Unikoulu-päiväkirja
Ajattelin nyt pitää itseni (ja ehkä muidenkin) iloksi unikoulu-päiväkirjaa. Ehkä tästä on joillekin hyötyä, ehkä ei. Tai ehkä ketään ei edes kiinnosta ;) Mutta saan ainakin itselleni ylös miten unikoulu on meillä mennyt.
Lähtökohta:
Poika 6kk heräilee läpi yön 2-8 kertaa. Haluaa aina tissiä, vaikka nälkä ei varmasti enää ole. Enemmän lienee kyse tottumuksesta, ja tätä mieltä on myös neuvolan terkka kun hänelle soitan ja kysyn voisiko unikoulua harkita. Terkka on sitä mieltä että poika syö jo päivällä sen verran hyvin, että yöllä ei varmastikaan enää ole nälkä. Ja sen puolesta puhuu myös se, että yöllä poika lussuttaa tissiä vain hetken ja nukahtaa sen jälkeen tissille.
Päätämme siis miehen kanssa että aloitamme unikoulun ke-to välisenä yönä kun mies jää lomalle ja voi olla yöt pojan kanssa. Päätämme että pyrimme siihen että yön ensimmäinen ja ainoa tissi olisi noin kuuden aikaan ja sen jälkeen unet vielä hetken jatkuisivat.
Lähdemme liikkeelle lempeällä unikoululla. Eli kun poika herää itkemään niin käännämme kyljelleen, taputtelemme pyllylle ja hyssyttelemme. Tarvittaessa otamme syliin. Alkuun on tarkoitus että minä nukun eri huoneessa, että poika ei haista maitoa ja mieheni hoitaa hänet yöllä.
Päätin nyt sitten kuitenkin aloittaa unikoulun itsekseni jo viime yönä (ti-ke välinen yö) koska halusin kokeilla onnistuuko se minulta.
---
*Ensimmäinen yö*
(hoidin itse, mies toisessa huoneessa nukkumassa ja keräämässä voimia varsinaiseen unikouluun :D)
Klo. 20.00 Poika nukahtaa puuron ja tissittelyn jälkeen helposti omaan sänkyyn.
Klo 23.15 alkaa kitinä ja ähinä. Olemme vielä miehen kanssa molemmat hereillä. Koska kitinä ei ylly itkuksi, käyn vain parin minuutin välein silittämässä ja hyssyttämässä. Kun itku alkaa, menee mies rauhoittelemaan. Itku alkaa olla huutoa ja mies ottaa pojan syliin. Poika itkee ihan kunnolla, eikä rauhoitu. Otan pojan syliini ja käännän hänet katselemaan peilistä. Kun poika rauhoittuu, lasken hänet takaisin pinnasänkyyn ja hyssyttelen uneen.
Klo 23.45 Poika on taas unessa. Minä ja mies ihmeissämme: Näinkö helposti tämä kävikin ;)
Klo 0.25 menemme itse nukkumaan miehen kanssa
Klo 3.45 poika alkaa kitisemään ja kiljahtelemaan ja " narisemaan" . Laitan tutin suuhun, hyssyttelen ja käännän kyljelleen ja taputtelen pepulle. Annan unirätin ja unipupun käden ulottuville. Poika nukahtaa. Minä istun sängyn laidalla ja hymyilen hölmönä: Miten tämä nyt taas meni näin helposti.
Klo 5.45 poika itkeskelee. Päätän että nyt on hyvä aika syödä tissiä ja nostan pojan sängystään syömään. Poika syö ihan hyvällä ruokahalulla, eikä nukahda tissille.
Klo 6.05 Laitan pojan takaisin pinnikseen ja hän nukahtaa.
Klo 8.30 poika hihkuu ja kiljahtelee sängyssään. Pupu saa kyytiä ja poika on hyvällä tuulella.
Myös äiti on hyvällä tuulella ;)
Siinä siis ensimmäinen yö. Kaikki meni paremmin kuin osasin edes kuvitella. Tähän asti poika ei ole rauhoittunut millään mulla kuin tissillä.
Tosin epäilen että tämä oli nyt helppo yö, koska ehkä poikakin oli ihmeissään että mitäs nyt tapahtuu kun ruokaa ei tulekaan.
Ja siis tuo yksi syöttö (kello kuuden aikaan) on nyt tarkoitus pitää vielä jonkun aikaa. Haluan varmistaa siitä että poika saa varmasti tarpeeksi ruokaa. Mutta varmaan sitten 1-2 kk:n päästä pyrimme pääsemään myös siitä eroon.
Luulenpa kyllä että ensi yö on vaikeampi kun poika tajuaa että ruokaa ei ihan oikeasti tipu ;) ....Katsotaan miten käy!
Kommentit (47)
Meilläkin valmistaudutaan unikouluun, kun poitsu tulee ensi viikolla puolivuotiaaksi. Nyt ollaan opetettu hänet nukahtamaan itse omaan sänkyyn, mutta yöllä saa tissiä ja nukahtaa usein siihen. Kiinteitä menee päivällä hyvin, joten ravinnon puutteeseen ei yöllä tissuttele. Me on ajateltu mennä jonkun näköisellä tassuttelu systeemillä, tuttia ei ole käytössä meilläkään, kun ei vauva sitä huoli. Unirätti hänellä on ja unipupu, mutta pupusta tuntuu välillä olevan enimmäkseen haittaa, kun änkee sitä kokonaan suuhun. Mielenkiinnolla odotan miten teillä jatko sujuu!!!
*Toinen yö*
(minä nukuin eri huoneessa, mies hoiti rauhoittelut)
Klo 20.45 Poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn
Klo 22.30 alkaa kitinä ja narina. Mies käy rauhoittelemassa, poika nukahtaa
Klo 0.30 menemme miehen kanssa nukkumaan. Mies jää pojan kanssa ja minä menen toiseen huoneeseen nukkumaan.
Klo 01.00 kuulen kun poika kitisee ja vähän itkeskelee. Nukahdan kuitenkin joten ei ole pahaa itkemistä.
Klo 05.55 mies tulee kysymään että annanko pojalle nyt ruokaa.
Minä silmät lautasen kokoisina: " Eikö poika ole itkenyt lainkaan?"
Mies kertoo että on laittanut kolme kertaa tutin pojalle ja kitinät ovat loppuneet aina siihen. Poika on muutaman kerran herännyt yskimään ja tukkoiseen nenään yöllä, mutta nukahtanut aina itsekseen.
Klo 6.15 poika syötetty ja nukahtaa omaan sänkyyn. Minä menen jatkamaan unia toiseen huoneeseen.
Klo 8.45 herään pojan aamukiljumisiin ja menen tekemään aamutoimet ja päästään miehen nukkumaan :)
Toinen yö meni siis aivan loistavasti. Nyt kun tämä on alkanut menemään näin, niin ihan pelottaa että näinkö helposti se sujuu. Vai onko sitten ensi yö se vaikea yö? ;)
Pojalla alkoi yöllä nuha ja yskä, joten katsotaan kuinka paljon se vaikuttaa tuleviin öihin.
Kiitos kaikille päiväkirjaa kommentoineille! Mukavaa kuulla että lukijoita on ja toivotaan että tästä on apuakin joillekin :)
-Tähtityttö
Upeasti on nayttanyt lahtevan kayntiin. Kiitos kovasti paivakirjasta, on oikein hyodyllinen, kun itsekin suunnittelen koulun aloittamista.
Tytto 7 kk heraa kaksi kertaa yossa syomaan, mutta toinen kerta nyt saisi ainakin jaada pois. Jospa teidan kokemusten rohkaisemana jaksaisi aloittaa koulun! Mielenkiinnolla odotan jatkoa, toivottavasti menee yhta hienosti... :)
Hei.
Hyvä ketju. Voisin jakaa myös omaa kokemustani. Meillä tyttö on 7 kk ja syö kiinteitä 4-5 kertaa päivässä. Vauva-aikana tytöllä oli pahoja vatsavaivoja ja nukkui huonosti. 4 kk iässä melkein kuukausi oli hirveää aikaa kun tyttö laittoi nukkumaan itkun kanssa ja heräili 2-3 tunnin välein;syynä rintamaidon vähyys ja vähäinen energiapitoisuus. Siitä asti tyttö on syönyt korviketta.
Nyt tilanne on ollut se, että tyttö on laittanut klo 20-21 nukkumaan, herännyt klo 1-2 syömään ja klo 5 on uni loppunut kesken ja saattanut tunninkin olla hereillä, ähissyt,itkenyt,kitissyt. Siinä ei ole äitikään nukkunut vaikka nukkuu eri huoneessa. Päättelin, että yösyöttö tapahtuu liian aikaisin kun uni loppuu kesken. Niinpä päätin siirtää syöttöä kohti aamua. Pidin klo 4 tavoitteena.
Kun tyttö heräsi 00.30, laitoin tutin suuhun, käänsin kyljelleen, laitoin unirätin käsien väliin ja peiton päälle. Tätä kesti noin puoli tuntia. Sitten jätin toisen käteni tytön päälle ja toisen tytön pyllyn päälle. Näin hän viimein nukahti kun ei päässyt liikehtimään. Seuraavan kerran hän heräsi kello 4, jolloin annoin maitoa. Sen jälkeen nukahti ja heräsi kello 8.30 virkeänä ja hyväntuulisena.
Meillä tyttö ei ole koskaan rauhoittunut syliin, joten olen rauhoittanut hänet aina sänkyyn. Siirto omaan huoneeseen on myös rauhoittanut öitä ja kaikki nukkuvat paremmin. Ompelin sängyn päälle katoksen, jotta tyttö ei minua näe, kun käyn laittamassa tuttia ja partioin sängyn vieressä, sillä jos hän äkkää minut ja saa katsekontaktin, alkaa meteli. Eihän yksi yösyöttö paljoa ole, kun jotkut taaperot saattavat syödä vielä useasti mutta kun yöt ovat aikaisemmin olleet usean kuukauden ajan repaleisia, haluttaisi jo nukkua kunnolla..
Tässä siis ensimmäisen yön kokemuksia, saa nähdä,kuinka ensi yönä käy.
Meillä toimittiin siten, että edes kitinöihin ja narinoihin ja pieniin itkuihin ei vastattu, vasta tauottomaan tai hätäiseen itkuun. Ja yllätyksekseni huomasin, että lapsihan nukahtaa ihan itse, kun en mene puuttumaan tilanteeseen. Näin meillä siirryttiin tunnin välein heräilystä kerran yössä heräämiseen kolmessa yössä.
*Kolmas yö*
(minä eri huoneessa nukkumassa, mies hoiti rauhoittelut)
Klo 20.30 Poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn puuron ja pullon jälkeen. Iltamaito annettiin pullosta, koska minä olin illan poissa ja tulin vasta yhdeksän aikaan kotiin ;)
Mies oli kokenut iltapuuron ja -maidon jälkeen kauhun hetkiä kun poika oli saanut yskänpuuskan ja samassa oli oksennus lentänyt kaaressa ja tullut nenästäkin. Oksennuksen määrästä johtuen mietimme miehen kanssa että tuleekohan pojalle yöllä nälkä ja miten käy unikoulun.
Muutenkin vähän jännitti että miten yö menee, kun pojalla on kova yskä ja nuha. Laitoimme Vicksiä harsoon ja harson sängynpäätyyn roikkumaan ja nostimme sängyn päätyä helpottaaksemme pienen nuhanenän vointia.
Klo 23.30 Poika kitisee ja itkeskelee, mies menee rauhoittelemaan. Laittaa tutin suuhun ja silittelee hetken. Poika nukahtaa.
Klo 0.30 minä ja mies menemme nukkumaan. Minä eri huoneeseen ja mies pojan kanssa makkariin. Minä tarvitsisin vissiin myös unikoulua, en nimittäin nukahda millään ;) Kuulostelen yskiikö poika jne.
Klo 02.30 Minä edelleen hereillä, poika kuuluu nukkuvan ;)
Klo 06.30 Mies tulee herättämään syöttämään pojan. Olen siis nukkunut onneksi jonkun aikaa.
Mies kertoo että poika on muutaman kerran heräillyt, mutta rauhoittunut helposti. Mies ei ole saanut juurikaan nukuttua kun on vain kuunnellut pojan hengitystä <3
Vaihdamme miehen kanssa huoneita ja hän menee nukkumaan. Minä jään syöttämään pojan.
Klo 07.00 poika syötetty ja laitan hänet vielä pinnikseen, jospa hetken nukkuisimme?
Poika on eri mieltä ja kiljahtelee ja hihkuu onnellisena sängyssään.
No, ei muuta kun aamutoimien pariin :)
Kolmas yökin meni siis erittäin hienosti. Poika oli hienosti jaksanut nukkua koko yön vaikka oli tosiaan oksentanut vielä iltaruokien jälkeen.
Lisäksi tukkoisesta olosta huolimatta oli nukkunut ihan hyvin, vaikka toki heräili yskään ja tukkoiseen nenään.
Mahdollisesti ensi yönä jo menen nukkumaan miehen ja pojan kanssa samaan huoneeseen, katsotaan miten käy. Tai sitten otamme varman päälle ja nukun vielä ensi yön eri huoneessa.
------
ANIZ: Teilläkin meni hienosti ensimmäinen yö! Onnea siitä! Mites toinen yö meni, tulethan kertomaan?! :) Ja joo, meilläkin on ollut lähes koko puoli vuotta yöt rikkonaisia. Pari ensimmäistä kuukautta valvoimme vatsavaivojen takia, sitten nukuimme hetken 1-2 syötöllä ja sitten tosiaan joku puolitoista kuukautta sitten yöt muuttuivat todella rikkonaisiksi. Mutta eiköhän tämä tästä.. :)
ALIA: Mies on huomannut ihan saman, että välillä kun pojan antaa vaan ähistä ja kitistä niin saattaa joskus rauhoittua ihan itsekseen.
-Tähtityttö
Hieno juttu että on noin hyvin mennyt..sitkeys se näköjään palkitaan tässä " lajissa" !! Meillä on myös käyty joululoman aikaan aloitettua unikoulua siten että mies hoiti alkuun nukkumaanlaiton ja poika nukkuikin ihmeen hyvin, itse nukuin samassa huoneessa ellei sitten miehen kuorsaus/joku muu juttu minua häirinnyt, saatoin vaihtaa huonetta ;)
Loma loppui ja mies läksi töihin, minä siirryin nukutuspuuhaan ja yörauhoitteluun..onkohan se maidonhaju joka häiritsi kun heti tuli pari huonoa yötä..meillä poika huutaa kurkku suorana eikä rauhoitu sylissäkään välttämättä.Toissayönä avasin ikkunaa,laitoin suppoa,yritin rauhoitella syliin ja sänkyyn..meillä ei tuttia syö myöskään.Puolentoistatunnin rähinän jälkeen iskin lopulta vellipullon suuhun, sen jälkeen vielä hetken huuto ja sitten nukkui!!
Meillä nukkumaanlaitto vie kauan ja kovan huudon kanssa..poika pyörittää itsensä sängyssään aina johonkin jumiin,repii suojuksia ym.. Miehen kanssa rauhottuu myös välillä paremmin.
No niin, sekavan selostuksen lopuksi siis unikoulu meilläkin jatkuu..tissiä ei saa aikaisemmin kuin kuuden jälkeen jolloin useasti jatkaa unia vielä n.pari tuntia. Nukkumaan saadaan 22-23 välillä ja se on kyllä huippu tunne kun seuraavan kerran katsoo kelloa kuuden jälkeen!!
Minusta on kyllä hienoa että isät osallistuvat näin, voimia niille jotka taistelevat itsekseen, me ollaan välillä paljon kaksin pojan kanssa kun mies työmatkoilla..mutta päivä tai siis yö kerrallaan ;)
Hei.
Lisää kokemuksia unikoulun toisesta yöstä. Takapakkia tuli:/ Tyttö laittoi nukkumaan 20.00, heräsi klo 1 kitisemään. Aikani sitä kuuntelin kunnes nousin laittamaan tutia ja peittoa,uudelleen ja uudellen ja välillä mieskin kävi. Välillä itki, välillä oli pienempää ähinää. Tätä jatkui 2 tuntia klo 3 asti, kunnes koitin antaa tytölle vettä. Muutamia hörppyjä otti ja rauoittui. Pääsin sänkyyn ja ei kun ähinä alkoi. Ja uudestaan vesitarjoilu. Sen jälkeen tyttö nukahti ja heräsi klo 6, jolloin annoin maitoa. Aamulla hän heräsi klo 9.20 iloisena ja äiti erittäin väsyneenä.
Oli kyllä kauhea yö mutta periksi en anna. Toivottavasti tämä kantaa hedelmää pian. tyttö on ollut kärttyinen pari päivää eikä ole oikein viihtynyt missään, liekö hampaita tulossa, vaikuttaisiko se öihin, mene ja tiedä. Ja unikoulu jatkuu..käyn taas huomenna kertomassa kokemuksia. Mites muilla menee?
----
Tähtityttö: jatkuuko yhä yhtä hyvin vieroitus?
Tähtityttö moi,
Ensiks ONNEA miten hienosti teitin unikoulu on mennyt! Hieno juttu!
Vähän asian vierestä kommentoin.... tuohon iltamaidon oksentamiseen liittyen. Meidänki poitsu (9kk) oksensi useampana iltana iltapuurot ja maidot kaaressa ulos kun hänellä oli NUHAA...
Lopulta keksittiin mistä oli kyse... annettiin tyhmät pullomaito vähän lämpimämpänä kuin normaalisti kun ajateltiin että lämmin maito helpottais pienen tukkoisuutta. Lämmin maito sai sit ilmeisesti " limat liikkeelle" ja maidot lensi kaaressa ulos. Se oli ihan hirveetä ja se piti tehdä kolme kertaa peräkkäin ennenku tajuttiin mistä se johtui.
Meidän poitsu siis nykyään juo huoneenlämpöistä tuttelia (lämmittämätöntä jos avaamaton purkki, max ihonlämpöiseks lämmitettyä mikäli maito ollu jääkaapissa). Ja toi meidän tarjoilema " oksetus-maito" oli siis selkeästi lämpimämpää kuin 38C. Oliskohan teidänki poika oksetanut samasta syystä??
*Neljäs yö*
(minä toisessa huoneessa nukkumassa, mies hoiti rauhoittelut)
Klo 20.30 Poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn iltapuuron ja -tissin jälkeen.
Klo 23.00 Poika kitisee ja ähisee. Mies käy katsomassa. Silittelee hetken ja poika rauhoittuu.
Klo 01.00 Mies ja minä menemme nukkumaan. Minä toiseen huoneeseen ja mies pojan kanssa makkariin.
Klo 03.00 Mies kertoo aamulla että poika kitisi ja " narisi" klo 03 aikaan. Hän odotteli hetken ja kun kitinä alkoi kovenemaan, käänsi pojan kyljelleen ja antoi tutin.
Klo 06.15 Poika herää hihkumaan ja mies tulee herättämään minut syöttämään pojan.
Klo 06.35 Poika syötetty. Laitan hänet takaisin pinnikseen ja ehdotan vielä nukkumista. Tällä kertaa poika on samaa mieltä ja nukahtaa vielä.
Klo 09.15 Herään pojan kiljahduksiin ja hihkumisiin. Lähdemme aamupuurolle ja aamutoimille.
Noniin, neljäs yö meni sitten erittäin hyvin. Olen todella yllättynyt ja tyytyväinen.
Vähän pelottaa että miten sitten käy kun palaan makkariin pojan ja miehen kanssa ja alan hoitamaan rauhoittelut taas itse..Toivotaan että poika pikkuhiljaa oppii siihen että yöllä nukutaan ja sillä selvä :)
---
ANIZ: Mites teillä meni viime yö? Meillä on mennyt kyllä paremmin kun osasin odottaa. Tosin edelleen on pelko persiissä että tilanne muuttuu huonommaksi kun minä palaan samaan huoneeseen ja hoidan rauhoittelut..
JARJARJAR: Niin en tiedä, voihan se olla että tuo maito vaikutti. Yleensähän poitsu saa tissiä, mutta torstaina pullosta koska olin siinä illalla pois kotoa. Tuon yhden kerran jälkeen maidot eivät ole tullut ylös. Minä kyllä epäilen että olisi johtunut tuosta kovasta yskänpuuskasta, mutta voihan se olla että maitokin oli vähän liian lämmintä.
-Tähtityttö
kiva lueskella onnistuneista unikouluista! :)
Ajattelin ensi yönä aloittaa sitten meilläkin, kun vauva on vihdoinkin terveiden kirjoissa 100% ja on alkanut syömään kiitettäviä määriä iltapuuroa.. mulla on pakko olla itselleni se varmuus, ettei ole nälkäinen.
Meillä siis vauva nukkuu edelleen meidän sängyssä, sänky on kiinni seinässä ja peittokasa estää pääsyn jalkopäästä lattialle, ja minä siinä aitana sitten vieressä.. Mies on nukkunut esikoisen huoneessa patjalla enimmäkseen/siirtynyt sinne kun yöstä kolmestaan ei meinaa tulla mitään, kun esikko mokoma on ottanut tavakseen pari kertaa yössä heräillä niin että tarvitsee rauhoittelijan.. ja kolme parisängyssä on vähän liikaa meille kun tuntuu että jonkun varpaat on suussa koko ajan vaikka miten päin olisi =/ Että ehkäpä olisi aika siirtää tuo sängynvaltaaja omaan sänkyynsä ;) mieluummin otan sinne kuitenkin miehen viereen vaikka nukkuva vauva onkin kiva unikaveri :) LISÄKSI maidonhaju ei ehkä niinkään provosoi ja täten edesauttaisi yösyöntiä jos olemme vähän kauempana toisistamme.
Pelottaa vaan kuinka käy maidon määrän, jos yösyönnit loppuvat ? *olenpa toiveikas..*
Kun meillä ei tosiaan pullo kelpaa ensinkään.. ja enää en viitsisi opettaakaan kun on " jo" 7kk.
No, hyviä öitä vaan kaikille :)
Helmi ja pojat 7kk+1v11kk
olipa sekavaa sepustusta kun luin uudestaan tuon tekstin!!
Tarkoitin siis että maidonhaju varmaan provosoi tuohon yösyöntiin ja vauvan siirtäminen pois vierestä voisi auttaa yösyönnin lopettamiseen..
Mutta kai te ymmärsitte pointin :) (tätähän se yövalvominen teettää, sekavuutta ja sekoilua =/)
Helmi
Hei.
Kolmas yö unikoulusta takana ja väsymys edelleen painaa. Syötin neitin illalla 20 aikaan ja laitoin sänkyynsä nukkumaan. Itse menin nukkumaan 21 aikaan, olin aivan kauhea väsynyt mutta NukkuMatti pirulainen vaan välttelee minua. Tyttö heräsi itkemään klo 23, jolloin juuri aloin saamaan unta. Tutti suuhun ja nukahti uudestaan. Hän heräsi 00.30 kitisemään ja päästelemään " yhyy" ääniä. En mennyt heti ja muutaman kerran ääntely loppui ja minä toiveikkaana, että nyt se nukahti itsekseen. Mutta niin ei käynytkään. Kerran kävin laittamassa tutin ja klo 1 tassuttelin, jolloin neiti nukahti. Heräsi 3.45, jolloin syötin. Sitten nukkui aamuun asti, heräsi 8.30,jolloin mies heräsi aamutoimille työn kanssa ja minä jäin lepäämään.
Näin siis meillä. Todella tiukassa tuntuu olevan tuo oppiminen. Varsinkin tuo kello 1 heräily ei ota millään loppuakseen. Toissa yönä annoin sen tilkan vettä ja heräsi sen jälkeen vasta klo 6 syömään, joten nälkä ei todellakaan ole. Eilen illallakin söi ennen nukkumaanmenoa ison pullollisen vehnä-kauravelliä. Aina sitä toivoo, että josko se ensi yö olisi taas se parempi...Ajattelin nukkua ensi yön korvatulpat korvissa, että heräisin sitten vasta isompaan itkuun.
Te,jotka nyt unikoulutatte, millainen rytmi teidän päivässä muuten on ja montako kertaa vauvat syövät päivässä? Olen miettinyt, että voisinko tarjota vauvalle jossain välissä toisen lämpimän aterian. Vähän vaihtelee,onko päivässä 4 vai 5 syöntikertaa, riippuen monenko aikaan herätään mutta tällainen rytmi on yleensä:
-noin 8.30 herätään
-klo 9-9.30 aamupuuro hedelmäpiltillä, noin 3/4 dl + maitoa
-klo 10-11.30 aamutirsat
-klo 12 liha,kana tai kalasosetta 1,2-1 dl +maitoa
-nukkuu taas 13.30-15
-klo 15 jogurttia 1 purkki +maitoa
-nukkuu 17-18
-klo 18 ilapuuroa kuten aamullakin ja maitoa
-ennen nukkumaanmenoa klo20 iltamaito tai maitovelli
-yölä syö kerran 150 ml maitoa
Jotenkin ajattelin, että voisi sen toisen lämpimän aterian lisätä tai korvata tuon jogurtin sillä,jotta päivässä olisi päivällinen ja lounas. Kommentteja?
aniz:
Jotenkin ajattelin, että voisi sen toisen lämpimän aterian lisätä tai korvata tuon jogurtin sillä,jotta päivässä olisi päivällinen ja lounas. Kommentteja?
Kyllä mun mielestä voit lisätä toisen lämpimän aterian, ns. päivällisen valikoimaan. Meillä tuossa iässä tyttö söi jo aamupuuron, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapuuron sekä juuri ennen nukkumaan menoa iltavellin.
KL.
HELMIÄINEN: Kovasti tsemppiä ja voimia teillekin unikouluun! Toivotaan että sujuu hyvin.
Voi olla että teillä yöt rauhoittuvat hiukan automaattisesti, jos/kun siirrätte vauvan omaan sänkyyn nukkumaan.
Tulethan sitten kertomaan, miten sujuu?! :)
ANIZ: Korvatulpat voisi olla ihan hyvä idea, silloin et heräisi joka ähinään mutta kuulisit kyllä kun tyttö itkee.
Tsemppiä jatkoon!
Meidän päivärytmi on suunnilleen tämmöinen:
-klo: 8.00-9.00 herätään.
-heräämisen jälkeen aamupuuro (vadelma-kaurapuuro) noin 1dl + tissiä
-klo: 11.00 lounas (esim. porkkana-peruna pilttiä 1/2prk tai muuta sosetta 1/2dl) + tissiä
-klo: 11.00-13.00 päikkärit
-päikkäreiltä heräämisen jälkeen tissiä + hiukan hedelmäsosetta
(-noin klo: 15.00-15.30 tissiä - ei aina)
-klo: 15.30-17.00 välillä toiset päikkärit
-klo: 17.00 päivällinen (tällä hetkellä bataattia, vajaa 1dl) + tissiä
-klo: 19.00 alkaen iltatoimet
-noin klo: 20.00 iltapuuro (samoin kun aamulla) + tissiä
-klo: 20.30-21.00 välillä nukkumaan
-Tähtityttö
Meillä ollaan vielä odottavalla kannalla, että tuo puoli vuotta tulee täyteen. On kyllä kannustavaa lukea, että monilla on mennyt niin hyvin. Kyllähän sitä silti alkuun on varmasti itse väsynyt, koska jännittää jokaista äännähdystä ja miettii rauhoittuuko vauva nyt itse vai tarvitseeko siihen jotain avitusta. Mä oon ainakin itsestäni huomannut, että sitten kun on oikein väsynyt ei millään tahdo saada unta.
Tosta oksentamisesta piti vielä sanoa, että voi johtua ihan siitäkin, kun vauva oudoksestaan sai maidon pullosta, niin tulee kovemmalla vauhdilla ja samalla vatsaan menee enemmän ilmaa, joten voi oksentaa siksi. Tai toinen on, että kun on nuhainen ja nielee paljon räkää, niin se laittaa kans oksentaan.
Mä seurailen taustalla teidän edistymistä ja pidän peukkuja pystyssä kaikille!!!
*Viides yö*
(tarkoitus on että nukumme kaikki samassa huoneessa)
Klo 20.45 Poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn puuron ja maidon jälkeen.
Klo 23.30 Poika alkaa ähisemään ja narisemaan. Käymme vuorotelleen miehen kanssa hiukan hyssyttämässä ja silittelemässä poikaa. Lopuksi päätämme että emme mene ja annamme pojan olla ja menemme sitten vasta jos narina yltyy itkuksi. Hetken päästä on hiljaista ja poika on nukahtanut.
Klo 01.00 Menemme miehen kanssa nukkumaan.
Klo 01.20 Poika alkaa kitisemään ja narisemaan. Rauhoittelen, ei vaikutusta, kitinä vain yltyy. Mies rauhoittelee, ja poika rauhoittuu aina hetkeksi.
Klo 02.20 Edelleen narinaa ja kitinää ja poika on todella levoton.
Klo 02.30 Lähden toiseen makkariin nukkumaan ja poika rauhoittuu hetken päästä ja nukahtaa.
Klo 06.05 Mies tulee herättämään minut syöttämään poikaa. Kertoo että sen jälkeen kun lähdin toiseen huoneeseen, on poika nukkunut eikä herännyt kertaakaan.
Klo 06.30 Poika on syötetty ja nukahtaa helposti sänkyynsä.
Klo 09.15 Poika hihkuu ja kiljahtelee. Minua väsyttää aivan mielettömän paljon ja nukahdan uudestaan...Poikakin kuuluu hengittävän taas raskaammin, lienee unessa.
Klo 09.45 Poika hihkuu ja kiljahtelee taas. Nousemme ylös ja aloitamme aamutoimet.
Noniin, viides yö meni niin kauan levottomasti kun olin samassa huoneessa nukkumassa. Ja kun lähdin pois, niin poika rauhoittui.
Mietinkin, että voiko poika vaistota noin hyvin, että äiti nukkuu samassa huoneessa?? Enpä tiedä mitä keksimme, jos tämä jatkuu näin, että aina kun mies on pojan kanssa, menee hyvin. Ja kun minä nukun samassa huoneessa, on levotonta. Mies kuitenkn palaa ensi viikon jälkeen töihin, eikä enää pysty unikoulua pitämään.
Nyt sitten aloin miettimään, että olisikohan ihan raaka ja kauhea vaihtoehto siirtää poika nukkumaan omaan huoneeseen? Ajattelin että tekisimme ensin niin, että poika nukkuu sängyssään tutussa makkarissa ja minä ja mies nukumme toisessa huoneessa. Ja jos menee hyvin, niin sitten totutamme pojan toiseen huoneeseen päikkäreiden kautta?
No, katsotaan miten toimimme..
----
ÄKSY: Kiitos jaksuista ja peukuista! Ja toivottavasti teilläkin menee unikoulu hyvin sitten kun sen aloitatte!
-Tähtityttö
Meillä eka lapsi siirtyi omaan huoneeseen jo 3 kk iässä, kun itse heräilin kaikkiin hänen unituhtaamisiinsa. Hänen öitään omassa huoneessa nukkuminen rauhoitti muutenkin. Toinen lapsi oli viiden kuukauden ja silloinkin syynä oli se, että en oikein osannut nukkua samassa huoneessa, vaan nukuin koko ajan koiranunta. Hänen nukkumisensa ei juurikaan muuttunut, mutta sain itse nukuttua paremmin. Tämä kolmonen nukkuu meidän kanssa samassa huoneessa, kun ei oikein ole vapaata huonetta johon hänet voisi siirtää!!! Ihme kyllä, hänen kanssaan osaan nukkua ihan hyvin. Ehkä tästä kävikin jo selväksi, että mun mielestä lapsen siirtäminen omaan huoneeseen nukkumaan ei ole kovin raaka teko, vaan joskus ihan järkevää.
Sitä piti vielä sanoa, että kyllähän lapsillakin varmaan on välillä sikeämmin nukuttuja öitä ja välillä levottomampia öitä niinkuin meillä aikuisillakin!
änkeän tänne minäkin taas.. kiva on lukea toisten kokemuksia!!
-Tähtityttö: hyvälle kuulosti tuo teidän alustava suunnitelma antaa pojan nukkua ensin tutussa huoneessa ja siirtää ehkä sitten..omaa kokemusta asiasta ei ole mutta meille ei tullut edes mieleen kokeilla tuollaista kun ollaan myös mietitty omaan huoneeseen siirtoa tässä joskus..
-Aniz: tsemppiä sullekin kovasti. Meillä oli myös joskus 3-4kk iässä tosi huonot yöt ja paranivat sillä että aloin antaa korviketta ja sit iltavellin lisänä.. Meillä syödään aamu ja iltapuurot, aamupäivällä liha/perunamössö ja illalla kasvismössö. Tissiä väleissä ja hedelmiä tai jogurttivälipaloja myös..eli nälkä ei kyllä pitäisi olla. Minäkin oon antanut nyt vesihörpyt vain yöllä.
Yöt on nyt olleet kyllä aika vaihtelevia. Nukkumaan saaminen on todellista taistelua.. voisitteko kertoa millä taiotte omanne unille?! Meillä nukkuu poika päiväunet sekä pienet iltaunet ulkona..sisälle ei saa sammumaan millään..mistä lie johtuu..
Mietin minäkin onko ne hampaat vihdoin kohta tulossa (poika pian 7kk) kun nyt pari päivää on syöminen ollut hankalampaa..sit kun ei päivällä syö niin jo etukäteen miettii että no niin, nyt on sit tietty yöllä nälkä jne.. Tuo oma nukahtaminen on kyllä myös joskus tosi vaikeeta ja sitä kun oikein kovaa yrittää niin jo varmasti karkaa unimatti tosi kauas! Mulla auttaa joskus kun kuuntelen rentoutuskasettia korvalapuilla hetken.
Aniz vielä, auttoiko korvatulpat??
Joopa. on ajatus vähän töksis töks taas.. mutta sinnikkäästi mekin täällä jatketaan unikouluamme samalla rytmillä ettei nyt lähde enää muuttamaan juttuja.. mies on taas muutaman viikon pois kotoa niin on yritettävä kerätä voimia!!
Jaksamista tasapuolisesti!!!
onnea vain :)
Minä täällä lueskelen unikoulu-tekstejä ja keräilen henkisiä voimavaroja josko sellaisen saisin pidettyä meillä :P
Ongelma on myös tuo taajaan tissittely yöllä, tosin meillä ei ole vauvalla tuttia ollenkaan käytössä joten mitään " korvaavaa" ei ole tarjota..
Vauva on ollut kipeänä nyt kk sisään pari kertaa, ja sai lisäksi hurjan allergisen reaktion antib.kuurista, joten en ole vielä " raaskinut" pitää unikoulua vaikka ikääkin on pian 7kk.
Kunhan tuosta kunnolla tervehtyy, niin jos sitten vaikka :)
Hieno juttu että noin hyvin on teillä alkanut!
Helmi