YLE: Suomalaiset lihovat edelleen. :( Suurin osa suomalaisista sairastaa rasva-aineenvaihdunnan häiriötä. Miten ihmeessä tähän on tultu!!???
"Yli kolme miljoonaa suomalaista sairastaa rasva-aineenvaihdunnan häiriötä, eli heillä on joko kohonneet veren kolesterolipitoisuudet tai kolesterolilääkitys."
Nyt on vitsit vähissä. Tämä kansa tekee joukkoitsemurhaa lihottamalla itsensä sairaaksi. Miksi me teemme näin?
Kommentit (234)
Vierailija kirjoitti:
Ööö, kolesterolin raja-arvot on laskettu niin alhaalle, että jokainen täysin tervekin joutuu niiden puitteissa syömään kolesterolilääkettä. Tämä on hyvä keino lääketehtaiden varmistaa tulot myös terveiltä ihmisiltä.
Ei pidä paikkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Istumatyö ja päivittäinen ruokailu ravintolassa. Näin siis minulla työpaikallani. Meidän työntekijöistä 90% todella ylipainoista väkeä. Hyvä että ovat vielä hengissä. Joka päivä tulee kysymys "mihin mennään syömään?" vaihtoehtoja ovat aina kebabit, pitseriat, jne...
Minun ruokailuani sen sijaan ihmetellään kun keitän töihin evääksi riisiä ja syön terveellisesti. Olen ns. outolintu kun en yritä syödä itseäni hengiltä muiden mukana. On mielestäni todella itsetuhoista vetää tuo kebabbi päivässä verisuonien tukkeeksi.
Syitä lihavuuteen on varmasti monia mutta täällä ainakin tuntuu siltä, että ihmiset kompensoivat tuolla ylisyömisellä jotain työstressiä tai henkistä kuormitusta.
Pahimpia ruokia ovatkin juuri nuo, joissa on runsaasti sekä rasvaa että hiilihydraatteja. Pizza, ranskalaiset, sipsit jne.
Itse en siedä oikein hyvin edes sellaisia ns. terveellisiä, vähärasvaisia ruokia joissa on paljon hiilareita. Kupillisessa riisiähän on paljon enemmän sokeria (kun keho muuttaa sen glukoosiksi) kuin saman kokoisessa kupillisessa mansikoita. Syön päivittäin tuoreita hedelmiä ja marjoja mutta ruokavalioni on silti vähähiilihydraattinen, koska olen jättänyt pois riisin, pastan, perunan ja muut sokeripommit.
Hienoa että itse pystyt syömään noita ja voit silti hyvin. Omissa ruokailutavoissani on se haaste, että muiden kanssa syöminen menee vaikeaksi kun kaikki ns. normaalit lisukkeet ovat hiilaripommeja.
t. Aiemmin kirjoitellut ketoilija
Itseä on viimeiset 3 vuotta peloteltu ja ahdistelu (mm korona ja sota) julistuksilla. Ryypätä ei voi kokoajan ja tupakka on niin kallista, että ruoka tuo sitä mielihyvää.
Mielihyvän tunnetta tuo vielä kaikki herkkumainokset jotka on saaneet pehmitettyä mun päähän että saan palan rauhaa syömällä suklaata
Vierailija kirjoitti:
Lautasmallin mukaan syövät muuttuvvat lautasen mallisiksi
Huvittavaa syyttää lautasmallia, kun hyvin harva edes likimain sen suosituksen mukaan syö.
Vierailija kirjoitti:
Ööö, kolesterolin raja-arvot on laskettu niin alhaalle, että jokainen täysin tervekin joutuu niiden puitteissa syömään kolesterolilääkettä. Tämä on hyvä keino lääketehtaiden varmistaa tulot myös terveiltä ihmisiltä.
Ei ole totta. Suomalaisilla vain on järkyttävän usein epäterveellisen korkeat kolesteroliarvot.
Siitä olen kyllä samaa mieltä että kolesterolilääkkeet eivät ole järkevä ratkaisu ongelmaan. Kolesterolia ei myöskään ymmärretä Suomessa oikein. Sen tehtävänä on kuljettaa ravinnosta saatua rasvaa solujen polttoaineeksi, joten sinänsä kolesterolin määrä veressä ei ole huono asia. Ongelma tulee siinä kohtaa, jos solut eivät pysty ottamaan rasvaa vastaan ja rasva jää vereen kiertämään ja suonia tukkimaan. Sen sijaan kolesterolin kiertäminen veressä ilman sitä rasvalastia ei ole terveydelle haitallista ollenkaan.
Silti meillä mitataan vain sitä kolesterolin määrää ja sakotetaan jos se on liian korkea. Näin tehdään ilmeisesti siksi, että tämä mittaaminen on huomattavasti halvempaa kuin sen oikeasti haitallisen asian mittaaminen. Mutta ihan hölmöä hommaahan tällainen mittailu on. Saman tien voisi jättää mittailut kokonaan väliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lautasmallin mukaan syövät muuttuvvat lautasen mallisiksi
Huvittavaa syyttää lautasmallia, kun hyvin harva edes likimain sen suosituksen mukaan syö.
Totta, mutta on kuitenkin paljon ihmisiä, jotka todella säntillisesti todellakin noudattavat viranomaissuosituksia, mutta joilla on silti ongelmia painonhallinnassa ja joutuvat syömään kolesterolilääkkeitä jne. Osalle perinteinen lautasmalli voi toimia, mutta se ei todellakaan toimi kaikille. Olisi aika myöntää, että ihmisiä on erilaisia ja eri kehot reagoivat kemikaaleihin eri tavoilla - myös ravinnosta saataviin kemikaaleihin.
On nimittäin mielenterveydelle todella vaarallista että ihmistä itseään syytetään huonosta terveydestä vaikka hän on tehnyt kaiken "oikein".
Tuossa jutussa on muuten se oletus, että on rasva-aineenvaihdunnan häiriö jos syö kolesterolilääkettä.
Itsellä on kokonaiskolesteroli alle 4 mutta lääkitystä lisättiin.
Naisista 30 % ja miehistä 27 % YLIPAINOISIA.
Suurin syy on laiskuus ja heikko itsehillintä, varmaan 95 % kuuluu tähän ryhmään.
Sitten on sairauksia jotka vaikuttavat aineenvaihduntaa mutta en usko että näiden takia lihavuus on kansantauti.
Ei hyvältä näytä, vuosia kaikenlaista kestävyysliikuntaa harrastaneena on nähnyt kehytyksen jossa ryhmät pienenevät kokoajan, ihmiset eivät siedä hikoilua.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan paino ei sano etteikö kole voisi olla hieman koholla jolla pääsee jo tilastoon.
On niin paljon stressiä, että tulee syötyä liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Naisista 30 % ja miehistä 27 % YLIPAINOISIA.
Suurin syy on laiskuus ja heikko itsehillintä, varmaan 95 % kuuluu tähän ryhmään.
Sitten on sairauksia jotka vaikuttavat aineenvaihduntaa mutta en usko että näiden takia lihavuus on kansantauti.
Ei hyvältä näytä, vuosia kaikenlaista kestävyysliikuntaa harrastaneena on nähnyt kehytyksen jossa ryhmät pienenevät kokoajan, ihmiset eivät siedä hikoilua.
Minulla syy sekä laiskuuteen että heikkoon itsehillintään oli se, että söin liian hiilaripitoisesti. Verensokerin lasku aiheuttaa rajua flegmaattisuutta, jonka kanssa jo työpäivästäkin selviytyminen oli sellainen uroteko että sen jälkeen en tosiaankaan vapaaehtoisesti halunnut enää lähteä liikkumaan. Lisäksi se aiheuttaa vastustamattoman nälän tunteen, ihan riippumatta siitä olenko saanut jo riittävästi energiaa. Eli söin parin tunnin välein jotain -> parin tunnin päästä verensokeri laskee -> pitää taas syödä jotain -> jne.
Luulin ihan oikeasti olevani laiska, saamaton, flegmaattinen ihminen. En ollut. Laiskuus loppui kuin seinään kun aloin syödä toisella tavalla. Itsekurissani ei myöskään ole ongelmaa. Pystyn aivan hyvin olemaan syömättä niin pitkään kuin haluan. Ongelma oli siinä että söin myrkkyjä jotka vaikuttivat elimistööni kielteisesti.
Työpaikan ruokalassa työkaverit mättävät joka päivä ihan jäätävän kokoisia annoksia. Ja ovat keski-ikäisiä naisia istumatyössä. Sitten ihmettelevät miten lihovat vain haastamalla ruokaa. Oikeasti syövät vain yksinkertaisesti liikaa kulutukseen nähden.
Itse alan lihomaan jos syön enemmän kuin 1400 kaloria päivässä. Olen lyhyt ja siro, 149 cm ja 49 vuotias istumatyöläinen. En voi syödä 2000 kaloria päivässä tai lihon kilon viikossa.
Tämä 1400 kaloria on minulle maksimimäärä päivässä, silloin en ala lihoa. Monet naiset etenkin keski-iässä eivät käsitä etteivät voi syödä samalla tavalla kuin nuorena kasvukaudella. Monet lyhyet naiset kuluttavat yllättävän vähän etenkin jos eivät liiku. 2000 kalorin kulutus ei ole kaikilla sama. Aasiassa lyhyet ja sirot naiset voivat syödä 1200 kaloria lihomatta, netissä on heille suunnattu keskustelufoorumi jossa jaetaan vinkkejä miten syödä 3-5 kertaa päivässä 1200 kalorin verran per päivä. Aasialaiset lihovat supernopeasti nyt kansakuntana. Enemmän ja nopeammin kuin Amerikkalaiset ja Eurooppalaiset.
Olen useita kymmeniä kiloja ylipainoinen, mutta kaikki veriarvot ovat loistavia eikä ole verenpainettakaan. Ei siis kiitos yleistetä kaikkia lihavia sairaiksi. Tunnen monia hoikkia, joilla on korkea kolesteroli ja verenpaineet tapissa. Ehkä se ulkonäkö ei kerro kaikkea?
Vierailija kirjoitti:
Olen useita kymmeniä kiloja ylipainoinen, mutta kaikki veriarvot ovat loistavia eikä ole verenpainettakaan. Ei siis kiitos yleistetä kaikkia lihavia sairaiksi. Tunnen monia hoikkia, joilla on korkea kolesteroli ja verenpaineet tapissa. Ehkä se ulkonäkö ei kerro kaikkea?
Toki on siis verenpainetta, mutta normaalilla tasolla. Korjaan, kun kohta joku viisastelee kuitenkin.
ÄÄÄÄÄ, jospa se syy on, että ruoka on nykyisin niin halpaa (vaikka inflaation tuomat korotuksetkin on päällä), että tulee syötyä liikaa.
Tämäkin palsta hekumoi päivittäin, miten paljon herkkuja syödään ja jouluruokia on syöty jo kuukausi.
Laiskahko elämä ja liika syöminen ja juominen on mahdollistettu ja vaatii vähän itsehillintää, ettei syö ja juo enemmän kuin tarvitsee.
Lähes puolet EI kuitenkaan ole liian lihavia, vaan vyötärön ympärys on alle 100 miehillä ja alle 90 naisilla.
Ei tänään kannata iiiicorien trollata, miten suomalaiset näkevät nälkää. heeheheeeeee
Suurimmat ongelmat:
Liiallinen sokerin syönti (myös piilosokeri)
teollisesti valmistetut einekset ja mikroruuat
huonolaatuisen teollisesti valmistetun leivän liiallinen syönti
huonolaatuiset siemenöljyt (rypsi, rapsi, auringonkukka)
ylipäänsä liian vähän kasviksia ruokavaliossa (kurkku- ja tomaattiviipaleet lautasannoksessa ei auta yhtään)
Vierailija kirjoitti:
Miehiä tuhdistaa valvonta, pikaruoka ja istuminen, naisia masismömmelit, eepillerit, karkki,voimaantuminen ja siederi
Unohdit miehillä ykkössyyn eli kaljan juonnin.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat ongelmat:
Liiallinen sokerin syönti (myös piilosokeri)
teollisesti valmistetut einekset ja mikroruuat
huonolaatuisen teollisesti valmistetun leivän liiallinen syönti
huonolaatuiset siemenöljyt (rypsi, rapsi, auringonkukka)
ylipäänsä liian vähän kasviksia ruokavaliossa (kurkku- ja tomaattiviipaleet lautasannoksessa ei auta yhtään)
Lisäksi syödään helposti liikaa, tankataan välipaloja ihan vaan varmuuden vuoksi eikä syödä oikeaan nälkään, 4-5 ruokahetkeä päivässä on monelle aivan liikaa.
Liikaa stressiä ja liian halvalla voi ostaa herkkuja kaupasta.