Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tiedä mitä tekisin elämälläni

Vierailija
26.11.2023 |

Olen 45-vuotias mielenterveyskuntoutuja. Minulla on skitsoaffektiivinen häiriö ja kolme psykoosia takana. Olen ollut jo kauan kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Psykologin tekemien testien mukaan olen erittäin älykäs. Olen kuntoutustuella ollessa opiskellut muutamassa eri yliopistossa, mutta opiskelut ovat menneet eteenpäin aika hitaasti. Mietin tässä että kannattaako yrittää jatkaa opiskeluja vai alkaisiko ihan vaan olemaan eläkkeellä. Hoitaja oli sitä mieltä että opiskelut pitäisi lopettaa ja mennä kuntouttavaan työtoimintaan...

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tosiaan se opiskelu kannattaisi jos siihen on mahdollisuus. Lyttääjiä ainakaan ei kannata kuunnella.

Jaksatko huolehtia kodista ja omasta hygieniasta? Sekin on tärkeää.

Jaksan huolehtia kodista ja hygieniasta, mutta siihen meneekin tällä hetkellä lähes kaikki energia. Minulla on varmaankin vielä toipumisaika menossa kun kolmannesta psykoosista on vähän yli vuosi aikaa. Psykoosista toipuessa saattaa mennä kaksikin vuotta.

En ole mikään asiantuntija näissä mutta ehkä kannattaa edetä hitaasti, vuosi psykoosista kuulostaa tosi lyhyeltä ajalta, varaathan tarpeeksi aikaa kuntoutumiseen.

Onpa hyvä että jaksat huolehtia kodista ja hygieniasta. Hajuttomuus on tärkeää ihmisten ilmoilla ja hygienia on tietysti muutenkin. Kun huolehtii itsestään, antaa samalla luotettavan vaikutelman.

Kaikki eivät huomaa esim. huolehtia pesukoneesta kunnolla jolloin vaatteisiin voi jäädä hajua ahkerasta pesemisestä huolimatta. 

Vierailija
22/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pistäisin sut johonkin konkreettiseen työhön. Käsillä tekeminen auttaa mieleen.

Vapaaehtoistyö myös.

Voit vapaa-ajalla lukea mitä haluat ja mikä kiinnostaa.

Olet jo tarpeeksi lukenut. Et sitä lajia työksesi.

konkreettiseen työhön ja mielellään käsillä tekemään.

Nyt jouluna vaikka pakkaamaan paketteja. Se on kivaa. Sinulle oksia hyvä olla ihmisten kanssa ja kuulua johonkin tuollaiseen tekevään porukkaan, vaikka vain välillä.

näkisit ja tapaisit ihan tavallisia ihmisiä. He ovat kiinnostavaa ja vapauttavia. Ei tarvitse olla akateemikko ollakseen kiehtova.

Mene katsomaan ja ole utelias.

Sinun lahjakkuuteni on älykkyys. Tutustu muihin, joilla on muita lahjakkuuksia. Joku voi olla empaattinen, joku sosiaalisesti lahjakas.

Aina niille asioille ei ole mittareita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pistäisin sut johonkin konkreettiseen työhön. Käsillä tekeminen auttaa mieleen.

Vapaaehtoistyö myös.

Nyt jouluna vaikka pakkaamaan paketteja. Se on kivaa. Sinulle oksia hyvä olla ihmisten kanssa ja kuulua johonkin tuollaiseen tekevään porukkaan, vaikka vain välillä.

näkisit ja tapaisit ihan tavallisia ihmisiä. He ovat kiinnostavaa ja vapauttavia. Ei tarvitse olla akateemikko ollakseen kiehtova.

Sinun lahjakkuuteni on älykkyys. Tutustu muihin, joilla on muita lahjakkuuksia. Joku voi olla empaattinen, joku sosiaalisesti lahjakas.

Joo, älykkyyttä ja lahjakkuutta on monenlaista. Itsellä taitaa olla puutteita sosiaalisessa älykkyydessä. Sitä ei ole missään testattu. Hassu juttu, vaikka testin perusteella olen älykäs niin en tunne itseäni kovin älykkääksi. Ja muilta saadun palautteen perusteella en myöskään vaikuta älykkäältä. Tyhmäksikin minua on joskus haukuttu. En tiedä oikein tuosta käsillä tekemisestä, kun siinä en ole koskaan ollut kauhean hyvä. 

Vierailija
24/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä minäkään mitä tekisi. En ole saavuttanut elämässä mitään. T: kiltti ja kunnollinen mies

Se on paljon että olet kiltti ja kunnollinen.

Vierailija
25/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusin lähettää halauksen

Vierailija
26/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusin lähettää halauksen

Kiitos paljon. <3

Vierailija
27/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyö myös.

Joo, älykkyyttä ja lahjakkuutta

Ei niissä tarvitse olla hyvä. Se tekeminen auttaa. Aivot jotenkin levähtää ja virkistyy. Kokeile vaikka askarrella joulukoristeita tai kortteja tai mitä vaan.

Kun on akateemisesti lahjakas, niinkuin sinä, niin voi helposti unohtua ne perusjutut.

Kokeile tehdä jotain. Tänään jo. Voit vaikka piirtää tai mitä vaan

Entäs musiikki?

Kuuntele vaikka netistä ja alussa mukana tuttuja biisejä, sellaisia, mistä tulee kiva olo.

Tiedän vaan itseni, että unohdan sen tekemisen ilon, kun murehdin maailmaa tai opintoja tai jotain ei niin konkreettista. Siitähän se pää helposti menee sekaisin, kun on niin ilmavaa kaikki.

Tänään pistin yhden paketin postiin. Pakkailin leikkkasin teippasin. Hyvää teki. Sain jotain näkyvää aikaiseksi.

Tartu kiinni. Ihan konkreettisesti.

Ja katso ja näe se konkreettinen tulos. Sekin palkitsee.

Vierailija
28/28 |
26.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vapaaehtoistyö myös.

Joo, älykkyyttä ja lahjakkuutta

Huomaatko ajatteluasi: en ole niin kauhean hyvä. Ei tarvitse olla. Saa olla semmoinen kuin on. Saa kokeilla. Voi vaikka heittää roskiin tai purkaa. Voi ja saa tehdä.

Mä huomasin olevani hyvä purkamisessa. Outin yhden varaston ja sen tavarat ja seinät ja lattian (kaikenmaailman fyllit ja levyt). Siitä tuli iso lavallinen jätettä -13 jätesäkkiä yhden päivän aikana. 

Siitä paljastui kaunis yksinkertainen lautaseinäinen varasto ja hiekkalaattia.

Pelkistetty kaunis.

Itsekin olen lukenut paljon ja opiskellut paljon- ja  huomaan tarvitsevani jotain konkreettista. Tai aina kun tajuan ja  muistan tehdä jotain konkreettista, niin tulee hyvä olo- Sellainen kokonainen.

Suosittelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä