Runsaalla miljoonalla suomalaisella on vain kansakoulun päästötodistus ja se estää monta asiaa
Yli miljoonalla suomalaisella ei ole minkäänlaista jatko-opiskelua kansa- tai peruskoulun jälkeen. Ajatelkaa minkälaisia tolvanoita.
Kommentit (191)
Osaaminen ratkaisee, ei se minkä todistuksen olet joskus saanut. Nykyään on paljon työttöminä myös korkeastikoulutettuja.
Kansakoulu käytynä ja Ojalan laskuopilla on pärjätty. Olen varmaan tolvana, mutta tyytyväinen sellainen.
M69 ja 5100 e/kk eläke
Oma ukkini kävi vain kansakoulun ja oli maanviljelijä, sitten perusti myllyn, osti kuorma-auton ja tienasi sillä, ja kävipä vielä sepän kurssin ja toimi myös seppänä. Toimi siis neljässä ammatissa yhtä aikaa, teki toki myös metsätöitäkin siinä sivussa. Metsästi ja kalasti. Toimi monenlaisissa luottamushommissakin eri yhdistyksissä. Hänellä oli iso perhe ja hyvin pärjäsivät. Myös eläke oli ihan mojova.
Niin, itse en ole käynyt kuin peruskoulun ja olen siitä asti (16v) tehnyt kokopäiväisesti töitä. Nyt olen 51 vuotias ja päivääkään en ole ollut työtön. Pisin työsuhde kesti 24 vuotta, nykyisessä olen ollut vasta 4 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Osaaminen ratkaisee, ei se minkä todistuksen olet joskus saanut. Nykyään on paljon työttöminä myös korkeastikoulutettuja.
No ennen ei ollut. Jo ylioppilaslakki takasi paremman työpaikan, ja yliopiston käyneillä hyvä virka oli varma.
Kaikki ne, joilla on " vain" kansakoulun päästötodistus, on eläkeläisiä.
AP tarkoittaa peruskoulun päättötodistusta.
Surullista, että kaikilla työikäisillä ei ole sitäkään. On junnattu koulussa enemmän tai vähemmän läsnäollen aina siihen asti, kun oppivelvollisuus loppuu ja sitten on alettu vaan loisia.
Jotkuthan suorittaa jossain vankilassa tai muussa laitoksessa peruskouluaan loppuun, kun on aikaa eikä muuta tekemistä. Se hyöty siitä sentään.
Mutta kyllä näitä liihottelijoita on, joita ei kiinnosta koulunkäynti eikä opiskelu pätkääkään. Käsi ojossa kyllä ollaan.
Muutamalla suurella kauppiaalla on vain kansakoulu/peruskoulu käytynä. Minä maisteri en taas ole päässyt mihinkään.
Mitähän nämä monet asiat ovat, joita pelkkä kansakoulu estää. Oma äitini ja isäni ovat pelkän kansakoulun käyneitä. Toinen teki 42v uran kaupan alalla, toinen 38v uran teollisuudessa. Molemmat nyt eläkkeellä
Mun isovanhemmat kävivät kansakoulun ja kansalaiskoulun. Isoäiti lähti piikomaan kaupunkiin. Tapasi tansseissa isoisän, joka oli linja-autokuljettajan opissa. Menivät sitten myöhemmin naimisiin, saivat lapsia, isoäiti pääsi sairaala-apulaiseksi. Rakensivat jossain vaiheessa nk.hartiapankilla talon. Olivat töissä eläkeikään saakka, isoisä 42v, isoäiti 36 vuotta plus piikomisvuodet.
Vierailija kirjoitti:
Surullista, että kaikilla työikäisillä ei ole sitäkään. On junnattu koulussa enemmän tai vähemmän läsnäollen aina siihen asti, kun oppivelvollisuus loppuu ja sitten on alettu vaan loisia.
Jotkuthan suorittaa jossain vankilassa tai muussa laitoksessa peruskouluaan loppuun, kun on aikaa eikä muuta tekemistä. Se hyöty siitä sentään.
Mutta kyllä näitä liihottelijoita on, joita ei kiinnosta koulunkäynti eikä opiskelu pätkääkään. Käsi ojossa kyllä ollaan.
Höpö höpö, ei 60-vuotiaat ole yleensä vielä eläkeiässä. Ja jos lukisit ketjun, oppisit, että päästötodistuksia sai peruskoulustakin vielä pitkälti 80-luvullakin.
Ajattele, tolvana ap, että oli aika, kun kansakoulun käynyt oli todella oppinut henkilö verrattuna rippikoulun käyneisiin!
Eikö siellä itäisessä Helsingissä ole jo vaikka kuinka paljon porukkaa joilla ei ole todistusta mistään koulusta 💩
Vierailija kirjoitti:
Mitähän nämä monet asiat ovat, joita pelkkä kansakoulu estää. Oma äitini ja isäni ovat pelkän kansakoulun käyneitä. Toinen teki 42v uran kaupan alalla, toinen 38v uran teollisuudessa. Molemmat nyt eläkkeellä
Estihän se monta uravaihtoehtoa, aivan kuten pelkkä peruskoulukin estää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö, ei 60-vuotiaat ole yleensä vielä eläkeiässä. Ja jos lukisit ketjun, oppisit, että päästötodistuksia sai peruskoulustakin vielä pitkälti 80-luvullakin.
Peruskoulusta ei saanut kansakoulun päästötodistusta. Kansakoulu on eri asia kuin peruskoulu. Ja kyllä 60v alkaa olla jo hyvin lähellä eläkeikää. Eläkkeelle jäädään tyypillisesti 63-65-vuotiaana.
t eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin ovat töitä saaneet ne joilla vaan kansakoulupohja. Tunnen heitä.
Taitaa olla parhaimmat eläkkeet ja pisimmät työhistoriat juuri noilla. Suurimmalla osalla velaton ok-talo. Nykynuorista harva pääsee muualle kuin vuokrakaksioon. Eläkekertymä taitaa jäädä bruttona alle tonniin.
Parhaimmat eläkkeet on kylläkin niillä, jotka siihen aikaan opiskelivat pidemmälle. Ei pelkällä kansakoulun päästötodistuksella silloinkaan päästy akateemisiin ammatteihin, joissa silloin todellakin tienasi parhaiten ja pääsi etenemään todella pitkälle urallaan.
Silloin vielä arvostettiin yliopistokoulutusta ja siitä maksettiin.
Silloin oli myös enemmän yhteiskunnan kannalta välttämättömiä ammatteja, joihin ei ollut koulutusta kansa-/peruskoulun lisäksi tai oli jokin 1/2-1 vuoden kurssi. Esimerkiksi kuljetusalalla pitkään riitti, että oli ajokortti ja moni mies hankki sen armeijan aikana. Teollisuudessa moni työpaikka koulutti itse työn ohessa työntekijät, varsinaisia koulutusvaatimuksia työn saamiseksi ei ollut. Edelleen ihan liikaa arvostetaan koulutuksia ja titteleitä, sitten ihmetellään, kun henkilön työpaikka lukioikäisenä on hampurilaisbaari, yliopiston aikana hampurilaisbaari ja maisterin paperit saatuaan hampurilaisbaari (Fingerpori), kun pitää olla joku hieno koulutus, vaikka se ei työllistäisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän nuo kansakoulun käyneet ole jo eläkeiässä.
Mun äiti on syntynyt vuonna 1966. Hän on kävi vielä kansankoulun.
Peruskoulu tuli Helsinkiin viimeiseksi.
Mun äiti 1945, revi siitä. Se vois silti olla sunkin äiti ja mä voisin olla miehesi.
Vierailija kirjoitti:
Muutamalla suurella kauppiaalla on vain kansakoulu/peruskoulu käytynä. Minä maisteri en taas ole päässyt mihinkään.
Peruskoulu on nyt sentään yhdeksänvuotinen. Kansakoulu oli vain 6 ensimmäistä luokkaa, aiemmin vielä lyhyempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ennen ei ollut. Jo ylioppilaslakki takasi paremman työpaikan, ja yliopiston käyneillä hyvä virka oli varma.
Ja eräs eläkeläismies kertoi minulle, kun hän oli valmistumassa merkonomiksi, niin hänet kysyttiin töihin pankinjohtajaksi.
Pelkkä merkonomi.
Tultiin kysymään, ei tarvinnut hakea.
Ja suoraan pankinjohtajaksi.
Ei tapahdu tänä päivänä.
Kansakoulu oli muistaakseni vain neljä vuotta, ja riitti että sen sai rämmittyä läpi. Sitten töihin, jos jotain osasi, suorittavaa työtä nyt ainakin. Nykyään ihmetellään kun on "niin paljon" nepsy tai adhd-lapsia, no yhtä paljon oli ennenkin, mutta ennen riitti käydä koulua vain muutaman vuotta ja sitten pääsi töihin. Ei haitannut vaikka ei jaksanut istua tunneilla, sitten ei menty oppikouluun ja piste. Johonkin töihin silti pääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruskoulu on nyt sentään yhdeksänvuotinen. Kansakoulu oli vain 6 ensimmäistä luokkaa, aiemmin vielä lyhyempi.
Kansakoulun jälkeen vaihtoehtona oli oppikoulu, ammattikoulu tai kansalaiskoulu.
Huoh. Tämän aamun satoa. Ensiksi ennen syötiin paremmin ja nyt rikkaita ovat vain kansakoulun käyneet eläkeläiset. Nostalgiaa ilman historian tuntemusta.
Toki olihan mun mumollakin velaton ok talo. Ilman sisävessaa. Mutta ihan miten vaan.