Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä

Vierailija
05.12.2023 |

"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552

Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:

"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."

Kommentit (265)

Vierailija
181/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käsittämätöntä ulinaa tästäkin. Eikö se nyt ole vain hyvä asia, että ammattinimikkeet tuodaan tähän päivään?

Meillä raksallakin on ollut vaikka kuinka kauan käytössä mm.sähköasentaja, putkiasentaja yms. eikä se ole ollut ongelma edes noille amiksen käyneille, mutta täällä korkeammin koulutetut öyhöttää, että nyt mennään liian pitkälle 🤦

Kunhan ollaan sitten johdonmukaisia ja muutentaan kaikki sukupuolittuneet termit. Kuinka pitkälle näitä rusinat pullista -juttuja pitää vierestä seurata oikein?

Vierailija
182/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella outo päätös, koska se koskee myös naisten ja miesten wc-tiloja ym. Tämä mennyt jo liian pitkälle. Kaikki muun sukupuoliset päättämässä asioista, ei ole enää naisia, ei miehiä, ei tyttöjä eikä poikia? Kaikki samaan höttöön? Saako olla joku eläin tai kasvi tästä lähtien? Jos itsestä tuntuu siltä, että olenkin joku pilvi taivalla tai ruoho tai ehkä rikkaruoho, tai voikukka? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.

Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti

No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin

Ullatus. Joku pick me muikkeli heti täällä huutelemassa, kuinka haluaa olla esimies ja haluaa pelata miesten luomilla säännöillä, miesten rakentamalla pelikentällä 🙄

Mitä jos huomioitaisiin muutkin välillä?

Huomioitaisiin? Huomiotahan on annettu ihan liikaakin, kun ottaa huomioon, että suurin osa kovaäänisimmistä naukujista ei ole edes sellaisessa asemassa, että nuo tittelit mitenkään vaikuttaisi heidän elämäänsä.

Nykyään meteliä pidetään vain metelin pitämisen ilosta. Kitistään jostain naamiaisasuista, jotka ei kiinnosta niitä "kohdehenkilöitä" paskan vertaa ja muuta vastaavaa älytöntä. 

Vierailija
184/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok, eli kun minulla on iso penis niin lahdessa minulla on iso sukuelin ?

Vierailija
185/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun minulla on iso penis niin lahdessa minulla on iso sukuelin jatkossa ?

Sopii kyllä mulle :D

Vierailija
186/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen jälkeen kun Lahti auvoisella 90-luvulla keksi ristiä itsensä Business Cityksi, en ole voinut ottaa koko kaupunkia vakavasti. Enkä yhtään siellä saatua ideaakaan.

https://yle.fi/a/3-6798903

Vierailija
187/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämä kaikki lähti siitä, kun miehet eivät voineet hyväksyä sitä, että heitä olisi tullut lentoemäntiä. Ihan vaan heitä varten piti keksiä stuertti-nimike. No jatketaan miesten aloittamalla tiellä.

Vierailija
188/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.

Persujen porttiteoria huipussaan tässä. 

Vierailija
189/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo päätös, koska se koskee myös naisten ja miesten wc-tiloja ym. Tämä mennyt jo liian pitkälle. Kaikki muun sukupuoliset päättämässä asioista, ei ole enää naisia, ei miehiä, ei tyttöjä eikä poikia? Kaikki samaan höttöön? Saako olla joku eläin tai kasvi tästä lähtien? Jos itsestä tuntuu siltä, että olenkin joku pilvi taivalla tai ruoho tai ehkä rikkaruoho, tai voikukka? 

Siinäpä vasta sekavaa tekstiä. Oletko sisäsiittoinen vai ihan muista syistä jäIkeenjäänyt? 

Vierailija
190/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.

Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti

No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiM

Te persut tässä meteliä pidätte 

Vierailija
191/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhea uIina persuilla taas. Te olette kyllä henkisesti heikossa kunnossa, kun tällainen saa ahdistuskohtauksen päälle. 

Vierailija
192/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä väliä enää, eikös mieskin ole nykyään nainen!

Vierailija
193/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja tämä kaikki lähti siitä, kun miehet eivät voineet hyväksyä sitä, että heitä olisi tullut lentoemäntiä. Ihan vaan heitä varten piti keksiä stuertti-nimike. No jatketaan miesten aloittamalla tiellä.

V**** hom**, ho**jen naukumisen syy siis tämäkin. Oikeita lentoneitejä.

Sitäkö meinasit.

Vierailija
194/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin, kun ensimmäinen mies valmistui terveyssisareksi, muutettiin titteli terveydenhoitajaksi. 

Vierailija
195/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin, kun ensimmäinen mies valmistui terveyssisareksi, muutettiin titteli terveydenhoitajaksi. 

Näinhän se aina menee. Miehet ei suostunut emänniksi eivätkä sisariksi.

Vierailija
196/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä maar pitäisi kaikkien olla miehiä, koska miehet on parhaita! Hoitajatkin voisi olla hoitomiehiä, konduktööri pitäisi olla konduktöörimies ja puut pitäisi olla miespuita. Perhosetkin oltava esimerkiksi miesritariperhonen. Kaikki miehiä ja kaikki syö makkaraa. Laivoille annettava miehen nimi! Suomies pitäisi olla maa missä elämme.

Vierailija
197/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nainen, mutta jatkossakin tulen puhumaan esimiehistä, palomiehistä, lakimiehistä, putkimiehistä... Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin v*ttu voi voi! 

Vierailija
198/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä maar pitäisi kaikkien olla miehiä, koska miehet on parhaita! Hoitajatkin voisi olla hoitomiehiä, konduktööri pitäisi olla konduktöörimies ja puut pitäisi olla miespuita. Perhosetkin oltava esimerkiksi miesritariperhonen. Kaikki miehiä ja kaikki syö makkaraa. Laivoille annettava miehen nimi! Suomies pitäisi olla maa missä elämme.

Ihan kannatettava ajatus. Ja koska nainen on jouduttu rakentelemaan miehen jämistä, nainenkin voisi olla miesnainen. Vähän kuin Amerikassa jo ymmärsivätkin woMAN.

Vierailija
199/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Utopia on saavutettu! 

Vierailija
200/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juristi ja journalisti nyt ainakin on vierasperäisiä ja suomenkielen vastaisia nimiä ja niitä ei tule ottaa käyttöön.

Niiden sijaan meillä on oikein hyvät suomenkieliset vastineet. Lakimies ja lehtimies. Kertoo heti mistä hommasta on kysymys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä neljä