Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Linnunpoikaset tukehtuvat koirankarvoihin-eivät tukehdu-tukehtuvat-voi antaa- ei voi antaa

Vierailija
01.04.2026 |

Todellakin kyllästyttää nämä vaihtuvat ohjeet. Yhdessä välissä mäkätettiin, että ei koirien harjausta ulkona, koska linnut vievät pesiin ja poikaset tukehtuvat. Nyt juttu, jossa asiantuntija ylistää "viisasta keksintöä" antaa koirankarvat lintujen käyttöön... Huoh!

Margariini on vaarallista, ei ole vaarallista on vaarallista. voi on vaarallista ei ole vaarallista on, ei on ei on.....

Tukehtuvat

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010338658.html

Asiantuntija ylistää

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011906349.html

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaa noista sinä uskot?

Vierailija
2/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta en kyllä usko tuohon vaarallisuuteen. Johan nuo olis linnut kuolleet sukupuuttoon, jos eläinten karvat olis niille niin vaarallisia. Ei koirankarva villieläinten karvasta niin paljon eroa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri, mutta en kyllä usko tuohon vaarallisuuteen. Johan nuo olis linnut kuolleet sukupuuttoon, jos eläinten karvat olis niille niin vaarallisia. Ei koirankarva villieläinten karvasta niin paljon eroa. 

Se riippuu ihan karvan pituudesta. Ei lyhyistä karvoista pitäisi olla ongelmia. Pitkät ovat ongelmallisia.

Vierailija
4/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko ensimmäisen linkin? Siinä on karvoihin kuolleita poikasia ja karvoista kuolion saaneita isompia poikasia. Vai eivätkö linnut merkitse sinulle yksilönä mitään? Ei haittaa jos 50 000 linnunpoikasta kuolee, kunhan linnut lajina selviytyvät? 

Vierailija
5/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ateisti, en usko lainkaan. Näen toisesta artikkelista todisteeksi kuvia, että poikaset kuolevat ja vahingoittuvat karvoihin. 

Vierailija
6/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se riippuu ihan karvan pituudesta. Ei lyhyistä karvoista pitäisi olla ongelmia. Pitkät ovat ongelmallisia.

Maailma on täynnä pitkäkarvaisia eläimiä. 

Vierailija
7/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkkyä.

Vierailija
8/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsoitko ensimmäisen linkin? Siinä on karvoihin kuolleita poikasia ja karvoista kuolion saaneita isompia poikasia. Vai eivätkö linnut merkitse sinulle yksilönä mitään? Ei haittaa jos 50 000 linnunpoikasta kuolee, kunhan linnut lajina selviytyvät? 

Linnut on käyttäneet karvoja pesämateriaalina miljoonia vuosia, joten tuo ei vaan voi olla kovin suuri riski. Eli eiköhän nuo ole ihan poikkeustapauksia, että tuollaista käy. Olen nähnyt satoja linnunpesiä, joissa on käytetty koirankarvaa, enkä ikinä ole törmännyt tuollaiseen. 

Vierailija
9/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt kissankarva parempi 

Vierailija
10/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä linnut käy nokkimassa hevosista suoraan pesämateriaalia. Onko hevosenkarva erilaisempaa kuin koirankarva?

Vierailija
11/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä linnut käy nokkimassa hevosista suoraan pesämateriaalia. Onko hevosenkarva erilaisempaa kuin koirankarva?

Tuossa yhdessä artikkelissa varoiteltiin myös hevosen jouhista ja ihmisten hiuksista. 

Epäilemättä linnut voivat joskus sotkeutua vaarallisesti karvoihin, tuli me karvat sitten villieläimistä, koirista tai ihmisistä. Mikään valtavan suuri riski tämä ei voi olla. 

Minä olen kanssa nähnyt linnun nokkivan suoraan koirasta karvaa. 

Vierailija
12/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän linnut tiedä mitä tekevät. Ketun yms. on linnuille tuttu 

Pidemmät ja vahvemmat karvat voivat varmasti olla ongelmaksi jos lintu niitä intoutuu käyttämään pääasiallisena pesänrakennusaineena. Yllättävän oppivaisia ovat. Ovathan nuo alkaneet käyttämään tupakantumppejakin täysin tarkoituksella. Karkottaa loisia. 

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011889718.html

https://yle.fi/a/3-6405600

Vierailija
13/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on kyse siitä, että kun koiraa harjataan ulkona niin se karvakasa on suurempi kuin mitä luonnollisesti tippuisi. Tuolla näkee välillä nyrkin kokoisia möykkyjä, ei sellaisia lunnollisesti tippuisi. Kun lintu ottaa sellaisen ylisuuren karvatupon pesäänsä niin se tukehduttaa poikaset. Pienet määrät on edelleen hyviä lämmön ja eristämisen kannalta.

Vierailija
14/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla luonnossakin näkee tupoittain karvaa esim. peuranraadoilla. Ei lintu siitä mitään pesällistä sitä karvaa kerrallaan nappaa, johan se yksi karva ja yksi heinä kerrallaan sitä pesäänsä rakentaa.

Muuten mielestäni riippuu ihan täysin karvan pituudesta, onko se vaarallinen.

Vierailija
15/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Villieläimetkin harjaavat itseään ja jättävät isoja tukkoja karvaa lojumaan ympäriinsä.

Vierailija
16/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

High risk, high reward sirkutti tamitintti jo vuonna kivi ja kirves kun mammutista karvoja kiskoi.

Vierailija
17/17 |
01.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Villieläimetkin harjaavat itseään ja jättävät isoja tukkoja karvaa lojumaan ympäriinsä.

Eivät harjaa, mutta tosiaan jättävät isoja tukkoja karvaa ympäriinsä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme