Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos haluat laihtua, suolistosi bakteerikannan pitää muuttua

Vierailija
23.11.2023 |

Olen itse kokenut konkreettisesti tämän asian. Olin nuoreen aikuisuuteen saakka todella hoikka tekemättä mitään sen eteen. Sitten elämässäni tuli vaihe, jossa oli paljon stressiä, vähän liikuntaa ja paljon sokeripitoista ruokaa ja napostelua. Vaikkakaan syömäni määrät sinällään eivät olleet suuria, uskoisin että tuo kausi elämässäni muutti suolistoni mikrobikantaa aivan oleellisesti niin, että aloin lihoa. Paino ei koskaan ehtinyt nousta ylipainoon saakka, mutta sain kuitenkin yli kymmenen lisäkiloa. Olo oli koko ajan tukala, ja vaikka yritin syödä kuinka vähän, loppuvaiheessa paino vaan jatkoi hiljaista nousuaan kaikesta huolimatta. Minulla oli koko ajan joko nälkä tai kamala ähkyn tunne. Rasvaprosenttini oli iso.

Sainpa sitten tosiaankin tarpeekseni ja aloin liikkua. Ei mitään kovaa liikuntaa, vaan joogaa ja kävelyä. Aloin kävellä 5-10 km päivässä. Aloin myös syödä aamulla kuitupitoisen aamiaisen: vedessä kiehautettuja kaurahiutaleita, mustikoita, pellavansiemenrouhetta, soijajugurttia. Sokeria syön melko vähän tai satunnaisesti, vaikka olenkin edelleen varsinainen karkkihiiri.

Nyt, alle vuotta myöhemmin, vatsarasva on lähes kokonaan sulanut pois ja selluliittiä ei ole enää nimeksikään. Ähky on poissa ja kehon tuntemukset alkavat olla samoja, kuin nuorella aikuisiällä. Vaikka en viime aikoina ole viitsinyt liikkua entiseen malliin, hyvä pyörä on lähtenyt liikkeelle ja pyörii nyt itsestään. Olen täysin vakuuttunut siitä, että siitä on kiittäminen muuttunutta suolistomikrobikantaa.

Onko muilla vastaavia tai täydentäviä kokemuksia?

Tässä ihan asiallinen esimerkkiviite: https://www.duodecimlehti.fi/duo13309

Kommentit (273)

Vierailija
241/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko porukka väittää, ettei muka laihdu pitkässä juoksussa, jos syö vaikka 1500 kcal ja kuluttaa 2500kcal päivässä? Porukka kokeilee tätä ehkä viikon verran ja ihmettelee, ettei toimi :D Helpompihan se toki on syyttää kaiken maailman bakteereita, ettei tarvitse nousta sohvalta.

Tietenkin laihtuu. Mutta! Tuo syömiskalorimäärä on vain suuntaa-antava arvio. Omaa kulutustakaan ei voi tietää varmasti. Joku mittari tai laskuri voi väittää, että kulutat sen 2500 kcal päivässä, mutta ei ne ole kovin luotettavia eivätkä ota laskuun yksilöllisiä eroja, jotka voivat olla isoja jo ilman sairauksiakin.

Olen itse keskipituinen ja -kokoinen nainen, mutta minulla on aineenvaihdunnallinen sairaus. En voi syödä kuin jonkun 1200 kcal päivässä tai lihon. Ennen sairastumistani peruskulutukseni oli lähes 2000kcal. Onnekseni minun ei enää tarvitse laihduttaa.

Vierailija
242/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mua ärsyttää se, ettei uskota, jos joku lihava ihminen sanoo syövänsä vähän ja ettei vaan laihdu, mutta kuitenkin uskotaan, että on näitä laihoja ihmisiä, jotka syövät kuin hevonen mutta eivät liho."

Ei ne laihat ihmiset oikeasti syö kuin hevoset, vain kuvittelevat samalla tavalla kuin lihavat kuvittelevat syövänsä vähän

Sinä siis tasapuolisesti et usko ketään. Liittyykö vain syömiseen, vai koskeeko kaikkea muutakin elämässä?

Lääkärit kuulemma ihan järjestäin kolminkertaistaa ilmoitetut alkoholimäärät. Kannattaa muistaa tämä alkoholikyselyissä  olit sit lihava tai et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla osatotuus, mutta lihavat ihmiset eivät ymmärrä paljonko kaloreita oikeasti saavat liikaa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, niin lihot. Jos saat vähemmän kaloreita kuin tarvitset säilyttääksesi nykyisen painosi, niin alat laihtumaan. Se el tapahdu viikossa.

Se ei auta mitään, että paastoaa tai pari päivää jättää sen työpaikan pullan väliin, jos isossa kuvassa yksinkertaisesti syö liikaa.

Katsokaa vaikka kalorilaskurista oman tarpeenne. Lyhyillä naisilla se on yllättävän vähän. Ei tarvi montaa pullaa syödä, että näkyy vyötäröllä.

En ole lyhyt, ihan perusmittainen. Ihan aina olen ollut ylipainoinen. Pidin ruokapäiväkirjaa 2 x 3 viikkoa ennen ravintotetapeuttia. Merkitsin siihen jokaisen suupalan suklaasta alkaen. Hänen ohje oli, että pitää lisätä kaksi ateriaa päivään. 

Toisen kerran k

miksiköhän minä lihoin, kun aloin noudattamaan viisi ateriaa päivässä rytmiä? Sitä ennen söin kolmesti. En siis yrittänyt laihduttaa, vaan kokeilin tätä suositusta.

Vierailija
244/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo voi olla osatotuus, mutta lihavat ihmiset eivät ymmärrä paljonko kaloreita oikeasti saavat liikaa. Jos syöt enemmän kuin kulutat, niin lihot. Jos saat vähemmän kaloreita kuin tarvitset säilyttääksesi nykyisen painosi, niin alat laihtumaan. Se el tapahdu viikossa.

Se ei auta mitään, että paastoaa tai pari päivää jättää sen työpaikan pullan väliin, jos isossa kuvassa yksinkertaisesti syö liikaa.

Katsokaa vaikka kalorilaskurista oman tarpeenne. Lyhyillä naisilla se on yllättävän vähän. Ei tarvi montaa pullaa syödä, että näkyy vyötäröllä.

En ole lyhyt, ihan perusmittainen. Ihan aina olen ollut ylipainoinen. Pidin ruokapäiväkirjaa 2 x 3 viikkoa ennen ravintotetapeuttia. Merkitsin siihen jokaisen suupalan suklaasta alkaen. Hänen ohje oli, että pitää lisätä kaksi

Miksi muutit jotakin, joka toimi? Tietenkin elimistö ainakin alkuun reagoi. Aina muutokseen. Vähän vaikea uskoa, että noin edes teit.

Vierailija
245/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihavuuden pääasialliset syyt ovat väärä ruokailurytmi, liian isot annoskoot, kovat rasvat, liika punaisen lihan ja lihajalosteiden syönti, liiallinen valkoisten viljatuotteiden syönti ja liian vähäinen täysjyväviljatuotteiden syönti, liiallinen sokeripitoisten tuotteiden syönti, liian vähäinen kuitujen saanti ja liian vähäinen liikunta. Syödystä ruuasta 80 % pitäisi olla suositusten mukaista terveellistä syötävää ja 20 % voi olla sitten vähemmän terveellistä ja monasti ylipainosta kärsivillä nämä luvut mevät toisin päin. 

Toinenkin peen jauhaja.

Ei haittaa  se, että on eri näkemys asiasta. Tuon paskan jaihaminen ei vaan tuo tähän mitään uutta. Olis kiva kuulla perustelut vastustukselle. Sillai vois muutkin ehkä viisastua. 

Vierailija
246/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloin seurustella ylipainoisen henkilön kanssa, kävi mielessä, voisiko bakteerikantani hänen kanssaan läheisesti eläessä muuttua, eli voisinko tavallaan saada tartunnan. Nyt viisi vuotta myöhemmin olen onneksi edelleen alipainon rajalla. 

Vierailija
247/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miksiköhän minä lihoin, kun aloin noudattamaan viisi ateriaa päivässä rytmiä? Sitä ennen söin kolmesti. En siis yrittänyt laihduttaa, vaan kokeilin tätä suositusta.

Ateriaa? Yksi tai kaksi ateriaa riittää. Ei saa syödä liikaa aterialla. Välipalaksi esim. voileipä tai hedelmä.

Vierailija
248/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ateriaa? Yksi tai kaksi ateriaa riittää. Ei saa syödä liikaa aterialla. Välipalaksi esim. voileipä tai hedelmä.

äh, tarkoitin viisi kertaa. Kuten neuvotaan.

Vierailija
249/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko liian isot annokset? Ehkä se 5krt/päivässä ei sovi sulle. 

Vierailija
250/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap lienee oikeilla jäljillä. Piräisi kehittää näytteenottomekanismi, labra-analysointi ja sen jälkeen suolistoon syötetään korjava bakteerikanta.

Vierailija
251/273 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no se välipala oli se hedelmä tms. Muutoin söin tavallisesti. Syön terveellisesti, ainakin sen 80 prossaa.

ajattelin tätä siksi, että tässä ketjussa ravintoterapeutit ovat käskeneet lisäämään syömistä. Aika kauhistuttava neuvo.

Vierailija
252/273 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

no se välipala oli se hedelmä tms. Muutoin söin tavallisesti. Syön terveellisesti, ainakin sen 80 prossaa.

ajattelin tätä siksi, että tässä ketjussa ravintoterapeutit ovat käskeneet lisäämään syömis

Ensinmäkin tuo ohje annettiin ylipaino-ongelmaan, jossa ongelmainen söi liian vähän. Toiseksi kyllä siinä ylipainoinenkin saattaa aluks lihoa. Se vie aikaa, ennenkuin kroppa hoksaa, et tätä ruokaahan tuleekin säännöllisesti. Ei tartte enää säästellä. Kolmanneksi on aina sellainen vaihtoehto, et jos muuten syö jo riittävästi, jakaa sen saman energian useampaan osaan. 

Mutta en ymmärrä, miksi kukaan alkaa väkisin säätää jotain, mikä ei ole ongelma. Tietenkin säännöllinen ruokailu on fiksua esim. verensokerin ym. takia. Mut siis jos ei ole ongelmaa, ei sellaista kannata väkisin luoda.

Vierailija
253/273 |
25.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeastiko porukka väittää, ettei muka laihdu pitkässä juoksussa, jos syö vaikka 1500 kcal ja kuluttaa 2500kcal päivässä? Porukka kokeilee tätä ehkä viikon verran ja ihmettelee, ettei toimi :D Helpompihan se toki on syyttää kaiken maailman bakteereita, ettei tarvitse nousta sohvalta.

Kyllä tuollaisella hyvin pitkäkestoisella, päivittäisellä 1000 kcal vajeella varmasti laihtuisikin. Mutta ei varmasti sitä tasan 1.000 kg viikossa, mitä laskennallisesti tuosta tulisi. Ruuasta imeytyy vähän miten paljon kaloreita sattuu, ja ennen kaikkea elimistö kuluttaa vähän miten paljon kaloreita sattuu. Ihminen ei ole tässä kone, joka toimii tarkalleen joka sekunti samojen speksien mukaan. Sen vaihteluväliä voi olla satoja kilokaloreita päivässä, varsinkin kun elimistö alkaa säätää itseään pienentyneeseen energiansaantiin.

Suositeltu tahti laihtumiseen on puoli kiloa viikossa, eli laskennallisesti 500 kcal päivittäinen vaje. Se voi melkein kokonaan mennä jo elimistön vaihteluvälin piikkiin, eikä laihtumiseen.

Minä olen muuten pienikokoinen, luontaisesti vähälihaksinen nainen, jolla on ei-fyysinen työ. Minun laskennallinen kulutukseni on 1500-1800 kcal päivässä, riippuen kuinka paljon vapaa-ajastani käytän pelkkään liikuntaan. Suositteletko minullekin että kyllä laihdun pitkässä juoksussa, jos syön sinun kaavasi mukaisesti 500-800 kcal päivässä?

Jos taas aiot suositella minulle, että on vain tekosyy etten energiankulutukseni lisäämiseksi liiku useita tunteja joka päivä, tai hanki useita kiloja lihasmassaa lisää lisäämään energiankulutusta, kehotan tutustumaan oikeaan elämään.

Vierailija
254/273 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä aloitin tänään suolistomikrobiston hyvinvoinnin edistämisen. Ostin kaupasta kaikkea mitä vaan keksin mistä terve suolisto voisi tykätä. Parsakaalia, tomaattia, paprikaa, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, mustikoita, kauraleseitä, piimää ja ekaa kertaa ostin jopa kombutcha juoman. Tästä se alkaa, vuoden päästä meinaan elellä huippuun viritetyn suoliston kanssa. Mä olen jotenkin ihan naurettavan innoissani tästä mun uudesta projektista, kiitos tämän ketjun!

Vierailija
255/273 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tuollaisella hyvin pitkäkestoisella, päivittäisellä 1000 kcal vajeella varmasti laihtuisikin. Mutta ei varmasti sitä tasan 1.000 kg viikossa, mitä laskennallisesti tuosta tulisi. Ruuasta imeytyy vähän miten paljon kaloreita sattuu, ja ennen kaikkea elimistö kuluttaa vähän miten paljon kaloreita sattuu. Ihminen ei ole tässä kone, joka toimii tarkalleen joka sekunti samojen speksien mukaan. Sen vaihteluväliä voi olla satoja kilokaloreita päivässä, varsinkin kun elimistö alkaa säätää itseään pienentyneeseen energiansaantiin.

Suositeltu tahti laihtumiseen on puoli kiloa v

Jos et tajunnu, niin tuo kalorimäärä oli vain esimerkki. Pointti oli se että ihminen kyllä laihtuu, kun syö vähemmän, kuin kuluttaa. Kaiken maailman bakteerit ovat vain tekosyy.

Vierailija
256/273 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon laihtunu täs muutaman kuukauden aikana 5kg kun vaihdoin leivän riisikakkuihin ja pastan perunaan. Jouduin siis luopumaan päivittäisestä vehnästä ja rukiista vatsavaivojen takia, en yrittänyt laihtua millään tavalla, oon ihan tarpees laiha. Muuta en ole muuttanut, enkä erityisemmin liikkunut. Että pienikin muutos voi tehdä vaikutuksen.

Vierailija
257/273 |
27.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduin ihan vaan olemalla syömättä

Vierailija
258/273 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä aloitin tänään suolistomikrobiston hyvinvoinnin edistämisen. Ostin kaupasta kaikkea mitä vaan keksin mistä terve suolisto voisi tykätä. Parsakaalia, tomaattia, paprikaa, sipulia, valkosipulia, porkkanaa, mustikoita, kauraleseitä, piimää ja ekaa kertaa ostin jopa kombutcha juoman. Tästä se alkaa, vuoden päästä meinaan elellä huippuun viritetyn suoliston kanssa. Mä olen jotenkin ihan naurettavan innoissani tästä mun uudesta projektista, kiitos tämän ketjun!

Muista ne maitohappobakteerituotteet, kuten venäläinen suolakurkku ja hapankaali! Ja kypsytetyt juustot. 

Kombutchan kanssa kohtuudella, kuten kaiken makean. 

Mut hyvä sinä!!

Vierailija
259/273 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne bakteerit ei ole mikään tekosyy. Ihan todennettu fakta.

Vierailija
260/273 |
28.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä oon laihtunu täs muutaman kuukauden aikana 5kg kun vaihdoin leivän riisikakkuihin ja pastan perunaan. Jouduin siis luopumaan päivittäisestä vehnästä ja rukiista vatsavaivojen takia, en yrittänyt laihtua millään tavalla, oon ihan tarpees laiha. Muuta en ole muuttanut, enkä erityisemmin liikkunut. Että pienikin muutos voi tehdä vaikutuksen.

Toisille tekee toisille ei. Monet,  jotka yrittävät laihduttaa, tekevät paljonkin muutoksia, mutta pysyviä muutoksia on silti vaikea saada aikaiseksi..