Kerro kolme lempijouluruokaasi, joita ilman joulu ei tunnu joululta
Aloitan: lanttulaatikko, sienisalaatti, valkosipulisilakka, joka taisteli pitkään kylmäsavulohen kanssa, mutta voitti.
Kommentit (420)
itse tehty italiansalaatti, graavilohi ja kanelilta tuoksuva riisipuuro
Kyllä piparia täytyy jouluna saada. Ja myös muulloinkin.
Maksamakkarakeitto, frettipaisti ja lanttuhyytelö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä piparia täytyy jouluna saada. Ja myös muulloinkin.
Ei unohdeta torttua ja piirakkaa. Nyt on kolmea lajia.
Pitsaa meillä yleensä tehdään. Nuoriso hotkaisee pari pellillistä. Totta kai sitä syödään muutoinkin, mutta olisiko joulu samanlainen, jos pitsaa ei olisi. Suklaakonvehdit toinen suosikki. Minä tykkään joulutortuista, muut ei meillä niitä syö.
Mietin just, että milloin olen viimeksi syönyt ns. suomalaista jouluruokaa. Mies ei ole Suomessa syntynyt, eikä meillä kyllä niitä perinteisiä jouluruokia syödä, siis laatikoita ja kinkkua ja maitoon keitettyä riisipuuroa. Ei tietysti aina olla Suomessakaan jouluna, mutta tosi vaikea valita, mikä olisi sellainen herkku, jota juuri jouluna pitää saada. Täytekakun teen aina, jos ollaan Suomessa. Se voi olla glögikakku tai suklaakakku, mutta perinteinen kakun muotoinen täytekakku joka tapauksessa.
Savustettu kala, kinkku ja sahti
Perunalaatikko, kinkku, joulutortut.
Vierailija kirjoitti:
Kinkku, porkkanalaatikko ja sienisalaatti.
Minulla samat
Glögi, laatikot, itse tehty perunasalaatti
Kinkku, graavilohi ja laatikot.
Piparit, rosolli ja riisipuuro.
graavilohi on joulun kunkku
luumusoppa
rosolli
En voi tällä hetkellä syödä kotimaisia viljoja enkä maitotuotteita, siksi noin. Silloin kun vielä pystyin, niin lista olisi : graavilohi, imelletty perunalaatikko ja joulutortut.
Kinkku, maksalaatikko ja suklaakonvehdit
graavilohi, skagenröra ja perunalaatikko
Lasimestarin silli, joulukinkku ja HK:n maksapasteija
Gluteeniton kaurapuuro, kesäkeitto ja jouluomenat.
Kinkun lisäksi puikulaperunoista tehty muusi, jossa on paljon voita. Näitä on pakko olla. Itsetehty porkkanalaatikkokin kuuluu jouluun. Muuten joulun menu vaihtelee meillä vuosittain. Pipareita pitää myös leipoa edes kerran joulukuussa, mutta jouluaterialla ei niitä tarvitse olla.