IS: Työtön mies jää helposti ilman pitkää parisuhdetta - "Miehille Suomesta tuli luokkayhteiskunta"
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010026831.html
"Miehille Suomesta tuli luokkayhteiskunta. Parisuhteen (ja lasten saannin) edellytys on koulutus ja hyvät tulot. Näin kirjoitti eläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murto viestipalvelu X:ssä keskiviikkona.
Murto viittaa Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (Vatt) tutkimukseen eriarvoisuudesta Suomessa. Se julkaistiin tällä viikolla ja tutkimuksen voi lukea täältä.
Raportissa todetaan, että eriarvoisuus työmarkkinoilla vaikuttaa linkittyvän yhä vahvemmin sosiaaliseen eriarvoisuuteen.
Tutkimus käsittelee vuosia 1987-2021. Se näyttää, että työttömät ja pienituloiset miehet ja naiset jäävät yhä todennäköisemmin ilman kumppania. Muutos on ollut suurempi miehille.
Vuonna 1987 ilman työtuloa olevista miehistä 67 prosentilla oli kumppani. Vuonna 2019 heistä vain 37 prosentilla oli kumppani.
Tarkastelussa ovat 25-60-vuotiaat miehet."
Kommentit (880)
Repesin nähtyäni tuon uutisen, koska olin 500% varma että palstaulit tarttuvat tähän. Kuin suoraan palstalta otettu koko juttu.
No ei sellainenkaan kumppani joka käy töissä, mutta mitään ei jää säästöön ja silti makaa sohvalla kännykkä kädessä ole paljon parempi, marmattaa kaikesta ja inhoaa kaikkea... joo ihana tyyppi
Naiset suosii ylimielisiä ja pöyhkeitä öykkärimiehiä. Onnea vaan luomaanne rahanahneiden narsistipsykojen maailmaan tulevaisuudessa, josta saamme esimakua jo nyt orpon hallituksen myötä, mahtaa olla miellyttävän ihmisläheinen ja taloudellisesti edullinen paikka elää, moraali ja sivistyskin varmaan kukoistaa...
On se kumma, että lukutaidoton afrikkalaismies saa pillua minkä ehtii panna, mutta suomalainen vetää käteen.
2009-2012 välisenä aikana täällä pauhasi nimimerkki 11cm mies samoista asioista ja asenteet hänen raportteihinsa oli samat mitä lehden artikkelit saavat nyt. Myös miesfeministit teilataan. 11cm mies piti koti-isänä blogia. Hän sai osaksi tosi paljon negatiivista asennetta naisilta, vaikka siis oli miesfeministi ja hoiti kotia ja lapsia, kun nainen teki uraa ja elätti koko perheen 8 vuoden ajan että lapset olivat kouluiässä.
Naisten asenne oli niinkin julmaa että tänäkin päivänä 11cm miehen nimimerkillä ei löydy yhtään asiallisia keskustelun aloituksia vaan ne kaikki systemaattisesti poistettiin ja niihin hyökättiin aggressiolla. 11cm mies kyseenalaisti suomalaisen miehen roolin ja hän myös kyseenalaisti feminismin. Osittain mies miesasiamiehet löysivät paljon työkaluja miesfeministien argumenteista feministien kaksinaismoralismiin joka on vallalla edelleen vuosikymmeniä 11cm miehen työn ja taistelun jälkeen!
Hienoa että keskustelu jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Naiset suosii ylimielisiä ja pöyhkeitä öykkärimiehiä. Onnea vaan luomaanne rahanahneiden narsistipsykojen maailmaan tulevaisuudessa, josta saamme esimakua jo nyt orpon hallituksen myötä, mahtaa olla miellyttävän ihmisläheinen ja taloudellisesti edullinen paikka elää, moraali ja sivistyskin varmaan kukoistaa...
Juuri näin
Vierailija kirjoitti:
Kokemattomille miehille tiedoksi, että se parisuhde ei todellakaan ole mikään onnela. Nauttikaa vapaudestanne.
Ei parisuhde olekaan, mutta pillun paneminen on ja se on useimmille vaikea rasti ilman parisuhdetta. Pillua pannessa kadottaa itsensä kokonaan hetkeksi ja sellaisessa tilassa oleminen edes hetken ajan on erittäin terveellistä mielelle.
Vierailija kirjoitti:
Kokemattomille miehille tiedoksi, että se parisuhde ei todellakaan ole mikään onnela. Nauttikaa vapaudestanne.
Kirjoittiko tämän kommentin mies vai nainen? Naisethan masentuvat parisuhteissa, mutta miehet onnellistuvat, joten miehille se kylläkin on onnela.
"Katso katukuvaa, suomalaisista naisista on Helsingissä puolet ulkomaalaisten kanssa. Lopuista suurin osa on ollut. Suomalaisen miehen osa on olla aisankannattaja."
Missäs päin Stadia on tuollainen katukuva? Mun miestä voisi luulla saksalaiseksi, hän on täysin saksalaisen näköinen, mutta suomalainen on kuitenkin. Minä itse taas olen äidin puolelta (isoäiti) valkoinen venäläinen.
Olen itse elämäntapa- ja työnvieroksujanainen, ja ymmärrän hyvin, että työssäkäyvät naiset eivät halua kaltaistani miestä. Kyllä se on aika olennainen asia, että tällaisissa asioissa ollaan samanhenkisiä. Ihan ymmärrettävää, että tavallisessa palkkatyössä oleva ei jaksa tilannetta, jossa kumppani vetää lonkkaa päivät pitkät.
"Katso katukuvaa, suomalaisista naisista on Helsingissä puolet ulkomaalaisten kanssa. "
Elämme ilmeisesti ihan eri Helsingissä jos sinusta näyttää tuolta.
Itse miehenä, jolla asiat ja elämä kunnossa, olen iloinen tilanteesta. Ja ei, en edes ole kovin pitkä ja hiusrajakin pakenee, mutta kyllä ihan normaalilla miehellä on vienti! Kaikki nuo ja nämä ylilaudalta tänne vierailevat persuincelit itse varmistavat, että kaltaisillani rittää valinnanvaraa. :)
Miten niin tuli?
pidettiinkö 30-luvulla työtöntä miestä jotenkin parempana sulhasehdokkaana, jos ei pöllimettään suostunut lähtemään?
En nyt jaksa enkä ehdi lukea kaikkia kommentteja, joten en tiedä onko tätä näkökulmaa vielä tuotu esiin. Mutta ylipäänsä yhteiskunta on muuttunut vuosikymmenten saatossa ja koulutustaso noussut. En osaa sanoa, miten paljon enää on niitä maalaistalojen peräkammarin poikia, tai pikkupaikkakunnille jääneitä peruskoulun käyneitä. Pieniltä paikkakunnilta on pakko lähteä koulutuksen perässä muualle, ja harva palaa takaisin koska koulutusta vastaavaa työtä kotipaikkakunnalla ei ole. Mistä nuo pikkukylään jääneet sitten löytävät puolison?
Olen itsekin pieneltä paikkakunnalta kotoisin, ja kun ajattelen sitä yläasteen porukkaa, niin kylläpä ne yläasteen jännäpojat pyörivät siellä kylän baarissa edelleen, ja jutut on jääneet sellaiselle tasolle, että riittää kun tervehtii ja kysäisee kohteliaasti kuulumiset kun kylän raitilla vastaan tulevat. Toki on naisiakin, jotka eivät ole koskaan mihinkään lähteneet ja osa tästä porukasta löytää sitten toisensa ja perustavat perheen ja jos eroavat, vaihtavat keskenään kumppaneita kun muita ei ole.
Toki samaa ilmiötä on isommissakin kaupungeissa, ne jännäpojat ja -tytöt eivät käy oikein peruskoulun jälkeen mitään kouluja, vaan haahuillaan jossain hanttihommissa ja työttömänä. Maailmankuva on kapea, koska ei ole muuta kuin ne omat pienet ympyrät. Mitä yhteistä keskusteltavaa koulutetummilla ihmisillä on tällaisten kanssa? Sekä minulle että miehelleni on tärkeää, että voidaan keskustella yhteiskunnallisista asioista, politiikasta, mistä vain. Niiden sukulaisten tai vanhojen tuttujen, jotka on jääneet tuolle peruskoulutasolle, kanssa ei voi puhua kuin muiden tuttujen kuulumisista ja bensan hinnasta. Mitään halua kehittää itseään tai mennä jotenkin elämässä eteenpäin ei ole. Nohevimmat haukkuvat toki yhteiskuntaa ja kulloistakin hallitusta, jonka syytä on niin se, ettei saa hyväpalkkaista työtä ilman koulutusta, enemmän tukia kuin sekin, ettei sitä puolisoa löydy.
En tiedä, onko tehty vastaavaa tutkimusta sitten pitkäaikaistyöttömistä tai kouluttamattomista naisista, mutta ajattelen kyllä niin, että on sitten mies tai nainen, niin harva haluaa pitkäaikaisen suhteen tai perheen sellaisen kanssa, jonka kanssa ei ole mitään yhteistä puhuttavaa, ei yhteisiä arvoja eikä mitään tulevaisuuden näkymää. Jos toinen haluaa elämässä eteenpäin, kokea erilaisia asioita ja kehittää itseään ja tarjota lapsilleen paremman elämän kuin itsellä on lapsena ollut, ja toisen perspektiivi asioihin on seuraava tukipäivä ja perjantai kylän baarissa, en oikein näe miten tällainen pari saisi aikaan pitkäaikaisen, molempia tyydyttävän suhteen?
Naisen kipeydessä on tässä maailmassa käyty sotia, tehty maailmantaidetta, käyty avaruudessa ja puskettu uraa ja työtunteja loputtomiin. Sitten Suomesta löytyy sellaisia miehiä, jotka eivät viitsi edes kouluja käydä tai mennä töihin, että saisivat naisen ja perheen. Ja näin velttoja ihmisiä pitäisi jotenkin sääliä? Ihan syystä jää nussimiset väliin.
Vierailija kirjoitti:
On se kumma, että lukutaidoton afrikkalaismies saa pillua minkä ehtii panna, mutta suomalainen vetää käteen.
Erittäin suuri osa suomalaisistakin saa pillua. Sinulla on peiliinkatsomisen ja itsetutkiskelun paikka, jos et saa.
"Juurihan minä tuossa selitin.
Työttömällä naisella on arvoa kotona, kun se hoitaa kodin ja lapset ja sosiaaliset suhteet ja pyörittää arjen. Mies pystyy elättämään naisen isommalla palkallaan.
Työtön mies sen sijaan on vain se työtön mies ilman lisäarvoa. Et saa siinä diilissä mitään noista naisen kohdalla mainituista, mutta menetät kyllä ne vähätkin tienaamasi rahat.
Pohdi omalle kohdallesi. Riippumatta oletko mies vai nainen, homo vai hetero, Jos sinun olisi pakko elää yhdessä joko työttömän miehen tai työttömän naisen kanssa, niin kumman ottaisit kotiisi? Niinpä. Vaikka puhumme stereotypioista niin tässä on paljon myös totta."
Selitys vaan ontuu pahasti. Itse en ainakaan ole tavannut yhtään tutkimuksen ikäluokan paria jossa nainen hoitaa kotia, sosiaalisia suhteita tai pyörittää arkea yhtään miestä enempää. Itsekin ollut parissa pitkässä suhteessa ja aina olen saanut tehdä yhtä paljon kotitöitä ja sosiaaliset suhteet on tullut enemmän minun kautta. En siis sinun sanoin "ole saanut mitään lisäarvoa vaan olen menettänyt rahaa" mutta en sen takia ole suhteisiin lähtenytkään että saan taloudellista tai palveluhyötyä.
Ja sinun ei tarvitse vastata puolestani esittämääsi kysymykseen. Vastaus on: työttömän miehen. Oman kokemuksen perusteella kodit ovat siistimpiä ja heillä on vähemmän mielenterveysongelmia. Lisäksi miesten kanssa pystyy usein keskustelemaan tutkitusta tiedosta ilman että omat tunteet sekoittuu faktoihin.
Vierailija kirjoitti:
No ei se tietenkään automaattisesti mikään onnela ole. Kyllä se kumppani pitää valita huolella ja niin että sen kanssa oikeasti viihty ja on kivaa. Ja se näissä keskusteluissa aina unohtuva sana, "rakkaus", on aika ratkaisevaa. Kun vaihdatte siihen "Saisinpa joskus" lauseeseen "pillun" sijalle "rakkauden" niin pääsette jo aika pitkälle.
Kyllä tämä palaa ihan siihen perusalkuasetelmaan, luonnoliseen biologiaan, että naiset ei tahdo laittaa omaa kehoaan lastensaannin myötä riskitilaan, jos mies ei voi osoittaa olevansa luotettava myös talouden kanssa. Raskaana oleva nainen on hyvin helppo saalis niin monella tapaa niin monenlaiselle hyväksikäytölle, niin henkisellä, emotionaalisella kuin taloudellisella tasolla. He tarvitsevat siihen tukea ja suojelua. Älkää uskoko sitä soopaa, että naiset on muka yhtä vahvoja tai jopa vahvempia kuin miehet, ei ne ole, eikä niiden kuulukaan olla, sillä he ovat haavoittuvaisempia kuin kukaan nykypäivän ihminen edes uskaltaa oikeasti ajatella.