Vietättekö joulun yhdessä sukulaisten kanssa vai yksin oman perheen kanssa?
Mulla olis kova kaipuu yhteiseen joulunviettoon. Lapsuudessa oli iso perhe ja tunnelmalliset joulut. Nyt oman pienen perheen kanssa joulu tuntuu tosi yksinäiseltä.
Tuntuu ettei viitsi kysyä voisimmeko vierailla aattona omassa tai puolisoni kotona, kai he kutsuisivat jos se olisi ok. Joulupäivänä olemme usein käyneet ja silloin taakka putoaa harteiltani kun pääsen läheisten seuraan.
Kommentit (55)
Kahdestaan jo vietetty 31 vuotta. Ainoastaan alussa oli pari joulua ettei vietetty yhdessä. Silloin vietin ne ihan yksin enkä sukulaisissa. Toisena jouluna olin töissä ja oli ihanaa viettää työkavereiden kanssa mutta toinen joulu kun olin kotona ihan yksin niin oli aika ankea mutta pärjäsin. Olisin mennyt töihin mutta ei ollut silloin sellaista työtä mihinkä olisi päässyt kun tein pätkätöitä. '
Viimeisinkin Isovanhempi kun oli menehtynyt niin ei ollut enää sen jälkeen suku jouluja ja ne loppuivat niihin.
Jouluaatto samoin kuin lapsuudessa, eli oman perheen kesken. Aikuisilla lapsilla jo omat lapset niin tietysti ovat aaton kotonaan. Pyhinä tavataan sitten.
Vierailija kirjoitti:
Velavanhapiiat viettää sen TÄYSIN yksin.
Mitäs ihmeellistä siinä on. Viettäähän ne muutkin ajat yksin. Miksi sitten jouluun tarvitaan joku viihdyttäjäksi jos ei muulloinkaan ole.
Nykyään on hyvä kun on lähes kaikki baarit auki ja taksikuskeja tienaamassa jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukujoulu, minun sukuni kanssa. Täytän 50 ja olen ollut sukujoulusta pois 3 kertaa; kun olin muuttanut juuri pois kotoa ja olin jouluaattona töissä, kun kuopuksemme syntyi juuri joulun alla, ja kun oli korona.
Meitä on tällä hetkellä kaikkiaan 21 ja kaikki pyrkivät pääsemään paikalle. Monesti ainoa päivä vuodessa kun serkut tapaavat toisiaan isolla porukalla.
Suoraan sanoen, itse kaipaisin myös joulua ihan vaan oman perheeni kanssa. Minä, mies ja jo aikuiset lapsemme. Mutta sen aika tulee sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Sitten en enää sukujoulua halua.
Mistä teille kaikille löytyy niin iso talo, että kaikki sopivat paikalle?
Olen ikisinkkumies. En ole pahemmin jouluihmisiä enkä joulua vietä erityisemmin.
Jouluna käyn päivällä vaan vanhemmillani ja olen siellä parituntia ja sitten menen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sukujoulu, minun sukuni kanssa. Täytän 50 ja olen ollut sukujoulusta pois 3 kertaa; kun olin muuttanut juuri pois kotoa ja olin jouluaattona töissä, kun kuopuksemme syntyi juuri joulun alla, ja kun oli korona.
Meitä on tällä hetkellä kaikkiaan 21 ja kaikki pyrkivät pääsemään paikalle. Monesti ainoa päivä vuodessa kun serkut tapaavat toisiaan isolla porukalla.
Suoraan sanoen, itse kaipaisin myös joulua ihan vaan oman perheeni kanssa. Minä, mies ja jo aikuiset lapsemme. Mutta sen aika tulee sitten kun vanhemmistani on aika jättänyt. Sitten en enää sukujoulua halua.
Mistä teille kaikille löytyy niin iso talo, että kaikki sopivat paikalle?
Miksi tuohon tarvittaisiin iso talo? Sopu sijaa antaa.
Huvittava tuo ap:n ilmaus "yksin oman perheen kanssa".
Jos on oma perhe, ei silloin ole yksin.
Itse vietän jouluni yksin, ihan kotonani.
Kaksin pikku Jorman kanssa. Minä syön ja juon ja Jorma oksentaa.
Kaveri tulee aattona päiväsaunaan ja juomme oikein yhdet oluet joulun kunniaksi. Illalla, kun oon selvinny, niin käytän mummun hautuumaalla ja sen jälkeen käyn mäkkärissä. Siinä mun joulu, jos sitä haluaa jouluksi kutsua...
En osaa sanoa, sillä en vielä tiedä joulunajan työvuorojani. Todennäköisesti olen joulunpyhät töissä, koska viime jouluna olin vapaalla.
Nautin yksin omasta seurastani, hiljaisuudesta ja rauhasta.
Vapaaehtoisesti töissä tai yksin kotona pizzaa ym. herkkuja syöden (en voi sietää jouluruokia 🤢). Joulu on minulle tavallinen päivä muiden joukossa, en ole sitä sen jälkeen viettänyt kun 18- vuotiaana muutin pois kotoa. Elossa oleva vanhempi ostaa itselleen jouluruuat pariksi päiväksi ja syö niitä, muttei myöskään sen kummemmin joulua vietä.
Olisi kiva ns. oman perheen kanssa. Mutta yksin vietän.
Miehen kanssa kaksin. Ihanaa ettei tarvitse lähteä sukulaisiin jouluna.
Joulu on perhejuhla. Sukuloimaan joutaa muulloin.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se sittenkin sukujoulu, jos aikuiset lapset osallistuu eikä mikään oman perheen joulu. Kuten nyt te osallistutte jouluun omien vanhempienne kanssa, joille te olette ne aikuiset lapset.
Me kokoonnumme koko laaja suku isovanhempien luo isoon taloon ympäri maata. Ja sitten jouluna koittaa se hetki jota koko vuosi on odotettu koko suvun voimin. Eli jouluateria. Eikä mikä tahansa jouluateria, vaan se jolloin otamme lasillisen viiniä jouluaterialla koska emme muuten käytä alkoholia. Heti joulusuihkun jälkeen laitamme puvut päälle ja käymme pöytään. Ja sitten tuodaan pöytään se kauan odotettu viinipullo, josta jokainen saa lasillisen viiniä jouluaterialla, jouluna.
Kahdestaan puolisoni kanssa. Emme käy Suomessa talvisin, joten emme kyläile sukulaisten luona lainkaan joulun aikoihin.
Me kaksi ja kissa.