IS: Down-lapsen äidin mielestä downin vuoksi aborttia harkitseville pitäisi tarjota "esitteitä down-lapsista"
https://www.is.fi/perhe/art-2000009997798.html
Tällä hetkellä enemmistö, eli melkein 70% down-raskauksista keskeytetään syndrooman selvittyä tutkimuksissa.
Kommentit (355)
Vierailija kirjoitti:
Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin.
No et voi pakottaa ketään aborttiin, mutta kyllä mäkin lähtisin lätkimään, jos naiseni haluaisi downin pitää. Ja jos taas osuisi omalle kohdalleni tällainen raskaus, tekisin välittömästi abortin, välittömästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niillä tulee olemaan vaikea elämä, niitä tullaan kiusaamaan ja kavereiden hankkiminen voi olla todella vaikeaa. Itse pakottaisin naiseni aborttiin.
No et voi pakottaa ketään aborttiin, mutta kyllä mäkin lähtisin lätkimään, jos naiseni haluaisi downin pitää. Ja jos taas osuisi omalle kohdalleni tällainen raskaus, tekisin välittömästi abortin, välittömästi.
Lähdet todennäköisesti joka tapauksessa. Ei yhdenkään lapsen kanssa ole helppoa.
Minulla on itseäni pari vuotta vanhempi down-sisko. Ollaan nyt reilu 30-vuotiaita. Muistan, että lapsena hän vielä puhui joitain lauseita ja oli iloinen lapsi. Pyöräili kolmipyöräisellä pyörällään. Osasi pukea, kun tarjottiin vaatteita. Kiitti ruuasta. Nautti musiikista. Äiti jäi kotiäidiksi, isäni oli yrittäjä.
Jossain teini-iässä jokin muuttui. Ei enää puhunut, yhtäkään sanaa en ole kuullut hänen suustaan vuosiin. On taantunut ollut jo pidemmän aikaa. Muistan, että häneltä on ainakin aivot kuvattu jos olisi löytynyt muistisairautta ja lisäksi gynekologi on asennuttanut kierukan. Nukutettuna tietysti. Ainakin unilääkkeitä menee päivittäin, luultavasti muutakin, en ole ihan niistä niin kärryillä. Asuu kehitysvammaisten asuntolassa. Jokusia päiviä ja öitä on äidilläni. Käyttää öisin vaippaa, saattaa tehdä tarpeet öisin vaippaansa. Kerran istuttiin ruokapöydässä ja yhtäkkiä mietin mikä täällä lorisee, niin hän pissasi allensa. Äiti leikkaa hänen kynnet otsalampun valossa, kun hän nukkuu. Muuten ei onnistu. Hammaslääkärissä käynti on vaikeaa. En oikeastaan tiedä miten se nykyisin sujuu. Ruoka pitää paloitella, suupielet pyyhkiä, vaatteita ei osaa itsenäisesti pukea. Pesulla ei osaa käydä, alapäätä ei osaa pyyhkiä. Autoon meno ja ruokapöytään meno on nykyään hankalaa. Ei tiedetä mistä johtuu, mutta välillä alkaa huutaa.
Että niin, tässä vähän meidän todellisuutta. Jokaisella toki omat kokemukset.
Tekisin abortin jos saisin tietää odottavani down-lasta. Kahdesta syystä - siksi, että olen itsekäs ja haluan päästä helpolla ja siksi, etten halua, että tänne syntyy ihminen, josta pitää kantaa erityistä huolta koko hänen loppuelämä. En tiedä, mitä siskoni tuntee. Mitä hän ajattelee. Tai kun hän itkee - miten häntä voisi auttaa?
Onhan se down-lapsi ihana kun se on vielä fyysisesti hallittavissa. Jos meinaa tehdä jotain kiellettyä niin ei kun vaan syliin ja pois. Yritäppä samaa aikuiselle ihmiselle. Sitä ei niin vaan estetäkkään juoksemasta autotielle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdet todennäköisesti joka tapauksessa. Ei yhdenkään lapsen kanssa ole helppoa.
Miten niin lähden? Olen nainen ja mulla on terve ja helppo lapsi. En ole lähtenyt yhtään mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpoimmillaan down on vain hassunnäköinen jälkeenjäänyt mutta onko sekään kivaa kun aikuinen ihminen 7 vuotiaan tasolla?
Ihminen, jolla on aikuisen voimat ja halut, mutta älykkyys variksen tasolla.
Huhheijaa mitä kommentteja. Ottamatta sen enempää kantaa aborttikysymykseen meidän tulisi muistaa ihmisarvon tärkeys - se on jokaisella sama. T. Kehitysvammaisia vuosia hoitanut
Maa tulee toimeen ilman 1000 kehitysvammaista mutta ei ilman 1000 kirurgia.
Varokaa vaan, täydelliset ihmiset, ettette koskaan vammaudu tai sairastu, ettei teistä ole mitään kuluja yhteiskunnalle!
Tai ymmärtäkää päättää elämänne sitten ainakin.
Jos ihmisen arvo teidän mielestänne mitataan vain tuottavuuden ja helppouden kautta. Ja ei - en vastusta vammaisen sikiön abortointia, vaan vammaisten ihmisten syrjintää.
Vierailija kirjoitti:
Downeja on hyvin erilaisia, toiset "helpompia" , toiset taas hyvinkin haastavia. Olen itse töissä vammaispuolella ja täytyy sanoa, että tekisin abortin jos raskausaikana selviäisi jotain. Kuulostaa ehkä kylmältä ja tunteettomalta, mutta ihan kokemus on osoittanut kuinka raskasta arki voikaan olla.
Itse olen samaa mieltä. Meillä ei asu Downeja vaan erittäin haastavia kehitysvammaisia jotka ovat äly- ja tunnetasolla parivuotiaan tasolla. Eivät kommunikoi pahimmillaan puheilla, taaperon temperamentti ja aikuisen voimat. Monella on vanhemmat kuolleet ja sisarukset kaikonneet, ymmärtävät ikävän mutta eivät sitä, miksi ympäriltä ihmiset kadonneet. Haastavaa tietää milloin on jokin terveydellisistä syistä vikana, kipuja yms. koska ilmaisun tulkitseminen haastavaa. Viettävät lähes koko elämänsä laitoksessa ja aggressiivisen käytöksen vuoksi huoneeseensa lukittuna. Hyvässä lykyssä vauvalla on "vain" Down ja tämän vuoksi omia ratkaisuja ei tulisi tuputtaa muille. Ymmärrän molemmat ratkaisut kyllä.
Tuota en usko. Aggressiivisia downeja huoneeseen lukittuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elinkaaren hinnasto voisi kanssa olla hyvä jakaa
Kyllä. Sama hinnasto pitää antaa myös keskosvauvojen vanhemmille, syöpäpotilaille ja syrjäytyneille nuorille. Ehkä älyävät sitten tappaa itsensä.
Ei kukaan tahallaan synnytä keskosvauvaa, syöpäpotilasta tai syrjäytynyttä nuorta.
Tosin jos vanhempi omilla teoillaan syrjäyttää nuoren, silloin toki joku korvaus rikosuhrille eli lapselle olisi paikallaan.
Siskon kummityttärellä on noin 5v down jonka näin viime kesänä sukujuhlissa. On leikkisä, iloinen ja "ihana". Mutta mikä ollessa kun lähinnä kohteliaat aikuiset ympärillä. Mitähän sitten kun joutuu tulemaan toimeen ikäistensä kanssa? Joskus olen miettinyt että nykypäivän lapset eivät ole samanlaisia junttipullia kuin omassa lapsuudessani 1980-luvulla. Mutta tiedä häntä.. Nykyään on paljon julmia lapsia joilla luokattomat kotiolot ja etenkin m a mujen lapset usein ihan hirveitä.
Downit pitää abortoida solumössövaiheessa, säästyy sekä vanhempien että yhteiskunnan aikaa ja rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuota en usko. Aggressiivisia downeja huoneeseen lukittuna.
Niin kuin totesin, meillä ei ole Downeja. Vaikka seulonnoissa todetaan poikkeavuus ei voida tietää minkä tasoinen kehitysvamma lapsella tulee olemaan. Eli saatat odottaa Down- lasta mutta saada lisäksi paljon muutakin.
Olen kuullut down-miehestä joka teki töitä tehtaalla ja elätti perheensä, poika on normaali ja komea mies josta tuli ammatiltaan lääkäri. Tämä ei tosin ollut Suomessa. On down-ihmisiä joilla on lapsia ja käyvät töissä kuten muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heteroakkojen vapaat valinnat taas loistaa. Seuraavaksi saadaan Suomeen vain tyttöihin kohdistuvat selektiiviset abortit? Ja kyllä abortteihin voi pakottaa, monet maat kieltävät tyttöjen hankkimisen. Sehän ei heteroakkaa haittaa :D
Aborttien takia ne syntyvät Downit ovat vielä marginalisoidumpia, eli heikennätte myös heidän asemaanne. Nauran muuten kun akkojen aborttioikeuksia viedään. Kas kun ette
Mikä sun pointti tässä oli? Kuka oikeesti haluaa hoitaa lopunelämäänsä jotain syvästi kehitysvammaista ihmistä? Minä en ainakaan! Jos abortti ei ole vaihtoehto, niin antaisn sen lapsen huostaan välittäömästi. Ei oo mitään pakkoa hoitaa mitään keha reita koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Downit pitää abortoida solumössövaiheessa, säästyy sekä vanhempien että yhteiskunnan aikaa ja rahaa.
Omassa lähipiirissäni oleva down diagnosoitiin vasta syntymän jälkeen. En tiedä tarkemmin miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
Kun nykyaikana on mahdollista selviää millon on vammanen tulossa niin abortti vaan kehiin. Tässä maassa on jo ennestään ihan tarpeeksi muitten verorahoilla loisijoita.
Vaikka downit pystytäänkin seulomaan jo raskausaikana, niin se ei todellakaan tarkoita, että kaikki vammaisuutta aiheuttavat geenivirheet pystyttäisiin havaitsemaan.
Ja vaikka pystyttäisiinkin, ei niitä tutkimuksia tarjota rutiinina kaikille raskaana oleville. Useimmille se lapsen vammaisuus tulee edelleen yllätyksenä. Mikäli kyseessä on tutkittavissa oleva asia, seuraavassa raskaudessa tutkimuksiin todennäköisesti pääsee. Ainakin, jos kyseessä perinnöllinen sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heteroakkojen vapaat valinnat taas loistaa. Seuraavaksi saadaan Suomeen vain tyttöihin kohdistuvat selektiiviset abortit? Ja kyllä abortteihin voi pakottaa, monet maat kieltävät tyttöjen hankkimisen. Sehän ei heteroakkaa haittaa :D
Aborttien takia ne syntyvät Downit ovat vielä marginalisoidumpia, eli heikennätte myös heidän asemaanne. Nauran muuten kun akkojen aborttioikeuksia viedään. Kas kun ette
Lähteehän ne miehetkin menemään, vaikka ois ihan yterveen lapsen siittänyt, mutku "ei vaan haluu sitä vastuuta" jne. skeidaa. Joten jos ois pakko pitää downari, niin kyllä antaisin sen ihan heti sossuille, että mä en tota hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa lähipiirissäni oleva down diagnosoitiin vasta syntymän jälkeen. En tiedä tarkemmin miksi näin.
Ei niissä seulonnoissakaan varmasti kaikkea huomata, jos siis seulonnat ylipäätään on tehty.
Jos jotenkin älyn perusteella pitäisi ihmisiä alkaa seulomaan niin eiköhän suurin osa tämän ketjun kommentoijistakin menisi roskiin. Ette te tuo ihmiskunnalle ja lajin kehitykselle mitään hyvää tuolla n. sadan kieppeillä olevalla ÄO:lla. Yhteiskuntamme nyt vaan sattuu olemaan niin armollinen että teidätkin on jätetty tänne hengailemaan.