"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"
Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)
"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58
Kommentit (825)
Olisi Sourin teos ollut millainen tahansa, tämä samainen ihminen olisi loukkaantunut siitä satavarmasti. Liian vanhanaikainen tai liian moderni, liian stereotypisoiva tai liian epätavanomainen. Ja sitten jos yhdessäkään Pohjoista kuvaavan sarjan teoksista ei olisi ollut mitään saamelaisuuteen viittaavaa, olisi sekin ollut äläkän aihe.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaunis teos olohuoneen seinälle, mutta ymmärrän ettei tuota haluta Helsinki Luxin mainoskasvoksi. Itsekin olen pohjoisesta pikkukylästä, muutin opiskelemaan Rovaniemelle ja onhan tuo todella kliseinen. Puolison perhe on etelästä, ja käy ärsyttäväksi, kun ihmiset ajattelevat että edes lappilaisuuteen kuuluu automaattisesti porojen paimentaminen tunturissa ja joku susien kanssa taisteleminen. Osa on aidosti yllättynyt siitä että minulla on iPhone tai olettanut että suhtaudun kaikkeen jotenkin "ihanan maanläheisesti", ihan sen perusteella missä asun ja olen syntynyt. Sitten loukkaannutaan, kun olenkin oma itseni.
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei ole samaistumispintaa, joka näyttäisi sinut sellaisena kuin olet mutta samaan aikaan kunnioittaisi juu
Olen kohdannut ulkomailla jos jonkin moisia ennakkoluuloja ja stereotypioita koskien suomalaisia. En silti viitsi ärsyyntyä tahikka suuttua. Saatan naurahtaa ja korjata erehdyksen. Tunnen myös ihmisiä eri kulttuureista ja kaikille tuntuu olevan ne omat lokeronsa joihin heidät yritetään sulloa. Silti eivät itke asiaa pitkin internettiä.
Teoksessa meikattu nuorehko (saamelais?) nainen (Kata nuorena?) hallitsee hirvasporoa, nyöri sarvissa (miessymboli?). Mielestäni teos ilmentää hienosti intersektionaalista femininismiä. Miehet, pitäkää varanne, tämä on nykyaikaa ;).
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaunis teos olohuoneen seinälle, mutta ymmärrän ettei tuota haluta Helsinki Luxin mainoskasvoksi. Itsekin olen pohjoisesta pikkukylästä, muutin opiskelemaan Rovaniemelle ja onhan tuo todella kliseinen. Puolison perhe on etelästä, ja käy ärsyttäväksi, kun ihmiset ajattelevat että edes lappilaisuuteen kuuluu automaattisesti porojen paimentaminen tunturissa ja joku susien kanssa taisteleminen. Osa on aidosti yllättynyt siitä että minulla on iPhone tai olettanut että suhtaudun kaikkeen jotenkin "ihanan maanläheisesti", ihan sen perusteella missä asun ja olen syntynyt. Sitten loukkaannutaan, kun olenkin oma itseni.
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei ole samaistumispintaa, joka näyttäisi sinut sellaisena kuin olet mutta samaan aikaan kunnioittaisi juu
Itsekin ole pohjoisesta enkä todellakaan ikinä kohdannut tuollaista suhtautumista keneltäkään. Ihan normaalisti minua on kohdeltu kaikkialla niin Suomessa kuin ulkomailla. Mitä ihme hörhösakkia puolisosi perhe oikein on?
Vierailija kirjoitti:
No nyt oli kyllä todella heikko ulosanti. Se jos sinä oletkin qsipää niin ei tarkoita että on mitenkään parempi olla lappilainen qsipää kuin qsipää noin yleenä. Materialismi on myös heikkoutta. Ai niin, et ollutkaan aidosti Lapista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei ole samaistumispintaa, joka näyttäisi sinut sellai
Niin, tuollainen menee niiden yksittäisten ihmisten piikkiin. Isolle pääkaupungin valofestivaalille ja viralliselle kannalle odotukset ovat kuitenkin toiset.
Vierailija kirjoitti:
Niin, luepa heitä rivien välistä. Olit heille pettymys, koska he eivät saaneetkaan miniäkseen vapaasieluista luonnonlasta, niin kuin ensiksi toivoivat, vaan mammonan perässä juoksevan cityihannoijan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, onhan nuo kriitikot oikeassa, että Sourin maalaus oli tylsä, stereotyyppinen ja vanhanaikainen. Siinä oli kaikki lapinkliseet. Miksi ei saa sanoa, jos taulu ei minunkaan mielestäni ollut erikoisen onnistunut? Se on ihan samaa mielikuvituksetonta stereotyyppistä toistoa, mitä saamelaisista on tehty viimeiset 100v. Esim. Itse olen saanut lapsena samanlaisia postikortteja ja koulun laulukirjassa Lapinäidin kehtolaulun kohdalla oli samanlainen kuva.
Ei kai se heti wokea ole jos pitää tuota taulua vanhahtavan stereotyyppisenä ja tylsänä toistona? Sama kun Suomesta puhutaan ulkomailla niin aina on joku järvimaisema ja keskiyönaurinko ja ihmisiä pulikoimassa ja savusauna tai sitten, mikä karmeinta, jotain Marimekon säkkimekkoja tai taas ne ääliömuumit.
Kyllä se vaan woketukseksi menee, kun siitä mielestäsi tylsästä taiteesta pitää alkaa pyytämään anteeksi julkisesti, ja
Anteeksi kommenttiani, jos asiat on todella näin! Siis, luin vain puolella silmällä tuon artikkelin, minkä tulkitsin niin, että saamelaiset kriitikot olivat tympääntyneitä, että Souri maalasi taas yhden stereotyyppisen, kliseisen kuvan heistä, mitä he ovat nähneet jo sata kertaa aiemminkin. Eli pinnallinen mainoskuva jollaisia on oikeasti postikortit ja kuvakirjat täynnä. Ei mitään uutta, ei mitään spesiaalia, kun olet nähnyt yhden "saamelaisnuttu-tunturi- ja poro-kombon", olet nähnyt ne kaikki. Sama kuin karjalaistupa, kantele ja rukki.
Kun ei ole kosketusta kulttuuriin, niin maalaat ihmiset stereotyyppisinä ikoneina. esim. valokuvaaja Edward Curtis jäi historiankirjoihin, ei taitojensa takia vaan että hän meni inkkarien luo, ja ikuisti heitä arjessa tuloksena maagisia ylimaallisen kauniita otoksia, jotka toi ilmi kuvattavien kulttuurin sielun ihmisten arjesta ilman stereotyyppisiä sulkapäähineitä ja sotamaalauksista.
Akseli Gallen-Kallela ikuisti niin ranskalaisia belle epoque ajan prostituoituja kuin afrikkalaisia alkuasukkaita ja löysi heidän sielun ilman alleviivaavia stereotypioita.
Ehdottomasti olen sitä mieltä, että woke on antikulttuuria ja sen uhreja ovat niin sen puolustajat kuin vastustajat. Se perustuu aivopesuun, yksilön sananvapauden- ja ajattelunvapauden riistämiseen ja pinnalliseen mielikuvilla ratsastamiseen ilman kriittistä ajattelua.
Siis, joutuuko Souri oikeasti nyt polvistumaan jenkkitapaan ja pyytään anteeksi vai onko tämä vain taiteilijan narsistista loukkaantumista siitä että muut sanoo että hänen teoksensa on niin nähty, tylsä ja stereotyyppinen? Ei se mielestäni vielä wokea ole, jos ei osaa arvostaa tulkintaa, johon on ympätty kaikki sata kertaa nähdyt isoäidin aikaiset kliseet omasta kulttuurista.
Saaga jatkuu nyt siten, että saamelaisryhmien edustajia on ryhtynyt puolustamaan Sourin teosta. Petra Laiti ei nyt sitten edustakaan ainoata oikeata saamelaisnäkemystä :
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7646cbfb-b630-41ba-a063-2b940f…
Mielensäpahoittajat tarttuu jokaiseen tilaisuuteen.
Saamelaisia on olemassa ja he pitävät silloin tällöin perinneasua yllään, mutta siitä ei saa tehdä kuvaa? Mikä logiikka tässä on, että tämä on jotenkin ei-hyväksyttävää?
Vierailija kirjoitti:
Vellamo vedenneitokin todennäköisesti on seuraavassa kalevalassa afroamerikkalainen. Ei siis omaa pitkiä vaaleita kutreja vaalean ihonsa peitteenä. On se harmi.
Totuus on av-palstan taruakin ihmeellisempää. Tämä pöyristyjä varmaan muistelee Gallen- Kallelan Ainoa.
Tässä sinulle tietoa suomalaisen mytologian vedenhaltijattaresta:
Veden emä oli joko alaston tai hänen yllään nähdään vaahtoinen puku, eli vaahtipaita. Veden emällä oli myös niin suuret rinnat, että kainaloita pestessään hän heitti ne olalleen. Hänellä oli pitkät, vyötärölle asti ulottuvat tummat hiukset toisien tarujen mukaan tämän kaunokaisen hiukset olisivat hehkuneet punaisina.
Suvi Niinisalo: Vedenneitojen lähteillä (Atena, 2006), Wikipedia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei ole samaistumispintaa, joka näyttäisi sinut sellai
Heidänpä on ongelmansa, jos olettivat tai toivoivat minut tietynlaiseksi. Enkä juokse mammonan perässä sen enempää kuin muutkaan, iPhonen ihmettely oli vain esimerkki stereotypioista. Se heidän loukkaantumisensa ei ole johtunut siitä, että olisin ollut pinnallinen. En vain saisi olla teoriaorientoitunut tai analyyttinen vaan pitäisi olla mutkaton ja käytännönläheinen, ei kuuluisi vältellä sekasaunoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oletat että en voi olla Lapista, niin itse et satavarmasti ole. Tarkoitukseni ei ollut väittää, että materialismi olisi tärkeää, eikä se liity asiaan.
Itse tulkitsin tuon artikkelin sillai, että teos poistetaan koska se on "tylsä" ja steretyyppinen mutta taiteilija kokee tämän "ennakosensuurina". Tuskin tuosta teoksesta kukaan saamelainen varsinaisesti loukkaantuu, mutta he kokevat sen tusinajuttuna ja etelän ulkopuolisten ihmisten stereotyyppisenä näkemyksenä heistä. Taas tätä samaa, tunturi ja lapinpuku ja poro.
Itsellä on jo samanlaisia seinällä, tuntureita, poroja ja lapinpukuja ja paremmin maalattuina.
Valkoisten kannattaa pysyä vain ja ainoasti omissa porukoissaan.Ei kannata kuluttaa muiden väristen tekemää taidetta missään muodossa etteivät vain pahastu.
Vierailija kirjoitti:
Saaga jatkuu nyt siten, että saamelaisryhmien edustajia on ryhtynyt puolustamaan Sourin teosta. Petra Laiti ei nyt sitten edustakaan ainoata oikeata saamelaisnäkemystä :
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/7646cbfb-b630-41ba-a063-2b940f…
Mahtavaa, loistavaa, upeaa. Osin odotettavaa. Tämä nimittäin vahvistaa sen, että joka twitterissä meuhkaa, ajaa vain omia etujaan.
Perinteet pysyvät hengissä vain pitämällä ne hengissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei
Miksi viestisi kommentoijan tarvitsisi olla Lapista kertoakseen, että kirjoituksesi kuulostaa naiivilta saivartelulta pikkusieluiselta ihmiseltä? Kommentointi koski sinua.
Etenkin pohjoisista lappilaisista puhutaan kuin ihmisinä, jotka eivät kärsi samoista parisuhdetraumoista tai ruuhkavuosien arkiongelmista kuin kuka tahansa. Voisin kuvitella, että saamelaisena tuo on vielä ärsyttävämpää. Koskaan ei ole samaistumispintaa, joka näyttäisi sinut sellaisena kuin olet mutta samaan aikaan kunnioittaisi juuriasi. Toistetaan joko kauniita naisia tai hassunhauskoja ilmeitä tunturissa, katsomassa jääkarhuja tai poroja.
Yksittäisiltä ihmisiltä tuo tietenkin on ihan ymmärrettävää, mutta edes eteläisen pääkaupungin tiedostavaksi pyrkivältä valojuhlalta toivoisi jotakin muuta.