Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ärsyyntyy kotitöistä suunnattoman paljon ja tekee kotityöt hutaisten - onko muilla tällaista?

Vierailija
26.11.2023 |

Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa lukea pitkiä tekstejä. Heti alkuun: mies on monella tavalla oikein hyvä mies, huolehtivainen isä lapselle ja uskollinen puoliso. Käydään molemmat töissä: minulla on hieman pienempi palkka, mutta pitkät työmatkat ja pidemmät työpäivät. Perheeseemme kuuluu taaperoikäinen lapsi. Ainoa iso ongelma meillä on kotityöt, muuten meillä menee hyvin.

Mielestäni meillä on siisteystasoltaan tavallinen koti, ei sotkuista mutta ei ylisiistiäkään. Käytännössä viikkoon kuuluu meillä seuraavat kotityöt: päivittäin/joka toinen päivä tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, viikossa pestään 2-3 koneellista pyykkiä ja iltaisin järjestelen lapsen kanssa lelut paikoilleen. Imuroidaan pari kertaa viikossa, vessan pesu n. kerran viikossa, lakanat vaihdetaan ehkä 1,5-2 viikon välein. Ruokaa laitetaan itse ja käytetään myös valmisruokia ja harvakseltaan syödään ulkona (mies käy useammin lounasbuffetissa kesken työpäivän, minä en raaski). Pihatöitä on hyvin vähän (vain pieni pihakaistale ulko-oven luona), autot eivät kaipaa mitään remppaa, vuokrakotimme ei kaipaa juuri koskaan mitään korjaamista eli ns. miesten töitä ei meillä juuri ole. Kotityömäärä ei mielestäni ole mikään älytön kahdelle aikuiselle jaettavaksi.

Mies on jotenkin aivan puhki tämän kotityömäärän kanssa ja nurisee, jos pyydän häntä tekemään jotain. Oma-aloitteisesti ei tee kotitöitä juuri koskaan, ei esim. vie roskapusseja roskakatokseen, jos huomaa niiden olevan täynnä. Jos pyydän miestä tekemään jonkun kotityön, hän yleensä ärtyy asiasta suunnattomasti. Juujuu, kohta ärtyneellä äänellä on yleisin vastaus. Mies hoitaa usein kotityöt hutaisten: ripustaa pyykit kuivumaan telineelle rutussa niin, etteivät pyykit kuivu kunnolla/latoo astiat tiskikoneeseen niin, että ne eivät tule puhtaiksi jne. Usein miehelle joutuu myös sanomaan ohjeet todella tarkkaan moneen kertaan, eikä mies silti tunnu kuuntelevan/muistavan. Jos sanon voitko laittaa 60 asteen pyykit koneeseen, viedä pahviroskat ja hakea postin, niin mies on pistänyt pyykit pyörimään 40 asteeseen ja vienyt roskat, mutta unohtanut hakea postin. En jaksaisi olla selostamassa toiselle kotitöitä tai ottaa kotitöistä itse liian isoa koppia vain siksi, että toinen ärtyy kotitöistä. En minäkään kotitöitä rakasta, mutta ne nyt vain kuuluvat arkeen. Tällä hetkellä lähinnä nyppii, kun teen pitkää päivää töissä ja kotiin palatessa minua odottavat kotityöt, kun mies ei ole viitsinyt niitä tehdä.

Onko muilla tällaista? Onko tilanne jotenkin helpottanut ja mies ottanut enemmän vastuuta kotitöistä? En kaipaa vinkiksi sitä, että erotkaa. Meillä on paljon hyvää, vaikka tämä kotityöasia rassaa.

Kommentit (186)

Vierailija
101/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sellaisen provonpökäleen nyhversit joutessasi sunnuntai-iltana

Tämä tuskin on provo vaan varmaan aika normaali tilanne. Meillä lähes identtinen tilanne myös. Mies ei oikeastaan tee mitään, ja esittää marttyyriä , jos jotakin pyydetään tekemään.  Joskus kysyinkin, eikä hänellä ole yhtään huono omatunto, kun kaikki jää minun hommikseni ja hän vain makaa sohvalla, mutta ei kuulema tunnu missään. Miehen kotitöiksi kuulema riittää, kun ruokkii lintuja näin talvella :D

Ollaan jo vanhempipariskunta  ja naapureissa samaa ikäluokkaa olevat miehet ei todellakaan tee kotitöitä kukaan, vaimot tekee ruuat ja siivoaa. 

Toivon todella, että nuoremmat miehet on erilaisia ja tekevät kotona osanasa.

Olen monesti miettinyt millaista olisi elämä, jos ihan oikeasti aina saisi istua valmiiseen ruokapöytään, koskaan ei tarvitsisi

Ihan itse olette opettaneet vanhat naiset, että tällainen käytös on ok. Turha siitä enää tai ollenkaan vinkua, jos ei mitään vaadi ja mistään sovi, sen kun tekee vaan ja perästä uhriutuu. 

Vierailija
102/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Edelleen jää nyt epäselväksi että miksi sen miehen pitäisi tehdä ne naisen työt?

Mikä Metusalem se siellä örähtelee?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kysyy onko muilla tällaista ja vastaajat kertovat, että oli. Menneestä aikamuodosta voi tehdä kaikki tarpeelliset päätelmät.

Niin voi, eli ukko on potkaistu lopulta pihalle ja laitettu kiertoon. Siitä se jatkaa satelliittina naiselta toiselle. Kannattaisko kuitenkin vaikka tehdä vapaaehtoisesti niitä YHTEISIÄ kotitöitä? Näyttää kuitenkin siltä, ettei lapsetkaan mene laiskuuden edelle...

Ja sittenkö naisen ei enää tarvitse tehdä kotitöitä?

Ei sellaista kukaan ole väittänyt. Ei tarvitse tehdä miehen edestä niitä hänelle kuuluvia töitä ja katsoa laiskaa surkimusta. Parasta on ajatus, että mies kuitenkin joutuu omat paskansa siivoamaan, samalla kun etsii uutta palvelijaa. Ja kukaanhan ei halua useaan

Höpö höpö. Woltti tuo ja ResQ:sta saa puoli-ilmaista ravintolatason ruokaa. Tiskiä ei tule kun syö rasiasta kertakäyttövehkeillä eikä siivoamistakaan tule kun ei sotke.

Vierailija
104/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen jää nyt epäselväksi että miksi sen miehen pitäisi tehdä ne naisen työt?

Mitkä "naisen työt"?

Tiskaaminen, imurointi, kokkaaminen, pyykkääminen. Naisten työt.

Oletko vanha ja/tai maalta? Ap ei ole, eikä moni muukaan. Kaupungissa ei kahdella työssäkäyvällä ole "miesten" ja "naisten " töitä.

Vierailija
105/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkälaista palautetta annat tai miten ?

Sanon kyllä kiitos kotitöistä, jos sitä tarkoitat? Mutta en minä koe, että minun pitäisi ylistää toista maasta taivaisiin kotitöiden tekemisestä (ei hänkään ylistä minua, enkä sitä odota). Sen myönnän, että toisinaan saatan ärtyä, jos kotityö on tehty hutaisten. Esim. tänään, kun mies oli unohtanut laittaa puolet pyykeistä koneeseen (olin erikseen muistuttanut tästä) ja tiskikoneessa odotti likaiseksi jääneet astiat, kun kone ei puhdistanut liian tiiviisti laitettuja astioita.

Ap

Sun mies kokee asuvansa äidin kanssa: kiitoksia kotitöistä ja moitetta siitä, että eipä ole tehtyt nyt oikein, anna kun mamma neuvoo. Miksi et suhtaudu mieheen kuin aikuiseen?

Kyllä kai mies pitäisi laittaa kantamaan seuraukset jos pesee pyykit ja tiskit huonosti. Kai se jossain kohtaa tajuaisi, että pääsisi helpommalla jos ei tartteiskaan pestä tiskejä uudelleen tai silittää pyykkejä. Ei pidä mennä korjailemaan toisen jälkiä, ei se sillä tavoin ikinä opi. 

Vierailija
106/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan ohiksena, mutta miten ihmeessä te tai miehenne saatte sieltä tiskikoneesta likaisia astioita jos pesuohjelma on pessyt? Onko koneessa/pesuaineessa jotain vikaa?

Vierailija
107/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan vaan ohiksena, mutta miten ihmeessä te tai miehenne saatte sieltä tiskikoneesta likaisia astioita jos pesuohjelma on pessyt? Onko koneessa/pesuaineessa jotain vikaa?

Jos astiat on niin lähellä toisiaan/päällekkäin että vesi ei mene kunnolla siinä välistä niin ei se puhdistu. Tai jos on jotain kuivahtanutta puuroa astioissa. Ei ole missään mitään vikaa, se on ihan vaan astianpesukoneen ominaisuus. Koneissa on kyllä eroja, toiset on fiksummin suunniteltu kuin toiset. 

Vierailija
108/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt kannattaa jakaa. Meillä minä pesen pyykit, ja mies hoitaa jätteet. Molemmat auttavat näissä hommissa toisiaan, eli vie roskat jos toinen on sairas, ja pesee pyykit jos toinen on reissussa, tai voidaan tehdä yhdessä, mutta molemmilla on omat vastuualueet jotka pitää itse hoitaa niin ettei siihen kenenkään tarvitse puuttua. On ok sanoa siis toiselle että miksi minulla ei ole yhtään puhtaita kalsareita (ei ole tapahunut koskaan) tai miksi et ole vienyt bioroskista vaan olet jättänyt sen minun vietäväksi vaikak kuuluu sinun hommiisi, eikä kumpikaan näist suutu, vaan on sovittu että saa sanoa.

Ei ole ollut mitään ongelmia, vaikak hampaita kuinka kiristäisi se että toinen mainitsee asiasta jota ei ole tehty, vaikka olisi piänyt, niin mölyt pysyy vatsassa ja homma tehdään siltä seisomalta eikä odotella sekuntiakaan.

Meillä ei onnistuisi tuollainen että toinen houkuttelee tosita, tai käskee ja määräilee, en kuuntelisi sellaista itsekään, -siksipä onkin jaettu osa hommista, ne jotke järkevästi jakaa voi.

Vierailija
109/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitkä "naisen työt"?

Tiskaaminen, imurointi, kokkaaminen, pyykkääminen. Naisten työt.

Oletko vanha ja/tai maalta? Ap ei ole, eikä moni muukaan. Kaupungissa ei kahdella työssäkäyvällä ole "miesten" ja "naisten " töitä.

Olen maalaistalon kasvatti, miniä ja emäntänäkin ollut. Maatiloilla ei ehdi jakamaan miesten ja naisten töitä. 1915 syntynyt appiukkoni teki usein ruokaa anopin ollessa navetassa. Ex-mieheni teki kaikkia kotitöitä tasavertaisesti. Anoppini ei käyttänyt tilan koneita, mutta itse osaan vieläkin ajaa muita koneita, mutta metsätöihin en osallistunut eli kuormaajaa pitäisi opetella.

Vierailija
110/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi teet noin? Lopeta miehen pyykkien peseminen ja hae itse postit. Ei kukaan jaksa jatkuvaa nalkutusta ja "äidin antamia ohjeita", joten joko eroatte tai sitten opettelet siihen, että mies ei tee, mutta et tee sinäkään hänen puolestaan.

Samoten sapuskat voit laittaa vain itsellesi ja lapselle. Pidä huolta että teillä on puhdas setti asioita, mies syököön paskasista jossei tiskaa.

Vierailija
111/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotityöt kannattaa jakaa. Meillä minä pesen pyykit, ja mies hoitaa jätteet. Molemmat auttavat näissä hommissa toisiaan, eli vie roskat jos toinen on sairas, ja pesee pyykit jos toinen on reissussa, tai voidaan tehdä yhdessä, mutta molemmilla on omat vastuualueet jotka pitää itse hoitaa niin ettei siihen kenenkään tarvitse puuttua. On ok sanoa siis toiselle että miksi minulla ei ole yhtään puhtaita kalsareita (ei ole tapahunut koskaan) tai miksi et ole vienyt bioroskista vaan olet jättänyt sen minun vietäväksi vaikak kuuluu sinun hommiisi, eikä kumpikaan näist suutu, vaan on sovittu että saa sanoa.

Ei ole ollut mitään ongelmia, vaikak hampaita kuinka kiristäisi se että toinen mainitsee asiasta jota ei ole tehty, vaikka olisi piänyt, niin mölyt pysyy vatsassa ja homma tehdään siltä seisomalta eikä odotella sekuntiakaan.

Meillä ei onnistuisi tuollainen että toinen houkuttelee tosita, tai käskee ja määräilee, en

No jep. Ja tiskien kanssa voi tehdä vaikka vuoroviikoin jos ärsyttää toisen tapa täyttää tiskikonetta. Silloin ne likaiseksi jäävät astiat tuottaa päänvaivaa vain sille silloin vuorossa olevalle. Tietenkin olisi kivempi, jos molemmat sujuvasti tekisi juttuja sitä mukaa kun tarvitsee ja on aikaa, mutta jos se ei onnistu niin vuorot lienee pienempi paha kuin se että toinen tekee kaiken ja/tai joutuu nalkuttamaan koko ajan.

Vierailija
112/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun mies ilmoitti, että voi kyllä pestä pyykkiä mutta tekee sen sitten omalla tavallaan: kaikki vain sekaisin koneeseen ja 60 asteeseen.

Jos haluan, että värit ei sekoitu ja painokuva pysyy paikoillaan yms niin saan pestä ihan itse. 

Reilua. 

Minä vastaisin tälle miehelle, että voin kokata mutta teen sen sitten omalla tavallani. Söisin ennen kotiin tuloa. Kotona ottaisin sitten mitä jääkaapista löytyy. Kehittäisin veden 100C ja heittäisin kaikki ainekset veteen.

Tälläistä tästä tuli. Jos haluat maukkaampaa, niin keitä itse. Toteaisin miehelle.

Vierailija
113/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Höpö höpö. Woltti tuo ja ResQ:sta saa puoli-ilmaista ravintolatason ruokaa. Tiskiä ei tule kun syö rasiasta kertakäyttövehkeillä eikä siivoamistakaan tule kun ei sotke."

Täällä moni nainen on kirjoittanut kyllastyneensä siivoamaan miehen sotkuja. Miksi sitten miehet yksin asuessaan eivät sotke, mutta parisuhteessa sotkevat? Moni riita ja ero olisi vältetty, jos miehet parisuhteen aikana jättävät sotkematta tai siivoavat omat sotkunsa.

Vierailija
114/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo on tällainen, jos jostain sanoo tai yrittää varovasti ohjeistaa, niin ottaa pultit. 

Mutta kasvattaa omista lapsistaan (isoja jo) tuollaisia, jotka ei tee mitään ja tottuvat vaan siihen, että heitä palvellaan...

Vierailija
115/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omat asunnot, ja kyllä se miehen asunto  on omaani paljon sotkuisempi. Yleensä sitten vietetäänkin aikaa minun luonani koska muuten aluksi yritin patistella miestä siivoamaan omansakin, olin jopa  niin hölmö  alkuun, että monta kertaa sitten yhdessäkin tehtiin suursiivous hänen luonaan, mutta aika pian oli yhtä sotkuista taas. Sopeuduin sitten siihen että meillä ollaan minun tavoillani, ja heillä taas hänen tavoillaan, ja yritän olla välittämättä ympäröivästä sekaisuudesta. Kyllä hän  "perussiivoaa" omansakin aina joskus, osaa laittaa ruokaa , pestä pyykkiä yms. Mutta kaikki muu vain kiinnostaa enemmän. Minun luonani hän myös sopeutuu siihen, että kiltisti tekee mitä käsketään, eikä sotke .Myöntää että minun luonani on paljon viihtyisämpää. Jos yhdessä jouduttaisiin elämään, ei onnistuisi. Hyvä näin.

Vierailija
116/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Höpö höpö. Woltti tuo ja ResQ:sta saa puoli-ilmaista ravintolatason ruokaa. Tiskiä ei tule kun syö rasiasta kertakäyttövehkeillä eikä siivoamistakaan tule kun ei sotke."

Täällä moni nainen on kirjoittanut kyllastyneensä siivoamaan miehen sotkuja. Miksi sitten miehet yksin asuessaan eivät sotke, mutta parisuhteessa sotkevat? Moni riita ja ero olisi vältetty, jos miehet parisuhteen aikana jättävät sotkematta tai siivoavat omat sotkunsa.

Koska naiset kuvittelevat kaikenlaista typerää.

Vierailija
117/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jakakaa kotityöt. Mies tekee omansa. Kolmen asian vaatiminen yhtä aikaa kuulostaa paljolta. Meillä esim. minä hoidan kaiken pyykkeihin liittyvän ja mies imuroinnin.

Vierailija
118/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on sama tilanne. Tympäännyin niin paljon tilanteeseen, että annan asunnon olla läävä. Lopulta on aina niin paha tilanne, että miestä alkaa häiritä sotku ja ehdottaa siivousta. Aikaisemmin tein kaiken yksin, mutta huomasin että mies sotkee samaa tahtia, kun siivoan. Ei ole mitään järkeä siivota, kun toinen sotkee heti. Teen jo kaikki ruuat meille ja se saa riittää. En ole ilmainen hotelli.

Vierailija
119/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mies siivoaa, mutta teini ei. Ei millään keinolla. Huone saa olla vaikka kaatopaikka, hyi!

Vierailija
120/186 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso ongelma näissä se, että aina helposti oletetaan naisten standardien olevan ne ainoat oikeat joka asiassa: oikea tapa täyttää tiskikone, laittaa pyykit kuivumaan, siivota. Ja nainen päättää mitä milloinkin. Jos mies omatoimisesti tekisi jotain sotkisi naisen metatyön. Jakakaa vastuu aidosti, ei niin, että nainen käskyttää, ja hyväksykää toistenne erot joissakin standardeissa. Silloin tuo toimii. t onnellinen parisuhteessa elävä nainen

Jos tiskit on vielä pesunkin jälkeen likaiset, niin sitä ei tehdä oikein. Pyykit kuivuu paremmin suorina kuin mytyssä. Roskikset viedään roskakoriin eikä jätetä lojumaan sisälle.

On oikeita tapoja tehdä sekä vääriä, ja APn siipan tapa tehdä kotihommia on selkeästi väärä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän