Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Puhelimeen ei saisi vastata omalla nimellään

Vierailija
27.11.2023 |

https://www.is.fi/digitoday/art-2000010014381.html

Turvallisuussuosituksen mukaan puhelimeen ei siiis saisi vastata omalla nimellään. Minä olen jo ikämies ja kohteliaasta käyttäytymisestä on hyvin vaikea oppia pois. Vastaan puhelimeen etunimelläni jos soittaja on tuttu ja kerron koko nimeni mikäli en tunne soittajaa tai hän tuttu vain jonkun asiakassuhteen kautta, tms.

Ymmärrän tilanteen, mutta vierastan ajatusta vastata puhelimeen nuorteen tapaan vain joo, haloo, nih tai mitä nyt. Miten sinä toimit?

Kommentit (106)

Vierailija
21/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No MITEN pitäs puheluun vastata?

Ai niin, nuorethan säikähtää soivaa puhelinta, eikä uskalla edes vastata siihen. Pelottaa puhua ihmisen kans puhelimessa.

Vierailija
22/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en pääasiassa vastaa mihinkään numeroon mitä en tunnista. Ei huvita. Ja perustelu tähän on se, että siellä 99% markkinoidaan tai kysellään joutavia. Jos odotan puhelua jostai autohuollosta tms, niin silloin vastaan nimellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan aina huohottamalla puhelimeen kiimaisesti.

Vierailija
24/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan oli ihan yhden yksittäisen ihmisen oma ohje:

"Toisen valittajan mukaan hänen torstaina saamansa puhelu oli nauhoitettu ja tuli tutkimuslaitoksesta.

Älä vastaa omalla nimellä, älä sano missään kohtaa kyllä. Näillä joskus koitetaan saada ihmisten suostumus johonkin palvelun tilaukseen tai vastaavaan. Erityisesti ei kannata lähteä painelemaan puhelimen näppäimiä ohjeiden mukaan, puhelun saanut ohjeistaa."

Siellä jutun lopun ohjeboksissa ei ollut mitään mainintaa, ettei omalla nimellä saisi vastata

Vierailija
25/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, sii omasta nimestä ja ammattiliittoon kuulumisestakin on tullut hyvin tietosuoja-arkaa materiaalia. Vaan palkka- ja verotustiedot eivät sitä ole. En täysin ymmärrä. Jos joku kaivaa nimeni ja työpaikkani, niin on keljua kun joku tietää kuinka perseaukinen oikein olen.

Vierailija
26/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja sieltä seuraava soittaja, tervetuloa suoraan lähetykseen! Kukas meillä on siellä langan päässä?" Tällä vastauksella piristät tuntemattomasta numerosta soittavan puhelinmyyjän työpäivää.

Vierailija
27/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo liity nimellä vastaamiseen mitenkään.

Vierailija
28/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en vastaa tuntemattomiin numeroihin ollenkaan. Tutut jos soittaa, sanon vaan että "moi"

Aika usein kuitenkin on se tilanne että soittajalla saattaisi olla oikeatakin asiaa. Joku jonka kanssa olet sopinut vaikkapa terassiremontista, ajanvarauksen takaisinsoitto, kuukausia sitten tilaamasi auto on tullut, jne. Ei minulle ainakaan tule juurikaan asiattomia myyntipuheluja, Elisan kuukausittaista soittokierrosta lukuunottamatta. Joskus harvoin joku viemärikuvaaja tai salaojan kaivaja soittaa. En minäkään silti vastaa aina, vaan arvioin mielessäni soittavaa numeroa, jos se on muu kuin kännykkänumero niin silloin vastaan. Elisat osaan jo tunnistaa ja heille haksahdan enää harvoin vastaamaan, vaikka he soittavat joka kerta eri numerosta.

Vierailija
29/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuille vastaan "no moi tai no hei" (tämän sanan valitsen soittajan iän/tuttuuden mukaan). Harvemmin soittaville, jotka tunnistan, sanon yleensä "no moi/hei+etunimi", jotta he tietävät minun tunnistavan heidät, eikä tarvitse esittäytyä. Vieraisiin numeroihin vastaan joko sukunimellä tai koko nimelläni. Näin yrittäjänä vastaan usein itselleni ventovieraiden soittoihin, ja pidän tärkeänä käyttäytyä aikuismaisen kohteliaasti asiakkaita kohtaan.

Vierailija
30/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö joskus vastattu sanomalla oma puhelinnumero? "54321 kuulee" 

Vierailija
31/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavaroiden ja palveluiden myyjät saavat palkan kun soitelevat ihmisille. en näe tarvetta kertoa heille nimeäni.

Vierailija
32/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ei nyt varsinaisesti liity tähän, mut tapasin mieheni tinderin kautta ja ennen ku nähtiin haluttiin puhua puhelimessa. Se sitten soitti ja vastasin mielestäni leikkisästi "Hei vaan hei" niinkun vastaan monesti kavereilleni. Kuulostin kuitenkin kuulemma töykeeltä, voi olla, että sanoin sen väsyneenä tai jotain :D Oli siinä kohtaa miettinyt, että puhelu ei tuu pitkään kestämään tai muukaan, mutta ilmeisesti paikkasin puhelun aikana ensivaikutelman, kun nykyään asutaan yhdessä.

Eli ilmeisesti sillä miten vastaa on isompi merkitys kun olin ajatellu 

Vierailija
33/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jollain on oikeaa asiaa eikä hän saa tavoittelemaansa henkilöä kiinni, hän jättää viestin minkä asian tiimoilta on tavoitellut. Tämän luulisi kuuluvan kaikkien hyvään käytökseen.

Vierailija
34/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan haloo ja olen N58. Olen opetellut tämän asian.

Ennen vastasin koko nimelläni. Enää ei voi huijaussoittojen takia. Nimi on pidettävä salassa.

Vierailija
35/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutuille vastaan moikka tai moi + etunimi

Tuntemattomiin en vastaa

Jos jostain syystä vastaan, niin sanon haloo

Vierailija
36/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärnäsen korjaamo on myöskin hyvä vastaus.;)

Vierailija
37/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan jatkossakin etu- ja sukunimelläni, ellei soittaja ole hyvä tuttu. Nimeni, numeroni ja osoitteeni löytyvät netistä. Vielä ei ole huijattu ainakaan suuria omaisuuksia. Rahaa olisi kyllä jäänyt saamatta useampaankin otteeseen, jos olisin jättänyt vastaamatta. Mahdollisesti myös, jos olisin vastanut kovinkin tökerösti.

Vierailija
38/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukunimellä vastaan ellei ole tuttu, minulle ei myyjät kovin usein soittele kun en jaa puhelinnumeroani joka paikkaan.

Vierailija
39/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse vastaa puhelimeen enää vastaamalla omalla nimellä, toki tämä oli yleistä 60-70-80-90-luvulla. Mutta en enää vastaa, kun maailma muuttunut niin sairaaksi, että jos edes vastaat tuntemattomaan numeroon, ja vastaat kyllä, niin joidenkin toimesta olet vastannut sillä sopimalla kaupat kesken toisen yrityksen kanssa. Ja myös tulee ulkomaalaisen toimesta soittoja ym. Sanon vain haloo, mutta en sanoo enää sitäkään, kun tarkistan somesta etukäteen, onko puhelin numero turvallinen ja onko haitta soittoja ym. Tänä päivänä pitää olla aika tarkka näiden soittojen vuoksi. Pitää oikeasti tarkistaa se numero ja mistä tulee. Ennen Suomi oli turvallinen maa ja luotettiin toisten rehellisyyteen, mutta valitettavasti se ei enää ole näin. Kun muutkin yrittäjät. siis suomalaiset käyttäytyvät väärin toisia kohtaan. 

Vierailija
40/106 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ihan kiva, jos ihmiset vastaisivat koko nimellään ainakin silloin, kun ovat jättäneet soittopyynnön. Kaikki ovat sentään vielä kertoneet sen kysyttäessä. Ehkä piankin joku jo päättää, ettei kerro nimeään puhelimessa lainkaan, jolloin jää kyllä asia ainakin minun kanssani hoitamatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän