Kokoaikatyötä ei ole kaikille - milloin tämä ymmärretään?
Poliitikot jauhavat, kuinka työttömät ja osa-aikatyöläiset pitää saada kokoaikatöihin. Suojaosa lähtee (joka koskee myös osatyökykyisiä ja opiskelijoita, että ilmeisesti on parempi sitten vain olla kotona kuin tehdä edes jotain), määräaikaiseen asemaa heikennetään ja muutenkin heikennyksiä tulossa työntekijän asemaan. Se on kaunis ajatus, että kaikki saataisiin niihin kokoaikatöihin. Mutta työttömien määrä on kasvanut, työelämä sirpaloitunut ja osa yrityksistä ja kunnista hyödyntää häikäilemättä ilmaisia työkokeilijoita ja harjoittelijoita. Keppiä annetaan silti aina vain työttömälle ikään kuin suomalainen perustyötön voisi taikoa jostain lisää työpaikkoja.
Milloin aletaan oikeasti ymmärtää, että kokoaikatöitä ei vain ole kaikille? Entä miksi vain kokoaikatyö on arvokasta? Osa yrityksistä ja kunnista tarvitsee osa-aikatyöläisiä ja keikkalaisia. Miten heidän käy jatkossa?
Kommentit (123)
Avaus on erittäin hyvä, itse olen ajatellut samaa asiaa, ja ihmetellyt että eikö esim. A-studiossa todellakaan osata edes perusasioita: ei olisi vaikeaa laittaa ministereitä koville näissä asioissa näyttämällä tilastoja (mieluiten asiantuntijan tulkitsemana) siitä, minkälaisia töitä tarjolla todella on ja kuinka paljon kutakin tyyppiä, tuntuu että he vain katsovat TE-toimistoon ilmoitettuja työpaikkamääriä summana saadakseen argumentin yleisestä työvoimapulasta, argumentin jonka hyvin helposti pystyisi osoittamaan huteraksi.
Kyllästynyt siihen, miten poliitikko voi selvitä ajankohtaisohjelmista vain hokemia papukaijamaisesti toistelemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo useamman työn ehdottajat ei vissiin sitäkään tajua, että yleensä ihmisellä on yksi työ kerrallaan siksi koska se yksikin työ vaatii osaamista ja ammattitaitoa. Onko näitä ehdottelevat onnekkaan sattuman (ei ainakaan paremmuutensa) takia kokopäivätyöhön päätyneet "paremmat" ihmiset itse valmiit tekemään jatkossa tiistaisin ja torstaisin jotain muuta työtä? Vaikka kauppaan hoitamaan tilauksia ja raksalle paneloimaan kattoja noina päivinä, jos muutoin oletkin esim. joku turha kahvitauoista ja parista valokopion otosta kuukausipalkkaa saava kunnan matkailusihteeri tms.
No mikä ettei,sehän olisi kivaa vaihtelua.Vaikka on yksi ammatti ja paljon osaamista niin se ei todellakaan ole esteenä etteikö voisi tehdä muutakin.
Tämmöinen uhoaminen on niin naurettavaa. Kaikki kuitenkin tietää, ettei näistä tosipaikan tullen olisi toteuttamaan uhoaan.
Mikä siinä on, kun yritetään väkisin syyllistää aina työtöntä. On tullut tutuksi eri menetelmät te-toimiston ja työnantajien kanssa vuosien saatossa. Minulle kävi niin, että jäin pitkän työuran jälkeen työttömäksi alan vaihdon jälkeen. Menin hullu julkiselle sektorille ja siellähän on vaan pätkää pätkän perään. Oli siinä sitten eräänäkin vuonna 32 pätkäsopimusta peräjälkeen. Sitten olikin helppoa jättää vaan työntekijä tyhjän päälle ja lopettaa määräaikaiset työt. Tuossa kohtaa oli 50 ja sain loparit lahjaksi. Se on niin helppoa huudella siellä eduskunnassa, nyt tehdään 100 000 uutta työpaikkaa, niin missä ne on kelle ne on ja millä ehdoilla?