Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Nämä nimikkeiden muuntaminen ei luo tasavertaisuutta lainkaan, päinvastoin. On nykyään unisex wc-tiloja, unisex- vaatteita, jotka sopivat oikeasti vain miehille. Muun sukupuoliset saavat osallistua naisten urheiluun, missikisoihin ym. Ei jaksa näitä enää, koska meidät naiset halutaan hävittää täysin näköjään. Onko enää olemassa lainkaan hetero naisia tai hetero miehiä enää lainkaan? Kun näillä saa sekaisin lasten päät täysin. Kun oikeasti suurin osa ihmistä on kuitenkin heteroja, ei muun sukupuolisia. Maailma mennyt yhä oudompaan suuntaan. Minua ei naisena häiritse se, että joku on palomies ym. Se on vain titteli ammatin vuoksi. Ja muut nimikkeet kuin lentoemäntä ym. Ei ole kyllä haitannut minua lainkaan, koska nainenkin voi olla mielestäni palomies tai esimies ym.
Vierailija kirjoitti:
Juristi ja journalisti nyt ainakin on vierasperäisiä ja suomenkielen vastaisia nimiä ja niitä ei tule ottaa käyttöön.
Niiden sijaan meillä on oikein hyvät suomenkieliset vastineet. Lakimies ja lehtimies. Kertoo heti mistä hommasta on kysymys.
Journalisti ei oikein tarkoita nykyään mitään. Parempi sukupuolineutraali termi olisi wokenaukuja.
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä kaikki lähti siitä, kun miehet eivät voineet hyväksyä sitä, että heitä olisi tullut lentoemäntiä. Ihan vaan heitä varten piti keksiä stuertti-nimike. No jatketaan miesten aloittamalla tiellä.
Vaikea uskoa, että kukaan muu kuin homppelimies tuollaista työtä edes tekisi. Homot siis sovinisteja?
Mä tykkään historiasta ja käytän muutenkin mielelläni vanhoja sanoja. Jatkan vanhoilla nimityksillä edelleenkin. Tehkööt lahtelaiset mitä lystää.
Heh. Lahti lähti kilpaan hesen kanssa homocityn tittelistä. Onnea matkaan, homot!
Tää on kyllä sairasta kun nykyään sukupuoli on kirosana?! Ihmisiä ei saisi luokitella miehiksi tai naisiksi, kun joku onneton urvelo voi pahoittaa siitä mielensä 🤦 Me olemme kaikki vaan sukupuolettomia henkilöitä?! Sori mutta tällaiselle "vanhalle" jäärälle (40v) ei käy tämä nykyajan sairas meininki. Minä olen kasvanut siinä luulossa, että sukupuolia on kaksi. Mies ja nainen. Minä en suostu tähän nykyajan naurettavaan touhuun, että olisi vielä kolmas tai vielä useampikin sukupuoli. Tai sitten toisaalla olemme sukupuolettomia HENKILÖITÄ. Ei, ei, ei, ei!!!! Niin kauan kuin minussa henki pihisee, minulle on olemassa vain kaksi sukupuolta!
Vierailija kirjoitti:
Lahti pelastettu. Hyvä että puututaan noin tärkeisiin ja törkeisiin epäkohtiin. Liekö asialla samat visionäärit ketkä lanseerasi ne tamppoonit miehille?
Hyvin ristiriitainen tasa-arvo tässä kohden, totta. Tehtiin uusi miestamponi, kun olisi pitänyt tehdä kaikista tamponeista henkilötamponeja. Perin kummallista.
Hyvä juttu. Meillä on ollut esihenkilö-nimike käytössä jo viisi vuotta ja olisi outo jos joku haluaisi nyt liittää ammattinimikkeen sukupuoleen liittyvän ilmauksen. Aina on niitä jotka ei kykene päivittämään tapojaan, mutta ihan hyvä että isot organisaatiot ovat ajantasalla nitinästä huolimatta.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Lahti lähti kilpaan hesen kanssa homocityn tittelistä. Onnea matkaan, homot!
Mikähän lie mäkkärin tuleva nokitus.
Vierailija kirjoitti:
ok, eli kun minulla on iso penis niin lahdessa minulla on iso sukuelin ?
Miten tämä liittyy mies-päätteisiin ammattinimikkeisiin? Mitä vikaa on sanoa sähkömiehen sijaan sähköasentaja? Miten HELV*TISSÄ sait peniksesi tähän sotkettua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä liittyy mies-päätteisiin ammattinimikkeisiin? Mitä vikaa on sanoa sähkömiehen sijaan sähköasentaja? Miten HELV*TISSÄ sait peniksesi tähän sotkettua?
Voiko naisella olla miehekäs iso sukuelin. Miksipä ei, miespimppi.
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, mutta jatkossakin tulen puhumaan esimiehistä, palomiehistä, lakimiehistä, putkimiehistä... Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin v*ttu voi voi!
Oooohhh pick me! Pick me! I'm not like other girls! Tuun paremmin toimeen miesten kanssa kuin naisten! Pick me!
Alan kutsua miespuolisia hoitajia kipusiskoiksi ja stuertteja lentoemoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nainen, mutta jatkossakin tulen puhumaan esimiehistä, palomiehistä, lakimiehistä, putkimiehistä... Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin v*ttu voi voi!
Oooohhh pick me! Pick me! I'm not like other girls! Tuun paremmin toimeen miesten kanssa kuin naisten! Pick me!
Täysin perusteltua. Itseasiassa alan itsekin, eivät moisissa naisten töissä töpsöttelvät ole edes miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Tää on kyllä sairasta kun nykyään sukupuoli on kirosana?! Ihmisiä ei saisi luokitella miehiksi tai naisiksi, kun joku onneton urvelo voi pahoittaa siitä mielensä 🤦 Me olemme kaikki vaan sukupuolettomia henkilöitä?! Sori mutta tällaiselle "vanhalle" jäärälle (40v) ei käy tämä nykyajan sairas meininki. Minä olen kasvanut siinä luulossa, että sukupuolia on kaksi. Mies ja nainen. Minä en suostu tähän nykyajan naurettavaan touhuun, että olisi vielä kolmas tai vielä useampikin sukupuoli. Tai sitten toisaalla olemme sukupuolettomia HENKILÖITÄ. Ei, ei, ei, ei!!!! Niin kauan kuin minussa henki pihisee, minulle on olemassa vain kaksi sukupuolta!
Henki näyttää tosiaan pihisevän ihan viimeisiä vetoja, eikä happi kulje enää aivoihin saakka.
Mita mita mita mina kuule. Olla aina tiemies ja otta puuko kansa mika kuulu minule.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko naisella olla miehekäs iso sukuelin. Miksipä ei, miespimppi.
Tässä ketjussa miehet itkee sellaista vauhtia, että en epäile lainkaan että sukuelimet heillä ovat surkastuneet tammenterhoiksi. Miehuus on koetuksella, ja pari pickmegirliä höökäsi paikalle tarjoamaan itseään jos kelpaisi jollekin ketjun nöyhtämunalle.
Hyhhyh, on ne ihmesakkia. Mutta, vaikuttaisi siltä että myös sinulla on varsin kitkerä käry ympärilläsi, käypäs huuhtaseismassa miespimppisi niin olo helpottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkus alat. Luuletko että ketään kiinnostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Senkus alat. Luuletko että ketään kiinnostaa.
Miksi ketään kiinnostaisi sinunkaan asiasi, jälkeen jäänyt miestenlipoja? Menes siitä pelaamaan pleikkaria ja muista kertoa se somessa, jotta kaikki miespuoliset tuttusi tietäisivät sinun olevan erilainen kuin muut tytöt.
Vierailija kirjoitti:
Tuoko oikeasti tasavertaisuutta? Vai onko vain näennäistä näpertelyä. Jos minulla on pomona nainen, on ihan sama kutsutaanko häntä esihenkilöksi vai esimieheksi. Toisaalta tuo esimies kuulostaa arvokkaammalta pestiltä.
Jos perinteinen nimitys olisikin esinainen ja esihenkilönä olisi mies, nimitys ei häiritsisi sinua? Asia voi tuntua vähäpätöiseltä ja aika pieni asia se minustakin on, mutta periaate on tärkein. Uuden nimityksen oppimiminen on joka tapauksessa vain tottumiskysymys.
Lahti pelastettu. Hyvä että puututaan noin tärkeisiin ja törkeisiin epäkohtiin. Liekö asialla samat visionäärit ketkä lanseerasi ne tamppoonit miehille?