Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä

Vierailija
05.12.2023 |

"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552

Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:

"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."

Kommentit (265)

Vierailija
241/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanat transmies ja transnainen varmaan kiellettyjä myös?

Logiikka ei ole koskaan vaivannut vihervassaria ja intersektionaalia.

Vierailija
242/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanat transmies ja transnainen varmaan kiellettyjä myös?

Keneskäs ammattinimikkeitä nämä ovat?

Eikö muita sukupuolittuneita rakenteita tarvitse purkaa, eivätkö ne ole yhtä haitallisia? Äitikin nykyään Kelan lomakkeissa synnyttävä vanhempi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselleni on sinällään sama noilla titteleillä, olkoon esimiehiä, palonaisia tai vaikka miesnaisia, mikä kukin nyt haluaakaan olla.

Mutta kun aikalailla koko maa kytee jo ja valtiovelkakin paukkuu liitoksistaan, niin onko tämä oikeasti jonkun mielestä oikea hetki miettiä näitä? Jos se olisikin ilmoitusluontoinen asia, niin miksei, mutta kun näihin aina tarvitaan kaikenmaailman komiteat ja kokoustamiset ensin. 

Täyttä asiaa.

Ja sitten päälle tietysti vielä järjestelmien muutostyöt, jotka syövät lisää resursseja. Ei nämä nimikkeet muutu mihinkään vain sormia napsauttamalla pyhän hengen voimasta kuten jotkut täällä näyttävät naiivina luulevan.

Sinitukkainen transporukka laittaa muun yhteiskunnan heittämään volttia hinnasta piittaamatta.

Vierailija
244/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älyttömäksi menee!

Mua ei naisena haittaa mies sanat. 

Lautamies, nimismies (niitä ei ole enää), lakimies (nykyään juristi), apumies, postimies, merimies. 

Minua naisena haittaa. Paljon. Miksi et tee mitään tasa-arvon eteen?

Minulle tasa-arvo on vähän jotain muuta kuin se että kutsutaanko lautamiestä lautamieheksi.

Minulle tasa-arvon tilasta maassa kertoo se, että tästä asiasta pillastutaan näin paljon, jos sitä yritetään muuttaa. Eli kaukana ollaan tasa-arvosta, valitettavasti

No minä taas olen naisena päässyt nousemaan esiMIESasemaan eräässä yrityksessä, sattumalta hyvin samalla koulutus- ja kokemuspohjalla kuin oma aviom

Miestamponiporukalle on turha yrittää puhua järkeä.

Vierailija
245/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan selvityksen, miksi kommenttiani ei julkaistu. Mihin voi ottaa yhteyttä?

Vierailija
246/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako Lahdessa olla edelleen naistenmies vai pitääkö tästä lähin todeta olevansa naistenhenkilö?

Vierailija
247/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saako Lahdessa olla edelleen naistenmies vai pitääkö tästä lähin todeta olevansa naistenhenkilö?

Ja sopiiko että ho momiestä kutsutaan vaan h i n t i k s i? 

Vierailija
248/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivätkö feminismi ja gynekologia viittaa naisiin ja naiseuteen?

Vierailija
249/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ok, eli kun minulla on iso penis niin lahdessa minulla on iso sukuelin ?

Miten tämä liittyy mies-päätteisiin ammattinimikkeisiin? Mitä vikaa on sanoa sähkömiehen sijaan sähköasentaja? Miten HELV*TISSÄ sait peniksesi tähän sotkettua? 

Onks isooo.... v..tu

Vierailija
250/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että kouluttamattomat riehuu taas tässäkin ketjussa. Itseasiassa sillä on paljonkin väliä, miten asioista puhutaan ja millä nimityksillä. Arkikieltä käytetään kaiken aikaa ja joka kerta, kun sanot vaikka lakimies sen sijasta, että sanoisit juristi, niin vahvistat tietynlaista merkitystä sanan takana.

Kielen maskuliinisuudella on historialliset syyt, mutta nykyään esimerkiksi laki- ja virkateksteissä pyritään neutraaliin ilmaisuun. Ja aivan syystä. Ei ole mitään syytä pitää kynsin hampain kiinni sukupuolittuneesta ilmaisusta perinteen takia. Arkikieli muuttuu hitaasti virkakielen rinnalla. Halusitte tai ette. Ilmaisutapa on merkityksellinen valinta, vaikka joku saattaakin nähdä sen vähäpätöisenä. Kieli rakentaa yhteiskuntaa ja yhteiskunta rakentaa kieltä.

Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä v

1) Miksi heikon tasa-arvon maissa naiset hakeutuvat enemmän teknisille aloille kuin vahvan tasa-arvon maissa?

2) Eivätkö naiset saisi itse valita ammattiaan? Mitä vikaa on naistyypillisissä ammateissa?

3) Pitäisikö naisten hakeutua enemmän roskakuskeiksi, raskaaseen teollisuuteen, öljylautoille, kalastajiksi, vai mitä tavoittelet?

Vierailija
251/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella outo päätös, koska se koskee myös naisten ja miesten wc-tiloja ym. Tämä mennyt jo liian pitkälle. Kaikki muun sukupuoliset päättämässä asioista, ei ole enää naisia, ei miehiä, ei tyttöjä eikä poikia? Kaikki samaan höttöön? Saako olla joku eläin tai kasvi tästä lähtien? Jos itsestä tuntuu siltä, että olenkin joku pilvi taivalla tai ruoho tai ehkä rikkaruoho, tai voikukka? 

Vihervassareiden ansiosta meillä on sukupuolen itsemäärittely, eli muuta yhteiskuntaa velvoittavan juridisen sukupuolitiedon voi vaihtaa omalla ilmoituksella, ilman transdiagnoosia tai aiettakaan transhoitoihin. Itsemäärittely tekee käytännössä kaikista sukupuolitetuista tiloista, ryhmistä, kiintiöistä ja urheilusarjoista unisexit.

Vierailija
252/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa, että kouluttamattomat riehuu taas tässäkin ketjussa. Itseasiassa sillä on paljonkin väliä, miten asioista puhutaan ja millä nimityksillä. Arkikieltä käytetään kaiken aikaa ja joka kerta, kun sanot vaikka lakimies sen sijasta, että sanoisit juristi, niin vahvistat tietynlaista merkitystä sanan takana.

Kielen maskuliinisuudella on historialliset syyt, mutta nykyään esimerkiksi laki- ja virkateksteissä pyritään neutraaliin ilmaisuun. Ja aivan syystä. Ei ole mitään syytä pitää kynsin hampain kiinni sukupuolittuneesta ilmaisusta perinteen takia. Arkikieli muuttuu hitaasti virkakielen rinnalla. Halusitte tai ette. Ilmaisutapa on merkityksellinen valinta, vaikka joku saattaakin nähdä sen vähäpätöisenä. Kieli rakentaa yhteiskuntaa ja yhteiskunta rakentaa kieltä.

Lisäksi meillä on melko vahvasti segregoituneet työmarkkinat ja asiantila n pysyvyydessä mielikuvilla on roolinsa. Jos ajattelet sairaanhoitajaa, ajatteletko miestä v

Sellainen vihervassarin porttiteoria siellä. "En voi opiskella lakimieheksi, koska minulla on vagina!" "En voi ostaa tamponeita, koska identifioidun mieheksi, vaikka minulla on vagina!"

Vierailija
253/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juristi ja journalisti nyt ainakin on vierasperäisiä ja suomenkielen vastaisia nimiä ja niitä ei tule ottaa käyttöön.

Niiden sijaan meillä on oikein hyvät suomenkieliset vastineet. Lakimies ja lehtimies. Kertoo heti mistä hommasta on kysymys.

Journalisti ei oikein tarkoita nykyään mitään. Parempi sukupuolineutraali termi olisi wokenaukuja.

Suurin osa toimittajista ja tutkijoista on oikeasti aktivisteja, jotka pelaavat kaksilla korteilla.

Vierailija
254/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä juttu. Meillä on ollut esihenkilö-nimike käytössä jo viisi vuotta ja olisi outo jos joku haluaisi nyt liittää ammattinimikkeen sukupuoleen liittyvän ilmauksen. Aina on niitä jotka ei kykene päivittämään tapojaan, mutta ihan hyvä että isot organisaatiot ovat ajantasalla nitinästä huolimatta. 

Mikä muuttui paremmaksi nimekettä vaihtamalla? Osaavatko naisetkin nyt hakea esimiestehtäviin, kun ei tarvitse olla kullia?

Vierailija
255/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö feminismi ja gynekologia viittaa naisiin ja naiseuteen?

Nykyään viittaa henkilöihin ja henkilöisyyteen.

Vierailija
256/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ok, eli kun minulla on iso penis niin lahdessa minulla on iso sukuelin ?

Miten tämä liittyy mies-päätteisiin ammattinimikkeisiin? Mitä vikaa on sanoa sähkömiehen sijaan sähköasentaja? Miten HELV*TISSÄ sait peniksesi tähän sotkettua? 

Voiko naisella olla miehekäs iso sukuelin. Miksipä ei, miespimppi.

Onneksi nykyään miespimppiin on miestamponeja, niin eivät pillulliset miehet vuoda kuiviin!

Vierailija
257/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, mutta jatkossakin tulen puhumaan esimiehistä, palomiehistä, lakimiehistä, putkimiehistä... Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin v*ttu voi voi! 

Oooohhh pick me! Pick me! I'm not like other girls! Tuun paremmin toimeen miesten kanssa kuin naisten! Pick me!

Alan kutsua miespuolisia hoitajia kipusiskoiksi ja stuertteja lentoemoiksi. 

Oletko idiootti? Sellainen transien hovineito siellä.

Vierailija
258/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen, mutta jatkossakin tulen puhumaan esimiehistä, palomiehistä, lakimiehistä, putkimiehistä... Jos joku siitä mielensä pahoittaa, niin v*ttu voi voi! 

Oooohhh pick me! Pick me! I'm not like other girls! Tuun paremmin toimeen miesten kanssa kuin naisten! Pick me!

Alan kutsua miespuolisia hoitajia kipusiskoiksi ja stuertteja lentoemoiksi. 

Senkus alat. Luuletko että ketään kiinnostaa.

Miksi ketään kiinnostaisi sinunkaan asiasi, jälkeen jäänyt miestenlipoja? Menes siitä pelaamaan pleikkaria ja muista kertoa se somessa, jotta kaikki miespuoliset tuttusi tietäisivät sinun olevan erilainen kuin muut ty

Olet esimerkillinen transien lipoja. Miltä transidentifioituvan miehen saapas maistuu?

Vierailija
259/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoko oikeasti tasavertaisuutta? Vai onko vain näennäistä näpertelyä. Jos minulla on pomona nainen, on ihan sama kutsutaanko häntä esihenkilöksi vai esimieheksi. Toisaalta tuo esimies kuulostaa arvokkaammalta pestiltä. 

Jos perinteinen nimitys olisikin esinainen ja esihenkilönä olisi mies, nimitys ei häiritsisi sinua? Asia voi tuntua vähäpätöiseltä ja aika pieni asia se minustakin on, mutta periaate on tärkein. Uuden nimityksen oppimiminen on joka tapauksessa vain tottumiskysymys.

Oletko sinä jo totuttautunut tyttödikkiin ja miespilluun?

Vierailija
260/265 |
06.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sopiiko että ho momiestä kutsutaan vaan h i n t i k s i? 

Voit käyttää itsestäsi mitä vain haluamaasi nimitystä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä