Lahti luopuu mies-päätteisistä nimikkeistä
"Lahden kaupungin mukaan nimikkeiden neutralisointi heijastaa sitoutumista tasa-arvoon ja luo yhdenvertaisempaa ilmapiiriä."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/d8412059-9318-4d38-bb37-2a061bd04552
Kiellettyjä laulunsanoja Lahdessa mm:
"Jo poikana päätin; mä oon rekkamies. Vaikka moni saa puuronsa helpommalla. Mä oon rekkamies, oon hitto soikoon. Ei tullu poliisii, ei virkamiestä."
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Niin. On se kauheaa, kun valomies on jatkossa valoteknikko. Koittakaa kestää.
Niin. On se kauheaa, kun penis on jatkossa naisen sukupuolielin ja mies voi synnyttää. Ei kun ladypenistä poskeen. Koita kestää.
Vierailija kirjoitti:
Mikäköhän naukuminen olisi alkanut, jos neutraaliksi muuttamisen sijaan kaikki nimikkeet olisi muutettu nais-loppuisiksi? Moni mies olisikin tyytyväinen ollessaan lakinainen, putkinainen, esinainen, sähkönainen jne. Minua ei naisena haittaa, koska nuo ovat tasa-arvoisia ja kattavat sekä miehet että naiset. Joten ei pidä sinuakaan miehenä haitata. Tällä logiikalla tuntuvat nimittäin menevän kaikki tästä muutoksesta itkevät...
Voi hellanlettas! Miespäätekö on sinua estänyt menemästä elämässä eteenpäin? Kai tiedät, että voit olla lakimies ilman muniakin. Raasu. Onneksi on sentään miestamponeja.
Onneksi oppimateriaaleissa lapsille kerrotaan pimpillisistä pojista ja aikuisena naiseksi kasvavista pojista. Niin se todellisuus muuttuu, kun sanojen sisältö vaihdetaan. Voihan miestamponi sentään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aion protestina alkaa käyttämään pelkkiä mies loppuisia sanoja.
Postimies
Palomies
Esimies
Lakimies
Talonmies
Huoltomies
Lautamies
Putkimies
Rekkamies
Jne.
Tää on kuin uhmaikäisen vastaus. Mutta käytä toki, jos siitä mieli paranee
Onko sulle eroa, että onko miehellä penis vai vagina? Ottaisitko transmiehen kumppaniksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuoko oikeasti tasavertaisuutta? Vai onko vain näennäistä näpertelyä. Jos minulla on pomona nainen, on ihan sama kutsutaanko häntä esihenkilöksi vai esimieheksi. Toisaalta tuo esimies kuulostaa arvokkaammalta pestiltä.
Jos perinteinen nimitys olisikin esinainen ja esihenkilönä olisi mies, nimitys ei häiritsisi sinua? Asia voi tuntua vähäpätöiseltä ja aika pieni asia se minustakin on, mutta periaate on tärkein. Uuden nimityksen oppimiminen on joka tapauksessa vain tottumiskysymys.
Mikä konkreettinen hyöty näillä vaihdoilla saavutetaan, avaisitko?
Mädätys on näköjään jo levinnyt pk-seudulta muihin kaupunkeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Toisilla on niin surkea kyky suhtautua muutoksiin. Mieli nyrjähtää, kun joku ei olekaan silleen niiko 1800-luvulla
Onko penis naisen sukupuolielin ja voiko mies synnyttää? Niin se maailma muuttuu, henkilöoletettuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahdessa varmaan myös lakataam puhumasta äidinkieltä ja isänmaallisuus kielletään.
Toivottavasti. Se saa persut parkumaan.
Halusitte hepit heilumaan naisten ja tyttöjen pukkareihin saadaksenne persut parkumaan. Hieno osuma omaan nilkkaan se sukupuolenvaihtolakikin :D
Lahden kaupunki lakkaa käyttämästä miespäätteisistä nimikkeistä, mutta minä en.
T. Lahtimies
Jos Lahdessa näytetään jatkossa Kummisetä-elokuvaa, niin se on sitten Kummitäti...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se. Nimet jotka ovat olleet vakiintuneena suomen kieleen vaikka kuinka kauan vaihdetaan, koska erittäin pieni vähemmistö suomalaisista sattaisi loukkaantua siitä.
Nyt erittäin pieni vähemmistö on loukkaantunut vaihtamisesta. Mitään ei saisi enää sanoa kun perinneuskovaiset sekoavat.
Miksi perinteet sallitaan toisille kulttuureille, mutta toisille ei? Te keskitytte nimekenäpertelyyn, kun maailma palaa ympärillä. Muutos muutoksen vuoksi ei ole edistystä. Vihervassarit eivät yllätä.
Eikö noilla virkaeliittiin kuuluvilla veronmaksajien syöttiläillä ole tosiaan parempaa tekemistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V mitä touhua! Kyllä menee tasa-arvovouhotus jo ihan älyvapaaksi. Olis varmaan isompiakin asioita tasa-arvon saralla tehtävänä kuin jotkut nimet! Hävettää olla lahtelainen
Häpeä rauhassa. Tämä muutoshan tehtiin jo. Ja hienosti jää vielä aikaa niille "isommille asioille" joita sinä epäilemättä edistät!
Mikä muuttui paremmaksi tämän muutoksen myötä, antaisitko esimerkkejä?
Kaupunki lakkaa käyttämästä noita nimikkeitä, mutta kaupunkilaiset eivät. Sana esihenkilö on yksi typerimmistä sanoista joita olen kuullut. En käytä sanoja, jotka ovat mielestäni typeriä. Sanan käyttämättömyys ei ole rikos.
No, onpahan ollut jotain tekemistä heilläkin. Mielestäni erittäin mitätön asia painoarvoltaan, mutta ehkä Lahdessa ei tosiaan tärkeämpääkään tekemistä virkaköpeillä ole.
Jännä miten moni taho vihaa sanaa "mies" kuin ruttoa ja siitä on nykyään saatu tehtyä jopa kirosana.
Vierailija kirjoitti:
Mä tulin poppareineni ja yhdensän ruutuisen bingoruudukkoni kanssa kattoo tänne, et kui moni on pahottanut mielensä, ja mainitsee seuraavia (joka kohdasta yksi rasti):
- kiroulua ja turhaksi näpertämiseksi väittämistä / "olisi sitä tärkeämpiäkin asioita ym. ym."
- ei minun verorahoillani lässyn lää
- täysin asiaa ymmärtämättömiä kommentteja kuten "sanotaanko nyt katulamppuakin henkilöksi"
- Suomesta pois muuttavien ilmoituksia
- lahtelaisia haukkuvia kommentteja
- "ei ole aiemminkaan häirinnyt ketään, miksi pitää nyt muuttaa yhyy yhyy"
- "ei häiritse itseäni, niin ei voi häiritä ketään muutakaan"
- riitelyketjuja
- "minän käytän edelleen mies- sitä ja mies-tätä sanaa siitä ja tästä
Tulkaa mukaan pelaamaan!
Laittaisitko vastaavan bingorivin nimekenäpertelyn hyödyistä? Lyö persuille luu kurkkuun! Minä aloitan:
Näin henkilöasiahenkilönä olen sitä mieltä, että ihan oikein. Vielä, kun tajuaisivat vaihtaa kaupungin nimen. Ahti on miehen nimi ja täten misogyninen. T: henkilönisti
Vierailija kirjoitti:
Miksi miespuolisesta diakonissasta ei käytetä feminiinipäätteellä muodostettua diakonissa-nimitystä siinä missä naispuolisesta diakonissasta? No siksi että miehet eivät halua olla naisia. Olisihan se kauheaa. Mutta naisten pitäisi silti olla "miehiä".
"Diakoniatyöntekijät tekevät ihmisläheistä työtä seurakuntien palveluksessa. Diakoniatyön tavoitteena on tukea erilaisten ongelmien keskellä kamppailevia ihmisiä. Diakonissa on saanut kirkollisen koulutuksen lisäksi sairaanhoitajakoulutuksen, diakoni taas sosiaalialan koulutuksen. Diakoniksi kutsutaan myös miespuolista sairaanhoitajakoulutuksen saanutta."
Miksi sitten miehille pitää olla omat tamponit? Eihän nykyisiäkään ole nimetty naisten tamponeiksi, vaan ihan kuka tahansa on voinut niitä ostaa.
Kuinka kauan kestää moderointi asiallisen kommentin julkaisemisessa? Lipomis ja munakommentit menee näköjään läpi heittämällä