YLE: Normal rekrytoi etupäässä nuoria naisia pitämään yllä myymälöiden jännittävyyttä
YLE tehnyt kattavan reportaasin halpaketju Normalista, sen rekrytointikäytännöistä ja työntekijöiden ikäjakaumasta.
Jutussa kerrotaan näin: Normalin myyjän työtehtäviin kuuluu työpaikkailmoitusten mukaan kassatyöskentelyn lisäksi hyllyttäminen ja myymälän jännittävyyden ylläpito.
Valtaosa ketjun työntekijöistä on alle 20-vuotiaita ja parikymppisiä. Jutun myymälän 31-vuotias myymäläpäällikkö on vanhin.
Vähän samat vibat tulee kuin Jungle Juice barista, joka on saanut kritiikkiä osakseen siitä, että rekrytoi nuoria naisia legginsseissä myymään mehuja.
Suurin ongelmakohta Normalin kohdalla on ehkä kuitenkin se, että Ylen jutun mukaan vain myymäläpäällikkö saa kunnollisen kokoaikaisen työsopimuksen. Ketju rekrytoi raskaan prosessin kautta näitä nuoria työntekijöitä varalle pidettäväksi reserviksi eivätkä he saa edes täysiä työtunteja. Kun nuoret ei saa vakituisia, kokoaikaisia töitä, joutuvat he usein hakemaan Kelan tukia toimeentuloa täydentämään, ei saa asuntolainaa ja nuorten köyhyys lisääntyy, juuri sen takia nämä halpakaupatkin ovat nuorten keskuudessa niin suosittuja.
Näin kaupanalalla 10v. työskennelleenä ihmettelen myös, mitä tarkoittaa myymälän jännittävyyden ylläpito?
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kuukausi sitten kävin Kuopion Matkuksen Normalissa, olen mies, enkä tiennyt tästä kaupasta mitään etukäteen. Eipä tuolla ollut oikein mitään mielenkiintoista mulle, ihmettelin vähän sitä nuorten tyttöjen määrää kaupassa, siitä päättelin että ei tarvitse toista kertaa käydä, tämä kauppa ei ole mulle suunnattukaan.
Eli teillä ei käytetä pesuaineita, hammastahnaa suihkugeeliä, vanupuikkoja yms eikä varsinkaan syödä suklaata.
Kirjoitin että ei ole mitään mielenkiintoista, en pidä pesuaineita, hammastahnoja sun muita vastaavia erityisen mielenkiintoisina tuotteina. Tällaiset saan ostetuksi tavanomaisesti käyttämistäni kaupoista, kuten Prisma tai K-Citymarket, en erikseen kyllä lähde tällaisten tavaroiden takia johonkin eri paikkaan ostoksille.
Ok, lähinnä ajattelin tuota että kauppa ei ole sinulle suunnattu. Ei varmaan olekaan, mutta siellä on paljon tuotteita ihan kaikille. Kiva jos marketista löytyy kaikki!
Niin mikä se jännitys oikein on? Ehkä se kun mulle tuli yksi nuori likka huutamaan vihaisesti että myymälä menee nyt kiinni. Olin jo kävelemässä jonon jatkeeksi, joka oli muuten aika pitkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutama kuukausi sitten kävin Kuopion Matkuksen Normalissa, olen mies, enkä tiennyt tästä kaupasta mitään etukäteen. Eipä tuolla ollut oikein mitään mielenkiintoista mulle, ihmettelin vähän sitä nuorten tyttöjen määrää kaupassa, siitä päättelin että ei tarvitse toista kertaa käydä, tämä kauppa ei ole mulle suunnattukaan.
Eli teillä ei käytetä pesuaineita, hammastahnaa suihkugeeliä, vanupuikkoja yms eikä varsinkaan syödä suklaata.
Kaikkia noita saa ruokakaupoistakin.
Vierailija kirjoitti:
Niin mikä se jännitys oikein on? Ehkä se kun mulle tuli yksi nuori likka huutamaan vihaisesti että myymälä menee nyt kiinni. Olin jo kävelemässä jonon jatkeeksi, joka oli muuten aika pitkä.
Ja jos tuotteet olisi sijoiteltu järkevämmin, olisin löytänyt hakemani nopeammin eikä olisi tarvinnut laahustaa siellä eestaas.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria nättejä pinnallisia naisia vaan myyjiksi, näin se on ollut aina.
Niin mikäs uutinen tämä nyt oli? Kahvilat ja vaatekaupat myös päikkoja joissa nuoruus ja sievyys selvästi olleet valintakriteeri. Nytkö tämäkin on huutava vääryys? Moni sanoo tekevänsä noita hommia opintojen ohessa eikä siihen työhön ole tarkoitustakaan jäädä pysyvästi.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että se että tuonne tulee uusia eriä, tuotemerkkejä, sellaista tavaraa mitä ei ole muualla tai sitten se on selkeästi edullista kuten tuoksut. Jännittävyyttä on sekä hinnoissa että tuotevalikoimassa.
Kiinnostava-sana olisi kyllä toiminut paremmin tässä.
Kirjoitin että ei ole mitään mielenkiintoista, en pidä pesuaineita, hammastahnoja sun muita vastaavia erityisen mielenkiintoisina tuotteina. Tällaiset saan ostetuksi tavanomaisesti käyttämistäni kaupoista, kuten Prisma tai K-Citymarket, en erikseen kyllä lähde tällaisten tavaroiden takia johonkin eri paikkaan ostoksille.