Mies ärsyyntyy kotitöistä suunnattoman paljon ja tekee kotityöt hutaisten - onko muilla tällaista?
Pitkä selostus eli älä lue, jos et jaksa lukea pitkiä tekstejä. Heti alkuun: mies on monella tavalla oikein hyvä mies, huolehtivainen isä lapselle ja uskollinen puoliso. Käydään molemmat töissä: minulla on hieman pienempi palkka, mutta pitkät työmatkat ja pidemmät työpäivät. Perheeseemme kuuluu taaperoikäinen lapsi. Ainoa iso ongelma meillä on kotityöt, muuten meillä menee hyvin.
Mielestäni meillä on siisteystasoltaan tavallinen koti, ei sotkuista mutta ei ylisiistiäkään. Käytännössä viikkoon kuuluu meillä seuraavat kotityöt: päivittäin/joka toinen päivä tiskikoneen täyttö ja tyhjennys, viikossa pestään 2-3 koneellista pyykkiä ja iltaisin järjestelen lapsen kanssa lelut paikoilleen. Imuroidaan pari kertaa viikossa, vessan pesu n. kerran viikossa, lakanat vaihdetaan ehkä 1,5-2 viikon välein. Ruokaa laitetaan itse ja käytetään myös valmisruokia ja harvakseltaan syödään ulkona (mies käy useammin lounasbuffetissa kesken työpäivän, minä en raaski). Pihatöitä on hyvin vähän (vain pieni pihakaistale ulko-oven luona), autot eivät kaipaa mitään remppaa, vuokrakotimme ei kaipaa juuri koskaan mitään korjaamista eli ns. miesten töitä ei meillä juuri ole. Kotityömäärä ei mielestäni ole mikään älytön kahdelle aikuiselle jaettavaksi.
Mies on jotenkin aivan puhki tämän kotityömäärän kanssa ja nurisee, jos pyydän häntä tekemään jotain. Oma-aloitteisesti ei tee kotitöitä juuri koskaan, ei esim. vie roskapusseja roskakatokseen, jos huomaa niiden olevan täynnä. Jos pyydän miestä tekemään jonkun kotityön, hän yleensä ärtyy asiasta suunnattomasti. Juujuu, kohta ärtyneellä äänellä on yleisin vastaus. Mies hoitaa usein kotityöt hutaisten: ripustaa pyykit kuivumaan telineelle rutussa niin, etteivät pyykit kuivu kunnolla/latoo astiat tiskikoneeseen niin, että ne eivät tule puhtaiksi jne. Usein miehelle joutuu myös sanomaan ohjeet todella tarkkaan moneen kertaan, eikä mies silti tunnu kuuntelevan/muistavan. Jos sanon voitko laittaa 60 asteen pyykit koneeseen, viedä pahviroskat ja hakea postin, niin mies on pistänyt pyykit pyörimään 40 asteeseen ja vienyt roskat, mutta unohtanut hakea postin. En jaksaisi olla selostamassa toiselle kotitöitä tai ottaa kotitöistä itse liian isoa koppia vain siksi, että toinen ärtyy kotitöistä. En minäkään kotitöitä rakasta, mutta ne nyt vain kuuluvat arkeen. Tällä hetkellä lähinnä nyppii, kun teen pitkää päivää töissä ja kotiin palatessa minua odottavat kotityöt, kun mies ei ole viitsinyt niitä tehdä.
Onko muilla tällaista? Onko tilanne jotenkin helpottanut ja mies ottanut enemmän vastuuta kotitöistä? En kaipaa vinkiksi sitä, että erotkaa. Meillä on paljon hyvää, vaikka tämä kotityöasia rassaa.
Kommentit (186)
Vierailija kirjoitti:
Kun minä otan meillä puheeksi roskat, tiskit, pyykit yms, mies puolustelee siivottomuutta sillä, että "näkisitpä minkälaista meillä on työpaikalla". En siis ole mikään siivousnatsi eli meillä ei tarvitse kulkea valkoisen hanskan kanssa, että onko pölyä vai ei, vaan pidän perussiisteydestä.
Tiskikone: Kun syömisen jälkeen laitan astioita koneeseen, täytän heti siten, että täyttösuunta on takaa-eteen ja asettelu on tiivis, että koneeseen mahtuu mahdollisimman paljon. (Meillä on siis hyvä, vanha kone, joka todellakin pesee myös tiiviillä asettelulla.) Mies täyttää hujan hajan - lautasia on poikittain, laseja on siellä täällä harvaan. Minä sitten asettelen niitä astioita tiiviimmin, että koneeseen mahtuisi enemmän.
Pyykit: Kun pyykkikori on täynnä, pistän koneen pyörimään. Mies jättää omat pyykättävät päällimmäiseksi ja se pyykkivuori saa osua vaikka kattoon, niin se ei aiheuta miehessä herätettä p
Sun pitää ensinnäkin saada miehesi ymmärtämään, että hänen siisteyskäsityksensä ei ole normaali. Lakanoiden vaihtaminen kerran vuodessa? Ei tuollainen vetele. Sitten sun pitäisi jotenkin saada se myös tekemään asiat normaalin huolellisesti. Märkien pyykkien kuivattaminen myttyinä ym toimintatavat vaikuttavat ihan suoranaiselta veemäisyydeltä sinua kohtaan.
Minun mies ilmoitti, että voi kyllä pestä pyykkiä mutta tekee sen sitten omalla tavallaan: kaikki vain sekaisin koneeseen ja 60 asteeseen.
Jos haluan, että värit ei sekoitu ja painokuva pysyy paikoillaan yms niin saan pestä ihan itse.
Reilua.
Vierailija kirjoitti:
Minun mies ilmoitti, että voi kyllä pestä pyykkiä mutta tekee sen sitten omalla tavallaan: kaikki vain sekaisin koneeseen ja 60 asteeseen.
Jos haluan, että värit ei sekoitu ja painokuva pysyy paikoillaan yms niin saan pestä ihan itse.
Reilua.
Jatkossa molemmat pesevät omansa, siis mikäli jatkatte yhdessä. Mä en ymmärrä tuollaista passiivis-aggressiivisuutta parisuhteessa. Molempien pitäisi arvostaa toisiaan ja toisen tekemää työtä.
"Mitä vaihtoehtoja minulla edes on?
A) En sano kotitöistä mitään. --> Mies ei niitä tee oma-aloitteisesti, joten kotityöt jäävät minulle, halusin tai en.
B) En sano mitään kotitöistä ja teen ne suosiolla itse. --> Vastuu kotitöistä jäisi täysin minulle.
C) En sano mitään kotitöistä, enkä itsekään tee niitä. --> Koti olisi läävä, ruokaa mietittäisiin kun on nälkä ja valo jääkaapissa jne.
Ei nämä minusta reiluilta vaihtoehdoilta kuulosta.
Ap"
D) Peset vain omat ja lapsen pyykit ja huolehdit vain omasta ja lapsesi ruuasta ja jälkien siivoamisesta ym.
- - - > Mies alkaa ihmetellä jossain vaiheessa, kun puhtaat vaateet loppuu ja nälkä kurnii. Tästä pääsette keskustelun alkuun ja voit tehdä selväksi, että jollei mies kasva aikuiseksi arjen vastuista, niin muutatte omiin huusholleihinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkälaista palautetta annat tai miten ?
Sanon kyllä kiitos kotitöistä, jos sitä tarkoitat? Mutta en minä koe, että minun pitäisi ylistää toista maasta taivaisiin kotitöiden tekemisestä (ei hänkään ylistä minua, enkä sitä odota). Sen myönnän, että toisinaan saatan ärtyä, jos kotityö on tehty hutaisten. Esim. tänään, kun mies oli unohtanut laittaa puolet pyykeistä koneeseen (olin erikseen muistuttanut tästä) ja tiskikoneessa odotti likaiseksi jääneet astiat, kun kone ei puhdistanut liian tiiviisti laitettuja astioita.
Ap
Sun mies kokee asuvansa äidin kanssa: kiitoksia kotitöistä ja moitetta siitä, että eipä ole tehtyt nyt oikein, anna kun mamma neuvoo. Miksi et suhtaudu mieheen kuin aikuiseen?
Miten se tapahtuu, kun ei mies tee oma-aloitteisesti mitään, KUTEN AIKUISEN PERHEENISÄN KUULUU???
Ei kai tuossa auta kuin koko ajan huomautella ja vahtia perään, kun saa tiskata tiskit itse toiseen kertaan ja oikoa ryppyisiä ja kosteita pyykkejä yms.
Kova kovaa vastaan, ja joku ratkaisu tuolle "aikuiselle miehelle" on keksittävä. Ja en tarkoita seksillä kiristämistä.
Itse tosin muuttaisin vierashuoneeseen, niin paljon vituttaisi tuollainen vapaamatkustaja. Ei mitään kunnioitusta, yrittää laistaa täysin normaalit kaikille perheenjäsenille kuuluvat kotityöt. (Lapselle siis myös, kun saavuttaa tietyn iän, eli pikkuhiljaa) ei ap.
Minulla oli tuollainen mies. Oli siksi, että nyttemmin on oppinut tavoille. Aikaa siinä meni.
Kaikkea tuli kokeiltua, tässä muutamia: ulko-oveen koukku, johon ripustin viemistä odottavan roskapussin. Kaksi pyykkikoria. Lasku pyykissä pilatuista vaatteista. Kertakäyttölautaset ja -mukit tiskilakon ajaksi. Lista kotitöistä jääkaapin oveen.
Ei ihme että miestä ärsyttää kun nainen on kuin joku pomo joka koko ajan käskee tee sitä ja tota ja vie roskat ja tee ruokaa. Hermot menisi kun koko ajan käsketään. Vielä mies ottaa eron sinusta koska et osaa muuta kuin valittaa ja käskeä.
Onko muilla tuollaista naista joka valittaa vaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme että miestä ärsyttää kun nainen on kuin joku pomo joka koko ajan käskee tee sitä ja tota ja vie roskat ja tee ruokaa. Hermot menisi kun koko ajan käsketään. Vielä mies ottaa eron sinusta koska et osaa muuta kuin valittaa ja käskeä.
Tee oma-aloitteisesti, kuten aikuisen kuuluu, niin ei tarvitse käskeä kuin lasta.
Meillä teinit yrittivät aikoinaan tuota, minä tein sitten itse, mutta mieheni kielsi - kotityöt on tehtävä, ja jos ei ole tehnyt kunnolla, tekee uudelleen. Mieheni oli oikeassa siinä, että nuoriso yritti luistella töistään ärtymällä ja joo joo kommenteillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli tuollainen mies. Oli siksi, että nyttemmin on oppinut tavoille. Aikaa siinä meni.
Kaikkea tuli kokeiltua, tässä muutamia: ulko-oveen koukku, johon ripustin viemistä odottavan roskapussin. Kaksi pyykkikoria. Lasku pyykissä pilatuista vaatteista. Kertakäyttölautaset ja -mukit tiskilakon ajaksi. Lista kotitöistä jääkaapin oveen.
Haha, JULA!!!
Mä heitän ilmaisjakelulehdet ja mainokset tuulikaappiin pinoon roskisten viereen. Siitä ne lähtevät kiltisti omiin lajittelupisteisiinsä. Pyykit haluan huolehtia itse. Imuroin myös, koska mies ottaa vain keskeltä huonetta.
Mies "saa" ainoastaan tyhjentää tiskikoneen, niin paljon on kalliita lautasia rikkonut latomalla ne väärin.
Hänellä on oma miesluolansa missä saa mellastaa ihan kuten haluaa, ja se onkin sitten melkoinen paikka :o Ei likainen kuitenkaan, kun on pelko persiissä ja siivoaa sen. Mä olen itse puhdas ja tietää, että raivo on ylimmillään, jos näen pölyä ja paskaa. Lakanat se on oppinut jo vaihtamaan, parin viikon välein. Mä vaihdan omani useammin. Tarviin oman makkarin, kun mies kuorsaa niin, ettei db-mittari riitä.
Oma vessansa on myös, jonka siivoaa. Mulla oma. Ja sinne ei ole asiaa kuseksimaan lattioille, mitä ei TIETENKÄÄN omassa veskissään tee, vaan istuu pytyllä. Mites se nyt noin? Kyllä ne osaa, mutta eivät vaan viitsi. Pitää veskinsä ja samalla saunan puhtoisena.
Teen kaiken ruokaan liittyvän ja kauppareissut, muuten syötäisiin täysin ravintoköyhää sapuskaa, vaikka silti ruokalasku olisi tapissa.
Vuosikymmenien yhteiselämä takana. En mä tuota vaihtais mihinkään, tekee ns. miesten työt (lumenluonti, pihahommat, ip-pumpun huolehtiminen, remppaakin joskus jne) mukisematta.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö miehen saada olla vapaamatkustaja lapsiperheessä sun mielestä? Siis pitää saada olla yksi lapsista.
Asutko sinä vielä äitin kanssa? Saatko vielä rintamaitoa?
Aloittaja kysyy onko muilla tällaista ja vastaajat kertovat, että oli. Menneestä aikamuodosta voi tehdä kaikki tarpeelliset päätelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö miehen saada olla vapaamatkustaja lapsiperheessä sun mielestä? Siis pitää saada olla yksi lapsista.
Asutko sinä vielä äitin kanssa? Saatko vielä rintamaitoa?
Pitää saada olla yksi lapsista ja asun äitini kanssa. En saa enää rintamaitoa, koska maidontuotanto on ehtinyt loppua 37-vuodessa. Harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat sitten, että löytää jonkun, joka passaa ja tekee kaiken, kun ukko makoilee sohvalla sapuskaa odotellen?
Mikä pomo se sellainen on, joka tahtoo että YHDESSÄ hoidellaan kotihommia? Pomo olisi, jos ei tekisi itse mitään, vaan pelkästään käskyttäisi. Ei pidä noin vääristellä itsestään selvää asiaa.
Pomottelu on myös sitä, että teettäisi naisellaan kaiken, kuten tässä nyt ap:n mies haluaisi.
Vierailija kirjoitti:
mun mielestä teidän kannataa jakaa kaikki kotityöt kahtia silleen että toinen huolehtii hänelle määrätyistä töistä , ja toinen vain hänelle määrätyistä.
Esim. jos sulle on helpompi huolehtia tiskikoneen käyttö, pyykkäys, ruuanlaitto, kauppa,ja miehelle imurointi, roskien vienti, postinhaku, ja ...? niin molemmat huolehtii itsenäisesti sen oman alueen hoitamisesta. Mut sun pitää myös suostua että se toinen hoitaa sen sillon kun jaksaa, vähän huonommin ja myöhemmin kun sä tahdot.
Mielestäni sun siivoustahti on aivan liian nopea. Ei kukaan imuroi kahdesti viikossa. Eikä 3 h perhe tiskaa joka päivä, taidat itse kuluttaa liikaa astioita. Yritä rauhoittua . TOisaalta jos sulla on ocd pakkomielle ylihygieenisyyteen, sillon se on sun harratsus ja saat itse hoitaa sen, eikä toisen pidä. Sun täytyy höllentää paljon tahtia.
Kyllähän 2 kerta viikossa on ihan normi, sen verran tulee pölyä ja ulkoakin roskaa. Lapsi vielä pieni niin pyörii lattialla.
Vierailija kirjoitti:
#miesvihanäkyväksi
Mammanpoika jatkaa vaan kaikessa rauhassa peli-iltaansa siellä peräkammarissa, anna aikuisten jutskata.
Miehelle voi sanoa, että jos tahtoo sinun olevan hänen äitinsä eikä vaimonsa niin myös seksi ja läheisyys loppuu.
En lukenut, mutta vastaan otsikkoon. Ei ole.