Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Unikoulu-päiväkirja

03.01.2007 |

Ajattelin nyt pitää itseni (ja ehkä muidenkin) iloksi unikoulu-päiväkirjaa. Ehkä tästä on joillekin hyötyä, ehkä ei. Tai ehkä ketään ei edes kiinnosta ;) Mutta saan ainakin itselleni ylös miten unikoulu on meillä mennyt.

Lähtökohta:

Poika 6kk heräilee läpi yön 2-8 kertaa. Haluaa aina tissiä, vaikka nälkä ei varmasti enää ole. Enemmän lienee kyse tottumuksesta, ja tätä mieltä on myös neuvolan terkka kun hänelle soitan ja kysyn voisiko unikoulua harkita. Terkka on sitä mieltä että poika syö jo päivällä sen verran hyvin, että yöllä ei varmastikaan enää ole nälkä. Ja sen puolesta puhuu myös se, että yöllä poika lussuttaa tissiä vain hetken ja nukahtaa sen jälkeen tissille.

Päätämme siis miehen kanssa että aloitamme unikoulun ke-to välisenä yönä kun mies jää lomalle ja voi olla yöt pojan kanssa. Päätämme että pyrimme siihen että yön ensimmäinen ja ainoa tissi olisi noin kuuden aikaan ja sen jälkeen unet vielä hetken jatkuisivat.

Lähdemme liikkeelle lempeällä unikoululla. Eli kun poika herää itkemään niin käännämme kyljelleen, taputtelemme pyllylle ja hyssyttelemme. Tarvittaessa otamme syliin. Alkuun on tarkoitus että minä nukun eri huoneessa, että poika ei haista maitoa ja mieheni hoitaa hänet yöllä.

Päätin nyt sitten kuitenkin aloittaa unikoulun itsekseni jo viime yönä (ti-ke välinen yö) koska halusin kokeilla onnistuuko se minulta.

---

*Ensimmäinen yö*

(hoidin itse, mies toisessa huoneessa nukkumassa ja keräämässä voimia varsinaiseen unikouluun :D)

Klo. 20.00 Poika nukahtaa puuron ja tissittelyn jälkeen helposti omaan sänkyyn.

Klo 23.15 alkaa kitinä ja ähinä. Olemme vielä miehen kanssa molemmat hereillä. Koska kitinä ei ylly itkuksi, käyn vain parin minuutin välein silittämässä ja hyssyttämässä. Kun itku alkaa, menee mies rauhoittelemaan. Itku alkaa olla huutoa ja mies ottaa pojan syliin. Poika itkee ihan kunnolla, eikä rauhoitu. Otan pojan syliini ja käännän hänet katselemaan peilistä. Kun poika rauhoittuu, lasken hänet takaisin pinnasänkyyn ja hyssyttelen uneen.

Klo 23.45 Poika on taas unessa. Minä ja mies ihmeissämme: Näinkö helposti tämä kävikin ;)

Klo 0.25 menemme itse nukkumaan miehen kanssa

Klo 3.45 poika alkaa kitisemään ja kiljahtelemaan ja " narisemaan" . Laitan tutin suuhun, hyssyttelen ja käännän kyljelleen ja taputtelen pepulle. Annan unirätin ja unipupun käden ulottuville. Poika nukahtaa. Minä istun sängyn laidalla ja hymyilen hölmönä: Miten tämä nyt taas meni näin helposti.

Klo 5.45 poika itkeskelee. Päätän että nyt on hyvä aika syödä tissiä ja nostan pojan sängystään syömään. Poika syö ihan hyvällä ruokahalulla, eikä nukahda tissille.

Klo 6.05 Laitan pojan takaisin pinnikseen ja hän nukahtaa.

Klo 8.30 poika hihkuu ja kiljahtelee sängyssään. Pupu saa kyytiä ja poika on hyvällä tuulella.

Myös äiti on hyvällä tuulella ;)

Siinä siis ensimmäinen yö. Kaikki meni paremmin kuin osasin edes kuvitella. Tähän asti poika ei ole rauhoittunut millään mulla kuin tissillä.

Tosin epäilen että tämä oli nyt helppo yö, koska ehkä poikakin oli ihmeissään että mitäs nyt tapahtuu kun ruokaa ei tulekaan.

Ja siis tuo yksi syöttö (kello kuuden aikaan) on nyt tarkoitus pitää vielä jonkun aikaa. Haluan varmistaa siitä että poika saa varmasti tarpeeksi ruokaa. Mutta varmaan sitten 1-2 kk:n päästä pyrimme pääsemään myös siitä eroon.

Luulenpa kyllä että ensi yö on vaikeampi kun poika tajuaa että ruokaa ei ihan oikeasti tipu ;) ....Katsotaan miten käy!

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
12.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut innolla tätä ketjua, mutta kirjoittamaan en ole ehtinyt. Meillä lähtötilanne oli: 9kk poika, nukkunut 4kk kieppeillä pisimmät unet 5 tuntia max 5 kertaa. Liikkumaanoppimisen jälkeen yöt muuttuivat levottomiksi ja kiinteiden aloittamien jälkeen vauhti vain kiihtyi. Pari viime kuukautta herätty 5-8 kertaa yössä ja vain tissille rauhoittui. Pulloa poika ei ole koskaan huolinut. Pojalla on ollut aina paljon vatsavaivoja ja kitissyt paljon. Itse olen epäillyt jonkin sortin allergiaa, mutta neuvolalääkärin mukaan allergiaa ei voi olla koska pituutta ja painoa tulee hyvin. Halusin toisen mielipiteen, yksityisellä tehtiin allergiatestit ja niistä ei löytynyt mitään. Lastenlääkärinkään mukaan allergiaa ei ole. Kitinän hän tulkitsi vauvan seurankaipuuksi. Pitkin hampain nielin selityksen.

Tapaninpäivänä siirsimme pojan siskonsa huoneeseen, toivoimme öiden rauhoittuvan, kun emme kuulisi joka kitinää. Tästä ei ollut apua.

Uuden vuoden jälkeen aloitimme unikoulun. Poika on nukahtanut aina päikkäreille ja myös illalla helposti omaan sänkyynsä. Eka yö meni hyvin. Poika heräsi ekan kerran klo 1 ja rauhoittui 15 min tassuttelun jälkeen. Seuraavan kerran heräsi klo 5 jolloin annoin tissiä. toinen yö meni yhtä hyvin. Sen jälkeen alkoivat ongelmat. joka yö klo 1 poika alkoi huutaa, tassuttelu tai sylissäpitäminen ei auttanut. otin pojan viereen makaamaan ja siinä rauhoittui. Kun oli nukahtamaisillaan, siirsin omaan vuoteeseen. 15 min kuluttua sama show. Kun olimme pitäneet viikon unikoulua, oli elämämme aivan sekaisin. Poika huusi käytännössä yötä päivää. Keskiviikkoaamuna soitin epätoivoissani unikouluohjaajalle. Mietittyämme tilannetta, päätimme laittaa pojan dietille. Kokemukseni mukaan pojalle ei tule vatsavaivoja riisistä, bataatista eikä ruusunmarjasta. päätimme kokeilla dieettiä viikon ja katsoa, mitä siitä seuraa. Heti seuraavana yönä poika nukkui 9 tuntia inahtamattakaan ja viime yönä 8,5 tuntia! Nyt olen aivan varma, että meillä heräämiset ovat johtuneet vatsavaivoista.

Eli haluan muistuttaa kaikkia kukkujien vanhempia, miettikää tarkkaan, voiko heräämisten taustalla kuitenkin olla jokin vaiva. Unikoulu ei tuota tulosta, jos vauva heräilee kipuun.

Onnea ja voimia kaikille unikoulun pitäjille:)

Vierailija
42/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten menee unikoululaisilla??

Tähtitytönkin kuulumisia oisi mielenkiintoista kuulla..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noniin, pari päivää on ollut hiljaisempaa minun osalta, kun olen tässä katsonut miten homma etenee.

Torstaina tosiaan päätimme että minä hoidan rauhoittelut, koska poika selvästi vielä odotti maitoa jos minä menen rauhoittamaan.

No, torstai-perjantai yö meni todella hyvin. Pari kertaa laitoin tutin ja poika heräsi vasta kahdeksan aikaan! Eli ei herännyt edes kuuden aikaan syömään!

Perjantaina siirsimme pojan ihan omaan huoneeseen ja jännityksellä odotimme että miten yö menee. No, kävin kaksi kertaa laittamassa tutin ja siinä kaikki. Ja taas nukuttiin vähän yli kahdeksaan.

Viime yönä laitoin kerran tutin ja herättiin puoli kahdeksan aikaan.

Nyt kun nämä yöt on siis mennyt aikasta hyvin, niin päätin että unikoulu on ohitse meidän osalta ja nyt vaan katsomme miten homma etenee :)

Eli ainakin nyt yöt on mennyt hyvin, katsotaan miten käy jatkossa.

Eilen juuri huomasin että näyttäisi pojalle tulevan hammas alas, joten voi olla että yöt tästä muuttuvat taas rauhattomiksi :D

No sitten palaan uuden unikoulu-päiväkirjan kanssa :DD

------

ANIZ: Hieno juttu että löysit teille sopivan ratkaisun! Näinhän se on, että lasta pitää myös " kuunnella" näissä asioissa.

Tsemppiä jatkoon!

SEIBE: Hyvä että teillä on selvinnyt tuo allergia! Hurjalta kyllä kuulostaa. Hienoa että yöt menevät nyt paremmin ja pikkumieskin

jakselee hyvin!

Tsemppiä kaikille unikoulua pitäville! Ja voimia!

-Tähityttö ja poitsu

Vierailija
44/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän poika, nyt 9kk, oli aina tyytynyt yöllä herätessään vain tissille. Viimeiset pari kuukautta tahtina oli 1-4 imetystä per yö, siis iltakahdeksan ja aamukahdeksan ilta- ja aamuimetysten välissä. Puolen vuoden iässä olemme aloittaneet kiinteät ja siirtäneet pojan perhepedistä omaan pinnasänkyynsä meidän sänkymme viereen. Silloin jo 3kk sitten neuvolan terveydenhoitaja suositteli unikoulua ja varoitteli, että yösyöpöttelyt olivat vain tapa. Nyt vihdoin alkoi oma mittani olla täynnä turhia yösyömisiä, töihin paluukin lähestyy. Täältä luin tätä ketjua ja sain Tähtitytöltä inspiraation. Viikko sitten aloitimme unikoulun ja se oli helppo: yhdessä yössä poika oppi jättämään syönnit pois!!! Ekana yönä mieheni hyssytteli vauvaa sylissään (tassusta ei ole meillä rauhoittamaan kunnolla) monta kertaa, pisimmillään klo 1-4 vain pienillä tauoilla. Nälkäitkuksi muuttui 5.30, jolloin otin viereeni syömään ja jatkoimme unia 8.30 asti. Seuraavana yönä nukkui 7 asti! Ja samoin nyt viikon ajan muinakin öinä on herännyt vasta syömään 5-7 aikoihin. Yöllä herätessään vauva ähisee ja saattaa pari kertaa pärähtääkin, mutta rauhoittuu sitten itsekseen. Aivan mahtavaa! Kyllä kannatti.

Tsemppiä kaikille unikoulua harkitseville / läpikäyville! Huonojen tapojen muuttaminen voi käydä näinkin nopeasti: Vauvat ovat joustavia.

Bea76 & poika 9kk

Vierailija
45/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnittelut Tähtitytölle, olette nyt sitten " valmistuneet" tästä koulusta ja saaneet sen päätökseen!!! Mahtaa olla hyvät fiilikset ;)

Hyviä öitä jatkossakin

Helmi

Vierailija
46/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Bealle myös onnittelut onnistumisesta!

Vierailija
47/47 |
14.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähtitytölle ja kaikille hyvät jatkot.. toivon myös että meillä jatkuu rauhallisemmat yöt ja ainakin yösyönti on poissa, hyvä kun siitä pääsi. Nukkumaan meno on vielä itkun kanssa mutta perhetyöntekijä sanoi että voi olla että se on vaan meidän pojan tapa, että ennen nukahtamista pitää vähän aikaa karjua.. positiivista on että aikansa huudettuaan rauhoittuu jo paremmin :)