Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies ärsyyntyy kotitöistä suunnattoman paljon ja tekee kotityöt hutaisten - onko muilla tällaista?

Vierailija
26.11.2023 |

Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa lukea pitkiä tekstejä. Heti alkuun: mies on monella tavalla oikein hyvä mies, huolehtivainen isä lapselle ja uskollinen puoliso. Käydään molemmat töissä: minulla on hieman pienempi palkka, mutta pitkät työmatkat ja pidemmät työpäivät. Perheeseemme kuuluu taaperoikäinen lapsi. Ainoa iso ongelma meillä on kotityöt, muuten meillä menee hyvin.

Mielestäni meillä on siisteystasoltaan tavallinen koti, ei sotkuista mutta ei ylisiistiäkään. Käytännössä viikkoon kuuluu meillä seuraavat kotityöt: päivittäin/joka toinen päivä tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, viikossa pestään 2-3 koneellista pyykkiä ja iltaisin järjestelen lapsen kanssa lelut paikoilleen. Imuroidaan pari kertaa viikossa, vessan pesu n. kerran viikossa, lakanat vaihdetaan ehkä 1,5-2 viikon välein. Ruokaa laitetaan itse ja käytetään myös valmisruokia ja harvakseltaan syödään ulkona (mies käy useammin lounasbuffetissa kesken työpäivän, minä en raaski). Pihatöitä on hyvin vähän (vain pieni pihakaistale ulko-oven luona), autot eivät kaipaa mitään remppaa, vuokrakotimme ei kaipaa juuri koskaan mitään korjaamista eli ns. miesten töitä ei meillä juuri ole. Kotityömäärä ei mielestäni ole mikään älytön kahdelle aikuiselle jaettavaksi.

Mies on jotenkin aivan puhki tämän kotityömäärän kanssa ja nurisee, jos pyydän häntä tekemään jotain. Oma-aloitteisesti ei tee kotitöitä juuri koskaan, ei esim. vie roskapusseja roskakatokseen, jos huomaa niiden olevan täynnä. Jos pyydän miestä tekemään jonkun kotityön, hän yleensä ärtyy asiasta suunnattomasti. Juujuu, kohta ärtyneellä äänellä on yleisin vastaus. Mies hoitaa usein kotityöt hutaisten: ripustaa pyykit kuivumaan telineelle rutussa niin, etteivät pyykit kuivu kunnolla/latoo astiat tiskikoneeseen niin, että ne eivät tule puhtaiksi jne. Usein miehelle joutuu myös sanomaan ohjeet todella tarkkaan moneen kertaan, eikä mies silti tunnu kuuntelevan/muistavan. Jos sanon voitko laittaa 60 asteen pyykit koneeseen, viedä pahviroskat ja hakea postin, niin mies on pistänyt pyykit pyörimään 40 asteeseen ja vienyt roskat, mutta unohtanut hakea postin. En jaksaisi olla selostamassa toiselle kotitöitä tai ottaa kotitöistä itse liian isoa koppia vain siksi, että toinen ärtyy kotitöistä. En minäkään kotitöitä rakasta, mutta ne nyt vain kuuluvat arkeen. Tällä hetkellä lähinnä nyppii, kun teen pitkää päivää töissä ja kotiin palatessa minua odottavat kotityöt, kun mies ei ole viitsinyt niitä tehdä.

Onko muilla tällaista? Onko tilanne jotenkin helpottanut ja mies ottanut enemmän vastuuta kotitöistä? En kaipaa vinkiksi sitä, että erotkaa. Meillä on paljon hyvää, vaikka tämä kotityöasia rassaa.

Kommentit (186)

Vierailija
1/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaista palautetta annat tai miten ?

Vierailija
2/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisen provonpökäleen nyhversit joutessasi sunnuntai-iltana

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa paskaa päivästä toiseen, kävisit vaikka ulkona välillä.

0/5

Vierailija
4/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi teet noin? Lopeta miehen pyykkien peseminen ja hae itse postit. Ei kukaan jaksa jatkuvaa nalkutusta ja "äidin antamia ohjeita", joten joko eroatte tai sitten opettelet siihen, että mies ei tee, mutta et tee sinäkään hänen puolestaan.

Vierailija
5/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet oikeasti huono kirjoittaja ja mielikuvituksesi on köyhä. Kuinka kauan meinaat yrittää vastailla itsellesi tähän yritelmään?

Vierailija
6/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanon kyllä kiitos kotitöistä, jos sitä tarkoitat? Mutta en minä koe, että minun pitäisi ylistää toista maasta taivaisiin kotitöiden tekemisestä (ei hänkään ylistä minua, enkä sitä odota). Sen myönnän, että toisinaan saatan ärtyä, jos kotityö on tehty hutaisten. Esim. tänään, kun mies oli unohtanut laittaa puolet pyykeistä koneeseen (olin erikseen muistuttanut tästä) ja tiskikoneessa odotti likaiseksi jääneet astiat, kun kone ei puhdistanut liian tiiviisti laitettuja astioita.

Ap

Vierailija
7/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestä ei vaan nähtävästi kiinnosta kotityöt pätkääkään ja ehkä hän salaa toivoo,että sinä tekisit ne aina jos huomaat jonkun jutun kuten roskien vienti. Mutta, niitä kotitöitä vaan on tehtävä,joka päivä. Näin yksinasuessa hoidan kotityöt tottakai yksin ja kyllä se välillä kehtuuttaa esim. astioiden tiskaus, mutta pakkohan se on tehdä. 

Vierailija
8/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi muuten ihmiset kuvittelee, että parisuhteessa voisi olla tekemättä toisen puolesta asioita? ihan tosissaanko veisitte vain omat roskat ja laittaisitte miestä varten oman roskiksen? laittaisitte kahdet ruoat? pesisitte vain omat tiskit tai pyykit?yms??

Vierailija
9/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanon kyllä kiitos kotitöistä, jos sitä tarkoitat? Mutta en minä koe, että minun pitäisi ylistää toista maasta taivaisiin kotitöiden tekemisestä (ei hänkään ylistä minua, enkä sitä odota). Sen myönnän, että toisinaan saatan ärtyä, jos kotityö on tehty hutaisten. Esim. tänään, kun mies oli unohtanut laittaa puolet pyykeistä koneeseen (olin erikseen muistuttanut tästä) ja tiskikoneessa odotti likaiseksi jääneet astiat, kun kone ei puhdistanut liian tiiviisti laitettuja astioita.

Ap

Sun mies kokee asuvansa äidin kanssa: kiitoksia kotitöistä ja moitetta siitä, että eipä ole tehtyt nyt oikein, anna kun mamma neuvoo. Miksi et suhtaudu mieheen kuin aikuiseen?

Vierailija
10/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan edes yritä tehdä hyviä provoja enää? Kaikki tätä samaa skeidaa.

Vierailija
11/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sun mies kokee asuvansa äidin kanssa: kiitoksia kotitöistä ja moitetta siitä, että eipä ole tehtyt nyt oikein, anna kun mamma neuvoo. Miksi et suhtaudu mieheen kuin aikuiseen?

Mitä vaihtoehtoja minulla edes on?

A) En sano kotitöistä mitään. --> Mies ei niitä tee oma-aloitteisesti, joten kotityöt jäävät minulle, halusin tai en.

B) En sano mitään kotitöistä ja teen ne suosiolla itse. --> Vastuu kotitöistä jäisi täysin minulle.

C) En sano mitään kotitöistä, enkä itsekään tee niitä. --> Koti olisi läävä, ruokaa mietittäisiin kun on nälkä ja valo jääkaapissa jne.

Ei nämä minusta reiluilta vaihtoehdoilta kuulosta.

Ap

Vierailija
12/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyajan mies, tekee kotityöt hutaisten,että kerkeää taas someen. Tottakai parisuhteessa kotityöt kuuluu molemmille. Moni suhde loppuu,kun toinen jättää kotihommat tekemättä osaltaan ja toinen osapuoli saa tästä tarpeekseen. Kyllä ne kotityöt pitää tehdä vaikka yksinasuessa, ei niitä siellä kukaan ole tekemässä. Mutta ei se tarkoita,että parisuhteessa saa sitten olla tekemättä,kun on toinen joka tekee. Kotitöiden tekeminen kuuluu vaan elämään, niistä ei pääse eroon,ellei palkkaa siivoojaa tai kotiapulaista.

Vierailija
13/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksi muuten ihmiset kuvittelee, että parisuhteessa voisi olla tekemättä toisen puolesta asioita? ihan tosissaanko veisitte vain omat roskat ja laittaisitte miestä varten oman roskiksen? laittaisitte kahdet ruoat? pesisitte vain omat tiskit tai pyykit?yms??

Mieheni exä teki näin loppuvaiheessa. Oli niin ärtynyt siitä, kun mies ei tehnyt kotitöitä. Täytyy myöntää, että jollain tasolla ymmärrän tuota exää.

Vierailija
14/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Kyllä parisuhteessa kuuluu tehdä yhteisessä kodissa yhteiset kotityöt. Eikä monet kotityöt edes onnistuisi niin, että toinen ei niistä mitään "hyötyisi". Vai imuroidaanko jossain kodista vain puolet?

Vierailija
15/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kokemusta vastaavasta, kahden miehen osalta. Eka aviomieheni hoki "onks pakko?" kun tuli puhe kotihommista. Arvata saattaa, että oltiin nuoria. Nykyinen mies taas ei ole juurikaan sen innokkaampi. Parisuhteen alussa teki vielä jonkin verran kotitöitä, mutta vuosien kuluessa ja lapsen synnyttyä tuo kuori karisi. Myönnän nauttivani niistä päivistä, jolloin olemme kaksin lapsen kanssa kotona ja mies on työmatkalla. Kotona on ihanan siistiä ja hiljaista, kun mies ei valita. :D

Vierailija
16/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Jos toinen ei tee mitään, on ihan helppoa laittaa kaksi roskista, tehdä ruokaa vain itselle, pestä vain omat tiskit (tai laittaa koneeseen) ja pestä vain omat pyykit. Ei ole vaikeaa, ei aiheuta lisävaivaa.

Vierailija
17/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Parisuhteenne tökkii. Opetelkaa kommunikoimaan, menkää parisuhdekurssille, opiskelkaa vaikka Väestöliiton parisuhdemateriaalia.

Vierailija
18/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli samanlainen tilanne 1. puolison kanssa.

Ei tehnyt kotitöitä. Pitkän päivän jälkeen totesin, että etkö sinä edes täysinäistä roskapussia saa roskakatokseen vietyä,  ja antaa lapsille jotain syötävää.

Kuppi meni lopulta nurin, ja käskin äijän etsiä itselleen oman huushollin.

Vierailija
19/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odota rauhallinen hetki. Kysy mieheltäsi että miten toivoisi teidän kotityöt jaettavan/tehtävän. Koeta haastaa juttelemaan rakentavasti siitä siivotaanko vähän usein vai harvoin mutta paljon. Sovitaanko tietty siivousaika jolloin koko perhe siivoaa/tekee kotitöitä yhdessä vai jaetaanko työt ja kumpikin tekee sitten itselle parhaiten sopivana aikana. Esim ruoka laitetaan tiettyyn aikaan mutta vastataanko ruokahuollosta vuoroviikoin vai tekeekö toinen ruuan ja toinen siivoaa keittiön ruuan jälkeen. Vai vastaako toinen teistä pääsääntöisesti aina ruuanlaitosta ja toinen siivouksesta jne.

Eli voisiko se motivoida jos voi itse vaikuttaa enemmän siihen miten ja milloin asioita tekee. Ja jos miehellä olisi vaikka ruuanlaittoviikko niin tietää mihin aikaan perheelle pitää olla syötävää mutta itse saa päättää milloin alkaa tekemään ja huolehtia että on ainekset ja ruoka tulee tehtyä.

ja oliko mies muuten samanlainen ennen lapsen syntymää? Vai muuttiko lapsi miehen mielessä sinut tasavertaisesta puolisosta äidiksi joka huolehtii kotityöt pikku apurinsa kanssa. Jos lapsen syntymä muutti tilanteen niin kerro sille että jos kohtelee sinua äitinään niin tuskin koet itseäsi rakastajattareksi, vaimoksi ja muuten haluttavaksi jne. Eli kannattaisi kohdella puolisoa tasaveroisena aikuisena jolloin parisuhde pysyy myös hyvänä eikä muutu pelkäksi äiti-poika tunnelmaksi.

Vierailija
20/186 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni exä teki näin loppuvaiheessa. Oli niin ärtynyt siitä, kun mies ei tehnyt kotitöitä. Täytyy myöntää, että jollain tasolla ymmärrän tuota exää.

Mistä sä tuonkin tiedät, olitko komerossa piilossa? Et voi tietää mitään kenenkään existä kun et ole suhteessa ollut.

Hölmöä tuollainen toisten siivoamisen tason levittely. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä seitsemän