Puhelimeen ei saisi vastata omalla nimellään
https://www.is.fi/digitoday/art-2000010014381.html
Turvallisuussuosituksen mukaan puhelimeen ei siiis saisi vastata omalla nimellään. Minä olen jo ikämies ja kohteliaasta käyttäytymisestä on hyvin vaikea oppia pois. Vastaan puhelimeen etunimelläni jos soittaja on tuttu ja kerron koko nimeni mikäli en tunne soittajaa tai hän tuttu vain jonkun asiakassuhteen kautta, tms.
Ymmärrän tilanteen, mutta vierastan ajatusta vastata puhelimeen nuorteen tapaan vain joo, haloo, nih tai mitä nyt. Miten sinä toimit?
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Pärnäsen korjaamo on myöskin hyvä vastaus.;)
"Pärnäsen korjaamolla-molla-mollapa-molla" Naurattaa joka kerta :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutuille vastaan "no moi tai no hei" (tämän sanan valitsen soittajan iän/tuttuuden mukaan). Harvemmin soittaville, jotka tunnistan, sanon yleensä "no moi/hei+etunimi", jotta he tietävät minun tunnistavan heidät, eikä tarvitse esittäytyä. Vieraisiin numeroihin vastaan joko sukunimellä tai koko nimelläni. Näin yrittäjänä vastaan usein itselleni ventovieraiden soittoihin, ja pidän tärkeänä käyttäytyä aikuismaisen kohteliaasti asiakkaita kohtaan.
Olen ollut yrittjä 15 vuotta ja en vastaa tuntemattomiin numeroihin, vaikka olisi hyvä hetki muuten. Pistän kaikki oudot numerot tarkistamisen jälkeen estoon. Laskin äsken, että viikon aikana minulle on soittanut 15 outoa numeroa, josta edellinen tuli noin 5 minuuttia sitten. Fonecta ei löytänyt sille omistajaa ja Kuka soitti -sivuilla näkyi, että numeroa on tsekattu 133 kertaa parin aikana. Ei siis voisi vähempää kiinnostaa tuollain
No eihän tuossa sitten ole ongelmaa, jos ei asiakkuus kiinnosta. Voit kaikin mokomin jättää vastaamatta.
Tuntemattomaan numeroon vastaan ainoastaan, jos on varattu soittoaika lääkärille tai olen ollut yhteydessä hätäkeskukseen odottaen poliisipartion soittoa. Näissä tapauksissa vastaan koko nimellä. Muutoin en vastaa tuntemattomiin lainkaan.
Jos numero näkyy, mutta en tiedä kelle numero kuuluu, vastaan avaamalla yhteyden, mutta en sano puhelimeen mitään. Odotan että vastapäässä alkaa huhuilu, sitten sanon "niin?" ja odotan vastapäästä esittäytymistä. Jos näin ei tapahdu, laitan yhteyden poikki ja soittajan estoille.
Tutuille vastaan "no moiiiiii" iloisella sävyllä.
Tuli vielä mieleen, että jos pelkää huijaussoittoja, miksi pitää vastata "kyllä" esitettyihin kysymyksiin? Jos minulle sattuu soittamaan joku puhelinmyyjä, joka sattuu kauppaamaan vaikkapa ikkunaremonttia tai vastaavaa, en vastaa kyllä-sanalla mihinkään. Esimerkiksi: Tavoitinko nyt talonomistajan? Vastaan "minä olen", tai jotakin vastaavaa, en ikinä "kyllä".
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tuntemattomiin puheluihin, sillä 99% ne ovat turhia. Kun tuttu soittaa, niin vastaan "Moi Pirjo!" niin Pirjo tietää, että olen tunnistanut hänet ja ettei tarvitse enää esittäytyä.
Variaationa voi vastata "Moi Pirjo!!, kun Esko soittaa naapurista.
Minä vastaan aina koko ristimänimellä, sitten luettelen hetun, annan pankin salasanan ja tunnarin ja kysyn vielä, että saisko olla muuta, koska haluan kovasti olla kiva ja ettei soittajalle vaan tule paha mieli.
Vastaat että A D O L F, niin vetäsee hiljaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vastaan jatkossakin etu- ja sukunimelläni, ellei soittaja ole hyvä tuttu. Nimeni, numeroni ja osoitteeni löytyvät netistä. Vielä ei ole huijattu ainakaan suuria omaisuuksia. Rahaa olisi kyllä jäänyt saamatta useampaankin otteeseen, jos olisin jättänyt vastaamatta. Mahdollisesti myös, jos olisin vastanut kovinkin tökerösti.
🤡
Olen tietoturvahenkinen ihminen ja olen vastannut puhelimeen "haloo" niin kauan kun muistan, juuri sen vuoksi että en halua paljastaa nimeäni tuntemattomille. Hienoa että tätä suositellaan nykyään kaikille.
Tällä tavalla on tärkeä funktionaalinen merkitys, joten sen soisi lisääntyvän. Vähän niin kuin kättelyn väheneminen korona-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
En itse vastaa puhelimeen enää vastaamalla omalla nimellä, toki tämä oli yleistä 60-70-80-90-luvulla. Mutta en enää vastaa, kun maailma muuttunut niin sairaaksi, että jos edes vastaat tuntemattomaan numeroon, ja vastaat kyllä, niin joidenkin toimesta olet vastannut sillä sopimalla kaupat kesken toisen yrityksen kanssa. Ja myös tulee ulkomaalaisen toimesta soittoja ym. Sanon vain haloo, mutta en sanoo enää sitäkään, kun tarkistan somesta etukäteen, onko puhelin numero turvallinen ja onko haitta soittoja ym. Tänä päivänä pitää olla aika tarkka näiden soittojen vuoksi. Pitää oikeasti tarkistaa se numero ja mistä tulee. Ennen Suomi oli turvallinen maa ja luotettiin toisten rehellisyyteen, mutta valitettavasti se ei enää ole näin. Kun muutkin yrittäjät. siis suomalaiset käyttäytyvät väärin toisia kohtaan.
En ole ikinä nähnyt yhtään uutista, että tällaisesta kyllä-vastauksesta olisi oikeasti koitunut mitään harmia, Suomessa ainakaan. Ei se siis riitä mihinkään tilauksen vahvistamiseen jne. Ainoa on se Robinson-rekisteri, jossa puhelinmarkkinointikielto aktivoidaan sanomalla kyllä, mutta sinne soitetaan itse.
Mietitäänpäs tätä hommaa nyt hieman pidemmälle.
Hypoteettinen henkilö vastaa puheluun käyttäen vapaasti omaa nimeään sekä myöntäviä ilmauksia.
Huijari rakentaa niistä uuden struktuurin jota aikoo käyttää huijauksiin ja oletetaan että onnistuu. Mitä on tapahtunut ? Hän on ollut yhteydessä johonkin luotettavaan toimijaan JOLLA on pääsy kohteen varallisuuteen.
Jos huijaus menee läpi, syyllinen EI OLE huijattu VAAN se luotettava taho joka ei tarkistanut "ostomääräyksen" oikeellisuutta.
Eli YHTEISKUNTA on ryssinyt koko tämän jutun ja ei halua tunnustaa virhettään, yrittää vierittää syyn kuluttajalle. Halpamaista.
Tutuille vastaan "Moi" ja tuntemattomille "Haloo". Mielestäni "haloo" ei ole epäkohteliasta. Hehän keskeyttävät minun puuhani ja vaativat minun huomiotani sillä soitolla, joten esitelkööt eka itsensä ja asiansa.
Ehkä puhelimessa pitää varoa nimensä sanomista mutta asiakaspalvelussa on aivan raivostuttavaa kun aikuinen ihminen lampsii tiskille ja sanoo että mulle oli paketti tai mulla on tapaaminen. Sitte pitää kysyä että sen sen mullan oikee nimi on.;)
Vierailija kirjoitti:
Kuka sitä nyt omalla nimellä vastaisi, kun voi vastata naapurinkin nimellä.
😅😅😅😅😅
Vastaan etunimellä. Mun nimisiä on tässä maassa niin monta tuhatta, että vaikea on pelkän etunimen perusteella arvailla. Mun puhnro on salainen, joten sen perusteellakaan ei saa esim. sukunimeä selville.
Asun Baltiassa, missä aina vastataan jokaiseen puheluun haloo tms. Ei koskaan nimeä. Alussa ku muutin tänne 10 v sitten tää oli mulle uusi asia, kun Suomessa kuului vastata nimellä.
Haloo.....jos myydään lehteä kerron että olen näkövammainen ja toivotan hyvää päivänjatkoa, eivät ikinä enää ole soittaneet 😁 en halua olla ilkeä, hekin tarvitsevat palkkaa elääkseen.... Puhelinmyynnit ovat loppuneet kokonaan 👍
Jos etunimi riittää? Ellei ole tärkeää tunnistaa kuka Jorma. Saako puhelimessa sanoa Terve tervehdyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tutuille vastaan "no moi tai no hei" (tämän sanan valitsen soittajan iän/tuttuuden mukaan). Harvemmin soittaville, jotka tunnistan, sanon yleensä "no moi/hei+etunimi", jotta he tietävät minun tunnistavan heidät, eikä tarvitse esittäytyä. Vieraisiin numeroihin vastaan joko sukunimellä tai koko nimelläni. Näin yrittäjänä vastaan usein itselleni ventovieraiden soittoihin, ja pidän tärkeänä käyttäytyä aikuismaisen kohteliaasti asiakkaita kohtaan.
Olen ollut yrittjä 15 vuotta ja en vastaa tuntemattomiin numeroihin, vaikka olisi hyvä hetki muuten. Pistän kaikki oudot numerot tarkistamisen jälkeen estoon. Laskin äsken, että viikon aikana minulle on soittanut 15 outoa numeroa, josta edellinen tuli noin 5 minuuttia sitten. Fonecta ei löytänyt sille omistajaa ja Kuka soitti -sivuilla näkyi, että numeroa on tsekattu 133 kertaa parin aikana. Ei siis voisi vähempää kiinnostaa tuollain
Minulle kävi niin, en ehtinyt vastata puhelimeen ja tarkistin Fonectasta, kenen numero. Ei löytynyt numeron käyttäjän tietoja, eli salainen numero tms. Pistin numeron estoon, kuten yleensä nämä epämääräiset soittelijat. Unohdin koko asian. Parin viikon päästä kuulin, että kyseessä oli Aluehallintoviraston tarkastaja tavoittelemassa tarkastuskäyntiasioilla. En vaan ymmärrä, miksi viranhaltija soittaa jostain salaisesta numerosta.
Olen ollut yrittjä 15 vuotta ja en vastaa tuntemattomiin numeroihin, vaikka olisi hyvä hetki muuten. Pistän kaikki oudot numerot tarkistamisen jälkeen estoon. Laskin äsken, että viikon aikana minulle on soittanut 15 outoa numeroa, josta edellinen tuli noin 5 minuuttia sitten. Fonecta ei löytänyt sille omistajaa ja Kuka soitti -sivuilla näkyi, että numeroa on tsekattu 133 kertaa parin aikana. Ei siis voisi vähempää kiinnostaa tuollainen soittelija ja hänen asiansa varsinkaan kun numeron takaata ei löydy edes nimeä tai yritystä.
Jos minulle haluaa joku uusi asiakas soittaa, niin oletan ensinnäkin hänen nimensä näkyvän soittaessa tai viimeistään Fonectan tiedoissa ja jos ei näy, niin hän osannee laittaa tekstiviestillä viestiä. Sitä paitsi kalenterini on täpötäynnä.