Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vasemmistolainen, millainen olisi ihanne Suomesi?

Vierailija
30.11.2023 |

Miten siellä asiat hoituisi ja ihmiset eläisivät?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikohan tänne kommentoinut on oikeasti "vasemmistolainen" vai oikeistolainen provoilija? Perinteiset vasemmistolaiset nimittäin eivät ole sen enempää juhlapaikanhakijoiden kannalla kuin persutkaan.

Perinteisen vasemmistolauman mielipide ei merkkaa mitään, kun teidän vihervasemmiston kaikki puoluejohtajat ovat toista mieltä ja se on tärkeä prioriteetti mm. Li Andersson: https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/692b18c2-e407-4387-afa3-95e7edc63…

Vierailija
22/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanteet nyt ovat kaikki utopioita, eivätkä ne tule koskaan toimimaan, koska kaikki eivät niihin tule koskaan sitoutumaan. Näin ollen parasvaihtoehto olisi jonkunlainen kompromissi.

Oleellisin muutos olisi nähdäkseni kieltää perintöoikeus. Tämä katkaisisi tehokkaimmin kohtuuttomien omaisuuserian kerryttämisen. Tuloerot ovat sinällään ok, mutta varallisuuserot eivät pitkällä aikavälillä. Vaihtoehtoisesti Raamatun riemuvoutta voisi kokeilla. Kuitenkin nopeammassa tahdissa, eli kaikki velat voitaisiin antaa vaikka 7 vuoden välein anteeksi ja korkojen maksusta voitaisiin luopua kokonaan.

Kenelle ne perinöt sitten annettaisiin ja miten estät ketään sijoittamasta perintörahat ulkomaille esim. kiinteistöihin ym.?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakastelua olisi ideaalissa vasemmistomaailmassa paljon enemmän. 

Jussin viitoittamalla tiellä, suhteen statuksesta välittämättä. Hipit on rautaa!

Vierailija
24/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maata maattomille, työtä työttömille (tausta ja elämäntilanne tunnistaen ja tunnustaen) sekä leipää kaikille.

Tämä oli muistaakseni V. Vennamon vaalislogan, joka ei edes ollut vasemmistoa 1970-luvulla. Mukailin sitä hiukan koska työ ei ole mielestäni elämän tarkoitus toisin kuin johdonmukainen oikeistoliberaali katsoo.

Työ ei ole kaikille voi elämän tarkoitus mutta sitä pitää tehdä rahoittaakseen sen elämisen ja tarkoituksen.  Meinasitko että muut rahoittaisi?

Vierailija
25/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömien persujen oma ketju näköjään taas. 

Vierailija
26/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maata maattomille, työtä työttömille (tausta ja elämäntilanne tunnistaen ja tunnustaen) sekä leipää kaikille.

Tämä oli muistaakseni V. Vennamon vaalislogan, joka ei edes ollut vasemmistoa 1970-luvulla. Mukailin sitä hiukan koska työ ei ole mielestäni elämän tarkoitus toisin kuin johdonmukainen oikeistoliberaali katsoo.

Työ ei ole kaikille voi elämän tarkoitus mutta sitä pitää tehdä rahoittaakseen sen elämisen ja tarkoituksen.  Meinasitko että muut rahoittaisi?

Kerro tuo kansanedustajille. Meidän fyffeillä ne siellä loisii ja vittuilee. 

Vierailija
27/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asioita vasemmisto nyt ajaa. Toimivaa terveydenhuoltoa, toimivaa sosiaaliturvaa, oikeudenmukaista työelämää ja puhdasta ympäristöä. 

Mitä asioita oikeisto ajaa?

Vierailija
28/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasemmistolainen. 30 vuoteen on ole saanut pennin penniä/ sentin senttiä yhteiskunnalta. Minulla on akateeminen tutkinto, vakituinen työpaikka, velaton asunto jne. Mites sinä? 

Jaha, julkisen sektorin käsienheiluttelu-suojatyöpaikkalainen havaittu! Se että palkkasi maksetaan 100% verovaroista samalla kun työpanoksesi on sellainen mitä kukaan aidosti omat kustannuksensa maksava (eli yksityinen sektori, B2B tai B2C) ei ostaisi, ei tarkoita että "et ole saanut pennin penniä yhteiskunnalta". Se tarkoittaa itse asiassa juuri päinvastaista: sinut ylläpidetään minun verorahoilla, ja teet jotain enemmän tai vähemmän hyödytöntä vastineeksi, jollain kuvitteellisella työteholla.

Vierailija
29/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanteet nyt ovat kaikki utopioita, eivätkä ne tule koskaan toimimaan, koska kaikki eivät niihin tule koskaan sitoutumaan. Näin ollen parasvaihtoehto olisi jonkunlainen kompromissi.

Oleellisin muutos olisi nähdäkseni kieltää perintöoikeus. Tämä katkaisisi tehokkaimmin kohtuuttomien omaisuuserian kerryttämisen. Tuloerot ovat sinällään ok, mutta varallisuuserot eivät pitkällä aikavälillä. Vaihtoehtoisesti Raamatun riemuvoutta voisi kokeilla. Kuitenkin nopeammassa tahdissa, eli kaikki velat voitaisiin antaa vaikka 7 vuoden välein anteeksi ja korkojen maksusta voitaisiin luopua kokonaan.

Kenelle ne perinöt sitten annettaisiin ja miten estät ketään sijoittamasta perintörahat ulkomaille esim. kiinteistöihin ym.?

Ei sitä kysytty. Mutta, kyllä kaikkeen aina keinot löytyy.

Vierailija
30/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vasemmistolainen. 30 vuoteen on ole saanut pennin penniä/ sentin senttiä yhteiskunnalta. Minulla on akateeminen tutkinto, vakituinen työpaikka, velaton asunto jne. Mites sinä? 

Jaha, julkisen sektorin käsienheiluttelu-suojatyöpaikkalainen havaittu! Se että palkkasi maksetaan 100% verovaroista samalla kun työpanoksesi on sellainen mitä kukaan aidosti omat kustannuksensa maksava (eli yksityinen sektori, B2B tai B2C) ei ostaisi, ei tarkoita että "et ole saanut pennin penniä yhteiskunnalta". Se tarkoittaa itse asiassa juuri päinvastaista: sinut ylläpidetään minun verorahoilla, ja teet jotain enemmän tai vähemmän hyödytöntä vastineeksi, jollain kuvitteellisella työteholla.

Väität, että opettajat, poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat yms. Kaikki ovat siis aivan turhia persujen yhteiskunnassa?

Vierailija
31/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kysytty. Mutta, kyllä kaikkeen aina keinot löytyy.

Tottakai vasurilassa pitäisi saada kähveltää toisten työllä ansaitut rahat.

Vierailija
32/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin, että suuri Vlatimir Puttin olisi meijjän residentti ja kuuluisimme hänen suureen valtakuntaan.

Nyt ei kysytty persuilta, vaan vasemmistolaisilta,

Vierailija
33/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä, että vanhempien kovalla työllä hankittua omaisuutta ei saisi antaa eteenpäin lapsille, vaan se pitäisi jakaa ventovieraille ja omat lapset lähtisivät ihan nollasta taas. Se menee täysin ihmisen vapauden kanssa ristiriitaan.

Mitä kohtuutonta on omaisuuserässä, jos se on rehellisesti omalla tekemisellä hankittua? Ja perinnön saajienkin täytyy tehdä oma osansa ja olla fiksuja perintönsä kanssa, se on erittäin helppo hassata pois ja monelle niin käykin.

Ihan puhdasta kateutta, kun minulla ei ole niin nuokaan eivät saa. Siitähän koko vasemmistolainen ajatus oikeastaan lähtee.

Vierailija
34/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä en ymmärrä, että vanhempien kovalla työllä hankittua omaisuutta ei saisi antaa eteenpäin lapsille, vaan se pitäisi jakaa ventovieraille ja omat lapset lähtisivät ihan nollasta taas. Se menee täysin ihmisen vapauden kanssa ristiriitaan.

Mitä kohtuutonta on

Tämä. Esimerkiksi asunnon periminen. Että kun vanhempi kuolee, joutuu lapsi muuttamaan pois kodistaan ja tilalle muuttaa joku muu?

Vierailija
35/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität, että opettajat, poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat yms. Kaikki ovat siis aivan turhia persujen yhteis

Riippuu työstä; nuo mainitsemasi ovat pääsääntöisesti ok, mutta palkkamenot ovat nousseet kovasti julkisella ja virkamiehissä on paljon täysin turhia toimijoita:

https://taloudentulkki.com/2014/10/30/turhat-virkamiehet/

Vierailija
36/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität, että opettajat, poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat yms. Kaikki ovat siis aivan turhia persujen yhteis

En väitä, koska nuo kaikki ovat sellaisia töitä/työpanoksia joille on tai olisi kysyntää myös omilla rahoillaan niitä ostaville, eli eivät määritelmällisesti ole käsienheiluttelutyöpaikkoja.

Vierailija
37/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitähän tuo tarkoitti eikä asia alapeukuttamisella miksikään muutu. 

Vierailija
38/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väität, että opettajat, poliisit, palomiehet, lääkärit, sairaanhoitajat

Kivasti oot poliittista poliisia perustamassa tossa. 

Vierailija
39/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on jo kulunut juttu, mutta se on niin totta. Lukekaa Orwellin 1984, se on varoitus siitä minkälainen yhteiskunta on jos mennään vasemmistoutopiaan. Vasemmistohan hakee äärimäistä valtion kontrollia joka asiaan, tilannetta jossa kaikki hakataan samaan muottiin josta ei ole pakotietä mihinkään. Onhan tämä nähty käytännössäkin aika pitkälle vietynä mm. entisissä neuvostovaltioissa. Orwell oli itse vasemmistolainen, mutta ymmärsi silti että kaikissa asioissa voidaan mennä liian pitkälle.

Vierailija
40/75 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintöoikeudesta: en ymmärrä miten todelliuudesta vieraantunut ihminen saa olla ehdottaakseen että se pitäisi poistaa. Onhan aivan täysin selvää että kuka tahansa joka on jotain omaisuutta saanut kerrytettyä, ja jolla on jälkikasvua jonka kanssa on edes siedettävissä väleissä, haluaa varmistaa että omaisuus siirtyy tälle jälkikasvulle. Jos sitä yritetään keinotekoisesti estää, alkaa massiivinen veron ja sääntöjen kiertäminen, ei se halu antaa perintöä mihinkään poistu vaikka kuinka laissa säädetään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän