Hoitaja, paljonko tienaat pelkästään keikkaa tekemällä?
Siis työskentelet pelkästään keikkafirmassa, mikä on tuntipalkkasi ja suunnilleen paljonko jää kuussa käteen?
Kannattaako jättää vakkaripaikka ja jäädä keukkailemaan?
Kommentit (77)
Sekä minä että puolisoni olemme sairaanhoitajia. Minä olen vakituisena osastolla ja teen vuorotyötä kuten niin moni muukin. Olen nöyrästi töissä juhannukset ja joulut aina kun napsahtaa kohdalle.Tänä vuonna tulee väkisin jouluaattoilta ja joulupäivän aamuvuoro eli pahin mahdollinen. Pahin mahdollinen siinä mielessä että meillä pieni lapsi. Puolisoni on keikkaillut jo useamman vuoden pelkästään ja tänäkin vuonna hän vapailee kaikki joulunpyhät. Perjantaina 22.12. töissä ja seuraavan kerran 27. päivä. Hänen mahdollisuutensa tehdä noin helpottaa perheemme elämää aivan hurjasti. Samoin juhannus on hänellä täysin pois suljettu vaihtoehto esimerkiksi työvuoroista.
Lopputulos kaikesta on kuitenkin se että viime vuonna tienasi minua enemmän ja sama tulee toistumaan tänäkin vuonna. Työmarkkinat ovat nyt sellaiset että kannattaa todella tarkkaan miettiä haluaako vakituiseksi. Tietysti aina voi irtisanoutua. Pahin virhe oikeastaan on ottaa vastaan pitkä määräaikaisen pesti. Keikkalaisena pitää osaa huolehtia tietysti tietyllä tavalla raha-asioistaan paremmin sillä kun joskus sitten "lomailee" niin sitä varten on oltava rahaa säästössä. Ne helppo siirtää sivuun on puolisoni mielipide mutta ehkei kaikille jos on törsäävä luonne. Silloin ei ehkä onnistukaan vaikkapa kuukauden loman pito yhtäjaksoisesti vaan mentävä nopeammin taas töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Valmistun n. vuoden päästä.Houkuttelisi vain keikkailla sairaanhoitajana, mutta mietin paljonko se vaikeuttaisi asuntolainan saamista.
Sh-opiskelija
No kannattaa selvittää. Esin jos olet seuressa keikkalaisena, sehän on työpaikka. Kerrot arvion, kuinka paljon tienaat. Tarviiko sanoa että "olen keikkahoitaja!"
En asu Seuren alueella. Kyllä pankissa kysytään työnantaja ja työsuhteen laatu kun hakee lainaa.
Sh-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keikkailu ei ole oikein perheellisen eikä seukkaavankaan hommaa. Pitää osata elää tässä ja nyt. Säännölliset aikaan ja paikkaan sidotut harrastuksetkaan ei toimi itsestäänselvästi. Tai sitten voi tulla treenikerralle hintaa, kun hylkäät niiden takia vuoron.
Mä kyllä valitsin keikkani sen mukaan mitä mulla oli menoa, ja sen mukaan miten ja missä niitä keikkoja oli.
Toki, jos mieleiset paikat pystyy valittavaksi asti keikkaa tarjoamaan. Silloin toimii. Uutena aloittavana keikkarina joutuu kyllä ajamaan itseään sisään ihan niillä vuoroilla, joita tarjotaan. Jos olet heti keulaan nirso ja valkkaava, niin huomaat, että keikat menee muille. Helpointa on jäädä osaavana keikkailemaan entiselle työnantajalle, niin sun ex-kollegat mielelään ottaa varmasti osaavan vuoroon kuin jonkun rändomin
Missä menee missä ei. Kun tilanne on se että omalla osastolla puuttuu päivästä kolme työntekijää ja naapuriosastoilla sama niin jokainen keikkalainen saa todellisuudessa valita aivan vapaasti ne vuorot joihin haluaa vain tulla. Me vakituiset otamme todellakin kenet tahansa keikkalaisen mieluusti vastaan kun vaihtoehtona on että taas tänäänkin joku jää iltavuoron perään painamaan. Tilanne kun on mennyt jo siihen ettei vapaapäiväläiset esimerkiksi vastaa pomon kyseilyihin lainkaan. Niitä keikkalaisia jotka ovat jatkuvasti olleet osastolla ei vain ole enää riittävästi. Joululistalla useampi eläkeläinen jotka ovat monesti pelastavia enkeleitä ovat myöskin poissa vahvuudesta. Ovat ilmoittaneet etteivät ole käytettävissä sillä haluavat valmistella joulua ja viettää aikaa läheistensä kanssa kun enää ei eivät vakituisessa työsuhteessa eli voivat todella olla töissä milloin haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen lähihoitaja ja opiskelen sairaanhoitajaksi. Valmistun n. vuoden päästä.Houkuttelisi vain keikkailla sairaanhoitajana, mutta mietin paljonko se vaikeuttaisi asuntolainan saamista.
Sh-opiskelija
Tuskin saat keikkarina tai pidempänä sijaisenakaan lainaa. Yksinään ainakaan. Vakkariduunilla voi irrota. Jos puoliso, jolla vakiduuni, niin voinee irrota.
Me saimme asuntolainan kun minä vakituinen ja puoliso keikkalainen ilman mitään ongelmia. Toki meillä oli jo entuudestään säästöjä reilusti eikä asuntolainan määrä vallan mahdoton. Tarvittaessa olisin saanut lainasumman kokonaisuudessaan itsellenikin. Meille ei missään kohtaan tullut mitään ongelmaa ettei puoliso vakituinen mutta tosiaan lainan määrä ei mikään valtaisa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sh-opiskelija
Tuskin saat keikkarina tai pidempänä sijaisenakaan lainaa. Yksinään ainakaan. Vakkariduunilla voi irrota. Jos puoliso, jolla vakiduuni, niin voinee irrota.
Me saimme asuntolainan kun minä vakituinen ja puoliso keikkalainen ilman mitään ongelmia. Toki meillä oli jo entuudestään säästöjä reilusti eikä asuntolainan määrä vallan mahdoton. Tarvittaessa olisin saanut lainasumman kokonaisuudessaan itsellenikin. Meille ei missään kohtaan tullut mitään ongelmaa ettei puoliso vakituinen mutta tosiaan lainan määrä ei mikään valtaisa.
Niin teitä kaksi maksajaa joista toisella vakituinen työpaikka. Mä olen yksin. Nykyään on säästöjä pakko olla, että saa lainan. Talo ei ole mikään älyttömän kallis, mutta kyllä pankki silti riskit puntaroi.
Sh-opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Mikä hem.metti tämä iänikuinen hoitaja on?! Kaikki palstalla jankuttavat hoitajista, mutta kukaan ei koskaan kerro, että mikä se hoitaja on???? Mitä se hoitaja hoitaa?!
Eipäs leikitä tyhmää. Jokainen jolle kysymys oli tarkoitettu, ymmärsi kysymyksen, sinä ilmeisesti et kuulu tähän joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää koskaan tee mitään muuta kuin keikkaa lähihoitajana. En enää aio olla taistelemassa vapaatoiveista ja lomista. Se on käsittämätöntä miten joissain paikoissa on ihan mahdoton saada vaikka yksi toivomansa normaali viikonloppu vapaaksi. Kuulemma yritetään järjestää, mutta silti saa jännityksellä odotella listojen julkaisua että onkohan se toteutunut.
Mulla sama syy keikkailla sairaalahuoltajana. Valmiiksi tehnyt työvuorolistat ovat olleet tässä vuosien varrella jotain ihan muuta kuin jaksamista ja siviilielämää tukevia, jatkossa mennään keikkaperiaatteella, oma elämä ensin. Ei myöskään ykkösvapaita enää ikinä.
Ykkösvapaat on hanurista, vielä kun sattuu listojentekijä, jolla ei ole homma hanskassa, niin morjens, pääset illalla vapaille ja vapaalta aamuun, menee vaan hyvä työputki poikki.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö aiheesta vai jokohan kaikille lie selvää miksi vakkarit karkaa keikkalaisiksi?
Työterveyshuolto on lie AINOA asia mikä on enää vakkarilla paremmin.
Työterveyshuollot ollaan yksityistämässä pikkuhiljaa ja me kaikkihan tiedetään mitä se tarkoittaa, joten aivan sama onko sitä työterveyshuoltoa, vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En enää koskaan tee mitään muuta kuin keikkaa lähihoitajana. En enää aio olla taistelemassa vapaatoiveista ja lomista. Se on käsittämätöntä miten joissain paikoissa on ihan mahdoton saada vaikka yksi toivomansa normaali viikonloppu vapaaksi. Kuulemma yritetään järjestää, mutta silti saa jännityksellä odotella listojen julkaisua että onkohan se toteutunut.
Mulla sama syy keikkailla sairaalahuoltajana. Valmiiksi tehnyt työvuorolistat ovat olleet tässä vuosien varrella jotain ihan muuta kuin jaksamista ja siviilielämää tukevia, jatkossa mennään keikkaperiaatteella, oma elämä ensin. Ei myöskään ykkösvapaita enää ikinä.
Ykkösvapaat on hanurista, vielä kun sattuu listojentekijä, jolla ei ole homma hanskassa, niin morjens, pääset illalla vapaille ja vapaalta aamuun, menee vaan hyvä työputk
Totta. Meillä sahuilla vakkareilla on lähes aina noin, ergonomian nimissä. Ja koska osastolla on vain 3 sahua, joilla on myös lomia, saa taitamaton listantekijä aikaiseksi listoja, joissa pitkät vapaat on pätkitty joka toiseksi päiväksi töitä, tai listalla on neljä ykkösvapaata ja listan viimeinen vklp vapaa.
Tuohon kun lisää jatkuvan painostuksen tuplavuoroihin, koska pula tekijöistä on niin älytön, niin ihmettelen, kuinka yleensä kukaan enää sietää tai jaksaa vakipaikkaa, josta tuli jo vuosia sitten rangaistus. 3 viikkoa yhtäjaksoista kesälomaa työnantajan määräämässä ajankohdassa kuulostaa nyt keikkalaisena lähinnä huonolta vitsiltä. Kaikelle oli aikansa, ja sitten se aika ajoi systeemin ohi. -ed.
Nettona tienasin 3800 euroa koska olin aina viikonloppuisin töissä. Nyt olen äitiys lomalla tosin joten tulot tippuneet.
T: hoitaja 33 v.
Jos haluaa epävarman olon ja hyppiä päivittäin eri paikoissa, päivystät jos tulee vuoro ja pitää olla heti valmis lähtöön. Ei ole pitemmän päälle mielekästä.
Pitemmät keikat voi olla tänä päivänä 3 viikkoa nekin ainostaan Lapissa tai jossain peräkylässä. Uus kilpailutus 3 viikon välein ja halvin firma otetaan ja taas sieltå tulee uudet työntekijät. Aijemmin oli 2- 3 kk keikka jaksoja.
Sit on paikkoja kun työntekijät olleet aijemmin vakinaisia mutta sanoneet itsensä irti ja jatkavat sen jälkeen samassa paikassa keikka työtä..esimiehen luvalla saavat valita vuorot mitä tekevät, ovat listoilla ei siis oikeasti "keikkareita" muut keikkarit on niitä kun on puutos ja vakinaiset ei halua tehdä tiettyjä ylityö vuoroja. Sunnuntai vuorot ( parempi palkka) tekevät omat vakituiset työntekijät ylityönä, ei siis keikkarit.
Keikkari tekee raskaimmat vuorot, huonommin palkatut paikassa missä on monesti huono työyhteisö tai muuta epäselvyyttä lääkkeet ym. ja työpaikat on niitä mihin kukaan ei halua töihin
Vierailija kirjoitti:
Joku tuolla mainitsi, ettei keikkailu ole perheellisen hommaa. Mun kokemuksen mukaan on juuri päinvastoin, eli vakkarihommat eivät ole enää perheelliselle sopivia. Esim mulle sattui usein niin, ettei seuraavaan vuoroon tullutkaan pätevää henkilökuntaa ja esimiehen kanssa sai taistella, etten voi jäädä ylitöihin, kun lapset pitää hakea päiväkodista. Vapaapäivänään esimies ei ollut edes tavoitettavissa ja sijaisten hankkiminen oli nakitettu rivihoitajalle. Keikkalaisena voin lähteä tasan silloin, kun on sovittu.
Jep, keikkailia saa myös 100% varmasti vapaaksi kaikki haluamansa päivät, ei vain ota niihin keikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa epävarman olon ja hyppiä päivittäin eri paikoissa, päivystät jos tulee vuoro ja pitää olla heti valmis lähtöön. Ei ole pitemmän päälle mielekästä.
Pitemmät keikat voi olla tänä päivänä 3 viikkoa nekin ainostaan Lapissa tai jossain peräkylässä. Uus kilpailutus 3 viikon välein ja halvin firma otetaan ja taas sieltå tulee uudet työntekijät. Aijemmin oli 2- 3 kk keikka jaksoja.
Sit on paikkoja kun työntekijät olleet aijemmin vakinaisia mutta sanoneet itsensä irti ja jatkavat sen jälkeen samassa paikassa keikka työtä..esimiehen luvalla saavat valita vuorot mitä tekevät, ovat listoilla ei siis oikeasti "keikkareita" muut keikkarit on niitä kun on puutos ja vakinaiset ei halua tehdä tiettyjä ylityö vuoroja. Sunnuntai vuorot ( parempi palkka) tekevät omat vakituiset työntekijät ylityönä, ei siis keikkarit.
Keikkari tekee raskaimmat vuorot, huonom
Höpöhöpö. Minä ainakin valitsen itse sovelluksesta mitä vuoroja otan, joskus melko harvoin tulee tekstiviestillä kyselyä pääsisinkö esim iltavuoroon tänään jonnekin, niihin ei tarvitse edes vastata jos ei halua mennä! Esim nyt maalis-huhtikuu minulla on listalla pelkkiä pyhätunteja. Opiskelen samalla, siksi en tee kokoaikaisesti. Ps. Viikonloput ovat usein kevyempiä vuoroja.
Kolme viime vuotta keikkaillut syrjä-Suomessa jossa työnantajat ovat pakkoraossa lääkäreiden ja hoitajien suuntaan eli maksavat mitä pyydetään. Vuoden 2024 bruttotuloni olivat 88740 €, 2023 kymppitonni vähemmän. Nyt tilanne olennaisesti muuttumassa, ja otin perhevapaan sijaisuuden 10 kk ruuhka-Suomesta kun sitä tarjottiin. Puhun ruotsia sujuvasti ja ymmärrän skandinaviskaa, joten sen jälkeen siirtyminen todennäköisesti Ruotsiin tai Norjaan. Suomeen ei hoitajan kannata jäädä. Norjassa on kysyntää kaikille hoitoalan ammattilaisille välinehuoltajista alkaen, mulla on siellä useita entisiä kollegoita töissä ja kaikki ovat suositelleet.
Eikös sotealueilla ole nyt sellainen pöhinä, että yt:t painaa päälle, vakkareita sanotaan irti ja lyhyt- ja määräaikaisia sijaisia ei palkata, eli siellä on työvoimapula ja liikaa henkilöstöä (palkkamenot) yhtaikaa päällä. Ei voi kuin ihmetellä, miten tuohon on edes tultu, mutta koska terveydenhuoltoala, niin eiköhän se jo itsessään selitä koko sekoilun.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sotealueilla ole nyt sellainen pöhinä, että yt:t painaa päälle, vakkareita sanotaan irti ja lyhyt- ja määräaikaisia sijaisia ei palkata, eli siellä on työvoimapula ja liikaa henkilöstöä (palkkamenot) yhtaikaa päällä. Ei voi kuin ihmetellä, miten tuohon on edes tultu, mutta koska terveydenhuoltoala, niin eiköhän se jo itsessään selitä koko sekoilun.
Tälläistä olen kuullut mutta keikkoja on silti tarjolla entiseen malliin.
Joku tuolla mainitsi, ettei keikkailu ole perheellisen hommaa. Mun kokemuksen mukaan on juuri päinvastoin, eli vakkarihommat eivät ole enää perheelliselle sopivia. Esim mulle sattui usein niin, ettei seuraavaan vuoroon tullutkaan pätevää henkilökuntaa ja esimiehen kanssa sai taistella, etten voi jäädä ylitöihin, kun lapset pitää hakea päiväkodista. Vapaapäivänään esimies ei ollut edes tavoitettavissa ja sijaisten hankkiminen oli nakitettu rivihoitajalle. Keikkalaisena voin lähteä tasan silloin, kun on sovittu.