Juridista neuvoa! Kuolleen äitini viimeinen sisarus kuoli
Mulle soitettiin poliisista. Äitini veli on kuollut. Kukaan kolmesta sisaruksesta ei ollut myöhemmin tekemisissä keskenään. Lapsuudenperheeseen sisältyi sairaita kuvioita. Lapset jäivät myös alaikäisinä orvoiksi. Elivät sukulaisten nurkissa huonosti kohdeltuina.
Äitini kuoli syöpään 2021. Äidin pikkuveli haimasyöpään alkoholistina jo reilusti yli 10 v sitten.
Nyt kuoli tämä viimeinen ja tosiaan poliisi soitti minulle. Koska olen juridisesti ainoa lähisukulainen. Kuolleella pikkuveljellä on poika, mistä ei väestötietojärjestelmässä ole mitään tietoa. Olen tuon pojan nähnyt vauvana. Äitinsä oli iäkäs ja on nyt n 83. Ei vastaa viesteihin.
Nyt kuollut veli eli AVOLIITOSSA. Ei keskinäistä testamenttia. Olen kahdesti ollut tämän naisen kanssa puhelimessa. En ole juuri tolkkua saanut mistään. Kysyin mm, ovatko pankin paperit saapuneet jne.
Meillä on välimatkaa 500 km. Tätä kuollutta veljeä olen tavannut vain kerran. Ei suostunut tulemaan äidin hautajaisiin.
Neuvolaa!
Kommentit (203)
Vierailija kirjoitti:
kun olet hankkinut sukuselvityksen ja jos siinä ei ole mainintaa enon pojasta, niin silloin kuolinpesän ei tarvitse ottaa serkkuasi huomioon.
Enosta pitää hankkia oma sukuselvitys, näin jouduin tekemään vastaavassa tilanteessa. Jos hän on kuollut.
Ja kun vietiin perukirja maistraattiin tarkastettavaksi (helpottaa omaisuudrn myyntiä) piti vielä toimittaa sukuselvitys vastaavasta henkilöstä kuin aloittajan enon 83 v leski.
Poliisi selvittää vainajan lähiomaiset väestätietojärjestelmästä. Ja ensimmäisenä katsotaan onko puoliso tai onko lapsia. Jos tuo lapsi olisi näkynyt vtj:ssä, kuolinviesti olisi ilmoitettu hänelle eikä vainajan siskon lapselle!
Vierailija kirjoitti:
Nyt edesmenneen enosi perijät olet sinä ja aiemmin edesmenneen pikkuveljesi poika, joka osaltaan perii isänsä osuuden. Viranomaisilla on keinonsa löytää ihmiset näissä tilanteissa. Enon avovaimo saa pitää oman omaisuutensa mutta ei peri nyt kuolleelta enoltasi/avopuolisoltaan mitään ellei ole olemassa testamenttia hänen hyväkseen.
Kirotusvihree kerpele, siis tietysti äitisi edesmenneen pikkuveljen poika.
Vierailija kirjoitti:
Poika perii ja hoitaa kaikki asiat, hän on ainoa perijä. Poliisi ilmeisesti soitti sinulle, koska heillä ei ole pojan olinpaikasta tietoa?
Sitä en osaa sanoa miten menetellään, jos poikaa ei saada kiinni, mutta et silloinkaan joudu perunkirjoitusta tekemään.
Eikö kyseessä ole aloittajan serkku , jos vainajalla olisi poika eihän aloittaja kuuluisi asiaan mitenkään.
Käsitin näin, kolme sisarusta, aloitrajan äiti, hänen veljensä, jolla pouka, kuollut 10 v sitten ja nyt kuollut viimeinen kolmesta, aloittajan eno. Mitenkään hän laillisesti ei voi olla löytämättä serkkuaan joka on hänen kanssaan tasavertainen perijä.
Aloittajan teksti on sen verran sekava, ettei saanut selvää oli 83v. kuolleen enon äiti vai avopuoliso vai hänen enon pojan äiti?
Joka tapauksessa jos vainajalla on poika, hän perii kaiken ja hoitaa myös kaikki asiat. Jos vainajan äiti on elossa, hän tulee perimysjärjestyksessä toisena ja vasta sitten ap.
Vainajan toisella sisaruksella eli jo kauan sitten kuolleella veljellä on poika, jonka tietoja poliisikaan ei saanut selville. Poste Restante. Kahdesti olen puhunut tämän nyt edesmenneen avovaimon kanssa puhelimessa. Tuo poika oli ns Bad news ja täysi rötöstelijä..
Eli siis minä, vainajan kuolleen siskontytär ja vainajan kuolleen veljen poika ollaan ainoat juridiset jälkeläiset. Ja tämä veljenpoika on kadonnut myös viranomaisilta. Vainajalla ei ollut omia lapsia. Ei ollut naimisissa. Ei ollut testamenttia. Tilillä on ollut jonkun verran rahaa. Asuivat Myllypurossa vuokralla
Vierailija kirjoitti:
Poliisi selvittää vainajan lähiomaiset väestätietojärjestelmästä. Ja ensimmäisenä katsotaan onko puoliso tai onko lapsia. Jos tuo lapsi olisi näkynyt vtj:ssä, kuolinviesti olisi ilmoitettu hänelle eikä vainajan siskon lapselle!
Jankutan, kadonnut poika on kolmannen sisaruksen poika, ei vainajan.
Jos hän on kuollut jo, hänen lapsensa ovat aloittajan kanssa tasavertaisia perillisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vainajan toisella sisaruksella eli jo kauan sitten kuolleella veljellä on poika, jonka tietoja poliisikaan ei saanut selville. Poste Restante. Kahdesti olen puhunut tämän nyt edesmenneen avovaimon kanssa puhelimessa. Tuo poika oli ns Bad news ja täysi rötöstelijä..
Eli siis minä, vainajan kuolleen siskontytär ja vainajan kuolleen veljen poika ollaan ainoat juridiset jälkeläiset. Ja tämä veljenpoika on kadonnut myös viranomaisilta. Vainajalla ei ollut omia lapsia. Ei ollut naimisissa. Ei ollut testamenttia. Tilillä on ollut jonkun verran rahaa. Asuivat Myllypurossa vuokralla
Kyllä sun on nyt vaan pakko löytää, lakimiesten avulla tuo paha poika elävänä tai kuolleena. Muuten et voi rahoja kuitata laillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poika perii ja hoitaa kaikki asiat, hän on ainoa perijä. Poliisi ilmeisesti soitti sinulle, koska heillä ei ole pojan olinpaikasta tietoa?
Sitä en osaa sanoa miten menetellään, jos poikaa ei saada kiinni, mutta et silloinkaan joudu perunkirjoitusta tekemään.
Eikö kyseessä ole aloittajan serkku , jos vainajalla olisi poika eihän aloittaja kuuluisi asiaan mitenkään.
Käsitin näin, kolme sisarusta, aloitrajan äiti, hänen veljensä, jolla pouka, kuollut 10 v sitten ja nyt kuollut viimeinen kolmesta, aloittajan eno. Mitenkään hän laillisesti ei voi olla löytämättä serkkuaan joka on hänen kanssaan tasavertainen perijä.
Aloittaja sanoo, että vainajalla on poika, jonka olinpaikkaa ei tiedetä, joten ap ei edes kuulu perijöiden joukkoon. Jos vainaja on serkku, niin serkut eivät peri yhtään mitään.
Mutta en minäkään oikein saanut ap:n tekstistä selvää kuka kukin on. Hän voisi kirjoittaa selkeämmin kuka kukin on vainajalle.
Lakimieshän sun kannattaa palkata sieltä vainajan kotikunnasta. Ei tule niin paljon matkakuluja lakimiehen laskuun.
Pikkuveli kuollut aiemmin ja pikkuveljellä on poika. Mielestäni päivänselvä asia. Ap ja tämä poika ovat serkuksia ja tasavertaisessa asemassa vainajaan nähden. Perintökaaren mukaan perivät vainajan ellei löydy testamenttia.
suosittelen että ap hankkii jonkun ulkopuolisen selvittämään pesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja sanoo, että vainajalla on poika, jonka olinpaikkaa ei tiedetä, joten ap ei edes kuulu perijöiden joukkoon. Jos vainaja on s
Jo aikaisemmin kuolleen enon kadonnut poika on aloittajan serkku. Eli tasaverainen perijä aloittajan kanssa. Kun ei vainajalla rintaperillisiä.
Voihan sitä tietysti kokeilla eikö.mikään verottaja tai pankki ( ne on hirveän tarkkoja) puutu toisen perillisen puuttumiseen.
Mulla on vaikea elämäntilanne itselläni. Äitini kuoli syöpään 2021 ja jouduin yksin hoitamaan hautajaiset, perukirjat yms. Olen todella loppu ja poikki. Äitini oli tosi rikki lapsuudestaan eikä puhunut kuin humalassa. Näitä veljiä en ole nähnyt, kuin ohimennen lapsena. Tätä aiemmin kuolleen pikkuveljen poikaa vain vauvana kerran.
Tämä nyt kuollut veli, lapseton, avioton, mutta avoliitossa elänyt kuoli tosiaan toissaviikolla. Ja eihän tämä avovaimo voi hoitaa mitään maksuliikennettä. Mutta hän ei suostu riittävästi kommunikoimaan minun kanssani. Ne pankin paperit saapuvat nopeasti kuitenkin kuolinpesän osoitteeseen
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin
Ap
Pankit tarkistaa perukirjat tarkkaan jos perukirjassa ei ole maistraatin tarkistussinettiä.
Ja maistraatti, oli vielä 4 vuotta sitten, pyysi vielä lisäselvityksiä vaikka lakimies omi tehnyt perukirjan ja hommannut virkatodistukset.
Kuolleen veljen leskestä sukuselvitys, vainajan äidin virkatodistus vuodelta 1921 kun siinä oli aukko yhden seurakunnan kohdalta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vaikea elämäntilanne itselläni. Äitini kuoli syöpään 2021 ja jouduin yksin hoitamaan hautajaiset, perukirjat yms. Olen todella loppu ja poikki. Äitini oli tosi rikki lapsuudestaan eikä puhunut kuin humalassa. Näitä veljiä en ole nähnyt, kuin ohimennen lapsena. Tätä aiemmin kuolleen pikkuveljen poikaa vain vauvana kerran.
Tämä nyt kuollut veli, lapseton, avioton, mutta avoliitossa elänyt kuoli tosiaan toissaviikolla. Ja eihän tämä avovaimo voi hoitaa mitään maksuliikennettä. Mutta hän ei suostu riittävästi kommunikoimaan minun kanssani. Ne pankin paperit saapuvat nopeasti kuitenkin kuolinpesän osoitteeseen
Ap
toivottavasti heillä on kummallakin ollut erilliset tilit, niin avovaimo voi hoitaa omat laskunsa.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan teksti on sen verran sekava, ettei saanut selvää oli 83v. kuolleen enon äiti vai avopuoliso vai hänen enon pojan äiti?
Joka tapauksessa jos vainajalla on poika, hän perii kaiken ja hoitaa myös kaikki asiat. Jos vainajan äiti on elossa, hän tulee perimysjärjestyksessä toisena ja vasta sitten ap.
Aloittajan teksti on kyllä hyvin tarkka jos osaa lukea ja ymmärtää lukemansa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä avovaimo voi viedä selkeästi vainajan nimellä olevat laskut pankin tiskille ja pankki maksaa ne. Kaliilla palvelumaksulla, niitä kuolinpesältä menee. Hautauslupa/kuolintodistus on hyvä olla vaikka pankithan saa reaaliajassa kuolemasta tiedon. Pankkikortit ja tunnukset lakkaa toimimasta.
Nyt edesmenneen enosi perijät olet sinä ja aiemmin edesmenneen pikkuveljesi poika, joka osaltaan perii isänsä osuuden. Viranomaisilla on keinonsa löytää ihmiset näissä tilanteissa. Enon avovaimo saa pitää oman omaisuutensa mutta ei peri nyt kuolleelta enoltasi/avopuolisoltaan mitään ellei ole olemassa testamenttia hänen hyväkseen.