Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokoaikatyötä ei ole kaikille - milloin tämä ymmärretään?

Vierailija
29.11.2023 |

Poliitikot jauhavat, kuinka työttömät ja osa-aikatyöläiset pitää saada kokoaikatöihin. Suojaosa lähtee (joka koskee myös osatyökykyisiä ja opiskelijoita, että ilmeisesti on parempi sitten vain olla kotona kuin tehdä edes jotain), määräaikaiseen asemaa heikennetään ja muutenkin heikennyksiä tulossa työntekijän asemaan. Se on kaunis ajatus, että kaikki saataisiin niihin kokoaikatöihin. Mutta työttömien määrä on kasvanut, työelämä sirpaloitunut ja osa yrityksistä ja kunnista hyödyntää häikäilemättä ilmaisia työkokeilijoita ja harjoittelijoita. Keppiä annetaan silti aina vain työttömälle ikään kuin suomalainen perustyötön voisi taikoa jostain lisää työpaikkoja.

Milloin aletaan oikeasti ymmärtää, että kokoaikatöitä ei vain ole kaikille? Entä miksi vain kokoaikatyö on arvokasta? Osa yrityksistä ja kunnista tarvitsee osa-aikatyöläisiä ja keikkalaisia. Miten heidän käy jatkossa?

Kommentit (123)

Vierailija
61/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulasta ei taideta puhua tarpeeksi, kun palstan vassarit eivät ole kuulleet siitä. Töitä riittää.

Ai niin sitä kuuluisaa risusavottaa...maksajat vain uupuu.

Miksi työttömät ei ryhdy yrittäjiksi, miksi aina oletetaan, että löytyy se joku muu, joka näkee kaiken vaivan ja sitten riittää, että tekee työsopimuksen ja saa palkan. Töitä on, palkkaakin maksetaan, mutta ei siitä, että ei saa tulosta aikaan. Ongelmana ei ole työpaikkojen puute vaan se, että työntekijät eivät tee tarpeeksi.

Siksi, ettei kaikilla ole siihen henkisiä, terveydellisiä ja taloudellisia resursseja. Sinulta, rakas uuvatti, taas puuttuu älyllisiä resursseja tämän faktan ymmärtämis

Minulla on aivot ja oma tahto. Sinä eikä kukaan muukaan voi käskyttää minua miten mieli tekee. Minä päätän omasta elämästä et sinä eikä kukaan muukaan.

Vierailija
62/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työvoimapulasta ei taideta puhua tarpeeksi, kun palstan vassarit eivät ole kuulleet siitä. Töitä riittää.

En ole varsinaisesti vassari, mutta minusta oikeistonkin olisi aika ymmärtää nykyajan työmarkkinoita ja sitä, miten paljon ne ovat muuttuneet vuosien aikana. 

Ne ovat muuttuneet hyvin lyhyessä ajassa, noin 15 vuodessa.

Äänestäkää nuoria politiikkaan - ne tietää!

Ei minua voi pompotella vassari eikä oikeistolainen, ei presidentti, kuningas tai liittokansleri puhumattakaan rivipoliitikosta. Kukaan ei kävele minun tahtoni yli. Ei kukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti joudumme odottamaan neljä vuotta, ennen kuin saamme hallituksen, joka ymmärtää.

ai että pitää leikata sosiaali kuluja ku puolet elää kohta jo tukien varassa ja että työtä tekemällä on oltava parempi elintaso kun kotona kelan tukia nostamalla

Vierailija
64/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en enää kokoaikatyötä huolisikaan. Elämässä on muutakin kuin työ. 6 tuntia päivässä on ehdoton maksimi. Siinäkin on jo tunti liikaa.

Toivottavasti et huoli myöskään yhteiskunnan tukia. Tuosta työajasta olen kanssasi samaa mieltä. Vapaa-aikaa pitäisi arvostaa enemmän. 

Töissä - niissä osa-aikaisissa - ollessani en hae penniäkään "köyhäinapua" mistään. Että silleen. Tulen toimeen sillä mitä tienaan. En halua olla minkään viraston lieassa kyykytettävänä.

Vierailija
65/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yhtälössä ja tilanteessa elää onnellisena hän, joka tulee toimeen vähällä. Voi siis huoletta tehdä osa-aikahommia hakematta siihen päälle mitään tukia eikä myöskään tarvitse nääntyä työtaakan alle. Antaa toisten pakertaa ja rämpiä apurahaverkossa.

Vierailija
66/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki naiset eivät halua johtotehtäviin,yhteiskunnan huippuvirkoihin, politiikkaan, valtionhallintoon tai johonkin miesmäisiin työtehtäviin miesvaltaiselle alalle. Kuinka kauan menee kuin tämä ymmärretään ja hyväksytään?

Helt så länge som det tar för samma kvinnor att begripa, att arbetet som utförs måste ge så mycket avkastning att den som gör alternativa jobb kan leva på sitt alternativ och inte på resultatet av andras jobb. Gick detta nu säkert enda upp?

Vierailija
67/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa ne jotka ei saa kokoaikatyötä makaa vaan kotona ja hakee kokoaikatöitä joita on aika vähän. Hirveesti on näitä 5 h/viikko töitä esim kaupoissa tai näitä 20 h/viikko koulunkäyntiavustajan töitä. Kuka nää tekee jatkossa? Opiskelijat ehkä? 

Vierailija
68/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa ne jotka ei saa kokoaikatyötä makaa vaan kotona ja hakee kokoaikatöitä joita on aika vähän. Hirveesti on näitä 5 h/viikko töitä esim kaupoissa tai näitä 20 h/viikko koulunkäyntiavustajan töitä. Kuka nää tekee jatkossa? Opiskelijat ehkä? 

Voi kuule, kun noin minulla kävi te-palveluiden kanssa tämän vuoden alussa jo! Olisin saanut osa-aikatyön, jossa työsopimus 16 tuntia /vko. Te-palveluiden virkailija sanoi, että joka tapauksessa minulla on velvollisuus hakea kokoaikatyötä, vaikka ottaisin sen osa-aikaisen vastaan, jos aion hakea työttömyysetuutta. Kun kerroin tämän osa-aikaista tarjonneelle päällikölle, hän sanoi, että sitten ei synny työsopimusta, koska heille on tärkeintä, että sitoudun tekemään koko määräaikaisen pätkän toukokuun loppuun asti 16 t/vko. Työn luonteen takia on tärkeää, että se joka työn ottaa vastaan, sitoutuu siihen. 

Vierailija
69/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan. Kokoomus ylläpitää tätä narratiivia oikeuttaakseen orjuuden.

Vierailija
70/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP:n aloitus oli niin hieno, että Niinistö voisi lukea sen vaikka uudenvuodenpuheena sen tylsän uutiskertausjargoninsa sijaan!

Kunnon pläjäys viimeiseksi puheekseen.

Vierailija
71/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä olisi parasta tehdä niin, että työhön syystä tai toisesta kykenemättömät ohjataan asumaan asuntoloihin. Jokainen saa oman huoneen, 80 e/kk käyttörahaa, talon puolesta ruuan ja puhtauden. Silloin tuottamaton aines voisi elellä tavalla, joka on yhteiskunnalle edullinen. Jos ei suostu tekemään töitä, niin miksi ihmeessä saisi keskituloisen elintason?

Vierailija
72/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites jos tää työhön kykenemätön on vanhempi? Puoliso? Kiinteistö omistaja?

Vierailija
73/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee halvemmaksi maksaa korvausta 590 euroa kuin myöntää ettei ole duunia joilloin pitäisi tarkasta perustuslaillinen työttömyystyurva suomen hintatasoa vastaavaksi.

Myös eläkeyhtiöt saa maksettua toisille paremmat eläkkeet kun voi kokonaan jättää pitkään työttömien eläkkeet. Eläkeyhtiöt innokkaimpia työvoimapulasta valehtelijoita.

Vierailija
74/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai niin sitä kuuluisaa risusavottaa...maksajat vain uupuu.

Miksi työttömät ei ryhdy yrittäjiksi, miksi aina oletetaan, että löytyy se joku muu, joka näkee kaiken vaivan ja sitten riittää, että tekee työsopimuksen ja saa palkan. Töitä on, palkkaakin maksetaan, mutta ei siitä, että ei saa tulosta aikaan. Ongelmana ei ole työpaikkojen puute vaan se, että työntekijät eivät tee tarpeeksi.

Katsos kun se on tehty mahdottomaksi. Itselläni olisi useita yritysideoita, olen kirjoittanut liiketoimintasuunnitelmia, ja ne on kaikki toistaiseksi tyrmätty yritys- ja starttirahaneuvonnassa. Starttirahan saamista on nykyään ensinnäkin vaikeutettu paljon. Työttömyyskorvauksella saa nykyään muka "kokeilla" neljä kuukautta yrittämistä, mutta minua varoitettiin, että käytännössä jo 1-2 kk jälkeen voi tulla yllättäen päätös, että yritystoiminta katsotaan kokopäiväiseksi ja työttömuuskorvausta ei enää saa.

Käytännössä siis yritysidean pitää olla pomminvarma ja yritystoiminnalla pitää tienata heti, tai muuten jää täysin tyhjän päälle.

Olin yrittäjä yli 10 vuotta sitten, ja silloin sai paljon enemmän tukea yritystoiminnan aloittamiseen, vaikka olin ihan nobody. Nykyään kun katsoo ympärilleen, tuntuu siltä, että vain erittäin hyvin "verkostoituneet" ihmiset saavat esim. starttirahaa. Mistään isommasta rahoituksesta on tietysti työttömänä turha haaveilla, joten se karsii jo paljon yritysideoita pois. Aika harvassa ovat ne, jotka eivät vaadi minkäänlaista pääomaa.

Vierailija
75/123 |
29.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monilla ei tunnu menevän osa-aikatöistä ja tuista yksinkertainen asia perille:

Tuntimäärä vaikuttaa siihen, oletko ylipäätään oikeutettu soviteltuun päivärahaan vai ei.

Mutta palkan suuruus määrittää sen, paljonko soviteltua päivärahaa saat.

Jos palkka on tarpeeksi hyvä, päivärahaa tulee 0 euroa. Kukaan ei voi siis tehdä lyhennettyä työviikkoa kovapalkkaisessa työssä ja vetää silti yhteiskunnan tukia.

Soviteltua päiväraha mahdollistaa niiden osa-aikaisten työssäkäynnin, jotka tekevät yleensä surkeita duuneja surkealla palkalla. Käsittämätöntä, että sitäkin jaksetaan kadehtia.

Vierailija
76/123 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niitäkin, jotka eivät halua tehdä kokoaikatyötä eikä siinä mitään jos osa-aikatyölläkin pärjää (esim. puolisolla hyvät tulot). Valitettavasti osa niistä, jotka eivät halua tehdä kokoaikatyötä pärjäävät taloudellisesti vain jos saavat yhteiskunnalta tukia ja sitä enemmän saavat tukia mitä vähemmän tekevät palkkatyötä. Viimeksi mainittujen tapausten vähentämiseksi joudutaan nyt tekemään erilaisia kiristyksiä.  

Vierailija
77/123 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta yrittämisestä vielä, että te-toimistosta ei ole mahdollista saada ennakkopäätöstä siitä, katsotaanko yrittäminen päätoimiseksi vai sivutoimiseksi. Ei ole myös mahdollista saada mitään kriteerejä siitä, millä tätä arviota tehdään. Arvio tapahtuu jälkikäteen.

Useimmat fiksut aikuiset eivät uskalla vaarantaa toimeentuloaan tällä tavalla. Ei ole kovin realistinen ajatus, että työttömän aloittaessa pientä yritystoimintaa se kannattaisi heti niin, että toisi alusta asti täyden elannon. Se vie aikaa. Ilmeisesti tällaista pientä yritystoimintaa painostetaan myös lopettamaan 'kannattamattomana'. Esille tulleissa tapauksissa kyse ei ole siitä, että toiminta olisi ollut tappiollista, vaan ei ole viranomaisten silmissä tuottanut riittävästi voittoa.

Vierailija
78/123 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Justiinsahan niitä tekijöitä tuli idän suunnalta ainakin tuhat.Sitten nämä filippiiniläiset joita myös on tullut.Siivoamaan vaan puoli ilman eikös se ole hallituksen tarkoitus.

Vierailija
79/123 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin minä kokoaikatyöhön mennä jos se on välttämätöntä ja joku sellaisen työpaikan minulle tarjoaa.

Ei se silti sairauttani paranna, eikä tuo työkykyä takaisin. Mutta olisihan se kiva saada palkkaa kokopäivätyöstä, vaikka pystyn tekemään vain osa-aikatyötä.

T. Osatyökyvyttömyyseläkettä parantumattoman, etenevän sairauden takia saava.

Vierailija
80/123 |
30.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät he halua ymmärtää. Ne ovat niitä päähänpotkijoita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä