Vietättekö joulun yhdessä sukulaisten kanssa vai yksin oman perheen kanssa?
Mulla olis kova kaipuu yhteiseen joulunviettoon. Lapsuudessa oli iso perhe ja tunnelmalliset joulut. Nyt oman pienen perheen kanssa joulu tuntuu tosi yksinäiseltä.
Tuntuu ettei viitsi kysyä voisimmeko vierailla aattona omassa tai puolisoni kotona, kai he kutsuisivat jos se olisi ok. Joulupäivänä olemme usein käyneet ja silloin taakka putoaa harteiltani kun pääsen läheisten seuraan.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Ollaan kahdestaan mieheni kanssa.Aattona ainoastaan syödään jouluruokaa,mitkä ostan valmiina.Muut päivät syödään mitä pakkasesta löytyy.Illat ollaan lähibaarissa,missä on paljon tuttuja.Ei mitään stressiä joulusta 🤶🎅
Mekin käydään mieheni kanssa kantapubissamme 🍻
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Velavanhapiiat viettää sen TÄYSIN yksin.
Mitäs ihmeellistä siinä on. Viettäähän ne muutkin ajat yksin. Miksi sitten jouluun tarvitaan joku viihdyttäjäksi jos ei muulloinkaan ole.
Eivät välttämättä.Voihan heillä olla omaisia ja ystäviä joiden kanssa viettävät joulua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukujoulu, minun sukuni kanssa. Täytän 50 ja olen ollut sukujoulusta pois 3 kertaa; kun olin muuttanut juuri pois kotoa ja olin jouluaattona töissä, kun kuopuksemme syntyi juuri joulun alla, ja kun oli korona.
Meitä on tällä hetkellä kaikkiaan 21 ja kaikki pyrkivät pääsemään paikalle. Monesti ainoa päivä vuodessa kun serkut tapaavat toisiaan isolla porukalla.
Suoraan sanoen, itse kaipaisin myös joulua ihan vaan oman perheeni kanssa. Minä, mies ja jo aikuiset lapsemme. Mutta sen aika tulee sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Sitten en enää sukujoulua halua.
Onhan se sittenkin sukujoulu, jos aikuiset lapset osallistuu eikä mikään oman perheen joulu. Kuten nyt te osallistutte jouluun omien vanhempienne kanssa, joille te olette ne aikuiset lapset.
Just niin. Musta ois ihanaa viettää joulu oman perheen lisäksi lapsuudenperheeni ja vanhempieni kanssa. Ei vaan löydy niin suurta tilaa että kaikki mahtuisi.
Pojan kanssa kuten tavaksi on tullut. Sitten uusivuosi koko ydinperheen kanssa johon anoppikin osallistuu.
En koe olevani yksin, kun vietetään joulu perheen kanssa. Sukulaisille en lähde, en halua enää koskaan joutua katselemaan riitelyä, juopottelua, kiusaamista ja marttyrointia jouluna. Omat vanhemmat tekivät sitä, miehen vanhemmat samoin, joten emme valitettavasti voi tavata jouluna. Käymme välipäivinä nopeasti kylässä. He eivät koskaan tule meille, koska matka tänne on niin pitkä. Toisinpäin sitä ei tietenkään lasketa.
Jos tuo on tärkeää sinulle niin luulisi, että sellaista voisi suoraan omilta vanhemmilta kysyä ja muutenkin siihen todeta ettette odota valmisteluja ja passausta vaan yhdessä olo. Tiukista aikatauluista ja ohjelmista voi joustaa. Riippuu varmaan myös siitä onko teillä iso perhe ja kuinka riehakkaat ja kasvatetut lapset.. Jos ne ei vaan jaksa.
Itse kyllä kutsuisin ennemmin omaan kotiin niin helpompi järjestellä. Lasten joulussa on muutenkin riittävästi tekemistä. Itse vietetään ehdottomasti kotona rennosti oman perheen kesken.
Et voi vaatia aikuisia lapsiasi enää mihinkään perhejouluun. Kun he ovat aikuisia, kyseessä olisi sukujoulu, eikä sellaista tarvitse kenenkään viettää. Voi olla, että olet menettänt mahdollisuutesi viettää koskaan sellaista joulua, jossa olisi vain te puolisot ja omat lapset. Tämän takia en itse suostunut sukujouluihin, haluan viettää jouluni lasteni kanssa ja luoda omat perinteet. Sen aika on ohi, kun lapset ovat kasvaneet aikuisiksi ja perhejoulut voivat hyvin olla osaltani ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukujoulu, minun sukuni kanssa. Täytän 50 ja olen ollut sukujoulusta pois 3 kertaa; kun olin muuttanut juuri pois kotoa ja olin jouluaattona töissä, kun kuopuksemme syntyi juuri joulun alla, ja kun oli korona.
Meitä on tällä hetkellä kaikkiaan 21 ja kaikki pyrkivät pääsemään paikalle. Monesti ainoa päivä vuodessa kun serkut tapaavat toisiaan isolla porukalla.
Suoraan sanoen, itse kaipaisin myös joulua ihan vaan oman perheeni kanssa. Minä, mies ja jo aikuiset lapsemme. Mutta sen aika tulee sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Sitten en enää sukujoulua halua.
Onhan se sittenkin sukujoulu, jos aikuiset lapset osallistuu eikä mikään oman perheen joulu. Kuten nyt te osallistutte jouluun omien vanhempienne kanssa, joille te olette ne aikuiset lapset.
Tänä joulunakin kokoonnumme taas......
Minä ja mieheni + kaksi tytärtämme sekä heidän avomiehensä; pieni porukka, mutta sitä kansainvälisempi ja ... äänekkäämpi:)
Itse olen suomenruotsalainen, mieheni on espanjalainen tyttäriemme.avokit ransk. ja ital. samalla koostumuksella olemme viettäneet joulua useampana vuonna.
Loppiaisena meitä kokoontuu sitten suurempi porukka- perhettä ja sukua mieheni puolelta.
Suomessa minulla on vain yksi, yksin asuvai sisko, joka ei välitä minkäänlaisista juhlista, juhlimisista.Hänen kanssaan yhteydenpito on muutenkin hyvin nihkeää. Vanhempani menehtyivät auto- onnettomuudessa jokunen vuosi sitten. (ulkomailta)
Lähden yksin korpimökille. Lapset on isällään. Tiedossa monta päivää hiljaisuutta ja tuleen tuijottelua. <3
Vierailija kirjoitti:
Lähden yksin korpimökille. Lapset on isällään. Tiedossa monta päivää hiljaisuutta ja tuleen tuijottelua. <3
Tylsistyt totaalisesti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mä ajattelen eri tavalla. Oman perheen joulu olisi minä, mies ja lapsemme, jotka ovat 20-25v. Nyt joulussamme on vanhempani, heidän lapsensa puolisoineen, lastenlapsensa puolisoineen ja lastenlastenlapsensa. Sukujoulu.
Meitä oli viime vuonna 16 aikuista ja 4 lasta jouluaterialla, 70-neliöisessä kolmiossa. Edellisenä vuotena samassa tilassa 18 aikuista ja 4 lasta. Tänä vuonna 17+4. Tunnelma on tiivis mutta onnellinen 😊
Osanottoni äitisi poismenon vuoksi. Toivon, sinulle hyvää ja lohdullista joulua!