Mitä ruokaa aiotte laittaa itsenäisyyspäivänä?
Nakit ja muusi? Karjalanpaisti? Lihis kahdella nakilla?
Kommentit (337)
En ole vielä päättänyt, mutta karjalanpaistiin alkaa kääntyä munkin suunnitelmat. Alkuruuaksi voisi lla vaikka kermainen metsäsienikeitto
Normaali päivä, normaalit syötävät.
Vierailija kirjoitti:
Sisäfilepihvi itse kasvatetusta naudasta, lohkoperunat, uunijuurekset ja fetasalaatti. Puolukkaunelma ja kahvi.
Ihan parasta, meilläkin on syöty omaa nautaa joskus kun jouduttiin hätäteurastamaan sonni.
Saa nähdä mitä vaimo kokkaa. Naiset on luotu tekemään ruokaa, miksi muuten tuottaisivat maitoa ja munia.
Riistaa, hirveä ja sorsaa. On syytä juhlia. Naton tuella Suomi kävelee kolmessa päivässä Pietariin hakemaan Eremitaasista meille kuuluvat taideaarteet.
Hernekeitto pitkän kaavan mukaan kuivaherneistä. Jälkkäriksi räiskäleitä kermavaahdolla ja mansikkahillolla
Ankkaterriiniä ja jälkiruuaksi stollenia. Sopii nykyaikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sisäfilepihvi itse kasvatetusta naudasta, lohkoperunat, uunijuurekset ja fetasalaatti. Puolukkaunelma ja kahvi.
Teurastitko myös itse? Pidittekö nautaa autotallissa vai kellarissa? Meille ei kyllä mahtuisi. Ehkä pieni sika? Pitääkö olla jokin lupa?
Gluteeniton kaurapuuro ja AB-piimä.
Hyvä kysymys. En ole ajatellutkaan koko asiaa.... Mut joo, ehkä jouluruokaa pienimuotoisesti, tyyliin kalaa ja rosollia. Luumukiisselin saatan väsätä ukkoni iloksi.
Pakkasen jämiä, rahat menny jo Suomen apteekille. Kiitos lääkkeiden hinnoista. Vielä selvinnyt menemättä Hurstille..
Perinteenä itse tehty hernekeitto. Järkkäriksi pannari. Hyvin maistuu!
Pottuvoita, kesäytyneitä särkiä, korppumaitoa, kuivaa ruisleipää, kuorittua maitoa ja lakkoja kerman ja sokerin kanssa. Sen lisäksi toppakahvit eli kahvia nisupalasen kanssa.
Mitä nyt kaupasta sattuu mukaan tarttumaan. Ei ole perinteinen juhlapäivä syömisten suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi viettää sellaista päivää mitä ei ole. Suomi on ollut kauan jo EU:n ja nykyisin USA:n tossun alla. Siellä päätetään kaikki.
Teille, jotka mukaälykkäästi heitätätte näitä, että ei olla enää itsenäisiä: Katsokaapa ihan ajatuksella uutisia Gazasta ja Ukrainan sodasta ja kuvitelkaa samanlaiset näkymät omaan lähiympäristöönne, itsenne sinne raunioihin etsimään omaa lasta, äitiä tai koiraa raunioista. Sellaista on oikeasti, kun on menettämässä itsenäisyyttä. Vieläkö tekee mieli olla sarkastinen?! Ja joo tiedän kyllä, että ensimmäinen kohde ei taistele itsenäisyydestään, mutta sota on samanlaista joka paikassa. Häpeäisitte.
Kiitos aloituksesta, pitääpä lukea muitten vinkit. En ole itse oikein koskaan osannut hyvää itsenäisyyspäivämenua laatia. Asun yksin, eikä varaakaan paljon ole pröystäillä ja vaihtoehtoja piisaa. Helpolla ja suht halvalla olisi päästävä.
Hernesoppa sopisi päivään hyvin, koska muistellaan Suomen sotia, mutta se on kovin arkista. Mutta ehkä kumminkin pitäisi tänä vuonna aloittaa lounasaikaan sillä, tai sitten katsoa, olisiko joku soppatykki jossain torilla, josta saa soppaa. 😂 Tai sitten vaihdan hernesopan mausteisempaan papusoppaan.
Iltaan ostin valmista savulohta, jonka kanssa keitän varmaankin pottua ja valkosipuli-yrttituorejuustoa dippinä. Vähän lisuketta sekin menu vielä kaipailisi. Jälkiruokaa en myöskään ole vieä päättänyt.
Kuohuvaa juomaa tietenkin on oltava pitkin iltaa. Ja perunalastuja.
Vierailija kirjoitti:
Syön ihka aitoa SIANLIHAA.
Ihan vain kiusaksi.
Kenelle tuosta kiusaa tulee?
En ole tajunnutkaan kiusaavani ketään, kun olen useinkin tehnyt sianlihasta ruokaa.
No voinet muuttaa Venäjälle. Siellä on varmaan paremmat olotsulle. Ihan räätälöidyt.