Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikuttaako vaikea ruokavalio haluusi kutsua ihminen kylään?

Vierailija
24.11.2023 |

Olen itse huomannut, että en juuri pyydä kylään ihmisiä, joiden ruokavalio aiheuttaa minulle lisävaivaa. Tämä ei ole mikään näpäytys, tai osoitus siitä etten arvostaisi heitä vaan ihan käytännön sanelemaa.

Esimerkiksi tilanne, jossa minulla olisi aikaa ja energiaa nopeasti käydä viereisessä pikkukaupassa hakemassa kahvileipää ja kutsua joku kaveri kylään. Pikkukaupassa ei ole vegaanista tai gluteiinitonta valikoimaa, mutta muuten herkullista valikoimaa löytyy.

Miettiessäni kenet kavereistani pyydän kahville, gluteiiniton vegaani allergioilla ei tule ensimmäisenä mieleen. Voidakseni kutsua hänet kylään, minun tulisi etsiä sopivat reseptit netistä, mennä kauempana olevaan kauppaan ja tehdä tarjoilut itse. Valmistelun ajallinen ero on valtava. Rento kyläily muuttuu arjen kiireisiin ja väsymykseen nähden liian vaikeaksi projektiksi.

Oikeastaan jos ruokavalio on kovin vaikea, olisi parempi että hän pyytäisi enemmänkin minua käymään ja voisin hoitaa vastavuoroisuuden jotenkin muuten kuin tarjoiluilla.

Suurin osa tällaisista ihmissuhteista on hiljalleen hiipunut pois elämästä. Se on harmillista.

Kommentit (179)

Vierailija
1/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä kyllä ole ihmisten ruokavaliot vaikuttanut.

Vierailija
2/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoo kyllä paljon sinusta tämä aloitus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan. Olen itse vege, avopuoliso sekasyöjä ja omista lapsuudenkodissa kummatkin ovat tottuneet esim. allergiaruokavalioiden huomioimiseen, niin eipä jonkun ruokavalio ole koskaan kynnyskysymykseksi noussut.. 

Vierailija
4/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjoittaisi tämä saman aloituksen omalle face seinälle. 😁

Vierailija
5/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mullakaan. Olen itse vege, avopuoliso sekasyöjä ja omista lapsuudenkodissa kummatkin ovat tottuneet esim. allergiaruokavalioiden huomioimiseen, niin eipä jonkun ruokavalio ole koskaan kynnyskysymykseksi noussut.. 

Aloittaja onkin täys diootti

Vierailija
6/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tunne kun allergia on muka oma valinta.

Vierailija
7/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikuttanut. Lähinnä vaikuttaa siihen, että mitä tarjoan. Mitään kovin hankalia ruokarajoitteita ei kellään ole. Gluteeniton ja vegaaninen eivät juurikaan vaikuta kuin siihen, että gluteenittomalle en itse uskalla leipoa. Mutta onneksi on paljon luonnostaan gluteenittomia vaihtoehtoja, niin ei tarvitse kauheasti pohtia.

Vierailija
8/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Kutsun vieraita harvoin kylään ja en kokkaa tai leivo joten ostan kaupasta jotain pientä ja neutraalia syötävää ja sellaiselle, joka ei pysty syömään juuri mitään ns normaalia, kysyn aina erikseen tarkennukset että mitä voi ostaa. Tilanteita on niin harvoin että kyllä sitä kerran vuodessa jaksaa kaupassa lukea ne tuote selosteet yhden vegaani/maidoton/gluteeniton ym. henkilön kohdalla. 

Vierailija
9/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergikot tulivat tänne taas marttyroimaan. Minusta on oikein ymmärrettävää, että lisävaiva vaikuttaa.

Vierailija
10/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sellainen pikkukauppa jossa ei ole gluteenitonta - tai vegetarjontaa, ei ole ainakaan mulla tullut sellaista vastaan, jokaisessa kaupassa on jotain ko tuotteita.

Vierailija
11/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta, kun en ole pihi (erikoistuotteet ja vegaaniset usein kalliimpia) ja tykkään huomioida ystävieni makua ja erityispiirteitä kaikessa toiminnassa, koska pidän siitä tunteesta kun he arvostavat, että välitän.

Vierailija
12/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaikuta. Kutsun vieraita harvoin kylään ja en kokkaa tai leivo joten ostan kaupasta jotain pientä ja neutraalia syötävää ja sellaiselle, joka ei pysty syömään juuri mitään ns normaalia, kysyn aina erikseen tarkennukset että mitä voi ostaa. Tilanteita on niin harvoin että kyllä sitä kerran vuodessa jaksaa kaupassa lukea ne tuote selosteet yhden vegaani/maidoton/gluteeniton ym. henkilön kohdalla. 

Nimenomaan näitä ihmisiä tulee pyydettyä kylään vain harvoin, muita pyydän huomattavasti useammin. Lähin kauppani on hyvin pieni ja kioskimainen, ei ole vegaania tai gluteiinitonta valikoimaa. Tottakai silloin jos erikoisruokavaliollisen ihmisen olen pyytänyt käymään, menen sinne kauempana olevaan isompaan kauppaan ja näen vaivaa.

Ap

Vierailija
13/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole yhtään ihan oikeasti lääkärin tutkimusten todistamaa gluteeniallergista ystävää. Näitä itsediagnosoituja on jokunen ja he saavat sit mun puolesta pureskella kynsiään, jos tarjoilut ei kelpaa. Yllättävän hyvin kuitenkin kelpaavat, jopa niin hyvin, että omalle porukalle ei jää mitään. Sama koskee vegaaneja, vegetarismin vielä jossain rajoissa voin ottaa huomioon. Mulla on muutama kaveri joilla on ihan oikea, henkeä uhkaava ruoka-aineallergia ja sen otan joka kerta huomioon kun heidät meille kutsun. Ei ole ongelma eikä rajoita vierailuja. Mä kutsun ja aina voi jättää tulematta jos ei halua.

Vierailija
14/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellainen pikkukauppa jossa ei ole gluteenitonta - tai vegetarjontaa, ei ole ainakaan mulla tullut sellaista vastaan, jokaisessa kaupassa on jotain ko tuotteita.

"Etninen" pikkukauppa. Ap

Vierailija
15/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko hetkeäkään, että kaupassa ei ole mitään vegaanista tai gluteenitonta vaihtoehtoa. Esimerkiksi wiener nougatia löytyy monesta pikkukaupasta ja se on sekä gluteeniton että vegaaninen. 

Vierailija
16/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoo kyllä paljon sinusta tämä aloitus.

Mitähän se mahtaa kertoa? Ap

Vierailija
17/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me "vaikeat" olemme yleensä aika joustavia, siihen olemme saaneet tottua. Itselläni on niin hankalat allergiat että ilmoitan automaattisesti tuovani omat eväät-eikä siitä tarvitse kiusaantua.

Niiden ihmisten kanssa, joille olen tärkeä, haluttu vieras, hommat toimivat hyvin. Jos haluavat jotakin tarjota, kysyvät minulta, mitä se voisi olla.

Vierailija
18/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko hetkeäkään, että kaupassa ei ole mitään vegaanista tai gluteenitonta vaihtoehtoa. Esimerkiksi wiener nougatia löytyy monesta pikkukaupasta ja se on sekä gluteeniton että vegaaninen. 

Eipä se ole valitettavasti sinun uskostasi kiinni. Kaupassa ei ole juurikaan suomalaisia tuotteita. Ap

Vierailija
19/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta. Teen sellaista ruokaa mikä sopii kaikille. 

Vierailija
20/179 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliaakikona pakko todeta, etten käy kylässä syömässä vaan tapaamassa ihmisiä.

Eli itselleni riittänyt aina ihan kahvi, tai lasi vettäkin. Kuten sanottu, en mene kylään tarjoiluiden takia.