En tiedä mitä tekisin elämälläni
Olen 45-vuotias mielenterveyskuntoutuja. Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö ja kolme psykoosia takana. Olen ollut jo kauan kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Psykologin tekemien testien mukaan olen erittäin älykäs. Olen kuntoutustuella ollessa opiskellut muutamassa eri yliopistossa, mutta opiskelut ovat menneet eteenpäin aika hitaasti. Mietin tässä että kannattaako yrittää jatkaa opiskeluja vai alkaisiko ihan vaan olemaan eläkkeellä. Hoitaja oli sitä mieltä että opiskelut pitäisi lopettaa ja mennä kuntouttavaan työtoimintaan...
Kommentit (28)
Hae johonkin työpaikkaan jossa on hirveästi päätäntävaltaa muiden ihmisten elämään. Se on tosi palkitsevaa kun saa vaikuttaa muiden elämään.
Jos opiskelu on sinusta mielekästä jatka sitä. Jos tuntuu että haluat jäädä eläkkeelle jää. Jos taas haluat jotain tekemistä kuntouttava toiminta antaa sitä, ei varmaan vaan älykkäästä ihmisestä tunnu kovin mielekkäältä.
Vierailija kirjoitti:
Hae johonkin työpaikkaan jossa on hirveästi päätäntävaltaa muiden ihmisten elämään. Se on tosi palkitsevaa kun saa vaikuttaa muiden elämään.
En tiedä pääsisinkö mihinkään työpaikkaan, kun mulla on niin paljon aukkoja CV:ssä sairastelujen takia.
Vierailija kirjoitti:
Jos opiskelu on sinusta mielekästä jatka sitä. Jos tuntuu että haluat jäädä eläkkeelle jää. Jos taas haluat jotain tekemistä kuntouttava toiminta antaa sitä, ei varmaan vaan älykkäästä ihmisestä tunnu kovin mielekkäältä.
Niin, vähän ihmettelin sitä että hoitajan mielestä yliopisto-opintojen sijaan pitäisi mennä kuntouttavaan työtoimintaan. Mitä olen kuntouttavasta työtoiminnasta kuullut niin se on aika palikkahommaa. Muutenkin tuntuu siltä että opiskeluista olisi mulle enemmän hyötyä kuin työtoiminnasta.
Ap: lle: kaikista meistä tuntuu joskus tuolta, mitä kuvasit, että ei tiedä, mitä tekisi elämällään. Teet sen, mikä itsestä tuntuu mieluisalta ja mihin tunnet vetoa. Toteuta unelmiasi. Kenenkään muiden antamia "neuvoja" ei kannata kuunnella. Alalla olevat varsinkin tekevät aika usein noin, eli kehottavat menemään kuntoutukseen tai lyttäävät haaveita.
Vierailija kirjoitti:
Ap: lle: kaikista meistä tuntuu joskus tuolta, mitä kuvasit, että ei tiedä, mitä tekisi elämällään. Teet sen, mikä itsestä tuntuu mieluisalta ja mihin tunnet vetoa. Toteuta unelmiasi. Kenenkään muiden antamia "neuvoja" ei kannata kuunnella. Alalla olevat varsinkin tekevät aika usein noin, eli kehottavat menemään kuntoutukseen tai lyttäävät haaveita.
Joo, minun ammatti- ja koulutushaaveet on useaan kertaan lytätty psykiatrisen hoidon toimesta. Ap
Opiskele lähihoitajaksi niin työllistyt.
Vierailija kirjoitti:
Mee hoitoon!
Olen jo hoidossa. :) Ap
En tiedä minäkään mitä tekisi. En ole saavuttanut elämässä mitään. T: kiltti ja kunnollinen mies
Vierailija kirjoitti:
Opiskele lähihoitajaksi niin työllistyt.
Olen joskus hakenut lähihoitajakoulutukseen mutta en ole päässyt, luultavasti siksi että taustalla on mielenterveysongelmia.
Kerkiät vielä pyöräyttää tenavan. Lasta hoitaessasi et jouda tuijottelemaan niin paljoon omaan napaasi, jolloin nuo mt-ongelmasikin asettuvat oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Ehkä tosiaan se opiskelu kannattaisi jos siihen on mahdollisuus. Lyttääjiä ainakaan ei kannata kuunnella.
Jaksatko huolehtia kodista ja omasta hygieniasta? Sekin on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tosiaan se opiskelu kannattaisi jos siihen on mahdollisuus. Lyttääjiä ainakaan ei kannata kuunnella.
Jaksatko huolehtia kodista ja omasta hygieniasta? Sekin on tärkeää.
Jaksan huolehtia kodista ja hygieniasta, mutta siihen meneekin tällä hetkellä lähes kaikki energia. Minulla on varmaankin vielä toipumisaika menossa kun kolmannesta psykoosista on vähän yli vuosi aikaa. Psykoosista toipuessa saattaa mennä kaksikin vuotta.
Tsemppiä sulle! Ole armollinen itsellesi ja hyväksy hidas eteneminen. Palautuminen vie aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä sulle! Ole armollinen itsellesi ja hyväksy hidas eteneminen. Palautuminen vie aikaa...
Kiitos. Yritän olla armollinen itselleni ja harjoittaa itsemyötätuntoa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kerkiät vielä pyöräyttää tenavan. Lasta hoitaessasi et jouda tuijottelemaan niin paljoon omaan napaasi, jolloin nuo mt-ongelmasikin asettuvat oikeisiin mittasuhteisiinsa.
Haluaisin kyllä perustaa perheen, mutta minua huolettaa se miten minun lääkitys (neuroleptit) vaikuttaa kehittyvän sikiön aivoihin.
Nosto