai oppilaalla on juuri se oma vastuu oppimisestaan ja koulunkäynnistä sekä todistukseen tulevista numeroista. Mitä luulet miten ennen oppikouluissa mahtoi mennä. Suurimmalla osalla oli vanhemmat kansakoulun käyneitä jotka eivät voineet ja osanneet avustaa. Itse oltiin vastuussa ja pauhua sai korkeintaan kotona kun esitti huonon numeron. Ylioppilaaksi kuitenkin päästiin ihan omalla oppimisen ahkeruudella. Silloin oli koulu tärkeä, nythän se on vain joku huvittelupaikka jonne mennään viettämään päivää. Tai onko nykyään oppilailta kielletty se omavastuu oppimisesta, etteivät vaan kullannuput liikaa rasitu koulunkäynnistä?
Avoimet inklusiiviset oppimisympäristöt korjaa tilanteen.
T. Vihvassut
Vierailija kirjoitti:
Miksi he jäävät oman onnensa nojaan, kai oppilaalla on juuri se oma vastuu oppimisestaan ja koulunkäynnistä sekä todistukseen tulevista numeroista. Mitä luulet miten ennen oppikouluissa mahtoi mennä. Suurimmalla osalla oli vanhemmat kansakoulun käyneitä jotka eivät voineet ja osanneet avustaa. Itse oltiin vastuussa ja pauhua sai korkeintaan kotona kun esitti huonon numeron. Ylioppilaaksi kuitenkin päästiin ihan omalla oppimisen ahkeruudella. Silloin oli koulu tärkeä, nythän se on vain joku huvittelupaikka jonne mennään viettämään päivää. Tai onko nykyään oppilailta kielletty se omavastuu oppimisesta, etteivät vaan kullannuput liikaa rasitu koulunkäynnistä?
Se ero oli, että silloin opettaja asetti oppilaan oppimiselle tavoitteet ja opetti ja seurasi niihin pääsyä. Nykyisessä koulussa oppilas itse määrittää oppimistavoitteet. Kouluttamattomista kodeista tulevat lapset asettavat ne tavoitteensa niin alas kuin mahdollista ja se on nykykoulussa sallittua.
Silloin kun meni hyvin, opettajat ottivat kaiken kunnian menestyksestä ja kehuivat itsensä maailman parhaiksi opettajiksi. Nyt kun menee huonosti, syy ei olekaan opettajissa vaan kaikessa muussa. Näin toimii naisvaltainen ala.
Vierailija kirjoitti:
Miksi he jäävät oman onnensa nojaan, kai oppilaalla on juuri se oma vastuu oppimisestaan ja koulunkäynnistä sekä todistukseen tulevista numeroista. Mitä luulet miten ennen oppikouluissa mahtoi mennä. Suurimmalla osalla oli vanhemmat kansakoulun käyneitä jotka eivät voineet ja osanneet avustaa. Itse oltiin vastuussa ja pauhua sai korkeintaan kotona kun esitti huonon numeron. Ylioppilaaksi kuitenkin päästiin ihan omalla oppimisen ahkeruudella. Silloin oli koulu tärkeä, nythän se on vain joku huvittelupaikka jonne mennään viettämään päivää. Tai onko nykyään oppilailta kielletty se omavastuu oppimisesta, etteivät vaan kullannuput liikaa rasitu koulunkäynnistä?
Jokainen on nykyisin yhtä hyvä, yritti tai ei. Se aikuinen kaverihengaaja, jota ennen kutsuttiin opettajaksi mutta jolta riistettiin kaikki auktoriteetti, on tyytyväinen kunhan vain inkluusioskeida toteutuu ja kaikilla on suunnilleen yhtä heikot eväät oppia mitään kuin luokan äänekkäimmällä S2-mölisijällä.
Vierailija kirjoitti:
Avoimet inklusiiviset oppimisympäristöt korjaa tilanteen.
T. Vihvassut
Kun kaikki oppilaat kootaan samaan tilaan, niin tietohan vaan leviää, eiks joo?
Sellainen kulttuuri, joka ei pysty edes rehellisesti sanomaan, mistä matematiikan PISA-TULOSTEN romahdus johtuu, ei voi pärjätä tulevaisuudessa. Tässäkin Occamin partaveitsi -periaate on toimiva, mutta sitä ei haluta soveltaa, vaan turvaudutaan itsensä huiputtamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi tärkeää katsoa, mitä Virossa tehdään toisin. Malli olisi hyvin lähellä, ja yhteiskuntakin hyvin samanlainen.
Uusi opetussuunnitelma on ollut täysin älyvapaa. Asia tiedettiin jo, kun se tuli voimaan. Oppilaan vastuu omasta oppimisesta on kaunis ajatus, mutta se johtaa siihen, että oppilaat, joita ei kotona syystä tai toisesta tueta, jäävät ihan oman onnensa nojaan. Opettaja on tuutori, joka ohjaa oppilaat oppimisen äärelle. Opettajajohtoisuus on lähes kirosana. Kaikki joskus edes lapsia opettaneet tiesivät alusta lähtien, että homma on katastrofi. Mutku Kirsti Lonka, mutku Kirsti sanoo...
Virossa teititellään opettajia. Koulumaailma on kuin Suomessa parikymmentä vuotta sitten. Palataan vaan vanhaan systeemiin.
Suomen Pisa menestyksen aika luin kommentteja yout..videolta (amerikkalaiset opettajat tutustuivat suomalaiseen koulujärjestelmään) jossa opettajat kommentoivat ja arvioivat syitä suomen hyvään menestykseen. Yleisin arvio oli suomalaisten homogeenisyys.
Hyvät käytöstavat ja opettajan kunnioitus takaisin.
Peruskoulu aikoinaan määritteli suomalaisen tulevan osaamisen tason, ja se on luonnollisesti se keskiverto. Sosialistisuomi oli saavuttanut tavoitteensa. Nykyisillä mittauksilla ei ole mitään merkitystä, sillä nuo tulokset on määritelty jo peruskoulun muodostamisen aikana. Kaikki ovat tasavertaisia ja jos joku nostaa päätään, niin sehän nuijitaan alas. Nykyään oman lusikkansa soppaan tuo jatkuva virta kohtuullisen nuorista tohtorisnaisista, joille on pedattu vakanssit opetushallintoon, ilman mitään elämänkokemusta ja todellista osaamista. Riittää, että on nainen ja tohtori. Älyttömyydet seuraavat toistaan ja kaikki maksaa veronmaksajille huikeita summia. Vihervasemmisto kunnostautuu juuri näissä asioissa.
Näillä pääsisimme opetuksessa jo hyvään nousukiitoon:
- Ns. apukoulut takaisin. Koko ikäluokka vain yksinkertaisesti ei voi oppia samoja asioita samassa tilassa esim. matematiikassa.
- Käytöshäiriöisille erityisluokat. Häirikön pääasiallinen homma koulussa on häiriköidä. Muut kärsivät.
- Opettajan pääasia luokassa on opettaa ja samalla myös kasvattaa ns. siinä sivussa. Kasvatuksen päävastuu on kodilla.
-Opettajan mahdollisuus opetustyönsä tekemiseen. Opettajan ei pitäisi olla sosiaalityöntekijä, poliisi, mielenterveyshoitaja, liikalihavuuden hoitaja, sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, hammashoitaja, avioeroneuvoja... Opettaja on saanut koulutuksensa opettamiseen ja kasvattamiseen.
- Tasoryhmät erityisesti matematiikkaan viimeistään seitsemännellä luokalla
- Opettajille enemmän ja paremmat kurinpitokeinot. Oppilas, joka ei ole koulukuntoinen, täytyy saada muualle päivähoitoon kuin tavalliseen peruskouluun.
- Perusasiat alakoulussa kunniaan! Hömppä pois! Kirkastetaan peruslaskutoimitusten sujuvan osaamisen merkitystä, opetellaan lukemaan kunnolla ja opetellaan kirjoittamaan kunnollisia virkkeitä.
- Luokalle jättäminen taas sallituksi ja hyväksytyksi. Oppilaan kertausvuosi maksaa kunnalle PALJON, mutta kertaaminen kyllä kannattaa.
- Oppilaiden poissaolot kuriin! Tehdään sääntö, että tirtystä poissaolomääräprosentista (vaikka esim. 40% ) aiheutuu automaattisesti luikan kertaaminen.
- Keskittymiskyvyn palauttaminen= älylaitteet pois, ravintorikas ruoka lapsille ja riittävästi yöunta.
- Vanhempien vastuu. Lapsen kuuluu tehdä jotain muuta kuin pelata/somettaa päivittäin monta tuntia. Viekää lapsenne kirjastoon ja vaatikaa lapseltanne lukemista.
Tässä oli muutama mahdollinen ja aika helposti toteutettava asia alkuun.
Parhaiten oppilailla menee Pohjois-Suomessa ja pääkaupunkiseudulla
Suomen eri alueiden väliset erot oppimisessa ovat jonkun verran kasvaneet. Kun aiemmin pääkaupunkiseudulla on pärjätty parhaiten, nousivat uusimmassa tuloksessa Pohjois-Suomen nuoret yhtä hyville pistemäärille.
Itä-Suomen osaamistaso taas oli muuta maata matalampaa, ja erot ovat tilastollisesti merkitseviä. Toisaalta tutkimukseen osallistui Itä-Suomen kouluja vähän verrattuna muihin alueisiin, joten tuloksia voidaan pitää vain suuntaa antavina.
Koulujen väliset erot ovat perinteisesti olleet Suomessa maailman pienimpiä. Ne ovat edelleen pieniä verrattuna OECD-maiden keskitasoon, mutta erot ovat kasvaneet hieman.
Jo aiemmin koulujen väliset erot ovat pääkaupunkiseudulla olleet suhteelliset isot. Muussa maassa on ollut toisin.
HS.fi 5.12.
Kun koulusta on viety kaikki kiva eli tavoitteet, kilpailu ja arviointi, ei siellä ole mitään järkeä kenenkään edes käydä. Istuskelevat vaan ja tuijottavat ruutuja kuten kotonaankin.
60-luvulla pärjäsin niissäkin aineissa, joissa en ollut oikein hyvä. Koska opettajat saattoivat olla joko ankaria tai mollaavia, että opettelin ulkoa niiden aineiden läksyt, joita en ymmärtänyt. Monilla opettajilla oli tapana kysyä niiltä, jotka eivät viitanneet. Kun lateli läksykirjan tekstin ulkoa, pääsi pälkähästä.
Nyt olisi tärkeää katsoa, mitä Virossa tehdään toisin. Malli olisi hyvin lähellä, ja yhteiskuntakin hyvin samanlainen.
Uusi opetussuunnitelma on ollut täysin älyvapaa. Asia tiedettiin jo, kun se tuli voimaan. Oppilaan vastuu omasta oppimisesta on kaunis ajatus, mutta se johtaa siihen, että oppilaat, joita ei kotona syystä tai toisesta tueta, jäävät ihan oman onnensa nojaan. Opettaja on tuutori, joka ohjaa oppilaat oppimisen äärelle. Opettajajohtoisuus on lähes kirosana. Kaikki joskus edes lapsia opettaneet tiesivät alusta lähtien, että homma on katastrofi. Mutku Kirsti Lonka, mutku Kirsti sanoo...