Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Olisi järkevämpää, jos valomies olisi jatkossa valokandidaatti ja valomiesten esihenkilö valomaisteri. Mitä sitä suotta vain tekniikan alan opinnoista kertovia ammattinimikkeitä jakamaan töiden perusteella.
Tutkintonimikkeet on eri asia kuin ammattinimikkeet.
Toivottavasti tätä päätöstä sorvatessa ei mennyt kovin montaa kampawieneriä kokouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Minua naisena ärsyttäisi jos minusta tehtäisiinkin esinainen eikä esimies. Kuten ärsyttää jos joku kutsuu esihenkilöksi. En tajua miksi pitää keksiä teennäisiä korvikkeita vakiintuneille nimityksille.
Eikä miehiä ärsytä, jos heidät muutettaisiin esinaisiksi. Juupa juu
Eiköhän tämäkin aika vielä ole edessä. Tytöt esiintyvät jo oletusarvoisesti lapsia edustamassa. Avaapa silmät ja seuraa mediaa ja markkinointia. Valtaosa tyttöjä. Joka paikassa. Tytöt sitä, tytöt tätä...
Feministit pitävät kyllä kynsin hampain omia etuja ajavista sukupuolittuneista termeistä kiinni. Mikä on todella kaksinaismoralistista, mutta selityksiä keksitään kyllä miksi kyseessä on aaaaaivan eri asia.
Ohis
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että kouluttamattomat riehuu taas tässäkin ketjussa. Itseasiassa sillä on paljonkin väliä, miten asioista puhutaan ja millä nimityksillä. Arkikieltä käytetään kaiken aikaa ja joka kerta, kun sanot vaikka lakimies sen sijasta, että sanoisit juristi, niin vahvistat tietynlaista merkitystä sanan takana.
Kielen maskuliinisuudella on historialliset syyt, mutta nykyään esimerkiksi laki- ja virkateksteissä pyritään neutraaliin ilmaisuun. Ja aivan syystä. Ei ole mitään syytä pitää kynsin hampain kiinni sukupuolittuneesta ilmaisusta perinteen takia. Arkikieli muuttuu hitaasti virkakielen rinnalla. Halusitte tai ette. Ilmaisutapa on merkityksellinen valinta, vaikka joku saattaakin nähdä sen vähäpätöisenä. Kieli rakentaa yhteiskuntaa ja yhteiskunta rakentaa kieltä.
Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä v
Heh, voi ironiaa. MIESTEN TYÖKSI katsottavat työt ovat kaikkein sukupuolittuneita kotonakin. Mene itseesi ja tutki tilastot. Niitä vaarallisia ja paskahommia naiset haluaa itse välttää mukavuudenhalusta. Ei sen takia että rakenteellisen syrjinnän uhrina eivät usko taitoihinsa paskahuussin tyhjennyksessä tms.
Hyvin oon miehenä kestänyt sen että esimiehenä on ollut naisiakin. Tittelin päätteellä ei ole isompaa merkitystä, mutta pomon pätevyydellä on. Molemmista sukupuolista on hyviä ja huonoja kokemuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?
Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.
Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti
No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin samalla koulutus- ja kokemuspohjalla kuin oma aviom
Ullatus. Joku pick me muikkeli heti täällä huutelemassa, kuinka haluaa olla esimies ja haluaa pelata miesten luomilla säännöillä, miesten rakentamalla pelikentällä 🙄
Mitä jos huomioitaisiin muutkin välillä?
Vierailija kirjoitti:
Aion protestina alkaa käyttämään pelkkiä mies loppuisia sanoja.
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.
Et aio.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa, että kouluttamattomat riehuu taas tässäkin ketjussa. Itseasiassa sillä on paljonkin väliä, miten asioista puhutaan ja millä nimityksillä. Arkikieltä käytetään kaiken aikaa ja joka kerta, kun sanot vaikka lakimies sen sijasta, että sanoisit juristi, niin vahvistat tietynlaista merkitystä sanan takana.
Kielen maskuliinisuudella on historialliset syyt, mutta nykyään esimerkiksi laki- ja virkateksteissä pyritään neutraaliin ilmaisuun. Ja aivan syystä. Ei ole mitään syytä pitää kynsin hampain kiinni sukupuolittuneesta ilmaisusta perinteen takia. Arkikieli muuttuu hitaasti virkakielen rinnalla. Halusitte tai ette. Ilmaisutapa on merkityksellinen valinta, vaikka joku saattaakin nähdä sen vähäpätöisenä. Kieli rakentaa yhteiskuntaa ja yhteiskunta rakentaa kieltä.
Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä v
Sinä syytät ihmisiä kouluttamattomiksi, mutta valtaosa sun puheesta on silkkaa, tutkimukseen ja tilastoihin perustumantonta miesvihamieliestä mutusontaa. Ota ensin selvää asioista, ettet nolaa itseäsi
Heh, voi ironiaa. MIESTEN TYÖKSI katsottavat työt ovat kaikkein sukupuolittuneita kotonakin. Mene itseesi ja tutki tilastot. Niitä vaarallisia ja paskahommia naiset haluaa itse välttää mukavuudenhalusta.
No niin haluaa 99 % miehistäkin, joten mitä sitten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älyttömäksi menee!
Mua ei naisena haittaa mies sanat.
Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies.
Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?
Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.
Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti
No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin
Meidänkin työpaikka on pullollaan naispuolisia esimiehiä. Eikä se ole kenellekään ongelma. Paitsi ehkä sulle, kun tykkäät tehdä ongelmia asioista, joissa ei ole mitään ongelmia... Mutta se taas ei ketään kiinnosta.
Menee överiksi. On vain kaksi sukupuolta, mies ja nainen. Mies on mies ja nainen on nainen.
Olin aikeissa ostaa Lahdesta rintamamies taloa, mutta se oli remontin tarpeessa ja olisi tarvinnut kirvesmiehen ja sähkö, putkimiehen. Näin alueella postimiehen kantavan postia ja osassa taloista oli oma talonmies. Myyjä oli todellinen kauppamies ja esitteli taloa kuin rahamies vaikka olikin ammatiltaan Lahdessa taksimies. Alkuperäinen rakentaja oli ollut kivimies, mutta oli talossa asunut hevosmieskin..... Ja yksi kaupungin virkamies.
Käsittämätöntä ulinaa tästäkin. Eikö se nyt ole vain hyvä asia, että ammattinimikkeet tuodaan tähän päivään?
Meillä raksallakin on ollut vaikka kuinka kauan käytössä mm.sähköasentaja, putkiasentaja yms. eikä se ole ollut ongelma edes noille amiksen käyneille, mutta täällä korkeammin koulutetut öyhöttää, että nyt mennään liian pitkälle 🤦
Vierailija kirjoitti:
Panomieskin on historiaa.
Juu. Se on nyt panohenkilö. Tosin on myös panokoneet, joten ei tarvita niitä henkilöitäkään.
Kyllähän setämiestä saa käyttää, ettekö käytä xää? Siellä on julkifeministit selitettäneet, miksi sukupuolittunut termi halventamistarkoituksessa miehestä on ok, mutta naisista ei 😀😀🤡🤡 Ja nää äidit kasvattaa uutta polvea.
Vierailija kirjoitti:
Olin aikeissa ostaa Lahdesta rintamamies taloa, mutta se oli remontin tarpeessa ja olisi tarvinnut kirvesmiehen ja sähkö, putkimiehen. Näin alueella postimiehen kantavan postia ja osassa taloista oli oma talonmies. Myyjä oli todellinen kauppamies ja esitteli taloa kuin rahamies vaikka olikin ammatiltaan Lahdessa taksimies. Alkuperäinen rakentaja oli ollut kivimies, mutta oli talossa asunut hevosmieskin..... Ja yksi kaupungin virkamies.
En tiedä mistä nykypäivänä löydät tuollaisia, kun nimikkeet on jo vuosikausia olleet timpuri, sähkö- ja putkiasentaja, postinkantaja yms.
Älytöntä öyhöttää tämmöisestä, kun nämä ammattinimikkeet on vaihtuneet jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Heh, voi ironiaa. MIESTEN TYÖKSI katsottavat työt ovat kaikkein sukupuolittuneita kotonakin. Mene itseesi ja tutki tilastot. Niitä vaarallisia ja paskahommia naiset haluaa itse välttää mukavuudenhalusta.
No niin haluaa 99 % miehistäkin, joten mitä sitten?
Lähde tälle väitteelle, et miehet hinkuaa paskahuussia tyhjentämää
Siinäpähän kastroivat äidinkieltämme. Ihan sama, koska en asu Lahdessa.
Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä vai naista? Jos ajattelet palomiestä, ajatteletko silloinkin naista? No et. Jos ajattelet pelastajaa, mikä sukupuoli silloin tulee mieleen? Ei tuo termi ole yhtä selkeästi sukupuolittunut, vaikka ette sitä ehkä haluakaan myöntää.
Nimikkeiden taustalla vaikuttavat mielikuvat ohjaavat myös lasten ja nuorten uravalintaa ja toiveita. Ne miesten ja naisten työt jaetaan edelleen hyvinkin perinteisesti, kuten aika monen perheen työnjaostakin on nähtävissä. Kielellä ja mielikuvilla on siinäkin oma roolinsa. On myös tehty psykolingvistisia kokeita, jotka osoittavat, että osa naisista ei kykene samaistumaan maskuliinisilla sanoilla kuvailtuihin asioihin. Sama toimii varmasti toiseenkin suuntaan.
Eipä siis harrasteta kielellistä syrjintää, suuntaan eikä toiseen, koska sellainen kielletään jo perustuslaissa. Miksi haluaisitte muutenkaan nykypäivänä vahvistaa tuota perinteistä naisten- ja miesten työt jakoa? Luulen, että aika moni nainen on jo saanut aivan tarpeekseen siitä, että kaikki kotityöt on niitä naisten töitä.
Kielellä on väliä.