Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
521/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitelijan näkemys. Taiteilijalla on oikeus kuvata aiheensa just niin kuin haluaa. Jos Sourin kokee lapin tuolla tavalla, niin se on hänen oikeutensa.

Onhan se ankkatauljen tekijäkin, nimeä en nyt muista, niin tehnyt aika hurjiakin maalauksia putinista.

Minulla on oikeus kutsua sinua 👩🏻🦰HUORAKSI. 

Ei ole. Se on kunnianloukkaus. Sen meidän lakikin kieltää mutta tunturit saa maalata just niin kuin huvittaa.

Vierailija
522/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sourin aka Kärkkäinen olisi pitänyt pysyttäytyä esittelemässä naisellisia apujaan.

https://www.babepedia.com/babe/Kata_Karkkainen

Sinä et ainakaan itse riko traditioita. Sanoisin akkamaiseksi kommentiksi viittaamatta tällä sukupuoleen sen kummemmin, ainoastaan tunnettuun ilmiöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ihmetyttää eniten tässä se, että miten joku random kaupunkisaamelainen voi esittää kannanottoja, joissa esittää puhuvansa koko Saamen kansan puolesta? Eikö saamelaisilla itsellään ärsytä se, että laitetaan sanoja koko etnisen ryhmän suuhun ilman mitään valtuutusta?

Vierailija
524/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helsingin kauppakeskukset ovat sopiva kohde järjestää seisauttava mielenilmaus tämän tapauksen johdosta.

Järki noilla kaikesta loukkaantuvilla aktivisteilla tässä on seisahtunut jo ajat sitten. Ja medialla joka uutisoi noiden jokaisen avautumisen täysin kritiikittä. Aiemmin noita puoli väkisin julkisuuteen tunkevia ivattiin. Nykyään nää näyttää olevan medialle ne suurimmat yhteiskunnan sankarit jotka laitetaan määrittämään standardit koko kansalle jatkuvalla joka-asian loukkaantumisellaan. 

Vierailija
525/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

Ja millähän tavalla Sourin teos (oikeammin teoksen osa) pyyhkii mitään keneltäkään pois? Saamelainen kokemus lakkaa olemasta, koska Souri maalasi saamelaisen ystävänsä muotokuvan?

Te ette taida itsekään tietää mitä haluatte ja tarkoitatte, mutta pahantahtoista metakkaa muiden tekemisistä pitää saada pitää, ameriikan mallia soveltaen? Ja saahan sitä pitää, kyllä siihenkin on oikeus. Itseäni harmittaa lähinnä, että Lux lähti heti pakittamaan ja pahoittelemaan, vaikka taiteilijalla on ihan pätevä näkemys jota yleisö ei ole vielä edes nähnyt.

Vierailija
526/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää eniten tässä se, että miten joku random kaupunkisaamelainen voi esittää kannanottoja, joissa esittää puhuvansa koko Saamen kansan puolesta? Eikö saamelaisilla itsellään ärsytä se, että laitetaan sanoja koko etnisen ryhmän suuhun ilman mitään valtuutusta?

Media päättää kenen sanoilla on tässä maassa merkitystä, ja media on todistanut oman arvostelukyvyttömyytensä jokseenkin joka asiassa viimevuosina. Ja siksi ollaan nyt tässä. Jos noita kritisoi noista tyhmimmistäkin tempauksista niin alkaa koko rintaman valitus lehdistönvapaudesta koska lehdistönvapaushan tarkoittaa just sitä että jos media kirjoittaa täyttä roskaa niin kansa eli lukijat ei saa sitä kritisoida ääneen ja kutsua roskaksi. Tai jotain.

Ei tuo korjaannu ennen kuin mediassa suostutaan katsomaan peiliin ja tunnustamaan että nuo on ihan itse ja omilla valinnoillaan upottaneet liki koko alan suohon uskottavuuden osalta. 

Vierailija
527/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitelijan näkemys. Taiteilijalla on oikeus kuvata aiheensa just niin kuin haluaa. Jos Sourin kokee lapin tuolla tavalla, niin se on hänen oikeutensa.

Onhan se ankkatauljen tekijäkin, nimeä en nyt muista, niin tehnyt aika hurjiakin maalauksia putinista.

Onko tämä saamelainen näkemys kanssakeskustelijasta?

Vierailija
528/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla mitään saamelaisia vastaan, mutta miten he ovat jotenkin enemmän alkuperäiskansaa kuin vaikkapa karjalaiset? Tarkoitan, että ei karjalaiset paranoidisesti vahdi omaa kulttuuriaa ja sitä, onko jossain kuvassa stereotyyppinen kuva karjalanpiirakasta.

Siis, miksi jotkut kulttuurit on asetettu "pyhään" asemaan ja toiset on "vain" tavallisia?

Saamelaisilla on kai noin keskimäärin 10% siperialaista DNA:ta kun muilla suomalaisilla vaan keskimäärin 2-4%, eli he ovat vähemmän "valkoisia" muihin suomalaisiin verrattuna. Niin siksi uhreja ja erityisiä. Mutta itsestäni on ihan hölmöä tämä koko woketus ja toivottavasti menee ohi pian.

Vierailija
529/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä jotkut akat on Sourille kateellisia. Se nyt ei edes ole enää nuori eikä nätti vrt. Sanna mutta yhdestä tavallisesta taulusta tämmönen metakka.

Ilmeisesti se maalaus onkin tosi hyvä ja puhutteleva, ei tämmöistä huutoa muuten olisi.

Sourin maalausten tunnettuus kasvaa. Toivottavasti työt menevät vastaisuudessakin hyvin kaupaksi ja tilauksia satelee.

Vierailija
530/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä on, ehkä ei. Sori siitä.

Vierailija
531/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rasittavaa ja naurettavaa, että joka asiasta pitää olla valittamassa. Kyseessä on taiteilijan teos. 

Hävettää jo, että saamelaisia kuuluu Suomen väestöön. Jatkuvaa typerää kinaamista kulttuurisesta omimisesta. Ärsyttää niin paljon, että taidan joku kerta kun tulee vastaan, ostaa sen parjatun neljän tuulen hatun ja alkaa käyttää sitä.

Voisi samalla alkaa ajamaan saamelaisten täydellistä itsenäisyyttä ilman Suomen valtiollista tukea. 

Saamelaiset voisivat myös lopettaa omimasta kulttuurisesti esim. moottorikelkkoja, muovia, bensaa, sähköa, tulitikkuja, internettiä ja sanomalehtiä.

Vierailija
532/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten porotalous tuhoaa Lapin luontoa, täysin ylilaidunnettu koko alue. Poroja myös kuolee nälkään, vaikka niitä voisi ruokkia, eläinrääkkäystä. Lapissa ei ole yhtään, siis ensimmäistäkään susireviiriä, kun salakaatavat kaikki sudet ja ahmat. Petokorvaukset kyllä kelpaavat. Siinä teille saamelaisuutta.

Siitä saisi komean taulun: Moottorikelkalla pimeässä lähestyvä, aseen kanssa varustautunut saamelainen ja henkensä hädässä pakoon pinkova susiemo pentuineen. 

Olisi puhutteleva teos!

Huomaatteko, mikä vihamyrsky nousemassa saamelaisia kohtaan? 

Sourin tekstissä oli sanottu, että monet saamelaiset OLIVAT PITÄNEET taulusta. 

Tämä homma on mennyt medioissa ihan surkuhupaiseks

Vihamyrsky on kylläkin noussut Souria kohtaan. 

Vierailija
533/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä koko kohua. Minusta maalaus on kaunis. Tosin kliseinen: tunturit, poro ja saamelaisnainen saamelaisasussa. Saamelaisia on esitetty pitkään kuvataiteessa saamelaisasuissa. 

Miksi se nyt yhtäkkiä ei olekaan hyvä? 

Saamelaisten pitäisi itse aktiivisemmin pyrkiä muokkaamaan kuvaa uudesta saamelaisuudesta, jos tuo nainen asuineen on väärin. 

Tai sitten Sourin olisi pitänyt vierailla ja kyläillä enemmän lappalaisten vaikuttajien luona. Tehdä taustatyö paremmin, kun on saanut noin ison työn tehtäväksi. 

20 maalaustaOnko työnä ollut tuoda saamelaisuus näkyväksi valotapahtumaan? Silloin tosiaan olisi varmaan kannattanut kysellä ja keskustella enemmän, miten saamelaiset kokevat saamelaisuuden nykypäivänä. Eikä tehdä itse kaikkia tulkintoja netin kautta.

Muutama Lapin matka olisi ollut paikallaan. 

Eli jos sinä ma

Vain haukka voi maalata taulun haukasta! T. natiivit, jotka maalaavat ahkerasti eläimiä vääristäen sitä mitä eläimet itse tuntevat ja ajattelevat.

Vierailija
534/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuuriset asiat ovat muokanneet yhteiskuntaa.

Kunnianloukkaus tarkoittaa intersektionaalisessa kontekstissa sananvapautta, sananvapaus tarkoittaa sitä, mitä kunnianloukkaus tarkoitti ennen.

Vierailija
535/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisten porotalous tuhoaa Lapin luontoa, täysin ylilaidunnettu koko alue. Poroja myös kuolee nälkään, vaikka niitä voisi ruokkia, eläinrääkkäystä. Lapissa ei ole yhtään, siis ensimmäistäkään susireviiriä, kun salakaatavat kaikki sudet ja ahmat. Petokorvaukset kyllä kelpaavat. Siinä teille saamelaisuutta.

Siitä saisi komean taulun: Moottorikelkalla pimeässä lähestyvä, aseen kanssa varustautunut saamelainen ja henkensä hädässä pakoon pinkova susiemo pentuineen. 

Olisi puhutteleva teos!

Huomaatteko, mikä vihamyrsky nousemassa saamelaisia kohtaan? 

Sourin tekstissä oli sanottu, että monet saamelaiset OLIVAT PITÄNEET taulusta. 

Nimenomaan se on se ongelma. Muutama  city-saamelainen aiheuttaa julkisuuteen pääsevillä kommenteilla olennaisesti saamelaisia vahingoittavan mielipiteen. Wokeen on aika moni jo kovin kyllästynyt. 

Lehdistö voisi kohujen nostattamiseen sijaan pyrkiä takaisin journalismiin ja tietynlaiseen kansan sovinnollisen rinnakkaiselon edistämiseen. 

Vierailija
536/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Se on kunnianloukkaus. Sen meidän lakikin kieltää mutta tunturit saa maalata just niin kuin huvittaa.

Ne eivät ole tuntureita. Geologit ovat määritelleet tunturin. 

Vierailija
537/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjoitin lukiossa aineen Vietnamin sodasta. Sain murskakritiikiä opettajalta. Miten minä 17-vuotias suomalainen voin tietää, mitä vietnamin vetaraani tuntee? Loukkaannuin, mutta oikeassa opettaja oli. Ei se, että on nähnyt muutaman elokuvan Vietnamin sodasta tai vietnamin veteraanista, anna minulle oikeutusta kirjoittaa tietävällä sävyllä vietnamin veteraanien maailmasta. Vaikka pyyhin kyyneleitä elokuvaa katsoessa. 

Tässä on mielestäni vähän sama asia. Saamelaiset ovat hyvin herkkiä identiteetistään. Kunnioitus puuttuu. Taiteilija on kokenut taiteilijan vapaudeksi pyyhkiä saamelaisten oman kokemuksen ja tulkinnan pois. 

Ja millähän tavalla Sourin teos (oikeammin teoksen osa) pyyhkii mitään keneltäkään pois? Saamelainen kokemus lakkaa olemasta, koska Souri maalasi saamelaisen ystävänsä muotokuvan?

Te ette taida itsekään tietää mitä haluatte ja

Ei se ole saamelainen ystävä vaan Kata itse playboyaikoina. 

Vierailija
538/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaisella foorumilla se ei ole kunnianloukkaus, 👵🏻huora. 

Jep, saamelaisia perinteitähän ne vaan ovat. Suomalainen ajattelee, että törkyturpa puhuu omasta arvomaailmastaan käsin. 😘

-eri

Vierailija
539/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saamelaiset ovat pahimpia rasisteja mitä Suomesta löytyy. Asettavat itsensä pelkästään syntyperänsä perusteella asemaan, missä valtion pitäisi antaa sillä perusteella muista kansalaisista poikkeavat edut ja omaisuudet. Mikä on tätä suurempaa rasismia?

Vierailija
540/825 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisi puhutteleva teos!

Kyllä. Edellämainituista syistä johtuen en osta enää poroa ollenkaan, vaikka se meillä on perinteisesti kuulunut joulupöytäänkin. Katsokaapa petojen määrä Lapissa ja verratkaa sitä maksettuihin petovahinkokorvauksiin. Erikoinen yhtälö.

Ai niin, minussa on saamelaisverta, että olen varmasti oikeutettu näistä asioista puhumaan, enkö olekin?