Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kellään kokemuksia mammografiasta?

Vierailija
03.01.2007 |

Itseltäni löytyi kyhmy rinnasta ja nyt on edessä mammografia- ja ultraäänitutkimukset (ainakin). Tosin joudun odottamaan ja jännittämään yli kuukauden.

Haluaisin nyt kuulla omia kokemuksianne samasta tilanteesta ja näistä tutkimuksista, niin yleiseltä kuin yksityiseltäkin puolelta.

Oman aikani sain yleiselle puolelle, mutta harkitsen yksityiselle menemistä, jos pääsisi nopeammin.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen täällä odottamassa pahinta.. Vaikka todennnäköisyydet puhuvat syöpää vastaan. Ei oikein osaa niihin luottaa tällä hetkellä.

Olitko yleisellä vai yksityisellä?

Vierailija
2/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t: myös kyhmyn äskettäin löytänyt..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

rinnasta löytää kyhmyn/patin, on paras mennä lekuriin heti.

Löysin oikeasta rinnastani patin ja menin yksityiselle lääkärille. Hän kokeili pattia ja totesi: " onpas se laaja!" ja kirjoitti lähetteen röntgeniin & ultraan heti seuraavalle päivälle. Tuolloin olin aivan varma siitä, että patti rinnassani oli syöpä. Lääkärin ilme oli melkoisen hämmästynyt kyhmyä kokeiltuaan.

Tutkimuksissa selvisi, että se on ns. fibroadenooma, mutta silti siitä otettiin ohutneulanäytteet. Näyte kuitenkin epäonnistui (eivät saaneet tarpeeksi mömmöä rinnasta neulaansa) ja seuranta määrättiin puolen vuoden päähän. Tuolloin oli edessä samat tutkimukset (yksityisellä taas), ja todettiin, että patti ei ole kasvanut. Sain kuitenkin lähetteen naistenklinikalle, johon kutsu tuli kahden viikon sisällä lähetteen laittamisesta, eli hyvin nopeasti.

Naistenklinikalla otettiin sitten paksuneulanäyte. Näytteen tuloksista selvisi, että ultran ja mammografian perusteella annettu diagnoosi oli oikea, eli fibroadenooma.

Rinnassani oleva pakkula on teräväreunainen (kuin herne, mutta melkein 2cm halkaisijaltaan). Syöpäkasvain näkyy jo mammografiassa epäsäännöllisenä (kuin esim. räkäklimppi), koska se kasvattaa juuria ja pesäkkeitä ympärilleen.

Vierailija
4/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

rinnasta löytää kyhmyn/patin, on paras mennä lekuriin heti.

Löysin oikeasta rinnastani patin ja menin yksityiselle lääkärille. Hän kokeili pattia ja totesi: " onpas se laaja!" ja kirjoitti lähetteen röntgeniin & ultraan heti seuraavalle päivälle. Tuolloin olin aivan varma siitä, että patti rinnassani oli syöpä. Lääkärin ilme oli melkoisen hämmästynyt kyhmyä kokeiltuaan.

Tutkimuksissa selvisi, että se on ns. fibroadenooma, mutta silti siitä otettiin ohutneulanäytteet. Näyte kuitenkin epäonnistui (eivät saaneet tarpeeksi mömmöä rinnasta neulaansa) ja seuranta määrättiin puolen vuoden päähän. Tuolloin oli edessä samat tutkimukset (yksityisellä taas), ja todettiin, että patti ei ole kasvanut. Sain kuitenkin lähetteen naistenklinikalle, johon kutsu tuli kahden viikon sisällä lähetteen laittamisesta, eli hyvin nopeasti.

Naistenklinikalla otettiin sitten paksuneulanäyte. Näytteen tuloksista selvisi, että ultran ja mammografian perusteella annettu diagnoosi oli oikea, eli fibroadenooma.

Rinnassani oleva pakkula on teräväreunainen (kuin herne, mutta melkein 2cm halkaisijaltaan). Syöpäkasvain näkyy jo mammografiassa epäsäännöllisenä (kuin esim. räkäklimppi), koska se kasvattaa juuria ja pesäkkeitä ympärilleen.

Vierailija
5/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on hyvälaatuinen sidekudoskasvain eikä ollenkaan pahalaatuinen.

Niitä ei nykyään edes leikata pois.

Vierailija
6/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei se sattunut ollenkaan. Jos mulla olisi ollut tarvetta neulanäytteille, niin olisivat ottaneet sen samalla kertaa. Olen todella tyytyväinen, että menin yksityiselle. Mun hermot ei kestäis tuota odottelua..onneksi mulla ei ollut mitään hälyttävää.

Vierailija
7/8 |
03.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

mutta ei se sattunut ollenkaan. Jos mulla olisi ollut tarvetta neulanäytteille, niin olisivat ottaneet sen samalla kertaa. Olen todella tyytyväinen, että menin yksityiselle. Mun hermot ei kestäis tuota odottelua..onneksi mulla ei ollut mitään hälyttävää.

Vierailija
8/8 |
04.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei leikata, mikäli se ei haittaa tai ei kasva suurehkoksi. Koon olen käsittänyt niin, että yli kaksi senttiä on jo " suurehko" .

Itsellä tuosta adenoomasta oli sen verran haittaa, että sitä pakotti ihan vietävästi, kum imetin vauvaa. Muuta haittaa ei ole. Ja minulla patti on sen verran pinnassa, että näkyy ihan päälle päinkin tuossa rinnassa....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi