Lapsen kanssa sukset ristissä
Riidan jälkeen ei voida sopia kun lapsi (11-vuotias) vaikuttaa siltä ettei välitä eikä päästä lähelle. Olen niin kyllästynyt tähän. Perheneuvolaan olemme yhteyksissä ja tapaamisaika varattuna mutta en tiedä onko tähän ongelmaan apua kun on jatkunut jo pitkään.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se lapsi ole mikään kaveri. Sinun tehtäväsi vanhempana on pitää kuria lapselle ja lapsen tehtävä on totella sinua.
Olen yksinhuoltaja ,eikä minulla ole tapana kurittaa, käskeä tai komennella lapsia vaan ihan nätisti puhumalla ja palkitsemalla ollaan hyvin pärjätty.
AP
Huom. Minä olen ap enkä kirjoittanut tätä viestiä. Joku tykkää pilailla kustannuksellani...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten lapsen kanssa riidellään. Lapsella on ohjeet ja säännöt ja niitä noudatetaan ja jos ei noudata niin kasvatuksellinen seuraus. Mistä ihmeestä aikuinen riitelee lapsen kanssa?
Oletko vanhempana ollut epäoikeudenmukainen ja kohtuuton jonkun asian suhteen?
On sääntöjä kotona mutta lapsi ei niitä noudata koska hänen mielestään ne on vääriä. Aina täytyy niistä muistuttaa kun muuten ei mene perille. Kaikista energiaa vievintä on se että lapsi protestoi ja huutaa juuri sitä kuinka epäreilua ollaan (minä ja mieheni) vaikka kyse on rajoista. Näyttää pettymyksen huutamalla ja haukkumalla minua. Ap
Lapset opettelee hillitsemään vasta tunteita, jotkut oppivat sen myöhemmin toiset aiemmin. Anna huutaa ja haukkua. Älä lähde mukaan. Mulla on tapana sanoa että äiti päättää siihen asti että olet 18v kaikesta ja se saa olla epäreilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten lapsen kanssa riidellään. Lapsella on ohjeet ja säännöt ja niitä noudatetaan ja jos ei noudata niin kasvatuksellinen seuraus. Mistä ihmeestä aikuinen riitelee lapsen kanssa?
On sääntöjä kotona mutta lapsi ei niitä noudata koska hänen mielestään ne on vääriä. Aina täytyy niistä muistuttaa kun muuten ei mene perille. Kaikista energiaa vievintä on se että lapsi protestoi ja huutaa juuri sitä kuinka epäreilua ollaan (minä ja mieheni) vaikka kyse on rajoista. Näyttää pettymyksen huutamalla ja haukkumalla minua. Ap
Lapset opettelee hillitsemään vasta tunteita, jotkut oppivat sen myöhemmin toiset aiemmin. Anna huutaa ja haukkua. Älä lähde mukaan. Mulla on tapana sanoa että äiti päättää siihen asti että olet 18v kaikesta ja se saa olla epäreilua.
Äidillä ei ole oikeutta päättää lapsen puheista koska se heikentää lapsen tunnetaitoja jos lapsen käsketään siivota suunsa. Jokaisella lapsella on oikeus ilmaista tunteitaan aikuisten estämättä. Tämä sanotaan jo ihan lasten oikeuksien sopimuksessa.
Ai että "siivoa suusi" sanottuna lapselle on traumatisoivaa... Just just...
Teini-ikäisen kasvutehtävä on irtaantua pikkuhiljaa vanhemmista ja tulla omaksi persoonaksi. Siinä koitellaan hermoja ja rajoja. Vanhemman tehtävä on pysyä aikuisena ja luoda ne turvalliset rajat. Pitää pystyä tuottamaan pettymyksiä ja ottamaan vastaan vihan purkauksia. Pitää pystyä rakastamaan ja näkemään se lapsi uhoamisen takana.
Riitelyssä ollaan jotenkin samalla tasolla, jos olis eri tasoilla, riitaa ei syntyis. Joten onko ap riitatilanteessa lapsen tasolla vai lapsi aikuisen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset opettelee hillitsemään vasta tunteita, jotkut oppivat sen myöhemmin toiset aiemmin. Anna huutaa ja haukkua. Älä lähde mukaan. Mulla on tapana sanoa että
Ja isä katsoo arkana vieressä kun pirttihirmu päättää kaikesta?
Vierailija kirjoitti:
Riitelyssä ollaan jotenkin samalla tasolla, jos olis eri tasoilla, riitaa ei syntyis. Joten onko ap riitatilanteessa lapsen tasolla vai lapsi aikuisen?
Kyllä meidän lapsella huutaminen voi alkaa ihan siitä kun jotain painokkaammin sanon. Enemmän hän on se joka aloittaa sen huutamisen. Aina ei minunkaan hermot kestä kun lapsi ei lopeta eikä kuuntele. Jotenkin hän osaa vedellä juuri niistä naruista että minulla menee hermot. Varsinkin niissä tilanteissa kun hänen pitäisi kuunnella niin huutaa päälle. Reagoimme molemmat asioihin melko nopeasti. Olen yrittänyt pitää hermoni kurissa, aina se ei onnistu. Ap
Miten te riitelette? Jos sanot lapselle loukkaavia asioita tai käyttäydyt pelottavasti, lapsi ei ehkä luota sinuun. Muutenkin toiset vain tarvitsevat käsittelemiseen ja rauhoittumiseen enemmän aikaa. Anteeksipyytäminen on vaikeaa, mutta esim. paperille kirjoittamalla ehkä vähän helpompaa. Ja usein riidan käsittely on helpompaa sitten, kun on jo oltu hetki sovussa. Itse yleensä pyydän pian anteeksi ja selitän toimintani lyhyesti, mutta en vaadi lapselta vielä mitään. Sitten esim. syödään tai puuhataan ihan normaaleja asioita. Sen jälkeen on yleensä helpompi käsitellä riitaa ja lapsikin kykenee jo pyytämään anteeksi.
Munkin mielestä on todella, todella ahdistavaa, jos joku tulee tivaamaan, että nyt käsittellään ja pyydäpä anteeksi, vaikket ehkä olisi itse vielä valmis. Mieheni teki tuota ennen, mutta onneksi on jo oppinut minun tarvitsevan aikaa.
Ole vahva ja päättäväinen laittamistasi rajoista huolimatta. Koita pysyä tyynenä, hengittele, ota vastaan se mitä sieltä tulee. Jos rikkoo sääntöä, muista seuraukset. Koittakaa kuitenkin löytää jotain hyviä hetkiä. Koita saada lapsi ymmärtämään, että rakastat häntä.
Katso vähän läpi sormien, äläkä rankaise kieltämällä tai edelleen kiristämällä pikkujutuista. Toivottavasti saatte yhteyden auki perheneuvolasta ja muista MLL sekä että vaikka nyt on vaikeaa, lapsen murrosikä menee ohi.
Kova työ palkitaan!
Toivottavasti saat myös tukea omaan jaksamiseesi ja että pääset välillä tuulettumaan sekä sulla on harrastuksia, missä pääset palautumaan.
Toivottavasti teidän välit paranee 💛
Riitelynne sovintoyritykseen kuulostaa kuin olisitte teini-ikäinen seurustelupari, mutta ilmeisesti olette äiti ja lapsi?
Oletko vanhemmuuden sijaan rakentanut lapsesi kanssa jotain muodikasta "tasa-arvoista" kaverisuhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän lapsella huutaminen voi alkaa ihan siitä kun jotain painokkaammin sanon. Enemmän hän on se joka aloittaa sen huutamisen. Aina ei minunkaan hermot kestä kun lapsi ei lopeta eikä kuuntele. Jotenkin hän osaa vedellä juuri niistä naruista että minulla menee hermot. Varsinkin niissä tilanteissa kun hänen pitäisi kuunnella niin huutaa päälle. Reagoimme molemmat asioihin melko nopeasti. Olen yrittänyt pitää hermoni kurissa, aina se ei onnistu. Ap
Jokaisella menee hermot joskus lapseen, jos väittää että ei ole ikinä omalle lapselle huutanut, valehtelee varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On hyvä pitää itsensä lapsen yläpuolella, mutta se ei tarkoita sitä, että lapsen käytöksestä pitäisi olla välittämättä. Sen sijaan on syytä pyrkiä siihen, että saa voitettua konfliktin lapsen kanssa rupeamatta riitelemään lapsen kanssa.
Hyvä ratkaisumalli voi olla esimerkiksi se, että kun lapsi aloittaa huutamisen, niin tyynesti kiellät lapselta sen huutamisen/ruman käytöksen. Jos lapsi ei tottele niin kerrot, että jos hän ei halua totella niin siitä seuraa rangaistus. Ja viimeistään toisen tai kolmannen tuloksettoman kiellon jälkeen rankaiset lasta (tehden senkin rauhallisesti ja harkiten). Rankaisun pitää tapahtua sellaisella tavalla ja teholla, että saat lapselta ns. luulot pois, eli että lapsen uhma lakkaa ja lapsi alkaa tehdä niin kuin sanot.
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosini mukaan olen hieman lapsen tasoinen, mutta kuitenkin aikuisempi lastani.
Ap
No, oisko kannattanut pitää taannoin jalat ristissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Diagnoosini mukaan olen hieman lapsen tasoinen, mutta kuitenkin aikuisempi lastani.
Ap
Lopeta jo trollaus... En laittanut tätä viestiä... Ap
Vierailija kirjoitti:
Riitelynne sovintoyritykseen kuulostaa kuin olisitte teini-ikäinen seurustelupari, mutta ilmeisesti olette äiti ja lapsi?
Oletko vanhemmuuden sijaan rakentanut lapsesi kanssa jotain muodikasta "tasa-arvoista" kaverisuhdetta?
Olen, sillä minulla ei ole muita kavereita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen, sillä minulla ei ole muita kavereita.
Ap
En ole kirjoittanut tätäkään viestiä. Ei ole alkuperäinen kirjoittaja.
En tiennyt että lapsen isä on kpää ja idiootti ja lapsi on nyt saanut hänen geeninså.. ihan on saman näköinenkin hevosen hampainen pottunokka.