YLE: Normal rekrytoi etupäässä nuoria naisia pitämään yllä myymälöiden jännittävyyttä
YLE tehnyt kattavan reportaasin halpaketju Normalista, sen rekrytointikäytännöistä ja työntekijöiden ikäjakaumasta.
Jutussa kerrotaan näin: Normalin myyjän työtehtäviin kuuluu työpaikkailmoitusten mukaan kassatyöskentelyn lisäksi hyllyttäminen ja myymälän jännittävyyden ylläpito.
Valtaosa ketjun työntekijöistä on alle 20-vuotiaita ja parikymppisiä. Jutun myymälän 31-vuotias myymäläpäällikkö on vanhin.
Vähän samat vibat tulee kuin Jungle Juice barista, joka on saanut kritiikkiä osakseen siitä, että rekrytoi nuoria naisia legginsseissä myymään mehuja.
Suurin ongelmakohta Normalin kohdalla on ehkä kuitenkin se, että Ylen jutun mukaan vain myymäläpäällikkö saa kunnollisen kokoaikaisen työsopimuksen. Ketju rekrytoi raskaan prosessin kautta näitä nuoria työntekijöitä varalle pidettäväksi reserviksi eivätkä he saa edes täysiä työtunteja. Kun nuoret ei saa vakituisia, kokoaikaisia töitä, joutuvat he usein hakemaan Kelan tukia toimeentuloa täydentämään, ei saa asuntolainaa ja nuorten köyhyys lisääntyy, juuri sen takia nämä halpakaupatkin ovat nuorten keskuudessa niin suosittuja.
Näin kaupanalalla 10v. työskennelleenä ihmettelen myös, mitä tarkoittaa myymälän jännittävyyden ylläpito?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normal myy muutaman euron sälää niin parikymppiset myyjät pysyy kärryillä mikä tuote on muodissa. Teinitytöt tuolla pääasiallisesti asiakkaina niin pitää tietää mikä on sen hetken kuuma juttu.
Parin euron sälää ja krääsää? Luulin, että nykynuoret on ahdistuneita ilmastonmuutoksesta ja ekologisesti tiedostavia? Näin media ainakin kertoo.
Mutta sitten tämmöinen kauppa on kymmenien miljoonien liikevaihdon hetkessä takova jättimenestys.
Syödä pitää nuortenkin.
Tätä on tulevaisuuden työmarkkina meille kaikille. Hallitus toki pyrkii lisäämään työntekijäpuolen nöyryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se yritykselle edullista olla tarjoamatta kokoaikaisia vakituisia soppareita ja pitää työntekijöitä vaan varalla. Tuskin kukaan itseään kunnioittava ammattilainen sellaiseen suostuu ja varsinkin, jos on elämässä taloudellisia velvoitteita ja tavoitteita. Nuoret naiset helppoja höynäytettäviä tämmöisiin.
Surullista, että tulee uutta liiketoimintaa maahan, mutta ei tule kunnollisia vakituisia palkkatöitä nuorille.
Voi olla suostumatta ja siten tekemättä töitä. Kaupan alalla kokoaikatyö alkaa olla todella harvinaista.
Silloin kun ketju rantautui Suomeen, valtamedia aloitti loanheiton välittömästi (myös Yle). Valehdeltiin ketjun myyvän samanlaista krääsää kuin Tiger (ei myy, vaan 90% käyttötavaraa ja syötävää), epäiltiin miten hinnat voivat olla niin alhaiset laatukosmetiikassakin. Että jotain vilunkia varmasti taustalla. Nyt ovat sitten kaivaneet esiin työsopparit.
Tämä täysin sama kuvio toistui aikoinaan, kun Lidl tuli Suomeen.
Ylen toimittajille tiedoksi, että ihan yhtä huonoja soppareita löytyy mistä tahansa ekokaupasta ja vegeravintolastakin. Ne ovat Mara-alan syöpä kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä, että jännittävyyden ylläpito on yhtä kuin hyllyttäminen. Normaleissahan tuotteet vaihtuvat useasti ja vaihtavat paikkaa, eli merchandising on todella erityyppistä kuin esim. ruokakaupan hiutalehyllyllä. Toki ruokakaupoissakin on vaihtuvia esillepanoja, mutta Normalissa tämä tapahtuu paljon nopeammassa syklissä.
Eli päättelin oikein,en aiemmin oo kuullukaan tästä termistä :)
Kerran olen käynyt Normalissa enkä huomannut siellä mitään jännittävää. En edes mitään mielenkiintoista. Se oli harvinaisen tylsä kauppa.
Yleensä vastaavista kaupoista löytyy mielenkiintoisia juttuja. Kosmetiikkatuotteet ovat yleensä aina kiinnostavia, mutta jostain syystä eivät tuolla.
Jopa puuilosta olen tehnyt hyviä heräteostoksia, mutta Normal oli vain läpikäveltävä,. Siellä alkoi puolessa välissä toivomaan että pääsisi nopeasti pois.
Ehkä niiden kannattaisi palkata markkinoinnin ammattilaisia tuomaan jännittävyyttä, eikä luottaa sokeasti siihen että nuorilla on hyviä ideoita.
Vierailija kirjoitti:
Et taida ymmärtää elämästä jos tuota pitää kysyä 10v alalla olleena. Hanki elämä. Normal on just hyvä kauppa ja joissakin kaupoissa on todella oma brandi muutenkin kuin vain nimen osalta.
Tuollainen "hanki elämä"-kommentti osoittaa erittäin voimakasta keskenkasvuisuutta ja lapsellisuutta. Huomaa, että heti, kun joku on kanssasi eri mieltä, sinä suutut, koska olet vielä lapsi. Jos olet 30+-ikäinen, ainut selitys on, että olet auttamattoman tyhmä. Iloa ja valoa elämääsi silti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä, että jännittävyyden ylläpito on yhtä kuin hyllyttäminen. Normaleissahan tuotteet vaihtuvat useasti ja vaihtavat paikkaa, eli merchandising on todella erityyppistä kuin esim. ruokakaupan hiutalehyllyllä. Toki ruokakaupoissakin on vaihtuvia esillepanoja, mutta Normalissa tämä tapahtuu paljon nopeammassa syklissä.
Aa, jännittävyys on siis sitä, että ei löydä etsimäänsä tuotetta, sillä se on joka kerta eri paikassa 🤦 Siis ihan mielettömän hyvä ja freesi liikeidea.
Normalissa asioimisesta saisi vielä jännittävämpää jos ripottelisi pieniä kirkkaita lasihelmiä random paikkoihin. Siinä tulisi jännittävyyden lisäksi äksöniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaskaan ei yksinäiselle kilttimiehelle työpaikkaa, kaljatölkin kylmä suudelma lohduttaa.
Käykää missä tahansa ostoskeskuksessa niin vaatekaupoissa, urheilukaupoissa, kahviloissa on pääasiassa nuoria naisia töissä. Miehiä ei oteta kuin kännykkäkauppaan.
Ei oteta vai eivät hae? Itse veikkaan jälkimmäistä, ainakin mitä olen lähipiirini nuorisolta kuullut. Ei isoa osaa poikia kiinnosta kaupan myyjät työt ellei myytävät tuotteet ole sellaisia, joista itse ovat kiinnostuneita. Kännykaupoissa, elektroniikkaliikkeissä ja sporttikaupoissa kyllä näkee paljonkin poikia/miehiä ja samoin prismoissa ja cittareissa jonkin verran.
Normalin nuoret myyjät on yleensä sen ikäisiä, että opiskelevat vielä ja nollasoppari on silloin ihan ok. Nykypäivänä kaikesta pitää tehdä kauhea ongelma. Ei tuonne kukaan pakota hakemaan töihin. Ja miten muka rekryprosessi on erityisen raskas? Omassa työpaikassani oli viimeksi olleeseen hakuun 300 hakijaa, joista kierros kierrokselta karsittiin porukkaa ensin hakemusten, sitten videohaastattelujen, livehaastattelujen ja lopuksi vielä soveltuvuusarvion kautta. Ei ollut mikään johtajan pesti, vaan ihan keskitason asiantuntijan työtä valtion virastossa.
Olisin itse rakastanut parikymppisenä olla töissä Normalin tyyppisessä kaupassa. Uskon, että tänä päivänäkin sinne hakeutuu ko. kaupan tuotteista kiinnostuneet ja somea aktiivisesti käyttävät nuoret. Heille oikein hyvä paikka työelämään tutustumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normal myy muutaman euron sälää niin parikymppiset myyjät pysyy kärryillä mikä tuote on muodissa. Teinitytöt tuolla pääasiallisesti asiakkaina niin pitää tietää mikä on sen hetken kuuma juttu.
Parin euron sälää ja krääsää? Luulin, että nykynuoret on ahdistuneita ilmastonmuutoksesta ja ekologisesti tiedostavia? Näin media ainakin kertoo.
Mutta sitten tämmöinen kauppa on kymmenien miljoonien liikevaihdon hetkessä takova jättimenestys.
Syödä pitää nuortenkin.
Syödä mitä? Niitä suklaakeksejä ja meikkejä mitä Normalissa on myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Pätevin hakija palkataan sukupuolesta huolimatta, kaikki diversiteettitekijät huomioiden.
Eli alle 20 vuotias jolla harvoin on mitään koulutusta tai kokemusta on pätevämpi kuin se yli 40 vuotias 20 vuoden työkokemuksella ?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taaskaan ei yksinäiselle kilttimiehelle työpaikkaa, kaljatölkin kylmä suudelma lohduttaa.
Käykää missä tahansa ostoskeskuksessa niin vaatekaupoissa, urheilukaupoissa, kahviloissa on pääasiassa nuoria naisia töissä. Miehiä ei oteta kuin kännykkäkauppaan.
Ei oteta vai eivät hae? Itse veikkaan jälkimmäistä, ainakin mitä olen lähipiirini nuorisolta kuullut. Ei isoa osaa poikia kiinnosta kaupan myyjät työt ellei myytävät tuotteet ole sellaisia, joista itse ovat kiinnostuneita. Kännykaupoissa, elektroniikkaliikkeissä ja sporttikaupoissa kyllä näkee paljonkin poikia/miehiä ja samoin prismoissa ja cittareissa jonkin verran.
Normalin nuoret myyjät on yleensä sen ikäisiä, että opiskelevat vielä ja nollasoppari on silloin ihan ok. Nykypäivänä kaikesta pitää tehdä kauhea ongelma. Ei tuonne ku
Kummallisia väitteitä. Kuten jutussa sanottiin, kaikki ei ole mitään opiskelijoita kuten ei kaupan alalla ylipäätään nollasopparilaiset. Suuri osa vajailla tunneilla olevista kaupan alan työntekijöistä haluaisi täydet tunnit.
Työmies on palkkansa ansainnut sanoo sanonta. Kyseessä on työ, ei mikään tet-harjoittelu. Kaikkea työtä pitää olla oikeus tehdä asiallisilla työehdoilla.
Ja yle rekrytöi pääasiassa vasemmistofeministejä koska talossa ei kestetä nykyään ollenkaan erilaisia ideologioita tai mielipiteitä yhtään mistään. Onko tuo sitten parempi? Verovaroillahan nuo tuota ideologiaansa tuputtaa.
Lainaus:
Nuorten ympäristöhuolesta on puhuttu paljon, mutta ympäristöhuoli ei ole selvästikään jarruttanut halpojen tuotteiden houkuttelevuutta.
Sillälailla.
Muutama kuukausi sitten kävin Kuopion Matkuksen Normalissa, olen mies, enkä tiennyt tästä kaupasta mitään etukäteen. Eipä tuolla ollut oikein mitään mielenkiintoista mulle, ihmettelin vähän sitä nuorten tyttöjen määrää kaupassa, siitä päättelin että ei tarvitse toista kertaa käydä, tämä kauppa ei ole mulle suunnattukaan.
Ai nämä halpoja meikkejä himoavat tytöt joilla pitkä suorat hiukset valuu pisin päätä pelastaa maailman?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normalin nuoret myyjät on yleensä sen ikäisiä, että opiskelevat vielä ja nollasoppari on silloin ihan ok. Nykypäivänä
Niin että parempi olisi kuin olis koko ketjua, eikä siten näitä pienipalkkaisia työpaikkojakaan? Tulkaa nyt hyvät ihmiset tänne nykyajalle sieltä menneisyydestä. Ei tuollaisista töistä, joihin ei vaadita mitään ammatillista koulutusta, vaan työhön perehdytys riittää, voi tietenkään maksaa sellaista palkkaa, että sillä pelkästään elää. Pitää olla joku muukin työpaikka tai tukia. Vaihtoehtoisesti voi opiskella sen verran, että saa työpaikan, josta saatavalla palkalla elää ilman, että tarvii tehdä lisätunteja muualla.
Vierailija kirjoitti:
Muutama kuukausi sitten kävin Kuopion Matkuksen Normalissa, olen mies, enkä tiennyt tästä kaupasta mitään etukäteen. Eipä tuolla ollut oikein mitään mielenkiintoista mulle, ihmettelin vähän sitä nuorten tyttöjen määrää kaupassa, siitä päättelin että ei tarvitse toista kertaa käydä, tämä kauppa ei ole mulle suunnattukaan.
Eli teillä ei käytetä pesuaineita, hammastahnaa suihkugeeliä, vanupuikkoja yms eikä varsinkaan syödä suklaata.
Muutamasta kommentista voi aistia Normalin ympärille kehittyneen omituisen, nuorten naisten kultin.
Omituista halpojen meikkien palvontaa.
Se että itkee miksei kokeneita palkata, on sama kuin itkisi palkattuna miksi eivät palkkaa kunnon palkalla. Kas kun se on yrityksen strategia. Palkka on pieni ihan syystä.