Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta"

Vierailija
02.12.2023 |

Ihan paras kuittaus uhriutujille! :)

"Vaatimus teoksen poistosta on pyrkimys ennakkosensuuriin. Suostun kuitenkin siihen, että saamelaishahmo poistetaan kuvankäsittelyllä teoksesta. Jää yksinäinen poro tunturiin. Kuvatkoon se sitten nykysaamelaisuutta, Souri jatkaa."

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/571dcf4d-82c1-4e02-a6c2-667ce72f3d58

Kommentit (825)

Vierailija
241/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko mä ainoa, jota häiritsee tuossa taulussa se, että tunturi ei ole ollenkaan suomalaisen tunturin näköinen. Koko taulu näyttää siltä, kuin joku kalifornialainen olisi laitettu maalaamaan fantasiamaalaus mielikuviensa Lapista. Kaikki vaan näyttää jotenkin väärältä.

Vierailija
242/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ennen oli paremmin. Lappalaiset olivat vain iloisia kun pääsivät rummuttamaan nuotiolla ja keittämään nokikahvit turisteille. Nyt ei mikään kelpaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai poro saa jäädä? Pitäisikö poistaa sekin?!

Mielestäni poro liian vaalea, pitäisi muuttaa tummemmaksi jota kuvastaisi moninaisuutta porojen keskuudessa.

Vierailija
244/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tulevat viemään. En valehtele, voit itse mennä nettisaitille, jossa he listaavat Euroopasta löytämiään "tywinkieitä" , nyew aygereita ja pyilgrimejä. He ottavat yhteyttä iwqntiaaneja leikkiviin eurooppalaisiin yrityksiin, yhdistyksiin ja kerhoihin ja pyytävät lopettamaan. Nöo joöke.

Meiltä valkoisilta puuttuu heidän näkökulmansa eli se, että valkoiset tulivat ja tbappoivat heidät/esi-isänsä. Heitä ei sinänsä lohduta yhtään, että tcappajien jälkeläiset haluavat leikkiä intiaaneja. Eivät he kaikki tuollain ajattele, mutta onhan tuo näkökulma hyvä ymmärtää.

Sitä meidän ei taas tarvitse ymmärtää, että he eivät ymmärrä, että valkoiset eivät ole yksi joukko, vaan monta eri maata, joista osa meni ja taöppoi heitä. On tutkittu, että iwqntiaanit siirtävät edelleen sukupolvien tzraumaperintöä omille lapsilleen esim. koulun kautta.

Vierailija
245/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostan saamelaisasusteen ja käytän sitä julkisesti. Minulla on oikeus siihen. Kuin myös oikeus käyttää muitakin etnisvähemmistötaustaisia asusteita. Olen joskus ostamut intiaanikorvikset intiaanireservaatista ja Kiinasta perinteiset paikallisläsityökorut. Ajatella miten hirveää.

Vaikutat aika typerältä ihmiseltä sitten 😂

Voisin lyödä vetoa, että jotkut saamelaisetkin ostavat ja juovat kahvia. Ovatko he myös typeriä tai omivatko he kulttuureja, joissa tuotetaan kahvia? Tiettävästi kahvipapuja ei kasva luonnostaan pohjoisessa.

Vierailija
246/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katariinan Playboy-kuvat olivat hienoja. Olin silloin varoissaan ja ostin välittömästi lehden.

Vierailija
247/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko Suomessa vielä joku, joka luulee, että saamelaisista saisi puhua tai heitä saisi kuvata, jos ei itse ole saamelainen?

Eiköhän voida jo sopia, ettei yksikään ei-saamelainen media heitä enää mainitse, kuvissa heitä ei esitetä, heidän käsitöitään ei osteta eikä käytetä, jos kyseessä ei ole saamelainen itse. Kulttuuristaan he voivat itse puhua ja kirjoittaa. Poronliha vain saamelaisiin kauppoihin myyntiin.

Saamelaisaktiivit on tehneet tämän ihan selväksi, ihme ettei jo väki usko.

Asun ulkomailla ja aina kysellään, että milloin ja minne kannattaa Suomessa matkustaa. Mainitsen aina Lapin. Pitäiskö nyt vaan unohtaa, sillä kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin.

Vierailija
248/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohiksena mutta pariin vähemmistöön kuuluvana ja teininä niiden aktivistipiireissä pyörineenä pakko todeta että aktivismi useimpien asioiden ympärillä on mennyt ihan hel vetin negatiiviseksi nykyaikana. Se söi omaa mielenterveyttäni koska mikään ei ollut ikinä hyvin. Jouduin tiputtautumaan pois ennen kuin sekosin. Yksi kaveri jopa esti joka puolella kun kehtasin kyseenalaistaa tämän näkemykset. En kerro nykyään niistä ei-näkyvistä vähemmistöasioista, kuten seksuaalisesta suuntautumisestani, kenellekään. Olen myös eri mieltä useasta asiasta sen niinkutsutun ainoan oikean näkemyksen kanssa, joten en voi siis kuvata edes omaa kokemustani omista asioistani ilman kivittämisen pelkoa.

Vierailija
249/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on kyllä hienoja maalauksia. Isojakin ovat.

Vierailija
250/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katariinan Playboy-kuvat olivat hienoja. Olin silloin varoissaan ja ostin välittömästi lehden.

Minäkin haluaisin näyttelyn Katan playboy kuvista

Vierailija
251/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun ulkomailla ja aina kysellään, että milloin ja minne kannattaa Suomessa matkustaa. Mainitsen aina Lapin. Pitäiskö nyt vaan unohtaa, sillä kyllä minä nyt niin mieleni pahoitin.

Sano, että Norjasta voi ostaa villapaitoja, joita turisti saa myös käyttää.

Vierailija
252/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tulevat viemään. En valehtele, voit itse mennä nettisaitille, jossa he listaavat Euroopasta löytämiään "tywinkieitä" , nyew aygereita ja pyilgrimejä. He ottavat yhteyttä iwqntiaaneja leikkiviin eurooppalaisiin yrityksiin, yhdistyksiin ja kerhoihin ja pyytävät lopettamaan. Nöo joöke.

Meiltä valkoisilta puuttuu heidän näkökulmansa eli se, että valkoiset tulivat ja tbappoivat heidät/esi-isänsä. Heitä ei sinänsä lohduta yhtään, että tcappajien jälkeläiset haluavat leikkiä intiaaneja. Eivät he kaikki tuollain ajattele, mutta onhan tuo näkökulma hyvä ymmärtää.

Sitä meidän ei taas tarvitse ymmärtää, että he eivät ymmärrä, että valkoiset eivät ole yksi joukko, vaan monta eri maata, joista osa meni ja taöppoi heitä. On tutkittu, että iwqntiaanit siirtävät edelleen sukupolvien tzraumaperintöä omille lapsilleen esim. koulun kautta.

Olen vitivalkoinen (ikävä kyllä, palan helposti ja rypistyn), mutta geenitestin mukaan Afrikasta lähteneet esivanhemmat vaeltamaan. 

Vierailija
253/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko poroja tuoda paikan päälle. Yleisökin pääsisi silittämään niitä samalla kun Katariina tanssii villisti ja noitarumpu kumisee.

Vierailija
254/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihana ajatus! Senaatin torille pystytetään kota jossa yleisö voi osallistua poron purentaan tai astuttaa itseään. 

Vierailija
255/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano, että Norjasta voi ostaa villapaitoja, joita turisti saa myös käyttää.

Norjalaiset villapaidat näyttivät jo olevan Helsinkiläisessä matkamuistomyymälässä viimeksi Suomessa ja Helsingissä.

Vierailija
256/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaiset on rasittavia.

Ja kuinka monta tunnet...? Eiköhän kaikkiin ihmisryhmiin mahdu aina esim. niitä "rasittavia" joukkoon, typerää leimata koko kansa.

Totta. Tässä taitaa kuitenkin olla saamelaisten itsensä valitsema puhehenkilö joka puhuu ryhmänsä edustajana. 

Vierailija
257/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkauden ihme saattaa yllättää erilajisenkin parin, mutta kun lempi leimahtaa se on oksat pois!

Vierailija
258/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä olisi kansalliseepostakaan tai siihen liittyvää perinnettä jos muuan ruotsinniminen ei olisi sitä lähtenyt varta vasten kumppaniensa kanssa keräämään. Otetaan tietenkin huomioon että kerätty materiaali vastasi kokonaisen kadonneen kansakunnan uskomusperinnettä, ei tietenkään länsirannikon.

Eikä edes suomen kieltä ellei se amerikkalainen Coca cola olisi alkanut kehitellä sanoja. Harmi, kun silloin ei ollut vielä rekkoja keksitty, mitä se nyt oli 1500-lukua. Diiseli automobiilillä vaan mentiin kirkkoon.

Vierailija
259/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs siinä, kuvakielto vaan voimaan. Esimerkiksi Fundamentalistimuslimien mukaan mitään elollista, jolla on silmät, ei saa kuvata. Tätä vaativat kuvaamataidon tunneillakin.

Vierailija
260/825 |
02.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei sitä muutettaisi tummaihoiseksi? Niin nykyään kuulu tehdä.

Kuten tumman ihonvärinsä takia päärooliin otettu Ariel Disneyn uudessa versiosa :D

Tuohan on sitten taas ihan eri asia kuin taiteen perusteeton sensurointi. Miksi merenneidon pitäisi olla vaaleaihoinen...? Ihan sama minkävärinen iho taruoento merenneidolla on, miksi sen pitäisi olla joku juttu? MIksi siis Arielin pitäisi olla välttämättä vaaleaihoinen? MInusta on hyvä, että lasten leffojen päärooleisa on monipuolisesti monennäköisiä henkiöitä.