Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unikoulu-päiväkirja

03.01.2007 |

Ajattelin nyt pitää itseni (ja ehkä muidenkin) iloksi unikoulu-päiväkirjaa. Ehkä tästä on joillekin hyötyä, ehkä ei. Tai ehkä ketään ei edes kiinnosta ;) Mutta saan ainakin itselleni ylös miten unikoulu on meillä mennyt.

Lähtökohta:

Poika 6kk heräilee läpi yön 2-8 kertaa. Haluaa aina tissiä, vaikka nälkä ei varmasti enää ole. Enemmän lienee kyse tottumuksesta, ja tätä mieltä on myös neuvolan terkka kun hänelle soitan ja kysyn voisiko unikoulua harkita. Terkka on sitä mieltä että poika syö jo päivällä sen verran hyvin, että yöllä ei varmastikaan enää ole nälkä. Ja sen puolesta puhuu myös se, että yöllä poika lussuttaa tissiä vain hetken ja nukahtaa sen jälkeen tissille.

Päätämme siis miehen kanssa että aloitamme unikoulun ke-to välisenä yönä kun mies jää lomalle ja voi olla yöt pojan kanssa. Päätämme että pyrimme siihen että yön ensimmäinen ja ainoa tissi olisi noin kuuden aikaan ja sen jälkeen unet vielä hetken jatkuisivat.

Lähdemme liikkeelle lempeällä unikoululla. Eli kun poika herää itkemään niin käännämme kyljelleen, taputtelemme pyllylle ja hyssyttelemme. Tarvittaessa otamme syliin. Alkuun on tarkoitus että minä nukun eri huoneessa, että poika ei haista maitoa ja mieheni hoitaa hänet yöllä.

Päätin nyt sitten kuitenkin aloittaa unikoulun itsekseni jo viime yönä (ti-ke välinen yö) koska halusin kokeilla onnistuuko se minulta.

---

*Ensimmäinen yö*

(hoidin itse, mies toisessa huoneessa nukkumassa ja keräämässä voimia varsinaiseen unikouluun :D)

Klo. 20.00 Poika nukahtaa puuron ja tissittelyn jälkeen helposti omaan sänkyyn.

Klo 23.15 alkaa kitinä ja ähinä. Olemme vielä miehen kanssa molemmat hereillä. Koska kitinä ei ylly itkuksi, käyn vain parin minuutin välein silittämässä ja hyssyttämässä. Kun itku alkaa, menee mies rauhoittelemaan. Itku alkaa olla huutoa ja mies ottaa pojan syliin. Poika itkee ihan kunnolla, eikä rauhoitu. Otan pojan syliini ja käännän hänet katselemaan peilistä. Kun poika rauhoittuu, lasken hänet takaisin pinnasänkyyn ja hyssyttelen uneen.

Klo 23.45 Poika on taas unessa. Minä ja mies ihmeissämme: Näinkö helposti tämä kävikin ;)

Klo 0.25 menemme itse nukkumaan miehen kanssa

Klo 3.45 poika alkaa kitisemään ja kiljahtelemaan ja " narisemaan" . Laitan tutin suuhun, hyssyttelen ja käännän kyljelleen ja taputtelen pepulle. Annan unirätin ja unipupun käden ulottuville. Poika nukahtaa. Minä istun sängyn laidalla ja hymyilen hölmönä: Miten tämä nyt taas meni näin helposti.

Klo 5.45 poika itkeskelee. Päätän että nyt on hyvä aika syödä tissiä ja nostan pojan sängystään syömään. Poika syö ihan hyvällä ruokahalulla, eikä nukahda tissille.

Klo 6.05 Laitan pojan takaisin pinnikseen ja hän nukahtaa.

Klo 8.30 poika hihkuu ja kiljahtelee sängyssään. Pupu saa kyytiä ja poika on hyvällä tuulella.

Myös äiti on hyvällä tuulella ;)

Siinä siis ensimmäinen yö. Kaikki meni paremmin kuin osasin edes kuvitella. Tähän asti poika ei ole rauhoittunut millään mulla kuin tissillä.

Tosin epäilen että tämä oli nyt helppo yö, koska ehkä poikakin oli ihmeissään että mitäs nyt tapahtuu kun ruokaa ei tulekaan.

Ja siis tuo yksi syöttö (kello kuuden aikaan) on nyt tarkoitus pitää vielä jonkun aikaa. Haluan varmistaa siitä että poika saa varmasti tarpeeksi ruokaa. Mutta varmaan sitten 1-2 kk:n päästä pyrimme pääsemään myös siitä eroon.

Luulenpa kyllä että ensi yö on vaikeampi kun poika tajuaa että ruokaa ei ihan oikeasti tipu ;) ....Katsotaan miten käy!

Kommentit (47)

Vierailija
21/47 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heissan.

Taitaapi olla 4. yö takana..ei jaksa enää muistaa. Aika kehnosti menee edelleen. Yleensä tyttö nukahtaa omaan sänkyyn hyvin mutta eilen jouduin tassuttelemaan. Heräsi klo 00.00 ja kitisi, välillä itki 1.45 asti. Otin hänet viereeni ja annoin vesihörppjä mutta ei rauhoittunut siihenkään. Nostin takaisin omaan sänkyyn ja viimein nukahti. Heräsi syömään 4.45. Nukahti heti syönin jälkeen ja heräsi aamulla 9 aikaan. Tai saattoi olla hereillä jo aikaisemmin mutta itse heräsin tytön ääntelyyn silloin.

Tulisi jo ne hampaat jos on tullakseen. Ei tätä kovin kauan jaksa...

TÄHTITYTTÖ: Siirtäkää vain lapsi omaaan huoneeseen. Me teimme niin kolmisen viikkoa sitten ja kyllä yöunien laatu on huomattavasti parantunut. Nyt tosin kun tyttö ähisee öisin niin joutuu toisessa huoneessa ravaamaan ja siiä kyllä itsekin virkustuu. Mutta en herää kaikkiin ääniin eikä tyttö herää meidän ääniin kun on vielä aika kahisevat peitotkin. Ompelin samana iltana tytön pinniksen päälle verhon niin että pinnis tuntuisi enemmän pesämäiseltä eikä tyttö näkisi kovin minua kun käyn tutia laittamassa. Verhon ripustin katosta roikkumaan kun ei ole oikeaa tankoa. Itse kannatan lapsen siirtämistä enkä ole kyllä katunut enkä kärsinyt huonosta omasta tunnosta. Vietimme myös päivällä aikaa enemmän toisessa huoneessa, jotta tyttö tottui siihen ja kaikki iltarutiinit suoritettiin siellä;rauhoittuminen ja iltamaidon syönti.

SAILING: korvatulpat kyllä auttoivat mutta ogelmana on, että niitä ei välttämättä saa kovin tiiviisti ja ne täytyy laittaa aika syvälle ja tulee korvat kipeäksi ja kerääntyy vaikkua..yök. Meiläkään tyttö ei nuku sisälle helposti joten nukutan joka päiväunet ulos. Onneksi nukahtaa helposti vaunuihin. Illallakin nukahtaa hyvin itse. Saattaa mölistä sängyssä ja pari kertaa voi joutua tutia laittamaan mutta siinä se. Illalla on samat kuviot;syödään, käydään pesulla, mennään omaan huoneeseen leikkimään tai lukemaan ja rauhoittumaan. Hämärässä valossa annan iltamaidon tai vellin. Pidän hetken sylissä ja siirrän omaan sänkyyn kyljelleen, tutti suuhun ja harso käsien väliin.

Olen ajatellut, että pitäisi siirtyä kaksiin päiväuniin mutta tällä rytmillä se on vaikeaa. Tyttö nukkuu nyt päikkäreitä noin 4 h yhteensä; yksi 2 h pätkä ja kaksi tunnin pätkää.En tiedä,verottaisiko se yöunien määrää....Nyt olen kuitenkin lisännyt yhden lämpimän aterian päivään.

Vierailija
22/47 |
07.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä nyt on tälläinen nostoviesti, ettei tarvitse kovin kaukaa kelata..

Aloitin tänään vihdoin unikoulun,ja nukahtamiseen meni melkein tunti.. mutta sinne vauva lopulta jäi omaan sänkyyn (!) ilman tissiä (!), tosin poika oli tarrautuneena käteeni kiinni kuin mikäkin takiainen ja annoin sitten nukahtaa siihen kättäni vasten :). Klo taisi olla 22 vasta..

Kerran jo ehti tuossa heräilemäänkin, mutta rauhottui tosi nopsaan kun käänsin kyljelleen ja otin " otteen" olkapäästä (viesti oli että äiti on tässä, ei hätää, ja taisi mennä perille kun huokaisi syvään ja pisti silmät kiinni).

Kirjoittelen sitten aamulla/huomenna jossain välissä lisää, kirjoitelkaahan te muutkin!

Helmi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/47 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ala mitään.. yö alkoi ihan lupaavasti, kunnes klo 1.30 heräili kähnäämään, ja siinä silitellessä huomasin että vauva oli tosi kuuma! JA SIIS VASTA JOULUNA OLI VIIMEEKSI KUUMEESSA...

39,5 näytti mittari - tissille siis nukkumaan että saa nestettä koska pulloa ei huoli lainkaan, eihän siinä nukuttu tietenkään.. annoin klo 5 kuumelääkkeen ja 5.30 nukahdettiin vihdoin molemmat.

Minä luovutan, enkä edes harkitse mitään unikouluja kun näköjään pelkkä ajatuskin nostaa kuumeen =/ nukkukoon sitten tissi suussa vaikka lopun ikänsä..

En siis ole mitenkään katkera.. :)

Helmi

Vierailija
24/47 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritähän jaksaa.. voin vaan kuvitella tunnelmasi!! etteköhän vielä ehdi unikoulutella.. nyt vain vauveli terveeksi :)

täällä meni yö ihan ok, kerran heräsi mutta reilun puolen tunnin kuluttua asettu takasin unille.. meillä alkaa vaan olla tuo nukkumaankäynti kohta stressaavampaa. ihan kun pojan vuoteessa ois joku virkistyspatja kun on monesti jo tosi väsynyt iltapuuhien jälkeen mutta kun sänkyyn laittaa niin alkaa mieletön mylläys ja aikansa temuttuaan kova huuto eikä rauhoitu..välillä ei sylissäkään.

No, pitää vaan yrittää olla sitkeä.. nyt taas vaan kun mies on työmatkoilla on aika väsyttävää kun ei ole sitä toista, meinaa jo illalla alkaa stressi tulla kun mietii nukkumaanlaittoa ja kai se vauvakin sen kireyden minusta vaistoaa.

tätä juttuahan tulisi mutta " häiriköi" tämän enempää :)

Vierailija
25/47 |
08.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Kuudes yö*

(minä toisessa huoneessa, mies pojan kanssa)

Jatkoimme viime yönä nyt sitten kuitenkin niin, että mies meni nukkumaan pojan kanssa. Pojalla on edelleen aika kova yskä ja nuha joten mies tahtoi " valvoa" pojan unta <3

Klo 20.00 Poika nukahtaa helposti puuron ja tissin jälkeen.

Klo 23.50 Poika aloittaa kitinän ja ähisemisen ja narinan. Käymme välillä vuorotellen miehen kanssa rauhoittelemassa.

Klo 00.20 Poitsu on taas unessa.

Klo 01.00 Minä menen nukkumaan, mies jää vielä pelaamaan tietsikalla.

Klo 03.30 Mies menee nukkumaan. Poika on nukkunut tähän asti inahtamatta.

Hetken kuluttua miehen nukkumaan menemisestä alkaa narina ja kitinä.

Pari kertaa mies rauhoittelee pojan tutilla.

Klo 06.00 Poika herää kuin herätyskellona hihkumaan aamumaitoa :) Mies tulee herättämään minut.

Klo 06.20 Poika nukahtaa uudestaan.

Klo 08.15 Poika hihkuu sängyssään, minua väsyttää...

Olen nukahtanut uusiksi koska sitten klo 09.20 herään uudestaan pojan hihkumiseen ja kiljahteluun.

Lähdemme aamutoimille.

Noniin, kuudes yö meni siis ihan hyvin taas. Mies tosiaan huomasi että poika oli inahtamatta kun hän ei ollut huoneessa, mutta lähes samantien kun hän meni nukkumaan, muuttui poika levottomaksi.

Luulenpa, että ensi yönä meillä sitten kokeillaan sitä että poika nukkuu meidän makkarissa ja me menemme toiseen huoneeseen nukkumaan. Katsotaan :)

Jännä juttu on se, että poika herää lähes joka yö samaan aikaan (klo 0.00 molemmin puolin) kitisemään ja narisemaan. Ennen sai aina sitten tissiä jo silloin. Kaipaileeko sitten vielä sen perään, vai mikä on?

Kitinä on aika kovaa ja yltyy sitten itkuksi jossei mene rauhoittelemaan.

Kuinkahan kauan siinä menee, että poika tajuaa sen että tissiä ei tipu, eikä tarvitsisi edes rauhoittelua?

----

ÄKSY: Joo alkaa tuntumaan että mekin kyllä siirrämme pojan nukkumaan omaan huoneeseen. Kiitos kannustavasta viestistä!

SAILING: Meillä tehdään joka ilta samaan aikaan samat rutiinit ja olemme myös totuttaneet pojan nukkumaan sisällä. Meillä oli myös

jokin aika sitten vaikeaa tuo iltaunille nukahtaminen, mutta aloimme tekemään niin että laitoimme pojan sänkyyn, peittelimme ja silittelimme hetken aikaa. Ja sitten sanoimme että hyvää yötä ja lähdimme huoneesta. Jos kitisi, emme menneet heti luokse. Vasta sitten jos kitinä yltyi itkeskelyksi. Jonkun aikaa ramppasimme

muutaman minuutin välein tunninkin verran nukuttamassa poikaa, mutta pikkuhiljaa poika oppi nukahtamaan itsekseen. Kovasti jaksuja sinulle!

ANIZ: Kovasti voimia ja jaksamista unikouluun! Meillä poika nukkuu kahdet päikkärit 11-13 välillä ja 15.30-17.00 välillä. Kiitos sinullekin kannustuksesta siirtää poika omaan huoneeseen.

HELMIÄINEN: Voi ei, kurja kuulla että teillä on pikkuinen taas sairaana!On varmasti raskasta, en osaa edes kuvitella. Voimia koko perheelle! Hyvin teillä kuitenkin tuo nukahtaminen sujui eilen, se on tosi hyvä juttu! Toivottavasti pian vauva paranee!

-Tähtityttö

Vierailija
26/47 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Seitsemäs yö*

(jatkettiin samaan malliin, mies pojan kanssa ja minä toisessa huoneessa)

Klo 20.45 Poika nukahtaa helposti omaan sänkyyn puuron ja tissin jälkeen.

Klo 21.30 Alkaa kitinä ja narina. Sitä jatkuu jonkun aikaa ja käymme välillä rauhoittelemassa poikaa.

Klo 22.00 Poika rauhoittuu.

Klo 01.00 Mies ja minä menemme nukkumaan. Kuulen kun poika alkaa kitisemään, mutta rauhoittuu hetken päästä.

Klo 02.30 Minä valvon edelleen..Hmm, pitäisikö harkita sitä unikoulua äidillekin ;)

Klo 06.30 Mies tulee herättämään minut, poika tahtoo ruokaa. Mies kertoo että yö on ollut melko levoton, poika on havahtunut vähän väliä. Ja kuulemma tuntuu siltä että heti taas muuttui levottomaksi kun mies meni nukkumaan.

Klo 06.50 Poika on syötetty ja menemme takaisin nukkumaan.

Klo 09.55 Herään pojan hihkumiseen. Hups, kylläpä nukuimme pitkään!

Aloitamme aamutoimet.

Jooh, eli yö meni aika levottomasti..Olisin halunnut jo viime yönä kokeilla sitä että olisimme nukkuneet miehen kanssa eri huoneessa kun poika, mutta mies halusi olla pojan kanssa.

Ensi yönä yritän pitää puoleni ja kokeilla sitä että poika nukkuu itsekseen.

Näin meillä, mites muilla? :)

-Tähtityttö

Vierailija
27/47 |
09.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä vauvalla todettiin sitten eilen korvatukehdus - lieneekö jo uusi, vai eikö jouluinen ole parantunut ensinkään, sitä en tiedä..

aloittelen unikoulut taas tämän antib.kuurin jälkeen..

tsemppiä kaikille:)

Helmi

Vierailija
28/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tähtityttö se mieskin varmaan pian uskoo, että teidän vauvanne nukkuu paremmin itekseen omassa huoneessa. Voihan ekana yönä sen oven jättää vaikka auki tai jotain niin äänet kuuluu vieläkin paremmin toiseen huoneeseen. Toivottavasti huonejärjestelyt rauhoittavat loputkin heräilyt.

Helmiäinen: Meillä kanssa pojalla uusi korvatulehdus, vaikka vasta jouluna oli viimeksi! Päiväunet meillä sujuu korvakipuisella paremmin, kun nostaa vaunujen selkänojaa puoli-istuvaan asentoon (poika on jo niin iso, että ei mahdu kantokoppaan enää 6kk/71 cm). Makuullahan korvakipu tuntuu kaikista eniten. Voimia pienen potilaan hoitamiseen!

Vierailija
29/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva lukea miten muilla menee. Meillä on kohta 7kk ikäiset Kaksoset tyttö ja poika. Heräilevät yöt eriaikaan, vaikka ollaan kokeiltu päiväunet rytmittää samaan tahtiin. ja nukkumaankin laittaa samaan aikaan. Ollaan kokeiltu myö perhepetiä se sekoitti entisestään parempi nukuttaa omiin sänkyihin. Pitäis alkaa kokeilemaan sitä unikoulua. Meillä vauvat ei suostu syömään tuttia. Öisin joudun antamaan pariinkin otteeseen maitopullon molemmille tietenkin eriaikaan. Aika raskasta on tää touhu. Ollaan alettu vasta syömään viittä ateriaa päivässä. Toivottavasti teiltä löytyy neuvoja miten kannattaa kokeilla. Et jaksettais mun miehen kanssa mennä eteen päin.

Vierailija
30/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

olipa ihana lukea tätä kun itse olen miettiny kans unikoulua. meillä tuo kakkonen tulee nyt 8kk ja joinakin öinä herää tunnin välein ja rauhoittuu vain sylissä kun kävelee tai pullolle. kuukauden päästä alkaa työt, hirvittää.

itse olen harkinnu sairaalan unikoulua. siellä ei tassutella ja sen jälkeen yöt pitäis mennä kokonaan heräämättä!! esikoiselle tein tassuttelua kotona ja pullo jäi mutta heräilyt jatkui. kuulemma vain totaalinen huomioimattomuus tepsii... esikko nukkui yöt varmaan vasta n 1.5 vuotiaana...

mitä sanotte? annanko itkeä koko yön? tuntuu kamalan julmalta...

hanimböörd

Vierailija
31/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Kahdeksas yö*

(poika meidän huoneessa pinniksessä, minä ja mies toisessa huoneessa)

Noniin, sain vihdoinkin miehen suostuteltua siihen että nukumme eri huoneessa kun poitsu, ja kokeilemme rauhoittaako se öitä. Jätimme pojan nukkumaan pinnikseen meidän huoneeseen, se kun on tuttu huone ja menimme itse toiseen huoneeseen.

Klo 20.00 Poika nukahtaa helposti puuron ja tissin jälkeen.

Klo 0.30 Menemme miehen kanssa nukkumaan.

Klo 0.50 Poika alkaa kitisemään ja ähisemään, mutta rauhoittuu helposti kun mies käy vähän hyssyttämässä.

Nyt en muista kellonaikoja, kun olen nukkunut..Mutta mies kertoi että oli käynyt pariin kertaan hyssyttämässä poikaa. Minä kuulin kerran kun poika itkeskeli, mutta muita ähinöitä en ole kuullut. Mies lienee meillä herkempiuninen ;)

Klo 05.30 Poika alkaa hihkumaan ja kiljumaan ja huutelee aamutissiä. Syötän pojan.

Klo 06.00 Poika syötetty ja taas nukkutaan.

Klo 08.45 Poika herää hihkumaan ja kiljumaan ja herättelee meidät uuteen aamuun. Aloitamme aamutoimet.

Joo, eli yö meni ihan hienosti. Minä en ole kuullut niitä pojan kaikkia pikkukitinöitä ja ähinöitä, mutta mies on nekin kuullut ja käynyt poikaa aina katsomassa. Sen kuulin sitten minäkin kun poika alkoi itkemään.

Jatkamme nyt samaan malliin, että poika nukkuu eri huoneessa kun me. Katsotaan miten jatkossa menee.

-----

ÄKSY: Joo, mies uskoi nyt vihdoinkin ;) Paranemista teidän poitsulle!

MINSKU: Minä en osaa muuta sanoa, kuin että suosittelen kyllä unikoulua. Teillä toki tilanteen tekee erikoiseksi se, että on kaksi lasta. Olisiko teillä mahdollista tehdä niin että miehesi kanssa jakaisitte " työt" ? Eli toinen unikouluttaisi toisen vauvan

ja toinen toisen? En kyllä tiedä miten se edes käytännössä toteutuisi. Kovasti jaksamista teille!

HANIMBÖÖRD: Kyllä minunkin mielestäni se huudattaminen kuulostaa julmalta :( Mutta ehkä joskus ei ole muita vaihtoehtoja? Teillähän

voisi olla tietysti vaihtoehto tuo sairaalan unikoulu, koska töihin paluu on jo noin lähellä. Voimia!

-Tähtityttö

Vierailija
32/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se oikein taida onnistua se täytyy yhdessä tai yksin toteuttaa. Viime yönä huomasin ettei tyttö tarvinnu kun pienen tilkan maitoa ja sit oli taas unessa. Se varmaan riittää kun hyssyttää yöllä uneen. Kun päivällä syövät paljon ja illalla tankataan puuroa ja maitoa. Poika taas alkaa juttelemaan ja päristelemään yöllä mitä sille sit voi tehdä? Ei oikein mitään? jos meet siihen viereen niin hän alkaa naureskelemaan. Pitääkö antaa itsekseen höpistä? Eli miten se aloitettiin se unikoulu ei maitoa yöllä kun vasta aamulla vai? yritetään hyssytellä ja kokeilla tarjota tuttia. Entä jos tulee kauhee huuto mitä sitten? Kestetäänkö vaan? Kyllä ne varmaan saajo luopua yö syötöstä?

Vierailija
33/47 |
10.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Meillä toteutetaan siis ns. lempeää unikoulua. Eli kaikkiin pikkukitinöihin ei reagoida. Tai jos kitinä jatkuu pitkään, niin käymme silittämässä ja hyssyttämässä. Ekana yönä meillä yltyi itkuksi kerran ja silloin otimme pojan sitten lopulta syliin kun silittelly ja tassuttelu ei auttanut. Eli ajatus on, että syliin nostamista vältetään, mutta jos itku vain yltyy eikä enää rauhoitu muuten, niin otetaan syliin. Sitten kun itku loppuu, lasketaan takaisin sänkyyn. Kun lapsi on sylissä, ei hänelle juurikaan jutella. Ja muutenkin kun yöllä menee hyssyttämään, ei hänelle puhuta mitään muuta kun esim. " nyt nukutaan, on yö."

Teimme sen päätöksen kun unikoulun aloitimme, että syötän pojan ensimmäisen ja ainoan kerran kuuden aikaan aamulla. Ja tässä päätöksessä on pysytty.

Ja tuohon, että teidän poika heräilee juttelemaan yöllä..Jos hänellä ei ole mitään hätää, eli höpöttelee todellakin vain itsekseen, niin antakaa höpötellä. Eli ette mene luokse, ette vastaa jutteluun jne.

Vasta jos alkaa itkemään, niin sitten luokse ja rauhoittelette. Mutta kun hän vain juttelee, niin ei hänellä ole kyllä mitään hätää ;)

Netistä löytyy paljon tietoa tuosta lempeästä unikoulua, ihan kun vain kirjoitat sen googleen hakusanaksi.

Hurjasti voimia ja tsemppiä teille!

-Tähtityttö

Vierailija
34/47 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin eilen meidän kaksosille unikoulun. Meni tosi hyvin. Poitsu nukkui suorilta 6.30 ja Tyttö 02.15 pientä kitinää silittelin ja nukahti samantien heräs kans 6.30. Annoin molemmille maitopullon. ja sit taas tyttö nukahti ja poika jutteli noin puol tuntia ja nukahti sitten. Herättiin vasta 9.00 aikoihin. Ensimmäinen yö meni kivasti saas nähdä miten seuraava yö menee.

Vierailija
35/47 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

hieno juttu Minsku!!!

:)

Minä en sairaalan unikouluun raaskisi laittaa - vaikka itse en olisikaan kuulemassa, tieto siitä että pikkuinen huutaisi ja huutaisi ja huutaisi ja huutaisi eikä kukaan tuttu ja turvallinen/pahimmassa tapauksessa KUKAAN menisi.. iik, yäk, ei meille sopisi :(

Kävimme tänään neuvolassa, ja painoa ja pituutta oli tullut vauvalle tosi vähän. Varmaan nuo korvatulehdukset ovat vaikuttaneet omalta osaltaan, mutta vaa' an lukemat olivat jokatapauksessa aika karut. En uskalla omin päin alkaa nyt lopettamaan yösyöttöjä,en voi ottaa omalletunnolleni painon ja pituuden huonoa kehitystä, jos se siitä vielä huononisi yösyöntien loputtua. En TIETENKÄÄN muistanut keskustella tästä asiasta terkan kanssa..

Vai kuinka, voisiko paino lisääntyä jos yösyöntien loputtua soseiden määrä lisääntyisi..? Onkohan kellään kokemusta tälläisestä???! Täytyy varmaan olla yhteydessä neuvolaan vielä.

Helmi

Vierailija
36/47 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin, tilanteita on kyllä monenlaisia.. teilläkin on tuo työjuttu tulossa.. vaikeita asioita.

Toisaalta voisi olla " armeliaampaa" kaikille että vauva huutaisi yön,pari, jonka jälkeen nukkuisi. Sinä jaksaisit paremmin töissä ja kotonakin, ja tämä taas olisi kaikkien etu!

Meillä esikoisesta sanottiin, että voi olla että nukkuu vasta 2-vuotiaana täydet yöt, on hyvin aktiivinen ja imee kaiken itseensä ympäristöstään minkä vain voi :) ja niinhän se on, ensi kuussa täyttää 2 ja vieläkin ajoittain itkee öisin, kovastikin.. hänelle se on enemmänkin luontaista..

Helmi

Vierailija
37/47 |
11.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, eli yhdeksäs yö meni aika samanlailla kun muutama viime yö.

Kerran yritin minä käydä poikaa rauhoittamassa, niin huutohan siitä seurasi. Poika vain itki ja itki. Mies tuli sitten tilalle, niin meni ehkä kaksi sekuntia niin poika rauhoittui ja jatkoi unia..

Eli tässä on sitten tämä meidän ongelma. Mies palaa maanantaina töihin, eikä voi enää sen jälkeen viikolla hoitaa hyssyttelyjä, vaan minun pitää se tehdä. No, poika näköjään kuitenkin yhdistää minut edelleen yösyömiseen, tai no maitoon yleensäkin, joten soitin sitten terkalle että mitä teen. Pitää nyt sitten ensi yönä vaan tehdä niin että minä menen rauhoittelemaan poikaa ja jos tulee itkua niin sitä tulee. Sitten minä rauhoittelen tai otan syliin jne. Ja mies ei tule siihen väliin.

Tulee varmaan siis mielenkiintoinen yö..

Tulen huomenna kertomaan miten meni.

MINSKU: Hieno juttu, teillä meni upeasti eka yö! Onnea ja tsemppiä myös jatkoon!

HELMIÄINEN: Enpä osaa sanoa tuohon painojuttuun mitään, mutta ehkä se on sitten parempi pitää ne yösyötöt vielä kuvioissa? Tai sitten soitat neuvolaan ja kysäiset asiasta.

-Tähtityttö

Vierailija
38/47 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän siis ponnistella ja vakuuttaa itselleni, että nyt on pakko toimia!!!

Poika 11 kk, ei ole koskaan ollut hyvä nukkuja.. vielä ei ole elämässään nukkunut yhtään yötä putkeen... kaks tai kolme heräämistä taitaa olla parasta herkkua. Sen vielä jaksaisinkin, mutta nyt ollaan pari kuukautta oltu tilanteessa jossa herää loputtomalta tuntuvan määrän kertoja... tai pyörii ja möyryää, seisoo, istuu, heittäytyy makaamaan, potkii, siis kukaan muu ei ainakaan nuku samassa sängyssä. Tissi ainoa rauhoittava tekijä.

Mutta nyt saa riittää.

NÄIN LÄHDETÄÄN LIIKKEELLE!

*Tyttö (2v3kk)siirtyy isojen siskojen kanssa samaan huoneeseen, saadaan huone tyhjäksi tälle nukkumaan opettelevalle.

*Tissi pois kokonaan yöllä. Illalla kyllä, ennen nukkumaan menoa... mutta nukahtaminen ilman tissiä.

*oma sänky, vain ja ainoastaan.

*tassuttelu, syliin vain jos äityy itkemään paljon.

*vanhempien makuuhuone pyhitetään sille nukkuvalle vanhemmalle!!!JOKU NUKKUU MEILLÄ ENSI YÖNÄ!!!!!!!

HUH HUH!!! Nyt vaan tarvittais voimaa!!!! TÄÄLTÄ LÄHTEE SITÄ KAIKILLE SAMOISSA ONGELMISSA PAINIVILLE!!!!!

ps. jos jollekulle tulee mieleen jotain mitä vielä pitäis ottaa huomioon.. otan mielelläni tietoa vastaan... omat aivot toimii vajaa teholla, jatkuvan uni vajeen vuoksi (tosin enää ei muista miltä riittävä uni tuntuu ja toivoo ettei tämä aivotoiminnan taso ole" normaalia" )

TÄNÄÄN SE ALKAA!!

T: EviEsteri

Vierailija
39/47 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Tulin kertomaan viimepäivien ja öiden kokemuksiani. Aikaisemmin tässä ketjussa kerroin, kuinka meidän unikoulutus ei ottanut onnistuakseen. Eikä se onnistunutkaan. Mutta olen silti hyvillä mielin ja helpottunut.

Haluan kertoa tästä " epäonnistumisesta" muillekin, joilla se ei ole onnistunut tai vaikka lohduttavana kokemuksena ja esimerkkinnä niille, jotka ovat aloittamassa.

Niin..yritin siis unikouluttaa 7kk ikäistä tyttöämme 7 yötä! Olin erittäin johdonmukainen ja toimin aina samoin;tutti suuhun, tassuttelua yms. Kokemuksiani voi lukea ylempää. Tänä aikana ei mikään muuttunut vaan tyttö heräsi joka yö 1-2 välillä ja parhaimmillaan meni 2 tuntia, jotta sain hänet nukahtamaan pidemmäksi aikaa. Vakavasti aloin jo miettimään hänen itkettämistään mutta onneksi en tähän päätynyt. Päädyin siihen, että hän ei ole vielä valmis luopumaan tuosta noin klo 2 syönnistä, kun en sitä kohtuudella saanut siirrettyä aamuun. Itse olin yös todella väsynyt ja viimeisen yön jälkeen alkoi yhtäkkiä kaupassa huimata. Mies oli vuorotyössä eikä voinut osallistua.

Aikaisemmin ennen unikoulua olin antanut tytölle tuohon aikaan yöllä noin 150 ml korviketta (ei ole saanut tissiä 4kk eteenpäin). Nyt latasin saman verran myslivelliä. No, tyttö söi illalla puuroa ja maitoa, heräsi klo 2, jolloin annoin vellin ja hups! nukkui klo 6 asti, jolloin vähän aikaa itsekseen höpötti, nukahti uudestaan, heräsi 7.30, jolloin otin viereeni ja nukkui vielä 8.30 asti. Saman tien muuttui myös päivärytmi; ennen tyttö jaksoi olla kaksi tuntia hereillä yhteen menoon mutta nyt yllättäin valvoikin 3 tuntia. Saman tein jäi pois kolmannet päiväunet. Ennen hän oli nukkunut 2h, 1h ja 1h ja nyt 2+2h.

Nyt tunnen itseni täysin hölmöksi; miksi yritin niin kauan ja miksi en tätä aikaisemmin kokeillut, miksi ¿kiusasin¿ lastani niin kauan. No, onpahan ainakin kokeiltu. Toivon, että tyttö jättää itse aikanaan yösyötön pois tai sitten kokeilen joskus myöhemmin mutta yhdellä syötöllä yössä mennään ja olen siihen ihan tyytyväinen, varsinkin jos velli pitää nälkää aamuun asti.

Voimia kaikille, jotka yrittävät mutta kokemukseni pohjalta voin sanoa, että joskus vauva ei ole siihen valmis, silloin kannattaa kokeilla jotain muuta ratkaisua. Tulosten tulisi näkyä 4-5 yön aikana.

Iloisin terveisin Aniz

Vierailija
40/47 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva oli kuulla että löysit teille tähän hetkeen sopivan menetelmän!! Se on kyllä niin totta että pitäisi muistaa kuullostella sitä omaa lasta, hänen tarpeitaan ja valmiuksiaan ja rohkeasti kokeilla eri juttuja.

Meillä on myös yöt olleet rauhallisempia ja se stressaava nukkumaanmeno muuttunut todella paljon rauhallisemmaksi. Olen pysynyt samassa rutiinissa tarkkaan ja poika riehuu aikansa sängyssä, pari kertaa olen nostanut syliin rauhoittumaan jos äityy ihan isoksi itkuksi ja sitten rauhoittuu ihmeen hyvin.. pitkät itkut on olleet nyt ainakin poissa. Myös yöt nukkunut paremmin, jos herää ja muuttuu todella itkuiseksi, syliin nosto ja vesihuikka auttavat. Eka tissittely on vasta kuuden aikaan, välillä menee seitsemäänkin ja saattaa jatkaa vielä hetken unia. Ihana tunne!!! (ja pitäisi nyt nauttia tästä eikä ajatella että milloinkahan taas loppuu..) Hampaita ei vielä näy..