Mies ärsyyntyy kotitöistä suunnattoman paljon ja tekee kotityöt hutaisten - onko muilla tällaista?
Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa lukea pitkiä tekstejä. Heti alkuun: mies on monella tavalla oikein hyvä mies, huolehtivainen isä lapselle ja uskollinen puoliso. Käydään molemmat töissä: minulla on hieman pienempi palkka, mutta pitkät työmatkat ja pidemmät työpäivät. Perheeseemme kuuluu taaperoikäinen lapsi. Ainoa iso ongelma meillä on kotityöt, muuten meillä menee hyvin.
Mielestäni meillä on siisteystasoltaan tavallinen koti, ei sotkuista mutta ei ylisiistiäkään. Käytännössä viikkoon kuuluu meillä seuraavat kotityöt: päivittäin/joka toinen päivä tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, viikossa pestään 2-3 koneellista pyykkiä ja iltaisin järjestelen lapsen kanssa lelut paikoilleen. Imuroidaan pari kertaa viikossa, vessan pesu n. kerran viikossa, lakanat vaihdetaan ehkä 1,5-2 viikon välein. Ruokaa laitetaan itse ja käytetään myös valmisruokia ja harvakseltaan syödään ulkona (mies käy useammin lounasbuffetissa kesken työpäivän, minä en raaski). Pihatöitä on hyvin vähän (vain pieni pihakaistale ulko-oven luona), autot eivät kaipaa mitään remppaa, vuokrakotimme ei kaipaa juuri koskaan mitään korjaamista eli ns. miesten töitä ei meillä juuri ole. Kotityömäärä ei mielestäni ole mikään älytön kahdelle aikuiselle jaettavaksi.
Mies on jotenkin aivan puhki tämän kotityömäärän kanssa ja nurisee, jos pyydän häntä tekemään jotain. Oma-aloitteisesti ei tee kotitöitä juuri koskaan, ei esim. vie roskapusseja roskakatokseen, jos huomaa niiden olevan täynnä. Jos pyydän miestä tekemään jonkun kotityön, hän yleensä ärtyy asiasta suunnattomasti. Juujuu, kohta ärtyneellä äänellä on yleisin vastaus. Mies hoitaa usein kotityöt hutaisten: ripustaa pyykit kuivumaan telineelle rutussa niin, etteivät pyykit kuivu kunnolla/latoo astiat tiskikoneeseen niin, että ne eivät tule puhtaiksi jne. Usein miehelle joutuu myös sanomaan ohjeet todella tarkkaan moneen kertaan, eikä mies silti tunnu kuuntelevan/muistavan. Jos sanon voitko laittaa 60 asteen pyykit koneeseen, viedä pahviroskat ja hakea postin, niin mies on pistänyt pyykit pyörimään 40 asteeseen ja vienyt roskat, mutta unohtanut hakea postin. En jaksaisi olla selostamassa toiselle kotitöitä tai ottaa kotitöistä itse liian isoa koppia vain siksi, että toinen ärtyy kotitöistä. En minäkään kotitöitä rakasta, mutta ne nyt vain kuuluvat arkeen. Tällä hetkellä lähinnä nyppii, kun teen pitkää päivää töissä ja kotiin palatessa minua odottavat kotityöt, kun mies ei ole viitsinyt niitä tehdä.
Onko muilla tällaista? Onko tilanne jotenkin helpottanut ja mies ottanut enemmän vastuuta kotitöistä? En kaipaa vinkiksi sitä, että erotkaa. Meillä on paljon hyvää, vaikka tämä kotityöasia rassaa.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
No ei ole muilla tuollaista. En ole koskaan tajunnut tuota normaalin elämän pitämistä jonakin "kotityönä". Siis miten nämä ihmiset ovat toimineet yksin asuessaan?
Taitavat olla miehiä, jotka on siirtyneet äidin helmoista suoraan tyttöystävän/vaimon helmoihin. Koskaan eivät siis
ole itsenäistyneet.
Kuulostaa tutulta ja voin sanoa miehen puolelta syitä. Itse tekisin ihan mielellään kotitöitä, mutta ne tilanteet eskaloituvat aina! Milloin on pyykissä väärää väriä, tavara väärässä paikassa, joku jäänyt johonkin, lika tahra mitä en ole huomannut käännetään huonosti siivotuksi... Ei paljon kiinnosta tehdä kun ei jaksa puolustella tehtyjä kotitöitä! Tekee mitä vain aina tulee sanomista, ei ole yhtä oikeaa mallia ja vaikka olisikin ei kaikesta tarvitse valittaa kun parhaani edes kerran yritän. Laskee motivaation kerralla koko päiväksi/viikoksi/kk. Eli kokeile vaikka viikko ja katso muuttuuko ääni kellossa, kun ei valita siitä yhdestä ryppysestä märästä sukasta. Joskus on vain parempi olla hiljaa ja korjata ne pienet toisen virheet ilman suurta numeroa.
Huvittaa kun aikuinen mies laittaa kaiken roskiin, ei siis lajittele mitään! Muovit pahvit metallit, roskiin vaan! Sitten suuttuu jos sanon siitä?? Naurettavaa käytöstä!
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa kun aikuinen mies laittaa kaiken roskiin, ei siis lajittele mitään! Muovit pahvit metallit, roskiin vaan! Sitten suuttuu jos sanon siitä?? Naurettavaa käytöstä!
Lajittelijatossukat eivät pariudu.
Erilliset kodit taitavat jatkossakin edelleen lisääntyä, koska miehet eivät kasva aikuiseksi ja hoida omaa osuuttaan. Vaimosta halutaan oma äiti, yäk!
Meillä mies ei tee mitään. Omat pyykit pesee, koska älysin lopettaa sen tekemisen hänen puolestaan.
Mutta auta armias jos lapset ja minä ollaan "sotkettu", keittiö täynnä likaisia astioita lavuaari tukossa hiuksista, alkaa kamala taivastelu "kun uhalla tukitte lavuaarin ja lattiakaivon hiuksillanne, keittiö on kuin sikolätti!Huh eikö lapset osaa tiskejä laittaa koneeseen!" Mutta ei tee elettäkään että siivoaisi tai putsaisi lattiakaivot! Korkeintaan sanoo mulle, että käske lasten siivota omat sotkunsa! Hah, kun ei siis ITSE SIIVOA OMIA SOTKUJAAN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Vituttaa, kun hän saa kaiken todellakin valmiina (ei siinä, mielelläni puuhailen, mutta jos on kiire tai jotain juhlaa tai sairastelua, olisi mukava itsekin saada ns.valmista) mutta ei osaa edes osoittaa, että arvostaisi sitä jotenkin..... Eikä todellakaan opeta lapsille tai näytä esimerkkiä, että näin voisi tehdä. lapset matkii isäänsä. Ja mies minulle valittaa laiskoista lapsista! V-ttu jee!