Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mielisairas läheinen

Vierailija
28.11.2023 |

Vuosikymmeniä olen tukenut, auttanut, sietänyt.

Mielisairas ei tietenkään mitään opi, ei muutu, vaan henkisesti taantuu ja oireet pahentuu.

Olematon toimintakyky koko ajan vähenee, elämä kutistuu, luonne muuttuu yhä veemäisemmäksi. Uhriutuu, kadehtii.

Maailman itsekkäin ja epäkiitollisin ihminen. Kehitysvammaisen tasolla jo kognitio. Oikeasti. 

Onko läheisen pakko vaan jaksaa loppuelämä tätä yksisuuntaista, raskasta tietä? 

Olen kai paha ihminen jos en enää häntä jaksa.

Kommentit (112)

Vierailija
61/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielisairaudet ovat kaikkein raskainta taakkaa läheisille. Luen näihin sairauksiin myös alkoholismin ja muut riippuvuudet. Perheessäni on geeniperimän kautta oikein isolla kädellä annettuina näitä mielenterveyden häiriöitä: bipolaarisuutta, viina- ja lääkeriippuvuutta, OCD:a, epävakaata persoonallisuushäiriötä ja lisäksi jokin sairaus tai vammaisuus, josta historian dokumentit eivät kerro. Liittyy isovanhempieni perheeseen ja sukuihin. Perheessämme on ollut vain yksi ns mieleltään terve - joka vastaavasti oli kova ja tunteeton meitä lapsia kohtaan, mutta kaikkien ulkopuolisten ihmisten paras ystävä ja sosiaalisuuden perikuva. Mahtoiko hänkään siis olla terve?

Jo lapsena mietin poispääsyä perheestäni, koti ei ollut koti, se ei ollut turva, saati että sairaat ihmiset olisivat lasta osanneet rakastaa. Yritin karata, eihän se lapselta maaseudulla onnistunut. Olisin halunnut tappaa itseni, mutta en tiennyt miten olisin sen saanut onnistumaan. 

Aloittaja, olet kantanut ja kannat raskasta taakkaa. Tunnen osan tuskastasi, tunnen sen painon. Ihminen väsyy lopulta niin ettei enää jaksa. Taakka on tavalla tai toisella laskettava pois harteiltaan ja alettava huolehtia omasta voinnistaan. Lähetän rukouksen tuntemattomaan - 

Vierailija
62/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan saanut apua mistään omaisjärjestöstä näissä väkivaltaisissa psykoositapauksissa? Ajaako mikään taho tätä asiaa? 

Ei minun tietääkseni :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on vähän samanlainen tilanne. Nuori sukulaiseni on viime vuosina kärsinyt mielenterveyden ongelmista; on ollut hoidossakin. Käsittääkseni perheen ongelmat taustalla. Olen yrittänyt auttaa ja tukea, mutta olen vastineeksi saanut sietää paljon vihamielisyyttä. Nyt hän on pannut välit poikki eikä halua puhua kanssani. En tiedä, mitä tekisin. Haluaisin silti auttaa, koska hänen vanhemmistaan ei ole siihen, mutta en yhtään tiedä, miten minun pitäisi toimia, koska hän on nyt täysi-ikäistynyt enkä voi enää tehdä lastensuojeluilmoitustakaan.

Vierailija
64/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se tee sinusta pahaa ihmistä. Mutta ihan kaikille sanon, että ihmisten olisi hyvä ymmärtää etteivät monetkaan sairaudet parane, vaan saattavat vaan paheta iän myötä. Älkää odottalo läheisiltänne mitään ihmeparantumisia.

Ei tässä varmaan sellaista ole odotettukaan, että ihmeparantuisi, vaan normaalia hyvää käytöstä. Sairaudella ei voi oikeuttaa törkeää käyttäytymistä. 

EI voi oikeuttaa, ei, mutta mitä luulet saavuttavasi sillä , että menet sormi pystyssä ojentamaan esim. Touretten oireyhtymään sairastavaa tahattomasta kiroilusta tai ilmehtimusestä? Käyt valistamassa, että hyi kuinka rumaa on kiroilla. Ajattelitko, että torumisesi ja mielipahasi lopettaa sen? Ei tuo asenne kerro muusta kuin siitä, että olen ymmärtämätön ja näet asiat vain siitä omasta herkästi kaikesta närkä

Mitäpä niistä kirosanoista, tässä aloituksessa on kyse v-mäisestä käytöksestä läheistä kohtaan. Syyntakeeton  ja psykoottinen voi tulla astalo kädessä lyömään hengiltä kuten minulle kävi. Valitettavasti aggressiivinen käytös kohdistuu usein läheisiin, koska muitakaan ei ole. Sinun ymmärtämisen mallisi tuottaa melkein joka vuosi kuolonuhreja, kun potilas tappaa vanhempansa tai jonkun muun, kun heille ei pystytä vetämään rajoja. Ja vaikka olisikin kyse muunlaisesta huonosta käytöksestä ei sitä tarvitse sietää.

Jos olet itse sairas, joka ei piinaa läheisiään niin aloitus ei koske sinua.

Vierailija
65/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on skitsofreniaa sairastava sisko. Elämä on ollut yhtä sairaalaan - ulos - sairaalaan-rallia viimeiset 20 vuotta. Ekat kymmenen vuotta jaksoin sitä, sitten en jaksanut ja vetäydyin pois oman hyvinvointini vuoksi. En tunne huonoa omaatuntoa, koska yhden hullun sijaan meitä olisi ollut kohta kaksi. Siskoni pärjäilee nyt kun asuu mielenterveyskuntoutujien asuntolassa ja hänen asiansa hoidetaan sieltä.

Kyllä se usein on juuri näin, ettei omaisten loputon jaksaminen edes paranna sairaan vointia.

Vierailija
66/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan saanut apua mistään omaisjärjestöstä näissä väkivaltaisissa psykoositapauksissa? Ajaako mikään taho tätä asiaa? 

Joo, toi on hurjaa, kuinka avohoitoa on lisätty ja sairaalapaikoista luovutaan, mutta todellista tahoa, joka auttaisi läheisiä ja taistelisi läheisten ja sairastuneen oikeuksien puolesta. Sairastuneella on vaikka kuinka paljon oikeuksia, mutta omaisilla ei mitään. 

Ihan pari päivää sitten oli joku saanut korvauksia pakkohoidosta ja lääkkeistä. En tiedä tapauksen yksityiskohtia, mutta kyllähän se on hurjaa mitä omaiset joutuvat kestämään juurikin sen varjolla, että sairasta pitää ymmärtää, jolloin hän muuttuu entistä rajattomammaksi. 

Vierailija
67/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vähän samanlainen tilanne. Nuori sukulaiseni on viime vuosina kärsinyt mielenterveyden ongelmista; on ollut hoidossakin. Käsittääkseni perheen ongelmat taustalla. Olen yrittänyt auttaa ja tukea, mutta olen vastineeksi saanut sietää paljon vihamielisyyttä. Nyt hän on pannut välit poikki eikä halua puhua kanssani. En tiedä, mitä tekisin. Haluaisin silti auttaa, koska hänen vanhemmistaan ei ole siihen, mutta en yhtään tiedä, miten minun pitäisi toimia, koska hän on nyt täysi-ikäistynyt enkä voi enää tehdä lastensuojeluilmoitustakaan.

Ainoa mitä voit tehdä on huoli-ilmoitus, mutta jos hän ei halua sinun kanssasi olla tekemisissä, niin voit jättää asian rauhassa herran huomaan. Olen omalla kohdalla tyytyväinen, että välien täydellinen katkaisu lähti tavallaan samanlaisesta tilanteesta eli en tällä kertaa enää ottanutkaan häntä enää vastaan, kun hän otti yhteyttä kuin mitään ei olisi tapahtunut. 

Vierailija
68/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" sormi pystyssä ojentamaan esim. Touretten oireyhtymään sairastavaa tahattomasta kiroilusta tai ilmehtimusestä? "

Touretten oireyhtymällä ei ole mitään tekemistä tämän aiheen kanssa. Se ei ole mielisairaus eikä mielenterveysongelma.

Vierailija
69/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, toi on hurjaa, kuinka avohoitoa on lisätty ja sairaalapaikoista luovutaan, mutta todellista tahoa, joka auttaisi läheisiä ja taistelisi läheisten ja sairastuneen oikeuksien puolesta. Sairastuneella on vaikka kuinka paljon oikeuksia, mutta omaisilla ei mitään. 

Ihan pari päivää sitten oli joku saanut korvauksia pakkohoidosta ja lääkkeistä. En tiedä tapauksen yksityiskohtia, mutta kyllähän se on hurjaa mitä omaiset joutuvat kestämään juurikin sen varjolla, että sairasta pitää ymmärtää, jolloin hän muuttuu entistä rajattomammaksi. 

Tää tuntuu olevan jatkoa suomalaiselle kulttuurille, jossa perheväkivallasta ei rangaista vaan sitä "ymmärretään" ja uhria syyllistetään. Väkivallantekijää ei rajoiteta tai rangaista eikä auteta. Samalla tavalla ei pystytä kohtaamaan mielenterveyssyistä johtuvaa väkivaltaa, vaan se ohitetaan täysin ja omaisia vastuutetaan. Tunnistaako kukaan ilmiötä?

Vierailija
70/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi teitä mielenvikaisia. Onneksi ei itselläni mitään mt vaivoja eikä läheisilläkään. Mahtaa olla rankkaa ja hullua. 

Vierailija
71/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha, täältä on poistunut hyviä kommentteja. Laitan uudelleen oman kommenttini.

Itse kaipaisin tahoa, joka oikeasti ajaa omaisten ja siten, myös potilaan etua. Väkivaltaisesti käyttäytyvä psykoosissa oleva (mahdollisesti päihdeongelmainen) ei omalle tilanteelleen yksin mitään voi, mutta ei sellainen henkilö hyvin voi. 

- Kun psykoottinen henkilö pääsee hoidon piiriin hoitona on lääkitys, muuta kunnollista terapiaa ei kyseinen henkilö ainakaan omien kokemuksieni mukaan saa. Järjestelmä silittää päähän, mutta ei auta ymmärtämään sairautta saati, että käsiteltäisiin sairastumiseen johtaneita ongelmia. 

- Mikäli henkilö kieltää, omaisilla ei ole mitään pääsyä terveystietoihin. Kuitenkin kun henkilö jossain vaiheessa hoidon piiriin pääsee, omaisia yritetään sitouttaa hoitoon ja omaisista tuleekin vastuun kantajia. Valitettavan usein näissä perheissä on jo ennaltaan ongelmia, jotka ovat saattaneet osaltaan edistää potilaan sairastumista. 

- hoitolaitos ei seuraa potilaan tilaa sairaalasta pääsyn jälkeen, varsinkaan jos potilas ei sitä tahdo. Usein ollaan tilanteessa, missä potilas jättää omaisten tietämättä lääkkeet pois ja alkaa hiljalleen oireilla ja muuttua ympäristölle ja itselleen vaaralliseksi. Mutta tätä omaisilla ei ole mitään oikeutta tietää.

- kun ihminen on psykoosissa, ei hoitava taho kartoita tilannetta ja järjestä pakkohoitoon vaan liian usein omaisen ai ulkopuolisen on puututtava tilanteen, jota on jatkunut kuukausia. Käytännössä ihminen jätetään heitteille hoitavan tahon puolelta. 

- Jos onni käy ja potilas saadaan tukiasuntoon, niin yksityiset toimivat tekevät rahaa näiden potilaiden ja omaisten kustannuksella, eikä omaiset voi sanoa vastaan väsymisen ja/tai väkivallan uhan takia. Kauppalehti uutisoi kannattavimmista toimialoista 8.8.2023, jossa 6. oli mielenterveysongelmaisten asumispalvelut 29,6 % sijoitetun pääoman tuotolla ja 2,2 % liikevaihdon kasvulla. Kas kummaa, että liiketoiminta kannattaa, jos kukaan ei sitä juuri valvo.

=> Epäkohtia järjestelmässä riittää. En syytä yksittäistä hoitohenkilöä tai lääkäriä, mutta systeemissä on todellakin vikaa. 

Vierailija
72/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, mihin katosit?

Vierailija
73/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt-ongelmaista puolisoa pitäisi vaan ymmärtää loputtomasti.

Ongelmia on monenlaisia, ei noin voi yleistää.

Vierailija
74/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, täältä on poistunut hyviä kommentteja. Laitan uudelleen oman kommenttini.

Itse kaipaisin tahoa, joka oikeasti ajaa omaisten ja siten, myös potilaan etua. Väkivaltaisesti käyttäytyvä psykoosissa oleva (mahdollisesti päihdeongelmainen) ei omalle tilanteelleen yksin mitään voi, mutta ei sellainen henkilö hyvin voi. 

- Kun psykoottinen henkilö pääsee hoidon piiriin hoitona on lääkitys, muuta kunnollista terapiaa ei kyseinen henkilö ainakaan omien kokemuksieni mukaan saa. Järjestelmä silittää päähän, mutta ei auta ymmärtämään sairautta saati, että käsiteltäisiin sairastumiseen johtaneita ongelmia. 

- Mikäli henkilö kieltää, omaisilla ei ole mitään pääsyä terveystietoihin. Kuitenkin kun henkilö jossain vaiheessa hoidon piiriin pääsee, omaisia yritetään sitouttaa hoitoon ja omaisista tuleekin vastuun kantajia. Valitettavan usein näissä perheissä on jo ennaltaan ongelmia, jotka ovat saattaneet o

Hyvä viesti, minun viestini oli näköjään poistettu. Se käsitteli väkivaltarikosten vähättelyä, kun tekijänä on mielenterveys- tai påihdepotilas.

Perheväkivalta ja lähisuhdeväkivalta ovat väkivaltarikoksia, joita ei tarvitse eikä pidä ymmärtää sairauden varjolla. Hyvin usein tämän ymmärtämisen takia joku omainen jopa kuolee.

Miksi näitä potilaita ei auteta kunnolla? Ei heitä ihan määrättömästi kuitenkaan ole.

Vierailija
75/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen korvauksia pakkohoidosta ja lääkkeistä ? Ennenkuulumatonta. Avaa tai peru kommenttisi !

Vierailija
76/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täältä välistä oikein poistuu viestejä, vaikka ovat asiallisia.

Vierailija
77/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Mikäli henkilö kieltää, omaisilla ei ole mitään pääsyä terveystietoihin. Kuitenkin kun henkilö jossain vaiheessa hoidon piiriin pääsee, omaisia yritetään sitouttaa hoitoon ja omaisista tuleekin vastuun kantajia. Valitettavan usein näissä perheiss

joo, se viestisi oli hyvä! ja siihen vastailin. En ymmärrä miksi on poistettu. 

Vierailija
78/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

83, eilen tai toissapäivänä oli tuosta uutinen useissa medioissa mutta en muista tarkemmin yksityiskohtia eikä niitä ehkä edes ollut.

Vierailija
79/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avohoito on täysi vitsi, jos kyseessä sairaudentunnoton psykoottinen henkilö. Sen kun voi helposti lopettaa noin vain ja sitten saa hillua oman onnensa nojassa miten haluaa.

Vierailija
80/112 |
01.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, nykyään pitävät aivan liian vähän aikaa muuten sairaalassa ja sit avo"hoitoon".