Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies haluaa lopettaa joulutraditiomme. Kriisi. Vanhempani loukkaantuvat varmasti

Vierailija
03.12.2023 |

Olemme jo 12 vuotta viettäneet joulua AINA vanhempieni luona eli aatonaattona heille ja Tapaninpäivän iltana takaisin kotiin. Mies sanoo nyt, että hän ei enää lähde ja minä saan selittää sen vanhemmilleni, koska ovat minun vanhempiani.

mitä neuvoksi?

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole käynyt kertakaan anoppilassa jouluna ja omien vanhempienkin luona viimeksi vuonna 2005. Käydään kyllä heidän luonaan kylässä muuten, mutta joulu on rauhouttumisen aikaa kotona vaan. 

Olisin voinut kirjoittaa muuten saman, mutta anoppilassa matkustettiin viimeksi viime vuosisadalla erään exän kanssa, kun meillä ei muutakaan perhettä ollut.

Vierailija
62/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en halua mennä anoppilaan enää yhdeksikään jouluksi.

Tilaa on kaikkien perheiden nukkua (jokainen nukkuu lapsuuden huoneessaan, meitä nukkuu yhdessä huoneessa viisi), mutta äänieristys on surkea. Kun miehen siskon pieni lapsi herää yöllä, herään minäkin. Ja aamulla kuudelta ei enää saa unen päästä kiinni kun muut pienet herää.

Yksi pieni suihku on, ja lämmin vesi ei koskaan riitä kaikille. Saunaan mennään comboilla miehet (appi, oma mies, meidän teinipoika ja hänen serkkunsa), naiset ja pienet lapset ja sitten anoppi yksin ja lopuksi minä ja minun tyttäreni. Meille on ollut tarjolla haalea sauna ja kylmää vettä. Lisäksi meillä on aina kiire, koska joulupöytä odottaa jo. Ikinä en ehdi laittautua, mutta kuvia toki pitää ottaa sen 300 per ilta.

Apen pitää saada lukea evankeliumi, vaikka hän ja anoppi on ainoat, jotka kuuluu kirkkoon enää. Aikuisille on ju

Minulla on vain yksi kysymys: mikä ihmeellinen maailman mahti on saanut sinun menemään toisen kerran samaan paikkaan joulun viettoon? Sen ymmärrän, että ehkä ensimmäisellä kerralla et osannut aavistaa pahaa vaan siksi erehdyit menemään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palsta on kyllä vitunmoista viihdettä 😂

Jos toteat, että on säälittävää mennä jouluksi vanhempien tykö, niin saat hirveästi paskaa niskaan 😆

Jos taas toteat päinvastaista, että on säälittävää ettet edes jouluna mene tapaamaan vanhempiasi, niin yhtä paljon tulee paskaa niskaan siitäkin.

Et voi sanoa kumpaakaan, etteikö se olisi väärin 🤣

Vierailija
64/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies on jo 15 joulua mennyt vanhemmilleen, minä olen jäänyt kotiin. Tosin olen käytännössä aina jouluna töissä, joten mies joutuisi olemaan yksin, jos ei lähtisi muualle.

Vierailija
65/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies on jo 15 joulua mennyt vanhemmilleen, minä olen jäänyt kotiin. Tosin olen käytännössä aina jouluna töissä, joten mies joutuisi olemaan yksin, jos ei lähtisi muualle.

Miten sinulla on aina jouluna töitä, täytyyhän sinullakin olla joskus vapaata?

Vierailija
66/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko se on molempien mennä? Kai sitä voi tehdä niinkin, että molemmat menee omien sukulaistensa luokse. Minä ainakin menen vanhempieni luokse joka joulu, kuten meillä on aina ollut perinteenä. Menen koska vanhempani haluavat, itse haluan, ja myös lapset haluavat. Mies ei ole koskaan sanonut ettei haluaisi, mutta jos sanoisi, niin en minä hänen puolestaan päätä. 

Vierailija
67/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan oma vaimoni? 

joka perkeleen joulu on ollut sama setti:

Olen usein vielä aatonaamuna muutaman tunnin töissä eli lähdemme siinä klo 12 aikoihin Turusta Sotkamoon. Ajoaika n. 6 tuntia. En halua päästää vaimoa yksinkään tienpäälle kun kelit ovat mitä ovat niin jouluaatto menee siis suurilta osin autossa. Kun sitten joskus 18-19 aikoihin päästään sinne anoppilaan niin kauhealla kiireellä jouluruokailu, jonka jälkeen saakin mennä jo kohta nukkumaan kun on herännyt kuudelta. Joulupäivä menee 3 eri hautausmaalla itä-Suomessa ja pitää kiertää kaikki isotädit tai serkut, joita vaimo ei ole koko vuotena nähnyt. Tapaninpäivänä sitten edessä taas 6 tuntia autossa, mutta se lähteminen sieltä on niin saaaakelin vaikeaa kun pitää vielä syödä ja kaikkea muuta. 

Ehkä siinä 13-14 aikoihin päästään yleensä lähtemään. Sitten 6 tunnin ajon päätteeksi nopeat heipat omilla vanhemmillani ja sitten pitääkin jo mennä kotiin ja nukkumaan, jos 27. päivä on työpäivä. Kotona joulutunnelmista saa nauttia siis n. 4 tuntia koko jouluna. Vaimo ei suostu sanomaan vanhemmilleen, että nyt ei enää tulla, koska "nehän loukkaantuvat". Esim. vaimon siskoille ei koskaan tule mieleenkään, että tulisivat esim. tänne niiden appivanhempien kanssa jouluksi. 

Vierailija
68/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme, että puolisosi jaksoi tota 12 vuotta, huh. Sun vanhemmat on tosi itselkkäitä.

Vierailija
69/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulla on aina jouluna töitä, täytyyhän sinullakin olla joskus vapaata?

Meillä porvoolaisilla on aina...

Vierailija
70/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi en ole parisuhteessa. Eipä ole kukaan visvapillu määräämässä, että mihin mennään jouluna.

Onneksi oon parisuhteessa eikä kummankaan ole pakko tietyllä kaavalla joulua viettää. Joskus oltiin mun kotona, toisen kerran puolison kotona ja vuosia ollaan oltu oman perheen kesken. Kuten tänäkin vuonna.

Vierailija
71/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme, että puolisosi jaksoi tota 12 vuotta, huh. Sun vanhemmat on tosi itselkkäitä.

Vai sekä ap että vanhemmat.  Ihan oikein että puolisokin haluaa viettää joulun itselleen mieluisalla tavalla. Parisuhde on kahdenkauppa eikä vain toisen saati appivanhempien. 

72/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaaliahan tuo on että haluaa välillä viettää joulun omassa kodissa. On aika yleistä tapaninpäivänä käydään kylässä ja sukulaisten luona.

Vierailija
73/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä vanhempana ole n järjestänyt lapsilleni ja suvulle reilut 30 vuotta joulut.  Olisin todella iloinen, jos lapset sanoisivat , että viettävät ihan omat joulunsa, ja että tervetuloa heille, jos siltä tuntuu.  Rehellisesti: viettäisin joulun mieluiten ilman ruuanlaittoa, tiskikoneentäyttöä, petien petaamista.  Olisi juhlaa olla ihan kahdestaan mieheni kanssa.

Ajattelen niin samoin ja monet joulut olen minäkin järjestellyt.

Aika iso homma on järjestää joulu, keksiä erikoisruokavalioiden tarjoilut, siivota, keksiä lahjat.

Olen aina aivan puhki, kun joulu on taas selätetty.

Vierailija
74/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minullakin joskus akka kätisee, ettei haluaisi aattona vanhempieni luokse. Minä olen sanonut, että minä ainakin menen kun vielä elävät. Toinen meinasi jo kesällä kuolla sairaskohtaukseen. Kun heistä aika jättää, niin saadaan ihan riittämiin viettää sitten niitä kahdenkeskisiä kerrostalokämppä-jouluja.

Menet yksin.

Vierailija
75/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tietysti mahdollista, jos ei ole lapsia. Lasten kanssa olisi ikävää, jos isä lähtisi jouluksi omille vanhemmilleen, olisi suorastaan outoa.

Vierailija
76/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emme olleet edes vielä aviossa, vaan vasta muutaman kuukauden asuneet avoliitossa, kun päätimme, että haluamme viettää alusta lähtien omannäköistämme joulua. Kävimme muutamaa päivää ennen jouluaattoa vanhempieni luona viemässä paketit ja kerroimme, että nyt vetäydymme kuin karhut pesään, emmekä lähde kyläilemään kenenkään luo aattona tai joulupäivänä. Tapanina sitten ehkä lähdemme pistäytymään sukulaisissa. Koska joululomamme kesti uuden vuoden yli, päätimme käydä miehen vanhempien luona vuodenvaihteessa toisella puolella Suomea, edellyttäen, että kelit olisivat hyvät. Emme edes kysyneet vanhemmiltani, mitä mieltä he olivat omasta joulustamme, mutta eivät he siitä pahastuneet.

Vierailija
77/82 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minullakin joskus akka kätisee, ettei haluaisi aattona vanhempieni luokse. Minä olen sanonut, että minä ainakin menen kun vielä elävät. Toinen meinasi jo kesällä kuolla sairaskohtaukseen. Kun heistä aika jättää, niin saadaan ihan riittämiin viettää sitten niitä kahdenkeskisiä kerrostalokämppä-jouluja.

Oletko aivan varma, etteivät ne vanhempasi haluaisi jo lopultakin viettää kahdenkeskistä joulua??? 

No kyllä olen. Heillä ei paljoa muutenkaan sosiaalista elämää ole. Ja ei mennä muutenkaan läheskään aina edes käymään kun pyytävät, vaikka pyytävät ehkä vain noin kerran kolmessa viikossa.

Sinähän vain oletat, varma et voi olla. 

Mitä kaikkea viet mennessäsi heille joulunviettoon?

Tää on kyllä kauhea kuinka etenkään miehillä ei ole monesti käsitystä siitä kuinka hirveä savotta siinä joulupöydän kokkaamisessa ja leipomisessa on ja kuinka vanhuksilla voi olla vaikeaa. Osittain ehkä äitien oma vika kun varsinkin poikia kohtaan ollaan monesti niin paapovia, eikä millään kehdata kertoa että alkaa voimat loppumaan vanhuuden päivinä. 

Oma setä on just sellainen, menee isoäidin luo (lähes 90v ihminen) lastensa kanssa, eikä ikinä vie mitään tai laita mitään valmiiksi. Tulee vaan valmiille. Isoäiti pyörii monta päivää keittiössä pakka ihan sekaisin kun ei enää jaksa eikä leikkaa yhtä nopeasti kuin ennen. Kultapojalle ei tietenkään saa sanoa mitään kun hän tulee joululomalle. Isoäiti on sitten joulun jälkeen ihan hajalla ja poikki. 

Vierailija
78/82 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on kyllä jo törkeyden huippu, että 90v oletetaan tekevän kaikki. Kyllä hänen pitäs saada jo nauttia valmiista pöydästä ite.

Eikö kellään sukulaisella oo m u n a a mainita asiasta?

Vierailija
79/82 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän perheen, jossa aikuiset lapset suuttui kun vanhemmat sanoi, ettei tarvitse tulla enää. Eivät jaksa ruokkia enää koko sukua. Hieman ihmettelin reaktiota. Eikö ihmiset saa tehdä mitä haluavat? 

Vierailija
80/82 |
04.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella itsekkäät vanhemmat sulla. minä hemmottelen miestäni kahden kesken koko joulun ajan. hän on ihan vapaalla vaan ja saa nauttia kaikesta. ei tulisi mieleenkään lähtä raahaamaan häntä vanhemmilleni.